Forskjell på 1.8t motorer.

Anbefalte innlegg

Ser at det er forskjell på motorkoder på dei forskjellige 1.8t motorene.

 

Kva er egentleg forskjellen?

Eg har ein 1.8t APU motor. Er dette ein motor som tåler meir/mindre enn dei andre?

Del dette innlegget


Lenke til innlegg
Del på andre sider

Jeg vet om en forskjell, og det er at vannpumpen på APU er "ekstern" og drives av en viftereim, mens den er "intern" og drives av registeret på AEB.

APU har også el-gass, ikke mekanisk.

Del dette innlegget


Lenke til innlegg
Del på andre sider

Endel info her:

http://forums.vwvortex.com/zerothread?id=2666114

 

Gamle AEB motorer har en blokk som begynner med delenummer 058 og har annen plassering av vannpumpe. Nyere motorer har en blokk som er like rettstilte motorer. Oljepumpe og bunnpanne er ulike på rettstilte og tverrstilte motorer.

 

Eldre A4, A6 og passat har gjerne AEB motorer, nyere har gjerne APU. Rettstilte 150Hk motorer er gjerne AGU motorer i Europa. De eldre motorene AEB og AGU har "big port" altså store innsugskanaler. Det har ikke de nyere. S3 og TT har andre motorkoder da de har større turbo.

Del dette innlegget


Lenke til innlegg
Del på andre sider

Det skal også sies at APU-motoren har magnetventil etter resirkventilen som fordeler luft i innsug.

Tidlige AEB-motorer har også et hakk mindre oljefilter hvis jeg ikke husker feil (sett fra APUs oljefilter)

 

Bare meg som tuller eller leste jeg en plass at APU-motoren fikk feitere blanding bensin, og der var andre dyser?

Del dette innlegget


Lenke til innlegg
Del på andre sider



VACN 2018- Powered by Invision Community

Bli medlem
×

Viktig informasjon

Vi har plassert informasjonskapsler/cookies på din enhet for å kunne vise siden slik vi har utviklet den.
Godtar du ikke dette, må du avslutte bruken og forlate vårt nettsted, ellers vil VACN anta du aksepterer dette.