VR6 varme problem og vannforbruk

Anbefalte innlegg

Byttet radiator på VR6n for en liten stund siden, brukte en god del vann da samt at viftene ikke slo inn på 90 grader.

 

Problemet som jeg har nå etter bytte er at den fortsatt bruker vann, men den blir ikke varm under kjøring.

Står den og sviver på tomgang, så kommer den opp i 90 grader på vanntempen, olje tempen på mfa viser ca 82-88.

Under vanlig kjøring så er jeg heldig hvis jeg greier og holde på 68 grader, den kan synke ned mot 50 grader på det værste.

 

Så tilbake til vannforbruket:

Møller ga meg tips om og bytte lokke på ekspansjonstanken, dette nyttet fint lite, så sjekket jeg litt mer rundt ekspansjonstanken, dr kom det litt vann ut, så den ble byttet, uten hell.

 

Det lekker ikke noe synlig vann under bilen når den står på tomgang.

 

Så håper det er noen her som har noen tips til disse problemene.: vinke :

Del dette innlegget


Lenke til innlegg
Del på andre sider

Har du sjekket alt av koblinger/klemmer, slanger, "pipa" i nedkant foran motor, termostathuset, termostat, pakninger osv osv?

VR6'ene er heite motorer så at den stiger til 90 grader på tomgangskjøring (og køkjøring) er intet nytt.

 

Sjekk over ALT av slanger etter sprekker, "møre" pakninger (spist opp av varmtvannet), at termostathuset er helt, både utvendig og innvendig. Jeg trodde mitt termostathus var ok, men måtte brått handle nytt da det var helt "mørt" og mykt på innsida i tillegg til at sporet til pakningen var smelta bort...

 

Det er like greit å bytte ALT med en gang. Det beste er å erstatte så mye som mulig av plasten med aluminium, noe kan du få tak på f.eks http://www.gruvenparts.com

Del dette innlegget


Lenke til innlegg
Del på andre sider

Har du sjekket alt av koblinger/klemmer, slanger, "pipa" i nedkant foran motor, termostathuset, termostat, pakninger osv osv?

VR6'ene er heite motorer så at den stiger til 90 grader på tomgangskjøring (og køkjøring) er intet nytt.

 

Sjekk over ALT av slanger etter sprekker, "møre" pakninger (spist opp av varmtvannet), at termostathuset er helt, både utvendig og innvendig. Jeg trodde mitt termostathus var ok, men måtte brått handle nytt da det var helt "mørt" og mykt på innsida i tillegg til at sporet til pakningen var smelta bort...

 

Det er like greit å bytte ALT med en gang. Det beste er å erstatte så mye som mulig av plasten med aluminium, noe kan du få tak på f.eks http://www.gruvenparts.com

 

 

Har sjekket alt etter radiator bytte, men skal ta en ekstra sjekk over de.

 

Skal sjekke opp termostathuset.

 

Litt rart at etter en god time med hastighet på 80-100 kmt og stopper og kjenner på motoren så er den bare lunken. tidligere var det brenn varmt.

Del dette innlegget


Lenke til innlegg
Del på andre sider

Hva type kjølevæske bruker du?

Del dette innlegget


Lenke til innlegg
Del på andre sider

har du sjekka termostaten?

 

Har ikke fått sjekket den ennda, skal prøve og sjekke i morgen.

 

Hva type kjølevæske bruker du?

 

Kjøpte den røde på Møller, mener d står g40 på den, var den de mente jeg skulle ha......

Del dette innlegget


Lenke til innlegg
Del på andre sider

Byttet radiator på VR6n for en liten stund siden, brukte en god del vann da samt at viftene ikke slo inn på 90 grader.

 

Problemet som jeg har nå etter bytte er at den fortsatt bruker vann, men den blir ikke varm under kjøring.

Står den og sviver på tomgang, så kommer den opp i 90 grader på vanntempen, olje tempen på mfa viser ca 82-88.

Under vanlig kjøring så er jeg heldig hvis jeg greier og holde på 68 grader, den kan synke ned mot 50 grader på det værste.

 

Så tilbake til vannforbruket:

Møller ga meg tips om og bytte lokke på ekspansjonstanken, dette nyttet fint lite, så sjekket jeg litt mer rundt ekspansjonstanken, dr kom det litt vann ut, så den ble byttet, uten hell.

 

Det lekker ikke noe synlig vann under bilen når den står på tomgang.

 

Så håper det er noen her som har noen tips til disse problemene.: vinke :

 

 

Hei.

 

Blir lufta i bilen varm? (funker varmeapparatet bra? ) Om ikke så er det jo ikke helt sjeldent at varmeregister på VW går i stykker.

Del dette innlegget


Lenke til innlegg
Del på andre sider

Bra, bruk alltid rød kjølevæske. Du kan fint bruke den røde fra Biltema også. Selv kjører jeg på ca 50/50-blanding.

 

Hei.

 

Blir lufta i bilen varm? (funker varmeapparatet bra? ) Om ikke så er det jo ikke helt sjeldent at varmeregister på VW går i stykker.

 

Da burde han kanskje kjenne den typiske lukta av varm kjølevæske også?

Hva med lekkasjer inni bilen? (innunder dashen, dørken, spesielt passasjersida).

Del dette innlegget


Lenke til innlegg
Del på andre sider

Hei.

 

Blir lufta i bilen varm? (funker varmeapparatet bra? ) Om ikke så er det jo ikke helt sjeldent at varmeregister på VW går i stykker.

 

får ganske lite varme fra varmeapparatet, under kjøring, men når den står på tomgang så har jeg ekstremt god og varm luft.

Del dette innlegget


Lenke til innlegg
Del på andre sider

får ganske lite varme fra varmeapparatet, under kjøring, men når den står på tomgang så har jeg ekstremt god og varm luft.

 

Det du skriver her kan vel tyde på at termostaten din er konstant åpen, at når du kjører så blir kjølevæsken så kald at den ikke gir noen god varme, mens når du står på tomgang og kaldlufta ikke sirkulerer like godt gjennom radiatoren din så klarer den å produsere nok varme til at det blir bra..

Prøv å dekk til radiatoren din med en pappbit eller noe, evt få bytta termostat så er du sikkert i mål..

 

Angående lekasjen din og at du ikke har noe synlig vanntap har jeg ikke noe godt råd..

Del dette innlegget


Lenke til innlegg
Del på andre sider

Det du skriver her kan vel tyde på at termostaten din er konstant åpen, at når du kjører så blir kjølevæsken så kald at den ikke gir noen god varme, mens når du står på tomgang og kaldlufta ikke sirkulerer like godt gjennom radiatoren din så klarer den å produsere nok varme til at det blir bra..

Prøv å dekk til radiatoren din med en pappbit eller noe, evt få bytta termostat så er du sikkert i mål..

 

Angående lekasjen din og at du ikke har noe synlig vanntap har jeg ikke noe godt råd..

 

 

Får slenge på ny termostat og håpe det er det som er årsaken:)

Del dette innlegget


Lenke til innlegg
Del på andre sider

Når du sier "bruker" vann, snakker vi da om 1l mila eller er det 1l på 10mil?

har du sjekka om det lukter eksos av kjøleveska? Kan evt være en gååen toppakkning eller i værste fall topp, om den har blitt kjørt med blå veske kan den ha tære på toppen så det ikke er tett.

Ang at bilen blir varm på tomgang men ikke under kjøring så er det som antydet tidliger mest sansynelig termosaten som står pip åpen hele tiden, det kan du jo sjekke ved å kjenne på den nedre slangen på radiatoren om den er varm før vannet blir 90 grader evt 72 om du har sommer termostat i.

Del dette innlegget


Lenke til innlegg
Del på andre sider

Når du sier "bruker" vann, snakker vi da om 1l mila eller er det 1l på 10mil?

har du sjekka om det lukter eksos av kjøleveska? Kan evt være en gååen toppakkning eller i værste fall topp, om den har blitt kjørt med blå veske kan den ha tære på toppen så det ikke er tett.

Ang at bilen blir varm på tomgang men ikke under kjøring så er det som antydet tidliger mest sansynelig termosaten som står pip åpen hele tiden, det kan du jo sjekke ved å kjenne på den nedre slangen på radiatoren om den er varm før vannet blir 90 grader evt 72 om du har sommer termostat i.

 

 

 

Den tiden jeg har hatt bilen så har det blitt fyllt på med den røde veska, men tror forrige eier har hatt på litt av den blå veska.

Maskinen svetter litt olje, så har vurdert toppakkning bytte etterhvert.

Den endre slangen på radiatoren blir omtrent like varm som den øverste så da er det jo tegn på at termostaten står i åpen posisjon hele tiden.

 

Takk for hjelpen folkens: vinke :

Del dette innlegget


Lenke til innlegg
Del på andre sider

Du skal ikke se bort fra at du har noen tette kanaler, hvis du har blandet to typer kjøleveske.

De kan reagere/reagerer med hverandre og lager stygge avleiringer.

Del dette innlegget


Lenke til innlegg
Del på andre sider

 

 

Da burde han kanskje kjenne den typiske lukta av varm kjølevæske også?

Hva med lekkasjer inni bilen? (innunder dashen, dørken, spesielt passasjersida).

 

Jo, men er vel ikke alle som lukter så himla mye? (eller har jeg en håpløs nese? :-) )

 

 

Har også opplevd at vannpumpene på eldre VW lekker. Er jo ett slikt lite hull på undersiden om jeg ikke husker helt feil.

 

Fant forøvrig en lekkasje på min bil ved en tilfeldighet i går. Ene slangeklemma hadde kuttet seg inn i slangen og laga en bitteliten, og nesten usynlig lekkasje.

Del dette innlegget


Lenke til innlegg
Del på andre sider

Jeg må si at toppen har godt på grunn av feil kjølevæske er lite sansynlig. Har alltid hatt blå på mine (er for lat til å bare bytte farge) de har aldri vist noe tegn til å lide. Og vr6 toppen min kan vel ikke bli bedere inspisert en det den ble.

Vil tippe på at det er termostaten som står åpen jeg og, men husk på er det kaldt ute vil temp på motoren også synke. Du har fått del tips hvor du skal sjekke ser jeg. Det det kan tyde på er liten sprekk som det damper ut av når blir varmt nok. Hadde slik på gammle 1,8 radiatoren min, kjøre lenge uten å finne det ut. Men en dag det var - 20 grader ute, så jeg det dampa av liten plass på radiatoren.

Men jeg ville sjekka slangen fra varme registret særlig den som tar en 90 grader og går inn på elektriske vann pumpa. Disse har jeg opplevd at har vært helt opp råttna på en av mine 6 ere

Del dette innlegget


Lenke til innlegg
Del på andre sider

Drar opp denne igjen.

 

Bilen bruker ennda vann, men nå bruker den noe helt sinnsykt, går ca 2 liter på 3-4 mil.

Termostathuset innvendig er det smeltet bort sporet til pakningen, er dette nok til at den bruker vann når driftstempen stiger.

 

Fyller jeg opp til maks på kald motor og lar den stå en god del timer så minker det ikke.

Del dette innlegget


Lenke til innlegg
Del på andre sider

Ting forandrer seg fra kald til varm tilstand! plasten til termostathuset forandrer seg nok også! bytt termostathus og termostat om du ikke har gjort det! vil lekke mer når bilen er varm grunnet høyere trykk og varme enn ved en kald motor!

Del dette innlegget


Lenke til innlegg
Del på andre sider

Ting forandrer seg fra kald til varm tilstand! plasten til termostathuset forandrer seg nok også! bytt termostathus og termostat om du ikke har gjort det! vil lekke mer når bilen er varm grunnet høyere trykk og varme enn ved en kald motor!

 

Må bli nytt termostathus, byttet termostaten for en 1 mnd siden, så skulle nok bare tatt huset også.

Del dette innlegget


Lenke til innlegg
Del på andre sider

Bytt o ring på det plast røret som går inn på termostathuset også. Bytt i begge ender av røret :) Kjøp nye bolter til termostathuset, og vær forsiktig så du ikke drar over gjengene i toppen. De tåler ikke så mye. :)

Del dette innlegget


Lenke til innlegg
Del på andre sider

Bytt o ring på det plast røret som går inn på termostathuset også. Bytt i begge ender av røret :) Kjøp nye bolter til termostathuset, og vær forsiktig så du ikke drar over gjengene i toppen. De tåler ikke så mye. :)

 

Tenkte og ta med nye bolter i samme slengen: vinke :

Del dette innlegget


Lenke til innlegg
Del på andre sider



VACN 2018- Powered by Invision Community

Bli medlem
×

Viktig informasjon

Vi har plassert informasjonskapsler/cookies på din enhet for å kunne vise siden slik vi har utviklet den.
Godtar du ikke dette, må du avslutte bruken og forlate vårt nettsted, ellers vil VACN anta du aksepterer dette.