#1 Skrevet Desember 30, 2009 Ser at det er forskjell på motorkoder på dei forskjellige 1.8t motorene. Kva er egentleg forskjellen? Eg har ein 1.8t APU motor. Er dette ein motor som tåler meir/mindre enn dei andre? 0 Del dette innlegget Lenke til innlegg Del på andre sider Flere delingsalternativer...
#2 Skrevet Januar 1, 2010 bump... 0 Del dette innlegget Lenke til innlegg Del på andre sider Flere delingsalternativer...
#3 Skrevet Januar 1, 2010 Jeg vet om en forskjell, og det er at vannpumpen på APU er "ekstern" og drives av en viftereim, mens den er "intern" og drives av registeret på AEB. APU har også el-gass, ikke mekanisk. 0 Del dette innlegget Lenke til innlegg Del på andre sider Flere delingsalternativer...
#4 Skrevet Januar 1, 2010 Endel info her: http://forums.vwvortex.com/zerothread?id=2666114 Gamle AEB motorer har en blokk som begynner med delenummer 058 og har annen plassering av vannpumpe. Nyere motorer har en blokk som er like rettstilte motorer. Oljepumpe og bunnpanne er ulike på rettstilte og tverrstilte motorer. Eldre A4, A6 og passat har gjerne AEB motorer, nyere har gjerne APU. Rettstilte 150Hk motorer er gjerne AGU motorer i Europa. De eldre motorene AEB og AGU har "big port" altså store innsugskanaler. Det har ikke de nyere. S3 og TT har andre motorkoder da de har større turbo. 0 Del dette innlegget Lenke til innlegg Del på andre sider Flere delingsalternativer...
#5 Skrevet Januar 2, 2010 Det skal også sies at APU-motoren har magnetventil etter resirkventilen som fordeler luft i innsug. Tidlige AEB-motorer har også et hakk mindre oljefilter hvis jeg ikke husker feil (sett fra APUs oljefilter) Bare meg som tuller eller leste jeg en plass at APU-motoren fikk feitere blanding bensin, og der var andre dyser? 0 Del dette innlegget Lenke til innlegg Del på andre sider Flere delingsalternativer...