Sporadisk hard fusking 90quattro 10v.

Anbefalte innlegg

Sliter litt med min 90quattro om dagen.

Den kan fungere helt fint i 10-20min etter oppstart også brått fusker den som bare det.

 

Dette skjer som regel under 3000rpm, det som skjer er at den mister så godt som all fremdrift og det smeller mye i eksos. Når dette inntreffer kan man bare kjøre inn til siden og vente til den gir seg. Fusker hardt på tomgang også et par minutter så er den som om ingenting har skjedd. Ihvertfall en 10-20 min.

 

Har noen forslag? Jeg er helt grønn på disse.

 

Kan det være kejetronic som er dårlig? Coil-fordeler-kabler? Bensinpumpe? Bensintrykk?

 

Min logikk sier meg at bensintilførsel er som normal da det smeller. Og at det er tenningen som er problemet.

 

All hjelp tas imot med stor takk!

 

Mvh Andreas B

Del dette innlegget


Lenke til innlegg
Del på andre sider

Sliter litt med min 90quattro om dagen.

Den kan fungere helt fint i 10-20min etter oppstart også brått fusker den som bare det.

 

Dette skjer som regel under 3000rpm, det som skjer er at den mister så godt som all fremdrift og det smeller mye i eksos. Når dette inntreffer kan man bare kjøre inn til siden og vente til den gir seg. Fusker hardt på tomgang også et par minutter så er den som om ingenting har skjedd. Ihvertfall en 10-20 min.

 

Har noen forslag? Jeg er helt grønn på disse.

 

Kan det være kejetronic som er dårlig? Coil-fordeler-kabler? Bensinpumpe? Bensintrykk?

 

Min logikk sier meg at bensintilførsel er som normal da det smeller. Og at det er tenningen som er problemet.

 

All hjelp tas imot med stor takk!

 

Mvh Andreas B

 

Hvilken motor er dette?

Del dette innlegget


Lenke til innlegg
Del på andre sider

jeg er ikke sikker på dette, men tror det skal være av type NG.

 

2,3 10v.

Motor er ikke original audi 90. Denne skal ifølge forrige eier stamme fra en annen bil (tror det er 100).

Men ifølge han skal det være samme som satt der originalt.

 

Nå kan jeg tilføye at bilen ikke lenger vil starte. Ikke noen antydning til vilje for å starte.

 

Har hatt akkurat samme erfaring tidligere. Den begynte å tulle rett etter jeg kjørte den relativt tom og fylte opp tanken. Samme som sist gang, men dette var på sommeren. Kan det være kondens?

Del dette innlegget


Lenke til innlegg
Del på andre sider

De fleste r5 10v motorene i audi er ganske like :)

Om du skal ha motorkode så står det muligens på toppen.

 

ta å sjekk om hal-sensoren din lever... virker som at de har en tendens til å ha slike symptomer som dette.. at bilen feiltender endel før det plutselig blir helt natta.

 

Du må gjerne også lese ut feilkoder :)

 

Som regel så vil ikke kondens føre til at det smeller i eksosen.

Del dette innlegget


Lenke til innlegg
Del på andre sider

Jeg har idag feilsøkt enhel del på denne.

 

Problemet ligger i tenning. Coil er ok men gir ikke gnist. Har målt polene (- og +15) på coil mens motor har gått på starter. 0volt.

Men hvis man måler hver enkelt pol mot jord: 12v på begge sider :S.

 

Hallgiveren viser 5v 2,5v av på(løsna fordeler og vrei på den). Mens den går på starter er den litt vekslende men ca på 3,7-3,9v. Dette er målt fra midtre kontakt mot jord.

 

Siste jeg mistenker kan være den lille boksen som sitter ved coilen. 3polet kontakt på denne og to kabler mot coil. (blå- og rød+). Kan det være denne saken som gir feil ved coilen?

 

Noen tanker rundt dette? Jeg fikk forresten start på bil i 30sek der den gikk helt fint, men kuttet brått igjen. Og nå er den like død.

 

Jeg har defa alarmanlegg i bilen. Jeg har ikke sjekket hvordan dette er koblet, men kan denne være synderen som kutter tenninga?

 

Forresten, skal det sitte en O-ring på fordeleren? Som tetning mellom toppen. Så det var et spor i den som minner om plassen til en O-ring. Men satt igjenting der.: rolleyes

Del dette innlegget


Lenke til innlegg
Del på andre sider

Jeg har idag feilsøkt enhel del på denne.

 

Problemet ligger i tenning. Coil er ok men gir ikke gnist. Har målt polene (- og +15) på coil mens motor har gått på starter. 0volt.

Men hvis man måler hver enkelt pol mot jord: 12v på begge sider :S.

 

Hallgiveren viser 5v 2,5v av på(løsna fordeler og vrei på den). Mens den går på starter er den litt vekslende men ca på 3,7-3,9v. Dette er målt fra midtre kontakt mot jord.

 

Siste jeg mistenker kan være den lille boksen som sitter ved coilen. 3polet kontakt på denne og to kabler mot coil. (blå- og rød+). Kan det være denne saken som gir feil ved coilen?

 

Noen tanker rundt dette? Jeg fikk forresten start på bil i 30sek der den gikk helt fint, men kuttet brått igjen. Og nå er den like død.

 

Jeg har defa alarmanlegg i bilen. Jeg har ikke sjekket hvordan dette er koblet, men kan denne være synderen som kutter tenninga?

 

Forresten, skal det sitte en O-ring på fordeleren? Som tetning mellom toppen. Så det var et spor i den som minner om plassen til en O-ring. Men satt igjenting der.: rolleyes

Del dette innlegget


Lenke til innlegg
Del på andre sider

røsk vekk defa og prøv uten den? den er nok ikke årsak i fusking. sjekk den klumpen som sitter foran på venstre side av motoren. står 1 kontakt og 2 slanger. hvis jeg kobler ut denne så jeg samme som deg. bilen fusker og herjer. eller en annen sensor som står der. husker ikke hvor. men disse gir samme symtomer te meg som du har.

Del dette innlegget


Lenke til innlegg
Del på andre sider

Du tenker på tomgangsmotoren? Denne er ok. Det er tenningen som er ute og sykler.

 

Uansett, takk for tipset!

Del dette innlegget


Lenke til innlegg
Del på andre sider

Noen tips til hvilke hvordan man kan teste tenningsmodulen?

 

Noen måter man kan måle den på?

Del dette innlegget


Lenke til innlegg
Del på andre sider

Bumper denne, da jeg ikke finner ut av feilen på bilen.:confused:

 

Coil gir ikke gnist. Jeg vet at coil er ok.

 

Noen som har et koblingskjema over tenningsystemet?

Evt en fremgangsmåte for feilsøking?

 

Hvordan henger tenningslås-tenningsmodul-hallgiver-formotstand til coil-coil sammen?

 

Evt måleverdier på alle komponenter. Jeg har kjøpt ny tenningsmodul fra biltema, denne har jeg hørt at sitter inne i bilen i nærheten av sikringsboks osv. Har lokalisert ecu, abs hjerne men ikke denne.

 

Har også sett litt på tenningsbryteren og målt denne. Det er kun EN grå/gul ledning som er helt død uansett. 0v uansett. jeg har prøvd å koble 12v rett på denne uten resultat.

 

 

Trenger sårt litt bistand her.

 

Mvh Andreas B

Del dette innlegget


Lenke til innlegg
Del på andre sider



VACN 2018- Powered by Invision Community

Bli medlem
×

Viktig informasjon

Vi har plassert informasjonskapsler/cookies på din enhet for å kunne vise siden slik vi har utviklet den.
Godtar du ikke dette, må du avslutte bruken og forlate vårt nettsted, ellers vil VACN anta du aksepterer dette.