Anbefalte innlegg

Lurer på om det er noen som har prøvd bygd om til enkeltmasse svinghjul på ein vag tdi , ser dem har begynt selge komplette sett til ok pris på ebay , har tenkt bytte på min toyota rav da dem har ca like elendig dobbelmasse svinghjul som vag bilene har .

Del dette innlegget


Lenke til innlegg
Del på andre sider

Send en pm til Trym Indrehaug eller Petter Lønning her på forumet:)

Del dette innlegget


Lenke til innlegg
Del på andre sider

Er enkeltmasse orginalt på 100 2,5 tdi fra 91-94.

Den har litt hardere gange enn nyere som har dobbelmasse.

Del dette innlegget


Lenke til innlegg
Del på andre sider

har enkelt masse i min 2.0 tdi.

funker men bråker en del mer.

Del dette innlegget


Lenke til innlegg
Del på andre sider

Hei

Monterte enkeltmassesvinghjul og forsterka clutch i min Passat AFN i haust. Er ikkje fornøygd. Mykje vibrasjonar med ressonans i karosseriert under 1500 omdr, sjølv med lett gasspedal. Dreg eg hardt på, varer vibrasjonane til godt over 2000 omdr.

Dobbeltmassesvinghjulet skal dempe og utlikna kraftimpulsane frå stempla. Uten denne "fjør-forbindelsen" forplantar stempelslaga seg rett inn i drivverket, og lagar støy og vibrasjonar.

Min konklusjon er at det er betre å ha litt vibrasjonar ved "bånn pinne" enn å ha det mest heile tida.

Del dette innlegget


Lenke til innlegg
Del på andre sider

Det skal ikke være så stor forskjell på enkelt og dobbelmasse som flere av innleggene her tyder på.

Når folk prater om store vibrasjoner, har man da brukt korrekt clutchplate?

Plater til dobbelmasse er stive uten fjærer, da fjæring ligger i svinghjulet.

Plater til enkeltmasse har fjærer som skal ta opp vibrasjonene.

Dersom man bruker stiv plate uten fjær i enkeltmassehjul er det dømt til å bli vibrasjoner og støy.

Del dette innlegget


Lenke til innlegg
Del på andre sider

har på min :) bråker litt mer på tomgang, men merker ikke noe til vibrasjoner etc under kjøring..

Jeg har litt lettet svinghjul samt balansert.. Clutchen har kraftige fjærer.. De tar opp litt av vibrasjonene..

 

 

Super fornøyd :)

Del dette innlegget


Lenke til innlegg
Del på andre sider

Det skal ikke være så stor forskjell på enkelt og dobbelmasse som flere av innleggene her tyder på.

Når folk prater om store vibrasjoner, har man da brukt korrekt clutchplate?

Plater til dobbelmasse er stive uten fjærer, da fjæring ligger i svinghjulet.

Plater til enkeltmasse har fjærer som skal ta opp vibrasjonene.

Dersom man bruker stiv plate uten fjær i enkeltmassehjul er det dømt til å bli vibrasjoner og støy.

 

Blir drøy rakkling uansett om lamell er avfjæret eller ei på tomgang i fri:) Har testet dette ut på en kompis sin bil, begge deler. Minimalt mere støy bare med stiv lamell.

Del dette innlegget


Lenke til innlegg
Del på andre sider

Blir drøy rakkling uansett om lamell er avfjæret eller ei på tomgang i fri:) Har testet dette ut på en kompis sin bil, begge deler. Minimalt mere støy bare med stiv lamell.

 

At begge rakler på tomgang er greit.

 

Men mener du at det ikke er stor forskjell å kjøre med eller uten avfjæret plate?

Del dette innlegget


Lenke til innlegg
Del på andre sider

Ser tilbake på bilde av mitt clutchbytte, http://forum.vwaudi-club.no/attachment.php?attachmentid=131890&stc=1&d=1253045075 , her er det fjører i både gammel og ny clutchplate. Den nye clutchen er av forsterka type (Spec2+ med 550 Nm), så eg vil anta at fjørene er relativt harde i forhold til dei på original clutchen.

 

Eit anna moment som kan spela inn på vibrasjonarer, er svinghjul-vekta. Mitt nye Spec svinghjul er 7,3 kg (16 Ibs), og det gamle var 10,9 kg.

 

Bilen min er ein 4-motion, noko som betyr mange komponentar og ledd i drivlinja, som alle har sin eigen dynamikk. Om eg har fått ein del vibrasjonar, betyr ikkje det at enkeltmassesvinghjul fungerar like dårleg på andre bilar. Det er likevel verd å merke seg at dobbeltmassesvinghjula er utvikla for å redusere vibrasjonar frå moderne diesel motorar http://www.bilnorge.no/artikkel.php?aid=27963&tid=. Las nyleg at BMW hevdar å ha forbedra dobbelmassesvinghjulet på dei siste modellane, slik at motorane kan køyrast med enno lågare omdreiningstal utan vibrasjonar. Slik sparer ein drivstoff.

 

Eg brukar bilen til jobbkøyring, og sjenerast då ein del av vibrasjonar på låge omdreiningstal. Det er også sjenerande når eg trekkjer hengar med den, og vibrasjonane kjem straks det er litt motbakke.

 

Nye svinghjulsboltar er innkjøpt, og når det blir litt vame i lufta igjen, så skiftar eg tilbake til det gamle LUK dobbelmassesvinghjulet, men beheld den nye Spec-clutchen.

 

Det er viktig å tenka gjennom bruksmønsteret før ein bestemmer seg for å gå for enkeltmassesvinghjul. Prøv også å sjekke opp erfaringar frå andre med same biltype og motorkode. Ein kan vere uheldig å kaste bort mykje komfort med eit slikt bytte.

Del dette innlegget


Lenke til innlegg
Del på andre sider

At begge rakler på tomgang er greit.

 

Men mener du at det ikke er stor forskjell å kjøre med eller uten avfjæret plate?

 

Den lamellen med avfjæring gikk fort i stykker, momentet slo filler av fjær festene. under kjøring var det litt mere vibrasjoner ved igangkjøring og noe bråere inngrep. I fart var det ikke noe merkbar forskjell på denne bilen som var en golf v 2.0tdi med ca 440nm (målte) ca og nesten 200hk.

Var bare mye støy i fri på tomgang, ellers ikke noe merkbart i forhold til orginalt om man ser bort fra at den taklet mere moment og grep bråere.

 

Men det var den bilen, mulig andre biler er mere følsomme. Ville tro det vibrerte mere i en bil med stivere motor/girkasse fester feks:)

Del dette innlegget


Lenke til innlegg
Del på andre sider

Ser tilbake på bilde av mitt clutchbytte, http://forum.vwaudi-club.no/attachment.php?attachmentid=131890&stc=1&d=1253045075 , her er det fjører i både gammel og ny clutchplate. Den nye clutchen er av forsterka type (Spec2+ med 550 Nm), så eg vil anta at fjørene er relativt harde i forhold til dei på original clutchen.

 

Eit anna moment som kan spela inn på vibrasjonarer, er svinghjul-vekta. Mitt nye Spec svinghjul er 7,3 kg (16 Ibs), og det gamle var 10,9 kg.

 

Bilen min er ein 4-motion, noko som betyr mange komponentar og ledd i drivlinja, som alle har sin eigen dynamikk. Om eg har fått ein del vibrasjonar, betyr ikkje det at enkeltmassesvinghjul fungerar like dårleg på andre bilar. Det er likevel verd å merke seg at dobbeltmassesvinghjula er utvikla for å redusere vibrasjonar frå moderne diesel motorar http://www.bilnorge.no/artikkel.php?aid=27963&tid=. Las nyleg at BMW hevdar å ha forbedra dobbelmassesvinghjulet på dei siste modellane, slik at motorane kan køyrast med enno lågare omdreiningstal utan vibrasjonar. Slik sparer ein drivstoff.

 

Eg brukar bilen til jobbkøyring, og sjenerast då ein del av vibrasjonar på låge omdreiningstal. Det er også sjenerande når eg trekkjer hengar med den, og vibrasjonane kjem straks det er litt motbakke.

 

Nye svinghjulsboltar er innkjøpt, og når det blir litt vame i lufta igjen, så skiftar eg tilbake til det gamle LUK dobbelmassesvinghjulet, men beheld den nye Spec-clutchen.

 

Det er viktig å tenka gjennom bruksmønsteret før ein bestemmer seg for å gå for enkeltmassesvinghjul. Prøv også å sjekke opp erfaringar frå andre med same biltype og motorkode. Ein kan vere uheldig å kaste bort mykje komfort med eit slikt bytte.

 

Tviler på at spec plata passer med dobbelmasse svinghjulet. gjør normalt sett ikke det så lenge plata opprinnelig er designet til enkelmasse og er avfjæret. Passer ikke på golf v i allefall. Det står det også på spec sine sider.

Del dette innlegget


Lenke til innlegg
Del på andre sider

Tviler på at spec plata passer med dobbelmasse svinghjulet. gjør normalt sett ikke det så lenge plata opprinnelig er designet til enkelmasse og er avfjæret. Passer ikke på golf v i allefall. Det står det også på spec sine sider.

 

Eg får sjå når eg har skrudd ned clutchen. I flg Stakseng hos Velox skal dette passe på min bil. Alternativet kan vere ein ny lamell og bruke den gamle trykkplata, eller kjøpe eit nytt LUK sett frå ebay.

Del dette innlegget


Lenke til innlegg
Del på andre sider

Må nå bytte ta sørens svinghjulet ...

koster 13 lappa for komplett pakke i norge ..

men får kjøpt uorginal til ca 3000 kr på ebay ( muligens noe drit som d meste annet billig på ebay ) . men er vel muligens verd et forsøk . andre som har noen erfaringer på ombygging til enkeltmasse svingjul på feks toyota ??

Del dette innlegget


Lenke til innlegg
Del på andre sider

brukte bare et gammeldags passat svinghjul og cluch jeg, helt ok.

Del dette innlegget


Lenke til innlegg
Del på andre sider

Etter å ha køyrt i over eit halvt år med enkeltmassesvinghul, tok eg endeleg jobben med å bytta tilbake til dobbeltmassesvinghjul.

 

Dette var herleg! Eg var så lei spetakkelet og ristinga! No har bilen igjen fin tomgangslyd, utan den stygge raklinga frå girkassen, og det er mest ingen motorvibrasjonar.

Del dette innlegget


Lenke til innlegg
Del på andre sider

Noen som har byttet til Enkelmasse svinghjul på Golf 5 TDI ?

Skal bytte Svinghjul å Clutch no men litt usikker på om jeg skal ta kjangsen på enkelmasse. Lest en del om det og halvparten sier det er bra å resten dårlig så vanskelig å vite hvem man ska tro... Er snakk om et enkelmasse svinghjul med Valeo clutch og de skriver at clutchen er laget på en ny måte til å kompentsere for å ta vekk vibrasjon å alt det et dobbelmasse hjul skal gjør så ska man tro levrandør så er det helt likt og holder mye lenger :)

Del dette innlegget


Lenke til innlegg
Del på andre sider

Eg har kjørt ca 10k km med min (2,0 TFSI) med spec stg 3+ clutch og 034 enkeltmasse svinghjul.

Nå har eg kjøpt ny clutch fra Vast (stg3) som passer med dt originale dobbeltmasse svinghjulet.

 

Når eg først bytta til enkeltmasse så var eg faktisk ganske fornøyd med dt, skjønte ikke hva folk snakka om med vibrasjoner, lyder osv. Ble mye mer respons i pedalen osv.. Etter og ha kjørt 10.000 km med dt vet eg at eg aldri kommer til og putte denne kombinasjonen på en bruksbil igjen. Høres ut som ett træsjeverk, riste og durer.. LAng historie kort så kommer ny clutch i ganske snart.. Men dette er jo selvfølgelig smak og behag og.. Det fungerer jo utrolig bra dersom man ikke er av den kresne typen som ikke er så glad i mye lyd og vibrasjoner. Eg bestemte meg etter noen litt lengre turer eg hadde med bilen med hele familien ombord.. :)

Del dette innlegget


Lenke til innlegg
Del på andre sider

Eg har kjørt ca 10k km med min (2,0 TFSI) med spec stg 3+ clutch og 034 enkeltmasse svinghjul.

Nå har eg kjøpt ny clutch fra Vast (stg3) som passer med dt originale dobbeltmasse svinghjulet.

 

Når eg først bytta til enkeltmasse så var eg faktisk ganske fornøyd med dt, skjønte ikke hva folk snakka om med vibrasjoner, lyder osv. Ble mye mer respons i pedalen osv.. Etter og ha kjørt 10.000 km med dt vet eg at eg aldri kommer til og putte denne kombinasjonen på en bruksbil igjen. Høres ut som ett træsjeverk, riste og durer.. LAng historie kort så kommer ny clutch i ganske snart.. Men dette er jo selvfølgelig smak og behag og.. Det fungerer jo utrolig bra dersom man ikke er av den kresne typen som ikke er så glad i mye lyd og vibrasjoner. Eg bestemte meg etter noen litt lengre turer eg hadde med bilen med hele familien ombord.. :)

 

Det blir vel ikke akkurat noe bedre kjøre comfort med en steg 3+ clutch selv på en bil uten dobbelmasse så det blir nok feil å sammenligne i mitt sammenheng.. :)

Del dette innlegget


Lenke til innlegg
Del på andre sider



VACN 2018- Powered by Invision Community

Bli medlem
×

Viktig informasjon

Vi har plassert informasjonskapsler/cookies på din enhet for å kunne vise siden slik vi har utviklet den.
Godtar du ikke dette, må du avslutte bruken og forlate vårt nettsted, ellers vil VACN anta du aksepterer dette.