trenger hjelp ang automatkasse til a4 b5. mulig overhaling.

Anbefalte innlegg

dette er en 1996 mod 1.8-ikke (i) bensin med automat-ikke tiptronic.

kassa på denne girer alt for seint. og min onkel som eier bilen har prøvd å få tak i ny kasse , og har kun funnet en i hele norge med samme koden "cuw" og den var ødelagt......

er det mulig å sette inn en kasse med en annen kode? altså en "normal" automatkasse til b5.

han har fått vite at han da må bytte hele ledningsnettet?

han tror at det er tre sensorer inne i kassa som er slitne.

er det noen svenske firmaer som overhaler slike kasser til en bedre pris?

evt. om noen har et svar på hvorfor denne girer så seint/på veldig høyt turtall.

Del dette innlegget

Lenke til innlegg
Del på andre sider

Hva med oljenivået og bytte av automatolje og evt filteret i kassa ? Regner med dette er gjort/sjekket, men spør alikevel ;)

Ole Kristian

Del dette innlegget

Lenke til innlegg
Del på andre sider

dette er en 1996 mod 1.8-ikke (i) bensin med automat-ikke tiptronic.

kassa på denne girer alt for seint. og min onkel som eier bilen har prøvd å få tak i ny kasse , og har kun funnet en i hele norge med samme koden "wzy" og den var ødelagt......

er det mulig å sette inn en kasse med en annen kode? altså en "normal" automatkasse til b5.

han har fått vite at han da må bytte hele ledningsnettet?

han tror at det er tre sensorer inne i kassa som er slitne.

er det noen svenske firmaer som overhaler slike kasser til en bedre pris?

evt. om noen har et svar på hvorfor denne girer så seint/på veldig høyt turtall.

Dette er en 4HP18, så det er vel grunn til å tro at ledningsnettet er det samme, men siden 4HP18 finnes både som tohjulstrekk og firehjulstrekk (og faktisk som tohjulstrekk til biler med tverrstilt motor), så bør girkassekoden stemme. Girkassekoden brukes riktignok kun av VAG-systemet, men det som skiller mellom de forskjellige kodene er en eller flere av følgende: 2WD/4WD, utvekslinger på gir, utveksling på differensial, styrke (hvor mange nm girkassen tåler).

Setter man inn en girkasse uten samme girkassekode kan man få masse trøbbel som man ikke regnet med; girkassekodene er der for en grunn. Sett inn en girkasse med korrekt kode, det er det tryggeste.

Del dette innlegget

Lenke til innlegg
Del på andre sider

ok Dag- ser den, men problemet er at det er klin umulig å finne en brukt kasse med denne koden,det var derfor jeg slang inn et spørmål om det gikk an å bruke en annen kasse.

olje og filter er byttet.men uten resultat.

er det noen som vet om et firma som overhaler til ok priser?

dette er en tohulstrekk

bilen er kjørbar men den girer på så høyt turtall at det er helt idiotisk å kjøre med

Del dette innlegget

Lenke til innlegg
Del på andre sider

ok Dag- ser den, men problemet er at det er klin umulig å finne en brukt kasse med denne koden,det var derfor jeg slang inn et spørmål om det gikk an å bruke en annen kasse.

olje og filter er byttet.men uten resultat.

er det noen som vet om et firma som overhaler til ok priser?

dette er en tohulstrekk

Jeg tror forøvrig du bør sjekke den girkassekoden; girkassekode WZY finnes ikke.

Del dette innlegget

Lenke til innlegg
Del på andre sider

har akkurat sittet å lett etter den jeg å,uten resultat- det var onkelen min som "trodde" den het det når vi var på julemiddag i går,men skal ringe han nå så jeg får rettet det opp,så kanskje det blir litt enklere å finne en løsning...

Del dette innlegget

Lenke til innlegg
Del på andre sider

cuw er koden- det er en firegirs automat

Del dette innlegget

Lenke til innlegg
Del på andre sider

hvis det er noen som har en sånn kasse så skrik ut for da er den solgt! fikk jeg beskjed om.... kode" cuw"

Del dette innlegget

Lenke til innlegg
Del på andre sider

CUW er en korrekt girkassekode ja.

Den girer sent -> girer på høyt turtall. Høres jo nesten ut som et elektronikkproblem.

Foruten dette, virker girkassen fint ellers?

Del dette innlegget

Lenke til innlegg
Del på andre sider

ja jeg har forstått det slik, tenkte jeg skulle akkurat til å spørre om det kanskje kan være noe annet som er feil som kan påvirke giringen.

Del dette innlegget

Lenke til innlegg
Del på andre sider

hvordan kan vi finne ut om det kan evt. være en el.feil? den gir visstnok ingen feilkoder.

jeg har vag-com men får ikke lest ut selv for jeg har for ny kabel.... men den har vært på et veksted for å bytte olje og filter og ble levert tilbake "i orden" men med akkurat samme feilen.

Del dette innlegget

Lenke til innlegg
Del på andre sider

stemmer det at det er en hjerne til automatkassa under passasjersetet?

Del dette innlegget

Lenke til innlegg
Del på andre sider

da har jeg prata litt med Dag her og funnet ut at det er stor sannsynlighet for at det er et elektrisk problem,men det kan også være noe galt med en-eller flere av de tre sensorene som er inne i kassa-for de to utenpå kassa er byttet uten reultat.

altså så kan det hende at hjernen til kassa er "død" og at den bare girer av seg selv ved ekstremt høyt turtall. eller så er det disse sensorne som ikke gir signal til hjernen og da ikke girer når den skal....

men en ny hjerne til denne kassa skal du faen meg være god for å finne brukt- og en ny koster så mye at da er hjernen mere verdt enn hele bilen.-spesielt hvis problemet ikke ligger der! så jeg har anbefalt min onkel å levere bilen til et vag-verksted for å be de se på den og kanskje kommer de med en løsning....

Del dette innlegget

Lenke til innlegg
Del på andre sider

da har jeg prata litt med Dag her og funnet ut at det er stor sannsynlighet for at det er et elektrisk problem,men det kan også være noe galt med en-eller flere av de tre sensorene som er inne i kassa-for de to utenpå kassa er byttet uten reultat.

altså så kan det hende at hjernen til kassa er "død" og at den bare girer av seg selv ved ekstremt høyt turtall. eller så er det disse sensorne som ikke gir signal til hjernen og da ikke girer når den skal....

men en ny hjerne til denne kassa skal du faen meg være god for å finne brukt- og en ny koster så mye at da er hjernen mere verdt enn hele bilen.-spesielt hvis problemet ikke ligger der! så jeg har anbefalt min onkel å levere bilen til et vag-verksted for å be de se på den og kanskje kommer de med en løsning....

Det jeg sa var at det høres ut som et elektrisk problem, men siden du ikke aner hvor langt girkassen har gått eller hvordan det har vært med oljeskift kan det like godt være girkassen det er noe feil med; da gjerne noe i ventilhuset evnt en solenoid.

Del dette innlegget

Lenke til innlegg
Del på andre sider

ja ok ,men uansett umulig å konkludere med noe uten å fysisk ha bilen og å vite alle fakta om den,så da er det best å levere den til noen sak-kyndige.

nbs skulle ha 20.000 kr for å overhale kassa så det er uaktuelt.

jeg hadde håpet det gikk an å komme over en annen girkasse med komplett elektronik osv. og bare byttet ut hele dritten ,men det er visst ikke så enkelt.

så det spørs om ikke denne bilen er DØD.

Del dette innlegget

Lenke til innlegg
Del på andre sider

da er saken løst ,og det viste seg at hjernen hadde blitt våt! den ligger under matta på pasasjersiden, og denne er nå reparert og virker bra! heldigvis! takk for alle svar!

Del dette innlegget

Lenke til innlegg
Del på andre sider

VACN 2018- Powered by Invision Community

Bli medlem

Viktig informasjon

Vi har plassert informasjonskapsler/cookies på din enhet for å kunne vise siden slik vi har utviklet den.
Godtar du ikke dette, må du avslutte bruken og forlate vårt nettsted, ellers vil VACN anta du aksepterer dette.