Anbefalte innlegg

Jeg hadde bilen min på eu godkjenning i dag. den ble da ikke godkjent på grunn av sommer dekk(blandt annet) Mener fast bestemt at det eneste kravet til dekk er at det ikke skal være mindere enn 3 mm mønster dybde. Tar jeg feil, eller tar verkstedet feil? Fikk forresten ikke godkjent bilen også pga et stor hull i sidestøtten på førerstolen. Jeg er oppgitt. Hjelp meg

Del dette innlegget


Lenke til innlegg
Del på andre sider

Skal man ikke ha vinterdekk om vinteren?

 

Mønsterdybden skal være min. 3mm på sommerdekk, 6mm på vinterdekk.

Flenger og andre ting i dekket kan også være grunn til at man ikke får de godkjent.

Del dette innlegget


Lenke til innlegg
Del på andre sider

De kan ikke nekte at du har sommerdekk på hele året, sommerdekk skal være minst 1,6 mm.

 

Høl i setet, hva har det med sikkerheten å gjøre??, hele seteryggen min var revet opp når jeg leverte min!!!

 

EDIT: 1,6mm

Del dette innlegget


Lenke til innlegg
Del på andre sider

Jeg hadde bilen min på eu godkjenning i dag. den ble da ikke godkjent på grunn av sommer dekk(blandt annet) Mener fast bestemt at det eneste kravet til dekk er at det ikke skal være mindere enn 3 mm mønster dybde. Tar jeg feil, eller tar verkstedet feil? Fikk forresten ikke godkjent bilen også pga et stor hull i sidestøtten på førerstolen. Jeg er oppgitt. Hjelp meg

Må ha vinterdekk på vinteren.... og mønsterdybden på minste punk skal være 3mm på vinterdekk mens det er 1.6mm på sommer dekk

Del dette innlegget


Lenke til innlegg
Del på andre sider

Må ha vinterdekk på vinteren.... og mønsterdybden på minste punk skal være 3mm på vinterdekk mens det er 1.6mm på sommer dekk

 

Hvor står det at du MÅ ha vinterdekk om vinteren??

 

"Kjøretøy må ikke brukes uten at det er sikret tilstrekkelig veggrep i forhold til føret, om nødvendig ved bruk av vinterdekk med eller uten pigger, kjetting eller liknende."

 

Finner ikke selve paragrafen!

Del dette innlegget


Lenke til innlegg
Del på andre sider

Det er ingen lov om at du MÅ ha vinterdekk på vinteren, det står at du skal sko deg etter føret, sånn som det er på østlandet nå, er det ingen ting i vegen med å kjøre på sommerdekk. men om det plutselig begynner å snø og du har sommerdekk, og kjører ut, o.l. så kan forsikringsselskapet nekte deg utbetaling.

Er 3mm på vinterdekk og 1,6mm på sommerdekk der hvor det er mest slitt.

Hull i sete har jeg da aldri hørt noe om før... det står jo ikke engang på det skjemaet som blir fylt ut heller? eller?

 

Prøv å dra et annet sted med bilen, og la de ta kontrollen. det er sikkert noen der du bor som er kjent for å ikke være overnøye? : smil :

 

JTE

Del dette innlegget


Lenke til innlegg
Del på andre sider

men, hva nøyaktig står det på kontrollseddelen, de må jo spesifisere det i den store feltet nederst!!

 

høres ut som en "Ærlige rolf's verksted"

 

Går ikke ann å være "overnøye" her altså, hvis personen som kontrollerte var overnøye så hadde ikke de punktene dukket opp!!

Del dette innlegget


Lenke til innlegg
Del på andre sider

Og appropos mønsterkravene, kravet til 1.6mm er for sommerdekk, og 3mm for vinterdekk. Det betyr at dersom du bruker piggfritt om sommeren, er fortsatt kravet 3 mm, siden det er ett M+S (Mod/snow) dekk.

 

Og likefullt mener jeg da at det er 1,6 på sommerdekk, hele året. Men som sagt, skal være sikret tilstrekkelig veigrep osv, og dersom det var snø og is ute er ikke bilen godkjent, men det er den med bar asfalt..

Del dette innlegget


Lenke til innlegg
Del på andre sider

Og appropos mønsterkravene, kravet til 1.6mm er for sommerdekk, og 3mm for vinterdekk. Det betyr at dersom du bruker piggfritt om sommeren, er fortsatt kravet 3 mm, siden det er ett M+S (Mod/snow) dekk.

 

Og likefullt mener jeg da at det er 1,6 på sommerdekk, hele året. Men som sagt, skal være sikret tilstrekkelig veigrep osv, og dersom det var snø og is ute er ikke bilen godkjent, men det er den med bar asfalt..

Feil. M+S-dekk kan slites ned til 1.6mm, men defineres da som sommerdekk :)

Del dette innlegget


Lenke til innlegg
Del på andre sider

Trodde det var 3 mm på sommerdekk jeg da. Rart at det "bare" er 1,6mm... Jeg kjørte rundt på noe tilsvarende i 2003 og det var helt sinnsykt med en gang det kom litt vann i veibanen. Stive hjul og såpeglatt så fort man skulle bremse, bare flaks at det aldri smalt egentlig. for min del er det slutt å gå i kompromiss med dekka. Vet aldri når det smeller....

Del dette innlegget


Lenke til innlegg
Del på andre sider

Trodde det var 3 mm på sommerdekk jeg da. Rart at det "bare" er 1,6mm... Jeg kjørte rundt på noe tilsvarende i 2003 og det var helt sinnsykt med en gang det kom litt vann i veibanen. Stive hjul og såpeglatt så fort man skulle bremse, bare flaks at det aldri smalt egentlig. for min del er det slutt å gå i kompromiss med dekka. Vet aldri når det smeller....

 

Dette kan faktisk ha vel så mye med dekktypen, mønster og gummien å gjøre. Jeg har kjørt med dekk som var ca 2 mm mønster igjen som var bedre og vannplanet ved høyere hastighet enn to nye dekk av annen type.

Del dette innlegget


Lenke til innlegg
Del på andre sider

Feil. M+S-dekk kan slites ned til 1.6mm, men defineres da som sommerdekk :)

 

Korrekt:

3.1.1 Tilhenger med konstruktiv hastighet over 40 km/t og tillatt totalvekt ikke over 3.500 kg og bil med tillatt totalvekt ikke over 3.500 kg skal ha dekk med mønstret slitebane med mønsterdybde i hovedrillene på minst 1,6 mm over 3/4 av slitebanens bredde og rundt hele dekkets omkrets, bortsett fra de steder hvor eventuelle slitasjevarslere er plassert.

 

EDIT: mere om forskriftene her: http://www.lovhidden.no/for/sf/sd/td-19941004-0918-013.html

Del dette innlegget


Lenke til innlegg
Del på andre sider

Oppsummering:

Sommerdekk: Minste tillatte mønsterdybde 1.6mm.

Vinterdekk: Minste tillatte mønsterdybde 3mm. Brukes dekket på sommeren gjelder 1.6mm og dekket regnes som sommerdekk.

 

Kommer du til eu-kontroll i snæføyka med sommerdekk kan du påberegne deg en mangel om ikke et kjøreforbud.

 

Hva gjelder hull i setet høres dette merkelig ut.

Det er full tilgang til å klage på resultatet av kontrollen.Hvordan det gjøres skal du ha fått info om sammen med kontrollskjemaet(gjerne trykket på baksiden).

Vedkommende som utførte kontrollen må også kunne dokumentere at de manglene han gir er hjemlet i regelverket.Om nødvendig skal han kunne vise deg dette skriftlig i feks.kjøretøyforskriften.

 

Den som utfører kontrollen er i det han utfører kontrollen for en offentlig tjenestemann å regne, derfor underlagt forvaltningsloven!

Del dette innlegget


Lenke til innlegg
Del på andre sider

Jeg står selv på sommerdekk for tiden, og eu-kontroll er rett rundt døren.. Hva om jeg drar på en fin og tørr dag, hva skjer da?

Del dette innlegget


Lenke til innlegg
Del på andre sider

Ikke noe problem .Da er du skodd etter føreforholdene!

Del dette innlegget


Lenke til innlegg
Del på andre sider

Når jeg har vært på eu med biler så har jeg alltid fått med kontrollseddelen. Da ser jeg hva som mangler, og utbedrer det. Verkstedet som første gang kontrollerer bilen, har ikke monopol på eventuell etterkontroll. Den kan du ta hvor som helst. Vis frem kontrollseddel fra første verksted, og så sjekker di de punktene som var avmerket som mangel. Jeg ville nesten tatt meg en tur på naf og hørt med di, og så eventuelt fått de til å rapportere verkstedet om de mener det er høl i hue å gi deg disse manglene.

 

mvh

EW

Del dette innlegget


Lenke til innlegg
Del på andre sider

Dette kan faktisk ha vel så mye med dekktypen, mønster og gummien å gjøre. Jeg har kjørt med dekk som var ca 2 mm mønster igjen som var bedre og vannplanet ved høyere hastighet enn to nye dekk av annen type.

Dette er jeg faktisk veldig enig i, jeg hadde ca 1mm igjen på sommerdekkene mine når jeg bytta, og jeg merka ingenting på vått føre. Dette var riktignok dyre dekk (Michelin Pilot sport) disse drenerte veldig godt helt til jeg bytta, men var jo selvsagt ikke som da de var nye : smil :

 

JTE

Del dette innlegget


Lenke til innlegg
Del på andre sider



VACN 2018- Powered by Invision Community

Bli medlem
×

Viktig informasjon

Vi har plassert informasjonskapsler/cookies på din enhet for å kunne vise siden slik vi har utviklet den.
Godtar du ikke dette, må du avslutte bruken og forlate vårt nettsted, ellers vil VACN anta du aksepterer dette.