Frostvæske som fryser i radiator?!?!?

Anbefalte innlegg

Problemet mitt kom nå for en time siden på vei hjem på E-6, temperaturen ute var -22 iflg måleren i dasjen.

Da dukket symbolet for varm motor/frostvæske nivå opp i computeren i rødt! Skjønte ikke noe med en gang i og med motor og olje hadde riktig temp. :confused:

 

Stoppet på en lomme og merket att det kokte ganske mye, en del vann manglet og det var helt klart for varmt..? "rart siden måleren min sier 90 grader"' Så på vannet tidligre på dagen og da var nivå helt i orden.

Ikke noe olje i vann eller vann i olje heller.

 

Fikk nå fylt på mere væske som jeg blandet 50/50, fikk og sirkulasjon i systemet etterhvert, skal ned og kjøpe ny termostat i morgen, men det jeg egentlig lurer på er om det faktisk er mulig att vannet fryser i radiatoren ved ekstreme temperaturer??

 

Bilen har vert på verksted i sverige for regrem og vannpumpebytte, ca 1000km siden.

 

Noen som har peil på det med att vanne kan fryse? Og eller hva som kan feile bilen min? : klø :

Del dette innlegget


Lenke til innlegg
Del på andre sider

Dette kommer nok av at ved 90-100 km/t blir temraturen på radiator på langt under -22 og da kan det fryse til. Papp foran radiator kan funke. Dette skjedde med meg rett føre jul på e-18 i 120 km/t etter ca 20 min kjøring. Jeg visste at jeg hadde for tynn frostveskeblanding, så nå har jeg fylt opp med konsentrat og måleapparater sier den er god for -37 så nå har jeg ikke hatt problemer.

Del dette innlegget


Lenke til innlegg
Del på andre sider

Personlig har jeg en blanding som holder minst -42 (måleren går ikke lenger). Blir det kaldere får det bare bli kaldere. En grei regel er å blande 60/40 - 60% frostvæske og 40% vann. Da har du også litt å gå på dersom du ved en lekkasje har kun vann å fylle på (=

Del dette innlegget


Lenke til innlegg
Del på andre sider

Dette kommer nok av at ved 90-100 km/t blir temraturen på radiator på langt under -22 og da kan det fryse til. Papp foran radiator kan funke. Dette skjedde med meg rett føre jul på e-18 i 120 km/t etter ca 20 min kjøring. Jeg visste at jeg hadde for tynn frostveskeblanding, så nå har jeg fylt opp med konsentrat og måleapparater sier den er god for -37 så nå har jeg ikke hatt problemer.

 

Det blir aldri kaldere enn hva temperaturmåleren viser, vind senker ikke reell temperatur. Vann fryser ved 0 grader, vind eller ikke vind.

 

Tror du blander med den effektive temperaturen vi som varmblodige vesener føler når vinden tar tak.

 

Trådstarter bør også få sjekket frysepunkt på kjølevæska, det er nok blandet feil...

Del dette innlegget


Lenke til innlegg
Del på andre sider

Personlig har jeg en blanding som holder minst -42 (måleren går ikke lenger). Blir det kaldere får det bare bli kaldere. En grei regel er å blande 60/40 - 60% frostvæske og 40% vann. Da har du også litt å gå på dersom du ved en lekkasje har kun vann å fylle på (=

 

Bare vær oppmerksom på at enda sterkere blanding enn 60/40 gir frysepunkt lengre opp i temperatur.

Del dette innlegget


Lenke til innlegg
Del på andre sider

Hmm, oki. Hørt litt til og fra i dag hva som gjelder ang temperaturer og vind? men får vel bare høre på de fornuftige..

 

Syntes det er rart att ett merkeverksted skal ha på frostvæske som er feilblandet!? men men. Hiver på noe mere konsentrat i morgen.

 

Kanskje det er noen som har mer informasjon ang vann og vind og hastighet?

 

Takk for alle svar :)

Del dette innlegget


Lenke til innlegg
Del på andre sider

Ved hjelp av laser termometer har jeg målt forskjellige temperaturer på feks plast overflater kontra metall overflater.

 

Har også målt forskjellen på støtfangerjærnet på bilen, kontra ikke like vindutsatte utsatte steder og fått forskjell.

 

 

Men mulig de lasermålerne er bare tull da? Har ikke peiling på slike utenom å trykke på knappen

 

 

 

 

 

Effektive kuldegrader er iallefall noe man hører mye om her på kysten. Og når det er -10 og blåser norvest kuling her så er det ganske så mye kaldere enn feks -30 i funasdalen....

Del dette innlegget


Lenke til innlegg
Del på andre sider

Effektive kuldegrader er iallefall noe man hører mye om her på kysten. Og når det er -10 og blåser norvest kuling her så er det ganske så mye kaldere enn feks -30 i funasdalen....

 

For å unngå missforståelser; det er ikke kaldere, men det oppfattes kaldere.

Dersom det er vindstille og -20ºC og det blåser opp til storm er det fortsatt -20ºC, men det føles som om det er f.eks. -50ºC.

Del dette innlegget


Lenke til innlegg
Del på andre sider

For å unngå missforståelser; det er ikke kaldere, men det oppfattes kaldere.

Dersom det er vindstille og -20ºC og det blåser opp til storm er det fortsatt -20ºC, men det føles som om det er f.eks. -50ºC.

 

Feil. Så vidt jeg vet er det _effektivt_ kaldere mot aktuell overflate

 

Googla litt jeg...
"Effektiv temperatur"

Avkjølingsindeksen regner om de aktuelle temperatur- og vindforholdene til en ”effektiv” eller ”følt temperatur”. Denne ”temperaturen” kan ikkemåles med et termometer, men tallfester den kombinerte effekten av vind og kuldegrader. Den ”følte temperaturen” er den temperatur vi måtte hatt i vindstille vær for å oppleve samme kulda, som vi gjør ved de eksisterende vind- og temperaturforhold.

 

Tabellen nedenfor viser hvordan indeksen varierer med den observerte temperaturen (i 2 meters høyde over bakken) og den observerte vindstyrken (i 10 meters høyde over bakken).

 

 

 

Og her har dere tabell.....

 

Vind Luft temp. 5 0 -5 -10 -15 -20 -25 -30 -35 -40 -45 -50

m/s

Svak vind 1.5 4 -2 -7 -13 -19 -24 -30 -36 -41 -47 -53 -58

3 3 -3 -9 -15 -21 -27 -33 -39 -45 -51 -57 -63

Lett bris 4.5 2 -4 -11 -17 -23 -29 -35 -41 -48 -54 -60 -66

6 1 -5 -12 -18 -24 -31 -37 -43 -49 -56 - 62 -68

Laber bris 7.5 1 -6 -12 -19 -25 -32 -38 -45 -51 -57 -64 -70

9 0 -7 -13 -20 -26 -33 -39 -46 -52 -59 -65 -72

Frisk bris 10.5 0 -7 -14 -20 -27 -33 -40 -47 -53 -60 -66 -73

Liten kuling 12 -1 -7 -14 -21 -27 -34 -41 -48 -54 -61 -68 -74

13.5 -1 -8 -15 -21 -28 -35 -42 -48 -55 -62 -69 -75

Stiv kuling 15 -1 -8 -15 -22 -29 -35 -42 -49 -56 -63 -70 -76

16.5 -2 -9 -15 -22 -29 -36 -43 -50 -57 -63 -70 -77

Sterk kuling 18 -2 -9 -16 -23 -30 -37 -43 -50 -57 -64 -71 -78

19.5 -2 -9 -16 -23 -30 -37 -44 -51 -58 -65 -72 -79

21 -2 -9 -16 -23 -30 -37 -44 -51 -59 -66 -73 -80

Liten storm 22.5 -3 -10 -17 -24 -31 -38 -45 -52 -59 -66 -73 -80

24 -3 -10 -17 -24 -31 -38 -45 -52 -60 -67 -74 81

 

 

http://met.no/?module=Articles;action=Article.publicShow;ID=1167

Del dette innlegget


Lenke til innlegg
Del på andre sider

Det blir aldri kaldere enn hva temperaturmåleren viser, vind senker ikke reell temperatur. Vann fryser ved 0 grader, vind eller ikke vind.

 

Tror du blander med den effektive temperaturen vi som varmblodige vesener føler når vinden tar tak.

 

Trådstarter bør også få sjekket frysepunkt på kjølevæska, det er nok blandet feil...

 

Kanskje man skal lese seg litt opp på temaet "effektiv kulde" før man uttaler seg :P

 

Eks. 120 km/t = 33 m/s

20 minus stillestående = lett over 50 minus i 33 m/s vind!

 

Om sommeren f.eks. kan ett object som ligger i sola oppnå tempraturer på 40-50 grader selv om lufttempraturen er 20.

 

og foran en vifteovn blir objektet varmere enn luften som vifta blåser ut!

 

http://77.106.164.69/vind.htm

http://www.norskluftambulanse.no/mag2002-4forfrysninger_FinD9.pdf.file

http://traverse.npolar.no/expedition-diary/archive/2009/02/11/effektiv-kulde

Del dette innlegget


Lenke til innlegg
Del på andre sider

Ved hjelp av laser termometer har jeg målt forskjellige temperaturer på feks plast overflater kontra metall overflater.

 

Har også målt forskjellen på støtfangerjærnet på bilen, kontra ikke like vindutsatte utsatte steder og fått forskjell.

 

 

Men mulig de lasermålerne er bare tull da? Har ikke peiling på slike utenom å trykke på knappen

 

 

 

 

 

Effektive kuldegrader er iallefall noe man hører mye om her på kysten. Og når det er -10 og blåser norvest kuling her så er det ganske så mye kaldere enn feks -30 i funasdalen....

 

med infrarøde varmekameraet på min forrige arb.plass så man klart forskjell på en bil ut i kulden rett etter en kjøretur, den var knall blå i displayet!! Så med en laser måler får man jo overflatetemp.

Del dette innlegget


Lenke til innlegg
Del på andre sider

om du går på http://www.ts20.no/indexn.html kan du se sammenhengen mellom målt temp, følt temp og tilsynelatende temp, samt vindhastighet og luftfuktighet, og selvsagt hvordan de to siste påvirker følt og tilsynelatende temp. Hold musa over teksten på de forskjellige instrumentene så kommer det en liten forklaring.

Oppdateres hvert 3. sekund.

Del dette innlegget


Lenke til innlegg
Del på andre sider

Jeg siterer fra Wikipedia:

Den temperaturen som leses av på et termometer tar ikke hensyn til vindavkjølingseffekten, det vil si at den er uavhengig av om det er vindstille eller om det blåser. Men for et menneske vil forskjellen være merkbar. En ullgenser kan holde en varm, når det er vindstille. Men luft som passerer forbi, enten det skyldes vind eller det er fordi personen beveger seg raskt, vil fjerne den varme lufta inne i genseren. Dermed svekkes isolasjonslaget mot kroppen, det kommer kaldluft inn mot huden, og en tar til å fryse. Kroppen taper varme til lufta. Våt hud og fuktige klær betyr også varmetap.

 

På grunnlag av forsøk har en gjort ulike beregninger av hvordan vind virker på temperaturfølelsen. Av de nyeste er den kanadiske avkjølingsindeksen, som blant annet sier noe om hvor fort det oppstår risiko for forfrysning ved ulike værforhold.

 

Når det snakkes om vindavkjøling, og hvordan skal du ved å blåse -20grader på et element få det til å bli -30grader, f.eks? at ting blir varmere om sommeren er jo pga varmestråling. Det samme skjer på vinters tid når ting står i ro og har en stråling på seg. Hvordan skal ellers asfalten (på en usaltet vei) kunne smelte isen når det er -5 grader?

 

Jeg tar gjerne i mot bevis på at overflaten på en bil er kaldere enn reell temperatur i luften etter en kjøretur. Har mye større tro på at bilen på siden har mottatt strålevarme fra enten sol eller kanskje en lunken motor.

Del dette innlegget


Lenke til innlegg
Del på andre sider

Feil. Så vidt jeg vet er det _effektivt_ kaldere mot aktuell overflate

 

Jeg leser hva du skriver, men jeg skjønner ikke hva du mener :)

 

Bruk to termometere nå det blåser, la ett stå i vinden, mens det andre står i le, så kan du se selv.

Del dette innlegget


Lenke til innlegg
Del på andre sider

Vind har ingenting å si på temperatur nei, tempraturen kan aldri bli kaldere enn hva temperaturen er er det noe som heter.

Da skulle jo bilene frysi til is når de bikker 300km/t på Laguna Seca vel? ;)

 

Det er fuktighet + vind som kan gi en raskere virkning enn aktuell tempratur. Kaldt vann + kald vind gjør at man får transportert bort varmen fra overflaten raskere. Vannet tar opp varmen fra overflaten og blir transportert bort av vinden, for at det så kommer nytt vann og prosessen gjentar seg til det ikke er mer vann eller vind igjen. Objektet vil aldri kunne bli kaldere enn hverken vannet eller lufta.

Del dette innlegget


Lenke til innlegg
Del på andre sider

Uansett hva denne diskusjonen ender i så, ja det kan fryse. Har også blitt lurt av vanntempen i bilen. Har man vann som ikke sirkulerer forbi vannsensoren får mann heller ikke vite hva tempen er

Del dette innlegget


Lenke til innlegg
Del på andre sider

Var borti akkurat dette problemet for noen dager siden. Jeg kjøpte bilen i høst og var usikker på kjølevesken, men satte i vei mot Røros allikevel. Startet med utetemperatur på -15 og kom etter hvert inn i områder med -30. Etter en stund begynte vanntemperaturen på måleren å stige sakte men sikkert opp mot 105 grader. (oljetemperaturen økte også. Naturlig siden det er varmeveksler mellom oljen og vannet) Tenkte meg om og valgte å stette varmeapparatet på fult, og med pen kjøring fikk jeg temperaturen ned igjen. Sjekket kjølevannet da jeg kom fram til Røros, og det tålte bare -20. Tappet av litt og blandet på konsentrat, og da fikk jeg høy nok toleranse på vannet slik at det tålte et par dager i -30. Konklusjonen er da at motoren trengte såpass lite sirkulasjon via radiatoren slik at vannet i radiatoren frøs til (i alle fall i nedre deler og mot utløpet).

 

Mvh

Vegard

Del dette innlegget


Lenke til innlegg
Del på andre sider



VACN 2018- Powered by Invision Community

Bli medlem
×

Viktig informasjon

Vi har plassert informasjonskapsler/cookies på din enhet for å kunne vise siden slik vi har utviklet den.
Godtar du ikke dette, må du avslutte bruken og forlate vårt nettsted, ellers vil VACN anta du aksepterer dette.