Startproblem i kulde, allroad 2,5 TDi

Anbefalte innlegg

God jul folkens.

I kulda her på vestlandet prøvde jeg å starte min 2,5 TDi uten motorvarmer. Det ble mye kinning og halv-veis tenning på noen sylindre. Prøvde 3-4 ganger med samme resultat. Da jeg kinnet og ikke slapp nøkkelen når den tente på noen sylindre startet tilslutt hele maskineriet.

Ved bruk av motorvarmer starter motoren greit.

Synes den står litt lenge å gløder.

Hva kan være feil? Glødeplugger? Batteriet er fulladet.

Del dette innlegget


Lenke til innlegg
Del på andre sider

Diesel blir vel litt generelt tregere å starte i kulde, bruker ikke mer enn 2 forsøk på å starte når den har stått over natta, men nå jeg har kjørt en runde og bilen har stått f.eks etpar timer starter den igjen uten problemer.. Skal sjekke glødepluggene på min, men ikke kommet så langt enda.. Tror ikke dette er noe unormalt..

Del dette innlegget


Lenke til innlegg
Del på andre sider

Jeg sliter med samme problemet på min 1.9 TDI. Den bruker utrolig lang tid på å komme i gang. Er sikker på at starten kommer til å være utslitt i løpet av vinteren. Den har ikke vært slik før i år. Om jeg så gløder 3 ganger i 8-9 sekunder så hjelper det ikke.

Del dette innlegget


Lenke til innlegg
Del på andre sider

sjekk glødeplugger og gløderelè evnt en sjekk i vag-com

Del dette innlegget


Lenke til innlegg
Del på andre sider

Det som er mest sansynlig er som nevnt over 1. skift glødeplugger og 2. om ikke det hjelper, skift gløderele.

 

Har aldri hatt noe problemer å starte min iallefall, går på første forsøk uansett om det er over -20 grader ute.

Del dette innlegget


Lenke til innlegg
Del på andre sider

Må være en glødeplugg eller noe annet :) Min siste 2.5tdi var også treg, men etter alle 6 glødepluggene ble bytta startet den på første drag uansett temp ute. Er billigere å la møller bytte alle enn å feilsøke, jeg tok den sjansen....å det funka :) Kosta 1700kr eller noe på 180Hk'n.

 

På V6 TDI'n så er det vel slått inn ei hylse med gjenger som pluggen sitter i? Så du kan ha litt uflaks om du prøver å skru de ut selv. Så la heller møller eller andre som kan det gjøre jobben.

Del dette innlegget


Lenke til innlegg
Del på andre sider

På V6 TDI'n så er det vel slått inn ei hylse med gjenger som pluggen sitter i?

 

Det er det vel ikke....

 

På V6 TDI'n så er det vel slått inn ei hylse med gjenger som pluggen sitter i? Så du kan ha litt uflaks om du prøver å skru de ut selv. Så la heller møller eller andre som kan det gjøre jobben.

 

Hvilken sammenheng skulle det være mellom en eventuell hylse og at man kan ha litt uflaks hvis man forsøker å skru ut selv? : klø :

 

Det er riktig at glødeplugger kan sette seg godt fast og rive med seg alu-gjengene fra toppen, men dette kan jo skje unsett hvem som forsøker. Dersom det viser seg at pluggene går meget tregt straks de er vridd noen få grader så lønner det seg å spraye rustløsemiddel og la det stå noen dager før man skrur videre.

Del dette innlegget


Lenke til innlegg
Del på andre sider

Det som er mest sansynlig er som nevnt over 1. skift glødeplugger og 2. om ikke det hjelper, skift gløderele.

 

lettere å ta det i omvendt rekkefølge, det gjorde jeg og fant at selve kontakten var falt av inni relèet, så slapp jeg å bytte glødepluggene og alt det arbeidet der først. Ta relèet og sjekk det først.

Del dette innlegget


Lenke til innlegg
Del på andre sider

Takk for svar! Det er ikke noe som er bedre enn å se at det er andre som har opplevd samme problemer. Blir så forbanna når ting ikke virker og føler jeg sikkert er den eneste i verden som ikke får start.... Skal se med wag-com om det er noe feil, eller så kjører jeg på verksted i morra. Er meldt ned mot -20 og uten strøm og motorvarmer starter iallefall ikke denne Allroaden

Del dette innlegget


Lenke til innlegg
Del på andre sider

Da har jeg vært på Audi verksted og fått konstatert problemet. 6 stk døde glødeplugger.... Ble sprøytet på et stoff som skal løsne pluggene så byttes de like over nyttår.

Da ryker det vel enda flere tusenlapper enn hva julegave innkjøpene forsynte seg med.....

Del dette innlegget


Lenke til innlegg
Del på andre sider

De sa så på verkstedet. Skal komme med utfyllende kommentar så snart jeg vet noe mer. Hvor lenge skal disse pluggene egentlig vare?

Del dette innlegget


Lenke til innlegg
Del på andre sider

Byttet alle 4 på min 04' 1.9tdi på 125.000km

 

Var helt normalt ved den km.stand.

Del dette innlegget


Lenke til innlegg
Del på andre sider

De sa så på verkstedet. Skal komme med utfyllende kommentar så snart jeg vet noe mer. Hvor lenge skal disse pluggene egentlig vare?

 

De er vel ikke akkurat gunstig å kjøpe pluggene fra et merkeverksted med tanke på pris. det kommer vel fort på 250-300 kr/stk (dette er vel bosch?). på ebay får du akkurat de samme for 1/3 av prisen.

 

Å bytte de, bruker de vel ikke lang tid på?

Del dette innlegget


Lenke til innlegg
Del på andre sider

Jeg kjøpte 4 stk med originalpris på 249,- stk på mekonomen i går. Med klubbrabatten slapp jeg unna med 561,- ;) Og bilen gløda to sek i morges og tente øyeblikkelig

Del dette innlegget


Lenke til innlegg
Del på andre sider

Det er sikkert penger å spare ved å handle andre steder enn hos Audi, men jeg er av den oppfatning at har jeg ikke råd til å gi min Audi originale deler så får vi heller kjøpe Skoda, og der går grensa....

Del dette innlegget


Lenke til innlegg
Del på andre sider

Det er sikkert penger å spare ved å handle andre steder enn hos Audi, men jeg er av den oppfatning at har jeg ikke råd til å gi min Audi originale deler så får vi heller kjøpe Skoda, og der går grensa....

 

haha. dummeste argumentet jeg har hørt da skoda bruker stort sett samme deler og koster(deler) likt.: haha :

Del dette innlegget


Lenke til innlegg
Del på andre sider

haha. dummeste argumentet jeg har hørt da skoda bruker stort sett samme deler og koster(deler) likt.: haha :

 

Helt enig, og dessuten er det ikke noe mer orginaldel om du handler det på møller en om du handler på mekonomen, er jo samme produsenten og delenummer.

 

Er faktisk mange skoda jeg kunne tenkt meg, mulig det blir det neste gang, hvem vet? ;)

Del dette innlegget


Lenke til innlegg
Del på andre sider

Slenger inn et spørsmål her jeg.

Audi 98 2,5 TDI V6 som står (bokstavlig talt).. Veldig vanskelig å starte når det er kaldt. Byttet batteri, eneste det hjalp var at jeg nå kan kjime lengre :)

Kan noen gi meg hvilke verdier glødepluggene skal gi? Noen av de sitter litt trangt til, og slipper jeg å bytte en som er hel blir jeg jo glad for det :)

Kjøpte forresten mine på tema.. tenkte at 6 nye må jo være bedre enn x antall defekte som er der i dag :)

Del dette innlegget


Lenke til innlegg
Del på andre sider

Kan noen gi meg hvilke verdier glødepluggene skal gi?

 

Er det uendelig motstand (brudd) så er de defekte.

Er det et visst antall ohm så er det kontakt og de vil gløde.

Del dette innlegget


Lenke til innlegg
Del på andre sider

Det er på denne årstida du er glad for å ha Webasto : smil :

Komme ut til varm og isfri bil om ønskelig er nydelig.

Del dette innlegget


Lenke til innlegg
Del på andre sider

Motstand i glødeplugg = ca 1-1,5 ohm. Ved måling av strømtrekk på pluggene bør hver plugg trekke ca 10-12 ampere.

 

Ohm`s lov: U = I ganger R. 12V = 12 ampere ganger 1 ohm.

Del dette innlegget


Lenke til innlegg
Del på andre sider

Noen som har et godt tips til meg som står i rauland med 2,5 Allroad som ikke vil starte. Den drar rundt, men det er desverre dårlig med tenning... Hvor ligger dette releet? Har minimalt med verktøy på hytta.

Del dette innlegget


Lenke til innlegg
Del på andre sider

Startgass er fint, man trenger bare bittelitt av det for å fyre en TDI :) Bare å spraye en dose i luftfilterboksen (max 1 sekund) og prøve å starte. Prøve å bruke så lite som overhode mulig, og alltid i luftfilterboksen. Da får startgassen blandet seg godt med lufta på vei inn i motoren, så den ikke blir så konsentrert. Startgass er siste utvei på en diesel da det kan ødelegge motoren. Brukte selv opp mange bokser startgass på en rotten 2.5tdi R5 i fjor vinter, der måtte en bitteliten spray med startgass til hver gang det var under 5 grader for å få start, så det ble ganske mange ganger.

 

Og det gikk helt fint :)

Del dette innlegget


Lenke til innlegg
Del på andre sider



VACN 2018- Powered by Invision Community

Bli medlem
×

Viktig informasjon

Vi har plassert informasjonskapsler/cookies på din enhet for å kunne vise siden slik vi har utviklet den.
Godtar du ikke dette, må du avslutte bruken og forlate vårt nettsted, ellers vil VACN anta du aksepterer dette.