Får ikke varmluft på 97 A6 når det er kaldt

Anbefalte innlegg

I disse dager så blir ikke motoren skikkelig varm. Vannet oppnår 90g, men går fort ned igjen hvis jeg f.eks kjører rolig på E6. Det blåser også kun lunket på dysene midt på, mens kaldt på rute og bein. Noen som har vært borti dette? Jeg ville tro det var termostat, men denne skal vel ha blitt byttet under registerreimbyttet for et år siden. Noe annet det kan være?

 

Bilen er en 97 a6 2.6q

Del dette innlegget


Lenke til innlegg
Del på andre sider

Kanskje det ble satt inn en sommer-termostat:-)

Har samme prob på a4'en min. Også med 2.6l. Begynte på termostat bytte, men ga opp fordi det er så usansynlig trangt. Skal prøve å dekke til store deler av radiatoren etterpå og se om det funker som en nødløsning.

Ellers er jeg også åpen for andre idéer...

Del dette innlegget


Lenke til innlegg
Del på andre sider

Kan det være så enkelt som temperaturgiver? de koster 235,- ser jeg

Del dette innlegget


Lenke til innlegg
Del på andre sider

Kanskje det ble satt inn en sommer-termostat:-)

Har samme prob på a4'en min. Også med 2.6l. Begynte på termostat bytte, men ga opp fordi det er så usansynlig trangt. Skal prøve å dekke til store deler av radiatoren etterpå og se om det funker som en nødløsning.

Ellers er jeg også åpen for andre idéer...

 

Sommer-/vintertermostat er jo noe man drev med på 60-tallet. Alle moderne motorer har samme termostat året rundt. Både femmerne, sekserne og åtterne har 87-graders termostat originalt.

Del dette innlegget


Lenke til innlegg
Del på andre sider

Vet at det er lenge siden sommer/vinter termostatene hadde sin glans periode. Prøvde bare å være morsom...

 

Til trådstarter. Er du sikker på at termostaten din er bytta?

Del dette innlegget


Lenke til innlegg
Del på andre sider

Jeg er ikke sikker, men i "registerreimpakka" så er det jo reim, strammere, vannpumpe og termostat. Jeg byttet hos Audisentrum..Jeg kan jo kanskje ringe Vidar, men er ganske sikker på at den ble byttet.

 

hvilken "oppgave" har temperaturgiver ?

Del dette innlegget


Lenke til innlegg
Del på andre sider

Tempgiveren/giverne har som oppgave å fortelle motorstyreenhet og instrument om motortemperaturen. Derfor lite sansynlig at det er den som er problemet. Utifra hvordan du beskriver feilen vil jeg tro det er termostaten som ikke virker som det er ment.

Del dette innlegget


Lenke til innlegg
Del på andre sider

da får vi prøve med ny termostat .:P

Del dette innlegget


Lenke til innlegg
Del på andre sider

Kledde ca 2/3 av radiatoren med alu-folie i dag. Funka fett i påvente av at økonomien godtar termostatbytte...

Del dette innlegget


Lenke til innlegg
Del på andre sider

Kledde ca 2/3 av radiatoren med alu-folie i dag. Funka fett i påvente av at økonomien godtar termostatbytte...

 

Tyder på dårlig termostat da ja....

Del dette innlegget


Lenke til innlegg
Del på andre sider

Låner litt tråden her, hva er det som er galt når det digitale klimaanlegget blåser helt kald luft selvom bilen er varm da? (Men bare når det er kaldt ute, ellers virker det som det skal)

Del dette innlegget


Lenke til innlegg
Del på andre sider

Det kan være manglende kjøleveske. Eller at du har satt at du vil ha det kaldere i kupéen enn det det er. Eller at temp måleren i kupéen er gåen.

Var hvertfall det jeg kom på nå.

Har stort sett erfaring fra eldre biler selv, da var det hvertfall en grei indikasjon på manglende kjøleveske.

Del dette innlegget


Lenke til innlegg
Del på andre sider

Det kan være manglende kjøleveske. Eller at du har satt at du vil ha det kaldere i kupéen enn det det er. Eller at temp måleren i kupéen er gåen.

Var hvertfall det jeg kom på nå.

Har stort sett erfaring fra eldre biler selv, da var det hvertfall en grei indikasjon på manglende kjøleveske.

 

Kjølevæskenivå er fint.... Hvordan setter man kaldere temp i kupeen enn det det er da? Veit du hvor føleren sitter? Må forske litt på dette :)

Del dette innlegget


Lenke til innlegg
Del på andre sider

Se der kom bruksanvisningen jeg etterspurte i en annen tråd gitt:)

Takk for den.

Nå kan du få igjen tråden din, Bjørn...

Del dette innlegget


Lenke til innlegg
Del på andre sider

tusen takk for guiden..det var litt av en jobb gitt.. byttet selv på alle 3seriene jeg har hatt. Der er det veldig enkelt..:/

Del dette innlegget


Lenke til innlegg
Del på andre sider

må bare nevne en ting som skjedde på min.

 

den blåste kald luft når den stod på tomgang....

 

da viste det seg at varmeapparatregisteret var tett.

 

den blåste litt varmere ved pådrag for da startet pumpa og da fikk den trykkt litt væske igjennom,men ved vanlig kjøring uten noe pådrag kunne den begynne å blåse kaldt i klimaen igjen.

Del dette innlegget


Lenke til innlegg
Del på andre sider



VACN 2018- Powered by Invision Community

Bli medlem
×

Viktig informasjon

Vi har plassert informasjonskapsler/cookies på din enhet for å kunne vise siden slik vi har utviklet den.
Godtar du ikke dette, må du avslutte bruken og forlate vårt nettsted, ellers vil VACN anta du aksepterer dette.