Anbefalte innlegg

Kjøp med elektronikkbeskytter, så er du sikker ihvertfall.. Jeg hjalp en kompis engang og det kostet meg 2000kr, da uten elektronikkbeskytter..

Del dette innlegget

Lenke til innlegg
Del på andre sider

overspenningsvern er ett must når du har nyere bil og skal hjelpe en med eldre bil. Jeg sa en gang nei til en kar som kjørte en '89 Volvo ett eller annet...han blei SUR gitt ;-)

Del dette innlegget

Lenke til innlegg
Del på andre sider

Har alltid startkabler i firmabilen min, disse er av "gammel" type uten noen form for overspenningsvern, riktignok 50mm2 da.

Har startet mange titalls biler med disse uten noen form for problemer, jeg ser at folk kan bli skeptiske, men når man kopler riktig polfølge skal ikke noen problemer oppstå.

En ting som er greit og vite er jo og ikke ha noe strømforbruk når man kopler til startkabler, feks ikke ha på tenningen osv...

Det er samme effekten når du setter ett fulladet nytt batteri inn i en bil uten batteri, det kan gnistre litt da også, men ingen som legger imellom noe overspenningsvern da heller. :)

Magnus

Del dette innlegget

Lenke til innlegg
Del på andre sider

Startkabler med såkalt overpenningsvern/elektronikkvern er BULLSHIIIIIIT!

På Møller, Toyota, Ford, Volvo og Land Rover selger de kun startkabler UTEN vern og de har aldri fått inn en bil med skader grunnet bruk av startkabler uten. Og dette er definitivt biler med mer en 4 stk kalkulatorer.

Det står heller ingen instruks om dette hos disse forhandlerne iallefall.

De tilfellene hvor det skjer noe galt ved bruk av startkabler er det grunnet KORTSLUTNING og da hjelper ikke den boksen på kabelen!

Her er en sak hvor Bilextra og NAF har litt å svare for....som de ikke klarer, de påstår at gnisten som skapes gir høyspenning til elektronikken. Så for all del ikke ta på bilen din med boblejakke på da gnistrer det med flere tusen volt:

http://www.dinside.no/829978/omstridte-paastander-om-startkabler

Hilsen Energimontør og Elektriker

Del dette innlegget

Lenke til innlegg
Del på andre sider

VACN 2018- Powered by Invision Community

Bli medlem

Viktig informasjon

Vi har plassert informasjonskapsler/cookies på din enhet for å kunne vise siden slik vi har utviklet den.
Godtar du ikke dette, må du avslutte bruken og forlate vårt nettsted, ellers vil VACN anta du aksepterer dette.