#1 Skrevet Desember 29, 2009 (endret) Monterte slangevarmer på min passat 2001 tdi. men det var jammen meg noe driiiiit. Hjelper jo ikke noen verdens ting, Hvordan kan denne klare å skåne motor for kaldstarter, varmer jo heller ikke kjølevannet noe særlig. Skal vel ikke være nødvendig å ha varmeren stående i i flere timer? hadde blokk varmer på en 90 mod passat en gang, og der smeltet snøen på panseret etter kort tid. 0 Del dette innlegget Lenke til innlegg Del på andre sider Flere delingsalternativer...
#2 Skrevet Desember 30, 2009 nå om dagen er det jo ekstreme temperaturer, nede i -25C .. er ikke like lett og varme vannet da. Men en slangevarmer er heller ikke noe og skryte av nei. Blokk varmer er nok beste løsning 0 Del dette innlegget Lenke til innlegg Del på andre sider Flere delingsalternativer...
#3 Skrevet Desember 30, 2009 Hvor lenge har du den på da?` Er som stian sier, ikke så lett å varme opp alt nå om dagen med denne kulda. Men om du monterte den etter bruksanvisninga er den mest sannsynlig montert rett ved oljekjøleren, og hensikten er å varme olja så ikke den er så mega seig.. På Golfen og Caddyn står varmern på i 1.5-2 timer hver morgen. Di har slangevarmer begge to. Og jeg har lunk i varmeapparatet når jeg starter opp, og den gløder like lite som en vanlig sommerdag. Så det funker helt klart. Men den har mye dårligere effekt enn en blokkvarmer, så den må stå på lengre. Blokkvarmern varmer jo opp hele blokka. Og en stor metallklump som er jo klart mye bedre. 0 Del dette innlegget Lenke til innlegg Del på andre sider Flere delingsalternativer...
#4 Skrevet Desember 30, 2009 Monterte slangevarmer på min passat 2001 tdi. men det var jammen meg noe driiiiit. Hjelper jo ikke noen verdens ting, Hvordan kan denne klare å skåne motor for kaldstarter, varmer jo heller ikke kjølevannet noe særlig. Skal vel ikke være nødvendig å ha varmeren stående i i flere timer? hadde blokk varmer på en 90 mod passat en gang, og der smeltet snøen på panseret etter kort tid. Dette kjenner jeg ikke igjen. Har samme bil selv og har aldri hatt samme problemene. Effekten på defa sin slangevarmer til 1,9 tdi er på 550watt, altså det samme som på en standard blokkvarmer til en normal stor motor. Er du sikker på at varmeren er montert riktig? Det er ekstremt viktig å montere tilbakeslagsventilen som følger med elementet på ene slangen til varmeapparatregisteret, samt riktig vei(Mener det er slangen nærmest batteriet) Hvis dette ikke gjøres går nesten all effekten rett opp i varmeapparatregisteret. I tillegg får du ikke rett sirkulasjon på kjølevannet i gjennom blokka. Her oppe i nord har vi jo som regel kalde vintre, og jeg bruker motorvarmeren på auto innstilling på defa uret. Når jeg da starter bilen slukker glødelampa umiddelbart og bilen starter med en gang. 0 Del dette innlegget Lenke til innlegg Del på andre sider Flere delingsalternativer...
#5 Skrevet Desember 30, 2009 Dette kjenner jeg ikke igjen.Har samme bil selv og har aldri hatt samme problemene. Effekten på defa sin slangevarmer til 1,9 tdi er på 550watt, altså det samme som på en standard blokkvarmer til en normal stor motor. Er du sikker på at varmeren er montert riktig? Det er ekstremt viktig å montere tilbakeslagsventilen som følger med elementet på ene slangen til varmeapparatregisteret, samt riktig vei(Mener det er slangen nærmest batteriet) Hvis dette ikke gjøres går nesten all effekten rett opp i varmeapparatregisteret. I tillegg får du ikke rett sirkulasjon på kjølevannet i gjennom blokka. Her oppe i nord har vi jo som regel kalde vintre, og jeg bruker motorvarmeren på auto innstilling på defa uret. Når jeg da starter bilen slukker glødelampa umiddelbart og bilen starter med en gang. Må si meg enig her... Jeg har også full pakke fra Defa, med slangevarmer... Og det er uunnværlig nå for tiden... I natt snødde det 12-15 cm, og har hatt på motor- + kupèvarmer, og bilen var snøfri og klar i dag morges:) Og glødelampa ser en så vidt rett etter at jeg slår på tenninga... Starter som om det var sommers dag.... Så spørs om det er noe krøll hos deg GO? Jeg har også varme i varmeapparatet rett etter jeg starter...... 0 Del dette innlegget Lenke til innlegg Del på andre sider Flere delingsalternativer...
#6 Skrevet Desember 30, 2009 Jeg har riktignok bensinmotor, men den er varm i kupèn rett etter oppstart, så det kan jo være noe som er gjort feil under montering.. Jeg har også slangevarmer på min, og ifølge en bekjent som monterer dette omtrent daglig hos Møller så er slangevarmer minst like effektivt som blokkvarmer. 0 Del dette innlegget Lenke til innlegg Del på andre sider Flere delingsalternativer...
#7 Skrevet Desember 30, 2009 (endret) Dette kjenner jeg ikke igjen. Det er ekstremt viktig å montere tilbakeslagsventilen som følger med elementet på ene slangen til varmeapparatregisteret, samt riktig vei(Mener det er slangen nærmest batteriet) Hvis dette ikke gjøres går nesten all effekten rett opp i varmeapparatregisteret. Sjekket dette i dag,jeg har ikke montert den ventilen enda og det går ingen varme opp til registeret. Begge slangene var iskalde,hadde det gått varme opp i disse så burde det hvert litt lunk i minst en av di. Olje kjøleren var det god lunk i og stål røra som går rundt motoren var så varme at jeg ikke kunne holde hånda på di mer en 1 sec.. 1,9 AVF. Ventilen er der for en grunn,men ikke som nevnt over tror jeg. Varmen forsvinner en plass det er sikkert,for det funker elendig på min uten den ventilen.. Hadde den på ca. 2 timer.Rundt 8- 0 Del dette innlegget Lenke til innlegg Del på andre sider Flere delingsalternativer...
#8 Skrevet Desember 31, 2009 er det sikkert at du har montert den riktig? Når den varmer vannet går det varme vannet opp og da lager den sirkulasjon og det kommer nytt kaldt vann som varmes opp. Men om den ikke står riktig vei vil du ikke få sirkulasjonen- derav dårlig varme.. Står bilde av hvordan den skal stå i brusanvisningen.. og her:http://www.defa.com/doc/700/770.pdf 0 Del dette innlegget Lenke til innlegg Del på andre sider Flere delingsalternativer...
#9 Skrevet Desember 31, 2009 Jeg tror det ligger litt luft igjen i systemet en plass så varmen fra defaen ikke får sirkulert derav det ikke forsvinner noe varme opp i registeret når jeg ikke har montert ventilen. Varmen går opp fra varmeren opp til T-en og videre fremover og inn i motoren vedsidenav dynamoen,ingen varme går andre veien fra T-en og opp mot registeret. Hvordan skal det luftes på denne motoren? Etter at jeg monterte defaen så fylte jeg kjøleveske og lot bilen gå varm på flat mark med pålyllingen åpen. Hvor står termostaten på denne? i bakkant eller fremme med dynamoen? 0 Del dette innlegget Lenke til innlegg Del på andre sider Flere delingsalternativer...
#10 Skrevet Januar 1, 2010 Det er bare å kjøre bilen. Dette skal vanligvis lufte seg selv.. 0 Del dette innlegget Lenke til innlegg Del på andre sider Flere delingsalternativer...
#11 Skrevet Januar 3, 2010 Jeg har hatt tre passater med AVF, og montert denne på alle sammen. Der har det fungert bra på alle sammen, men den første hoppet jeg over tilbakeslagsventilen pga tidsnød og da fungerte det ikke som det skulle. satte på plass denne og alt var bra. brukt disse i 8 år og det har vært som sagt før, starter lett i -20C og nesten ikke gløding. Prøv og sett inn ventilen og se. 0 Del dette innlegget Lenke til innlegg Del på andre sider Flere delingsalternativer...
#12 Skrevet Januar 4, 2010 Skal montere ventilen en dag,bilen starter meget lett,ser ikke noe til gløde lyset så den gløder vel automatisk når jeg låser opp bilen.Er bare å sette seg inn og vri om nøkkelen så starter den momentant ved 15- 0 Del dette innlegget Lenke til innlegg Del på andre sider Flere delingsalternativer...
#13 Skrevet Januar 4, 2010 På min fungerer det veldig bra iallefall sikker på at elementet virker? slangene bør være rimelig varme.. det lager også en summelyd når det går. 0 Del dette innlegget Lenke til innlegg Del på andre sider Flere delingsalternativer...
#14 Skrevet Januar 5, 2010 Har selv fått montert defa warm up (motorvarmer, kupevarmer og batterilader) og synes det tar lang tid for varmlufta kommer i kupeen. Motorblokka blir ikke noe varm. Nært varmeelementet er det varmt som fy.. Burde ikke selve motorblokka og øvrige rør også bli varm? 0 Del dette innlegget Lenke til innlegg Del på andre sider Flere delingsalternativer...