Startproblem i kulde, allroad 2,5 TDi

Anbefalte innlegg

Det er desverre dårlig med startgass på hytta!

Del dette innlegget


Lenke til innlegg
Del på andre sider

En vifteovn eller propanbrenner har du kanskje? Få litt mere varme i motoren, så kommer den nok.

Del dette innlegget


Lenke til innlegg
Del på andre sider

Prøv med startkabler slik at du får maksimal fart på starteren. Disse motorene er relativt kresne på at det er nok strøm.

Med litt svak effekt på batteriet i kulda så kan det blir vanskelig å fyre selv om motoren dras tilsynelatende greit rundt.

Del dette innlegget


Lenke til innlegg
Del på andre sider

Startkabler er alt prøvd, det hjalp litt, men ikke nok. Må nok se om jeg får fikset diesel tilforselen til webastoen. Men det er ikke ideelt med -20, omtrent 0 verktøy og 1,3 km til parkeringen når man skal prøve å få ting til å fungere.

Del dette innlegget


Lenke til innlegg
Del på andre sider

Jeg er nok helt enig i dette med deler og Skoda. Det er samme kvalitet og samme deler. Fik saktisk vindusvisker til en syperb til en av mine A6-er da denne kostet halvparten men var samme del. Når det gjelder Audi i Førde så har jeg så sterk tiltro til verkstedet at å prøve uoriginale verksted ikke er aktuelt her iallefall.

Hadde jeg vært mer motorkyndig ville jeg nok spart penger.

Del dette innlegget


Lenke til innlegg
Del på andre sider

Hvor mange sannsynlige produsenter er det av glødeplugger til disse 2.5TDi'ene? Jeg ser at mekonomen skal ha 250.- pr stk, Bosch og en annen leverandør, mens Biltema skal ha 109.- pr stk for sine.. Reell kvalitets forskjell? Samme produsent som på mange andre deler til disse bilene? Regner med å bytte alle glødepluggene til uka..

Del dette innlegget


Lenke til innlegg
Del på andre sider

Hvor mange sannsynlige produsenter er det av glødeplugger til disse 2.5TDi'ene? Jeg ser at mekonomen skal ha 250.- pr stk, Bosch og en annen leverandør, mens Biltema skal ha 109.- pr stk for sine.. Reell kvalitets forskjell? Samme produsent som på mange andre deler til disse bilene? Regner med å bytte alle glødepluggene til uka..

 

Jo enklere en del er å produsere, jo flere produsenter finnes det.

 

Glødeplugger er meget enkle, så da kan man jo gjette selv.

 

Skal bytte glødeplugger på min egen, så er også interessert i innspill rundt dette. Har lite lyst til å montere biltemaplugger om det viser seg at det er noe møkk som knekker og ødelegger hele moroa :)

Del dette innlegget


Lenke til innlegg
Del på andre sider

Du får vel orginale bosch plugger på ebay.de til rundt 100 lappen/stk. men da må en vel gjerne vente 5-6 dager.

 

Et kjapt søk var 111 treff, et av de her: http://cgi.ebay.de/BOSCH-Gluehkerzen-Audi-A4-A6-A8-VW-Passat-3b-2-5TDI-V6_W0QQitemZ370313607440QQcmdZViewItemQQptZAutoteile_Zubeh%C3%B6r?hash=item5638693910

 

 

Ellers så ville jeg nok kjøpt bosch eller annet orginal merke hos mekonomen o.l. kjede istedet for møller, der koster de vel over 300/stk om jeg ikke husker feil.

Del dette innlegget


Lenke til innlegg
Del på andre sider

Jeg har kjørt over 100K km på et sett glødeplugger fra Biltema, uten trøbbel av noe slag.

Del dette innlegget


Lenke til innlegg
Del på andre sider

Jeg skiftet glødeplugger på min 2,5 v6 tdi i forgårs. Var gjort på en halvtimes tid inkl. kaffe og røyk. Ikke satt de fast heller: ja :

Det du trenger er 1/4" 10mm langpipe,ledd og lang forlenger og skralle. Eneste jeg måtte skru av var innsugslangen inn mot lmm. Er også lurt å blåse rent rundt pluggene før du skrur de opp.

 

Jeg kjøpte mine av Colberg Caspary via jobb til såvidt hundrelappen for stk. Det var Beru plugger. Det skal jo være en trygg produsent.

 

 

 

Hvor mange sannsynlige produsenter er det av glødeplugger til disse 2.5TDi'ene? Jeg ser at mekonomen skal ha 250.- pr stk, Bosch og en annen leverandør, mens Biltema skal ha 109.- pr stk for sine.. Reell kvalitets forskjell? Samme produsent som på mange andre deler til disse bilene? Regner med å bytte alle glødepluggene til uka..

Del dette innlegget


Lenke til innlegg
Del på andre sider

Alle delene til min audi kommer i egne kontainere med Audi logo, direkte fra den store delefabrikken som også har masse logoer og hvor alle arbeiderne frakter hver enkelt skrue i en RS6. Tror jeg....:-)

Del dette innlegget


Lenke til innlegg
Del på andre sider

Og resultatet? Noe bedring?

 

 

Jeg skiftet glødeplugger på min 2,5 v6 tdi i forgårs. Var gjort på en halvtimes tid inkl. kaffe og røyk. Ikke satt de fast heller: ja :

Det du trenger er 1/4" 10mm langpipe,ledd og lang forlenger og skralle. Eneste jeg måtte skru av var innsugslangen inn mot lmm. Er også lurt å blåse rent rundt pluggene før du skrur de opp.

 

Jeg kjøpte mine av Colberg Caspary via jobb til såvidt hundrelappen for stk. Det var Beru plugger. Det skal jo være en trygg produsent.

Del dette innlegget


Lenke til innlegg
Del på andre sider

Og resultatet? Noe bedring?

 

Nå har det ikke vært så kaldt her ennå,men den går mye renere fra begynnelsen av når jeg starter den når den er kald. Før var det litt fusking og harking de første 10 sek.

Nå var det ikke brudd i noen av mine,men måtte prøve å sette strøm på de gamle,og sammenlignet med en ny. De gamle var mye tregere å bli rødglødende,og var også en del forskjell på de gamle tidsmessig,men alle glødet til slutt.

Så nå er det bare å få skiftet termostaten igjen: bh :. Noen som har noe tips uten å demontere hele fronten og motoren(igjen)?

Del dette innlegget


Lenke til innlegg
Del på andre sider

Så nå er det bare å få skiftet termostaten igjen: bh :. Noen som har noe tips uten å demontere hele fronten og motoren(igjen)?

 

Ikke annet enn å skifte hele bilen : haha :

 

Eller, du kunne muligens feste et eksternt termostathus på slangen som kommer ut fra den orginale termostaten, forutsatt at den orginale har problemer med lukking og ikke åpning.

Del dette innlegget


Lenke til innlegg
Del på andre sider

Ikke annet enn å skifte hele bilen : haha :

 

Det har jeg snart gjort både en og to ganger i deler: dum :: gråter : Bruker omtrent to døgn på å bikke 65 grader.

Får vel rive ned igjen driten da og bruke en million på nye reimer,strammere og løpehjul og vannpumpe og alt annet søppel som er greit å bytte når man først har delt bilen i to.: dum :

Del dette innlegget


Lenke til innlegg
Del på andre sider

Det har jeg snart gjort både en og to ganger i deler: dum :: gråter : Bruker omtrent to døgn på å bikke 65 grader.

Får vel rive ned igjen driten da og bruke en million på nye reimer,strammere og løpehjul og vannpumpe og alt annet søppel som er greit å bytte når man først har delt bilen i to.: dum :

 

2,5 TDI V6=: haha : latterlig tongskrudd motor, med aaalt for mange svakheter,dårlige løsninger og problemer i mine øyne. Håper de nyere V6 TDI motorene til Audi er bedre...(2,7 og 3,0)

Del dette innlegget


Lenke til innlegg
Del på andre sider

Av de 6 jeg byttet på min 2001mod med 85000km var 4 av 6 helt kaputt.. Startet på 3.forsøk da, men nå er det ingen problem. Vil si med denne V6 tdi ved startproblem i kulde: skift glødeplugger først av alt.

Del dette innlegget


Lenke til innlegg
Del på andre sider

skal ikke defekte glødeplugger komme opp som feil i vagcom?

Del dette innlegget


Lenke til innlegg
Del på andre sider

Ikke annet enn å skifte hele bilen : haha :

 

Eller, du kunne muligens feste et eksternt termostathus på slangen som kommer ut fra den orginale termostaten, forutsatt at den orginale har problemer med lukking og ikke åpning.

 

Det går faktisk å bytte termostat uten å ta av front osv. Min bil ble byttet termostat på uten demontering enn annet enn reimhjul, vannpumpe etc.

 

Jeg har ikke fått sett dette fra start til slutt, siden den nye termostaten var kommet på plass før jeg fikk sukk for meg. En jobb som regnes ca 5 timer på tok 40 minutter. ;) Dette er ikke fleip. En slektning av dama som driver verksted tok denne jobben for meg en tidlig lørdagsmorgen. Før jeg fikk snurren ut av underbuksene, hadde han byttet den. Da jeg kom ned var det bare montering av ett reimhjul og deksler som gjenstodd. Trangt og godt, men det går faktisk. Bare ett tips.

Del dette innlegget


Lenke til innlegg
Del på andre sider

Det går faktisk å bytte termostat uten å ta av front osv. Min bil ble byttet termostat på uten demontering enn annet enn reimhjul, vannpumpe etc.

 

Jeg har ikke fått sett dette fra start til slutt, siden den nye termostaten var kommet på plass før jeg fikk sukk for meg. En jobb som regnes ca 5 timer på tok 40 minutter. ;) Dette er ikke fleip. En slektning av dama som driver verksted tok denne jobben for meg en tidlig lørdagsmorgen. Før jeg fikk snurren ut av underbuksene, hadde han byttet den. Da jeg kom ned var det bare montering av ett reimhjul og deksler som gjenstodd. Trangt og godt, men det går faktisk. Bare ett tips.

 

Det går ja, men det er vanvittig trangt.

 

Sikker på at det ikke er temp føler som er problemet? bytta denne på min og da ble alt som det skulle igjen.

Del dette innlegget


Lenke til innlegg
Del på andre sider

Det går faktisk å bytte termostat uten å ta av front osv. Min bil ble byttet termostat på uten demontering enn annet enn reimhjul, vannpumpe etc.

 

Jeg har ikke fått sett dette fra start til slutt, siden den nye termostaten var kommet på plass før jeg fikk sukk for meg. En jobb som regnes ca 5 timer på tok 40 minutter. ;) Dette er ikke fleip. En slektning av dama som driver verksted tok denne jobben for meg en tidlig lørdagsmorgen. Før jeg fikk snurren ut av underbuksene, hadde han byttet den. Da jeg kom ned var det bare montering av ett reimhjul og deksler som gjenstodd. Trangt og godt, men det går faktisk. Bare ett tips.

 

Wow, gode nyheter :)

Del dette innlegget


Lenke til innlegg
Del på andre sider

Startkabler er alt prøvd, det hjalp litt, men ikke nok. Må nok se om jeg får fikset diesel tilforselen til webastoen. Men det er ikke ideelt med -20, omtrent 0 verktøy og 1,3 km til parkeringen når man skal prøve å få ting til å fungere.

Fikk omsider i gang webastoen, diesel i en kopp og slangen oppi......

 

Kjøpte 6 biltema glødeblugger, alle de gamle var det brudd i! trodde man fikk feilmelding på slikt!! Men etter nye plugger kom på plass så er ikke kaldstart i -20 noe problem!

 

Da gjenstår det å se holbarheten til Biltema......

Del dette innlegget


Lenke til innlegg
Del på andre sider

Ok, da er glødepluggene byttet. Kom på ca 3500 kr. Bilen stod ute og jeg var veldig klar for endelig å få start på superbilen min. -22 grader... Startet ikke.

Etter noen timers arbeid (ikke for min regning) så ble batteriet byttet og det ble justert tenningstidspunkt via dieselpumpen. Nå står bilen til nedkjøling så får vi se i morra. Gløderele var nevnt som et problem, når bilen er kald. Hvis det er gåent så merker jeg det vel i morra, men de merket det ikke på verkstedet i dag.

 

Stod forresten på Hønefoss i går, med 6 stk biler som ikke startet. Alle VAG-diesel To stk 2 år gamle 130 TDi 4motion T5 og 1 1 år gammel golf.

Tror rett og slett disse bilene er laget for et helt annet klima enn hva vi har nå for tiden. Det vil si VAG er ikke pålitelig i Norge med mindre de er fabrikknye.

Del dette innlegget


Lenke til innlegg
Del på andre sider

Stod forresten på Hønefoss i går, med 6 stk biler som ikke startet. Alle VAG-diesel To stk 2 år gamle 130 TDi 4motion T5 og 1 1 år gammel golf.

Tror rett og slett disse bilene er laget for et helt annet klima enn hva vi har nå for tiden. Det vil si VAG er ikke pålitelig i Norge med mindre de er fabrikknye.

 

Kjører selv 2 vag diesel biler, begge starter helt greit også i -25grader.

En t4 2,5 tdi 01modell og en 02 passat 3bg 130 tdi.

Det gjelder å ha godt batteri, gode glødeplugger og ett dieselsystem uten kondens samt relativt nytt dieselfilter. Godt vedlikehold lønner seg!!

Del dette innlegget


Lenke til innlegg
Del på andre sider

Startet allroaden i dag i -17 og det gikk uten motorvarmer, så noe har det da hjulpet å bytte batteri og plugger.

Tar helt klart poenget med vedlikehold, trodde ikke det fantes mer å vedlikeholde på bilen min, men jeg skal kjøre en rens på dieselsystemet nå. Disse T5-ene som ikke startet har fulgt vanlige vedligkeholdsprogram og burde startet. Jeg tror kvaliteten på nyere glødeplugger er dårligere enn gamle. Eller? Sikkert som å banne i kjerka det der.

Min Sharan 115 TDi 03 mod 92.000 km startet uten problemer uansett for tida, men den har virkelig blitt vedlikeholdt. Allroaden har jeg hare hatt i 7-8 mnd så man kan si at jeg driver rehabilitering.

Del dette innlegget


Lenke til innlegg
Del på andre sider



VACN 2018- Powered by Invision Community

Bli medlem
×

Viktig informasjon

Vi har plassert informasjonskapsler/cookies på din enhet for å kunne vise siden slik vi har utviklet den.
Godtar du ikke dette, må du avslutte bruken og forlate vårt nettsted, ellers vil VACN anta du aksepterer dette.