I hvilken grad påvirker skjøting av bilen stivhet/kollisjonssikkerhet?

Anbefalte innlegg

Hadde en prat med noen her om dagen hvor vi snakket om biler som har blitt skjøtet f.eks. i gulv foran og A-stolper i forbindelse med oppretting av kollisjonsskader eller ombygging for å unngå avgifter mens det gikk an. Det ruller jo en del slike biler..

 

Noen som har noen formening om i hvilken grad en slik skjøting påvirker karosseriets stivhet og oppførsel mtp. deformasjon og stivhet i en kollisjon?

 

Jeg ser for meg at det umulig kan være noe annet enn drastisk negativt, da f.eks. en kappet og sveiset A-stolpe neppe vil kunne være like sterk som en som er laget i en bit, og en sveiseskjøt i gulvet vil vel i en kollisjon sprekke og ryke og revne. Utfallet vil da bli at sikkerheten i en slik "skjøtebil" er nærmest hasardiøst dårlig sammenlignet med en tilsvarende hel originalbil.

 

Anyone?

Del dette innlegget


Lenke til innlegg
Del på andre sider

Gidder ikke å utdype meg men , er ganske sikker på att det ikke er slik , nærmere tvert imot.

 

a

Del dette innlegget


Lenke til innlegg
Del på andre sider

Er det skikkelig gjort så skal ikke det være så mye forskjell,men har sett en skjøta Sierra Cræshworth som delte seg i to i en kræsj : rolleyes

Del dette innlegget


Lenke til innlegg
Del på andre sider

Ja, det jeg tenkte på er at det at et godkjent karosseriverksted har gjort jobben er jo slett ingen garanti for at jobben er gjort ordentlig allikevel, og da kan det fort skje ting, vil jeg tro. Jeg vet at sveiseskjøten i seg selv er sterk, men metallet like ved kan ha blitt svakere, og da kan fort oppførselen være annerledes. Ikke godt å si hva man skal tro, men jeg tror jeg ville vært litt betenkt med å kjøpe en bil som er skjøtet på grunn av dette. Noen som jobber med karosseri eller har annen førstehåndserfaring? :)

Del dette innlegget


Lenke til innlegg
Del på andre sider

Jeg gidder heller ikke holde noe langt foredrag om dette. Men om dette er gjort riktig og han som sveiser gjør jobben som han skal, så blir ikke sveisen noe dårligere enn resten vertfall, nærmere tvert imot. De fleste som har gått grunnkurs mek(og som i tillegg fulgte med i faget sammenføyning/sveiselære) ville ha en grunnleggende forståelse for dette. Men dette er som sagt kun om alt er gjort profft, og om du skal kjøpe en slik skjøtet bil noen gang så kan du sikkert bruke dine argumenter for å skremme en selger som er uvitende slik at du får bilen dritbillig. Men om duden som selger bilen kan noe om dette så vil han bare le deg i ansiktet og si at handelen blir ikke noe av. :)

Del dette innlegget


Lenke til innlegg
Del på andre sider

Gidder ikke å utdype meg men , er ganske sikker på att det ikke er slik , nærmere tvert imot.

 

a

 

Tenker du da på at sveisene er sterkere enn karosseri uten sveis?

 

Det tror nemlig jeg også at er tilfelle om ting er gjort rett, men moderne selvbærende karosserier er relativt komplekse greier med tanke på deformasjonssoner og hvordan man ønsker at krefter skal tas opp ved en kollisjon, og dette kan jeg ikke skjønne annet enn at må bli *vesentlig* endret på biler hvor det har blitt gjort omfattende utskiftninger.

Del dette innlegget


Lenke til innlegg
Del på andre sider

Tenker du da på at sveisene er sterkere enn karosseri uten sveis?

 

Det tror nemlig jeg også at er tilfelle om ting er gjort rett, men moderne selvbærende karosserier er relativt komplekse greier med tanke på deformasjonssoner og hvordan man ønsker at krefter skal tas opp ved en kollisjon, og dette kan jeg ikke skjønne annet enn at må bli *vesentlig* endret på biler hvor det har blitt gjort omfattende utskiftninger.

 

Slike deformasjonssoner ville du vel strengt tatt ikke plassert i A-stolpen og gulvet i kupeen i bilen vel.. Den vil man vel gjerne at skal holde fasongen best mulig slik at man kan ha en mulighet til å overleve.. :P

Del dette innlegget


Lenke til innlegg
Del på andre sider

Slike deformasjonssoner ville du vel strengt tatt ikke plassert i A-stolpen og gulvet i kupeen i bilen vel.. Den vil man vel gjerne at skal holde fasongen best mulig slik at man kan ha en mulighet til å overleve.. :P

 

Ja, og jeg tror (merk tror) at en sveiseskjøt vil gjøre at karosseriet oppfører seg anneledes enn hva som var tenkt, og kreftene dermed ikke blir fordelt slik man ønsket når karosseriet ble designet, og at bilen dermed blir mindre sikker.

Del dette innlegget


Lenke til innlegg
Del på andre sider

hva med å først lese, så forstå hva som er skrevet..?

At en skjøt i A-stolpen blir sterkere enn resten av stolpen vil ikke være noe negativt, siden A-stolpen og gulvet i kupeen er designet for at det skal deformeres minst mulig, så om det punktet og området rundt sveisen blir sterkere enn originalt så er det bare bra. Å skjøte en bil i deformasjonssone ville derimot vært en dårlig idé, siden der SKAL stålet deformeres for å absorbere energien fra et sammenstøt og dermed bli seende ut som et trekkspill eller sammenkrølla sjokoladepapir, forsterker du noe der så vil det være dumt.

Del dette innlegget


Lenke til innlegg
Del på andre sider

hva med å først lese, så forstå hva som er skrevet..?

At en skjøt i A-stolpen blir sterkere enn resten av stolpen vil ikke være noe negativt, siden A-stolpen og gulvet i kupeen er designet for at det skal deformeres minst mulig, så om det punktet og området rundt sveisen blir sterkere enn originalt så er det bare bra. Å skjøte en bil i deformasjonssone ville derimot vært en dårlig idé, siden der SKAL stålet deformeres for å absorbere energien fra et sammenstøt og dermed bli seende ut som et trekkspill eller sammenkrølla sjokoladepapir, forsterker du noe der så vil det være dumt.

 

Du vet åpenbart dette veldig godt.

Jobber du på et karosseriverksted eller lignende?

 

Hva skjer f.eks ved en påkjøring fra siden, dersom (deler av) A-stolpen er mer solid enn den opprinnelig var tenkt? (og det rundt stolpen ikke er det, og dermed må oppta også de ekstra krefene)

Del dette innlegget


Lenke til innlegg
Del på andre sider

Du sveiser ikke bjelkene i dørene, gjør du vel? men uansett så skal de sonene på sidene ikke deformeres på samme måte, der brukes det airbags for å ta opp bevegelsesenergien for personen innenfor mens selve karosseriet er ment å bli deformert minst mulig. På de få centimetrene som er mellom lakkoverflaten hvor du blir truffet av det treet du skrenser inn i eller lignende, så er det dessverre ikke så mye annet enn stålets styrke og aribagene du har å stole på. Å påstå at du har deformasjonssone i sidedørene dine hørest veldig rart ut for meg vertfall, men nå er jo ikke jeg noen ingeniør. Men generell materiallære fra skolen er ganske enkel, det er logikk. Og om du tror at 0.4mm dørplater og den forsterkede bjelken inni der skal ha noen form for deformasjonssoner, og du faktisk har rett i det, så bøyer jeg meg i støvet og leverer tilbake vitnemålene mine asap. For da er det noen som har overvunnet fysikkens lover slik jeg har lært at de virker.

Del dette innlegget


Lenke til innlegg
Del på andre sider

Du sveiser ikke bjelkene i dørene, gjør du vel? men uansett så skal de sonene på sidene ikke deformeres på samme måte, der brukes det airbags for å ta opp bevegelsesenergien for personen innenfor mens selve karosseriet er ment å bli deformert minst mulig. På de få centimetrene som er mellom lakkoverflaten hvor du blir truffet av det treet du skrenser inn i eller lignende, så er det dessverre ikke så mye annet enn stålets styrke og aribagene du har å stole på. Å påstå at du har deformasjonssone i sidedørene dine hørest veldig rart ut for meg vertfall, men nå er jo ikke jeg noen ingeniør. Men generell materiallære fra skolen er ganske enkel, det er logikk. Og om du tror at 0.4mm dørplater og den forsterkede bjelken inni der skal ha noen form for deformasjonssoner, og du faktisk har rett i det, så bøyer jeg meg i støvet og leverer tilbake vitnemålene mine asap. For da er det noen som har overvunnet fysikkens lover slik jeg har lært at de virker.

 

Det var A-stolpen vi snakket om, ikke dørene. Jeg har aldri sagt at dette er deformasjonssoner, men at endringer ett sted, etter hva jeg kan skjønne, vil måtte påvirke hvordan kreftene fordeles i resten av karosseriet, og at dette igjen etter min mening vil kunne gjør at deformasjonssoner og andre tiltak for opptak av (uønsket) energi påvirkes.

 

 

Jeg vet ikke om du misforstår meg med vilje eller ikke, og jeg har poengetert at jeg *tror*, ikke at jeg vet slik du gjorde, men Spangen var vel egentlig ute etter noen som vet, så jeg skal kanskje bare holde kjeft. :-)

Del dette innlegget


Lenke til innlegg
Del på andre sider

lol, ser for meg en fancy episode der du får en sidekollisjon som kun treffer a-stolpen.. Den kurver jo innover og vil som regel bare bli "skyvd på" av andre deler som blir truffet direkte.

Men nå skal ikke jeg pirke mer på dere, jeg stikker og shaver pungen og reiser til skjøgen for litt personal pleasure.. :)

God nyttår til de med og uten hår, til de hårsåre så får jeg bare tipse om at å skinne seg funker gull.. :D

Del dette innlegget


Lenke til innlegg
Del på andre sider

Jeg vil ihvertfall gjerne ha både synsing og folk som *vet*, for jeg begynte å tenke på det der. Greit at en ombygd bil ofte har mange andre skavanker mtp. ledningsnett, smådetaljer og slikt, men akkurat hvordan et skjøtet karosseri oppfører seg i en kollisjon har jeg tenkt på, og siden jeg ikke har noen utdanning eller erfaring innen området hadde det vært interessant å diskutere og kanskje finne ut av dette. ;)

 

Jeg vet at A-stolpen på de fleste nyere biler er så solid at man kan henge over et tonn i den uten at den bøyer seg, og om f.eks. denne egenskapen er mulig å beholde når stolpen kappes og sveises vet ihvertfall ikke jeg. ;)

Del dette innlegget


Lenke til innlegg
Del på andre sider

Det er restreksjoner ved skifting av deler på bilen i vag gruppen sitt karroseri programm. PGa sikkerthet ved deformasjon ved kollisjon.

 

En bil som er skjøta/reparert etter kollisjon er like god som en ny , BARE det er gjort helt etter boka. Om ikke er det ett kappitell for seg selv.

 

a

Del dette innlegget


Lenke til innlegg
Del på andre sider

lol, ser for meg en fancy episode der du får en sidekollisjon som kun treffer a-stolpen.. Den kurver jo innover og vil som regel bare bli "skyvd på" av andre deler som blir truffet direkte.

Men nå skal ikke jeg pirke mer på dere, jeg stikker og shaver pungen og reiser til skjøgen for litt personal pleasure.. :)

God nyttår til de med og uten hår, til de hårsåre så får jeg bare tipse om at å skinne seg funker gull.. :D

 

Denne tråden hadde blitt vesentlig mer interessant om du faktisk ville svare på synsingen til meg og andre, ikke bare avvise det med at "jeg har rett, er du helt idiot eller?", samtidig som du lar være å svare på spørsmål som blir stillt.

 

Typisk nok for dette forumet så er det blitt mer eller mindre umulig å gjennomføre en seriøs diskuksjon. Jeg har på ingen måte sagt at jeg har rett, men jeg forventer faktisk en viss seriøsitet. Det jeg har sitert over viser vel at du Stig Arne ikke har lyst på denne typen diskusjoner. Synd, for det virker jo som du vet ganske mye om dette temaet.

Del dette innlegget


Lenke til innlegg
Del på andre sider

Om du ser det innlegget der isolert så kan jeg være enig med deg. Men det virka som du "misforsto" meg også med vilje eller ikke, noe jeg bryr meg mindre om.

Mitt poeng er at en A-stolpe som er kappet og sveiset, så lenge dette er gjort av folk som vet hva de driver med, ikke skal miste noen styrke. Og når jeg skriver "vet hva de driver med" så snakkes det selvfølgelig om alt fra rengjøring, valg av sveisemetode, type tilsetningstråder, forvarming om nødvendig osv osv. det samme gjelder gulvet, og sveiser du et gulv i en lang sveis så har du uansett et gulv som etterpå ser ut som ei osteskive som har ligget i sola en dag, det krøller seg.

 

Men som nevnt i forrige innlegg, og nå er alt pakket i bilen og slikt også, så ikke bli sur om jeg ikke svarer deg noe mer. Jeg stikker og feirer bursdag og nyttår nå, vi hørs ;) Godt nytt år til deg Ole Bendik :)

Del dette innlegget


Lenke til innlegg
Del på andre sider

En bil som er skjøtet i a-stolpe og gulv, vil ikke være svakere dersom jobben er gjort riktig.

En a-stolpe skal ikke bare kappes rett over og så sveises.

A-stolpen består av 3 deler.

Ytre, indre og en forsterkning som ligger i midten.

Det må derfor kappes ut luker på ytre og indre del, for så å kappe midt-delen midt i luka.

Ved sammensveising så sveises midtre stiver først, før ytre og indre luker sveises igjen.

Det samme gjelder for kanal.

Gulvet legges vanligvis med en overlapp på ca 1 cm.

Pleier å punkte innvendig, og helsveise fra undersiden.

På denne måten blir det mulig å få tilstrekkelig med antirust mellom platene, slik at rust ikke kan svekke skjøten.

Håper dette gir noen svar på spørsmålet.

Hilsen oppretter/lakkerer

Del dette innlegget


Lenke til innlegg
Del på andre sider



VACN 2018- Powered by Invision Community

Bli medlem
×

Viktig informasjon

Vi har plassert informasjonskapsler/cookies på din enhet for å kunne vise siden slik vi har utviklet den.
Godtar du ikke dette, må du avslutte bruken og forlate vårt nettsted, ellers vil VACN anta du aksepterer dette.