Ulik felgstørrelse framme og bak på quattro..

Anbefalte innlegg

Hei!

 

Lurer på om noen her kan hjelpe meg med et spørsmål.

 

Skal handle sommerfelger til audien, a6 2,7 tdi quattro, og kunne tenkt meg noe breiere felger/dekk bak ifht. framme. Noen sier dette ikke er mulig pga at bilen er en quattro mens andre mener dette ikke er noe problem.. Hva er rett her?

 

Vurderer bl. a. momo storm 8,5 * 20, noen som har erfaring med disse på a6? Har også sett på felger fra vertini..kom gjerne med forslag..:)

Del dette innlegget


Lenke til innlegg
Del på andre sider

Så lenge rulleomkretsen er lik fremme og bak er det vel ingen problem. Jeg ville søkt etter tråder med samme spørsmål her på forumet, er en del av dem. Så får du nok et bedre og sikkert svar.

Del dette innlegget


Lenke til innlegg
Del på andre sider

Ok takk:) ja fant en tråd nå som tar opp dette..ser det er litt ulike meninger her også men kan se ut som flertallet mener det er ok med ulik størrelse så lenge rulleomkretsen er lik.

Del dette innlegget


Lenke til innlegg
Del på andre sider

Ok takk:) ja fant en tråd nå som tar opp dette..ser det er litt ulike meninger her også men kan se ut som flertallet mener det er ok med ulik størrelse så lenge rulleomkretsen er lik.

 

Er en tråd her inne som dette er diskutert. Audi skal ha i sine papirer at de tolererer opptil 6 km/t hastighetsforskjell mellom for og bakaksel, så litt forskjell ved bredere hjul bak skal ikke ha noe å si på levetiden til drivverk.

 

225/40-R18 255/40-R18 Endringer Avvik 80 km/t

Omkrets 200.18 cm 207.72 cm 7.54 cm (3.77 %) 82.9

Diameter 63.72 cm 66.12 cm 2.4 cm

 

så på dette eksemlet må man ha en hastighet på ca 160 km/t før man overskrider 6 km/t regelen.

Så ved å gå ned til 35 profil på 255 dekka vil de se slik ut:

 

225/40-R18 255/35-R18 Endringer Avvik 80 km/t

Omkrets 200.18 cm 199.71 cm -0.47 cm (-0.24 %) 79.81

Diameter 63.72 cm 63.57 cm -0.15 cm

 

her kan man da kjøre i 2400 km/t før man overskrider, og det skjer IKKE med det første!

Del dette innlegget


Lenke til innlegg
Del på andre sider

Ok takk for svar:) høres fornuftig ut! Da satser vi på litt bredere bak tenker jeg:)

Del dette innlegget


Lenke til innlegg
Del på andre sider

Ok takk for svar:) høres fornuftig ut! Da satser vi på litt bredere bak tenker jeg:)

 

heh, ville nok lagt meg så jeg hadde god margin til 6 km/t.

Hvis den intreffer en plass godt over 200 vil jeg si det er trygt, i hvertfall for mitt vedkommende! :)

 

Alt under 2% på rulleomkrets vil være bra, over dette vil kunne skape litt ekstra slitasje.

Audi oppgir jo selv forskjellige lufttrykk på for og bakhjul, kun dette vil utgjøre noe i rulleomkrets.

Del dette innlegget


Lenke til innlegg
Del på andre sider

Jeg har 8,5 tom framme og 9,5 tom bak, ingen problemer med det. jeg har samme dekk framme og bak, så det er litt mer strekk bak, men det gjør meg ingen ting.

 

det er jo ganske stor forskjell du skal ha for å komme utafor de 6 km/t forskjell.

Del dette innlegget


Lenke til innlegg
Del på andre sider



VACN 2018- Powered by Invision Community

Bli medlem
×

Viktig informasjon

Vi har plassert informasjonskapsler/cookies på din enhet for å kunne vise siden slik vi har utviklet den.
Godtar du ikke dette, må du avslutte bruken og forlate vårt nettsted, ellers vil VACN anta du aksepterer dette.