#1 Skrevet Januar 1, 2010 (endret) Har de siste dagene sliti med å få start på caben. (Bilen er golf 3 cab 1,6 l) Onsdag prøvde vi med startkabler uten å få start, den bare "døde" mer. Torsdag stod batteriet til lading i rundt 12 timer. Idag (fredag) Så starta den, men så fort vi slutter å gi gass stopper bilen. Har kjørt den en tur for å se om det hjalp, men så fort jeg senka farta, (slapp gassen) så stoppa bilen. Kan det være tomgangsregulatoren som er gåen? (hvis det er noe som heter det da: klø 0 Del dette innlegget Lenke til innlegg Del på andre sider Flere delingsalternativer...
#2 Skrevet Januar 1, 2010 Sjekk for vakuum lakkasjer, har du 1,6 100hk insprøytning? 0 Del dette innlegget Lenke til innlegg Del på andre sider Flere delingsalternativer...
#3 Skrevet Januar 1, 2010 Hvordan kan jeg få sjekke de? er hvertfall ikke vått under bilen. Vet ikke om det er innsprøytning, men tror nesten det er det. 0 Del dette innlegget Lenke til innlegg Del på andre sider Flere delingsalternativer...
#4 Skrevet Januar 1, 2010 vakuum er ikke flytende det er motsatt av luft. Om du suger luft ut av en tom cola flaske lager du vakuum i den... om du har insprøytning har du i dyse som gir bensin rett inn i hver sylinder. og med stor sannsynlighet har du crossflow motoren med innsuget som går over motoren. men jeg ville sjekket alle vakuumslanger først for defekter. 0 Del dette innlegget Lenke til innlegg Del på andre sider Flere delingsalternativer...
#5 Skrevet Januar 1, 2010 Ok:pTrodde det stod for slanger jeg:) Men hvordan finner jeg da ut om det er noen som er ødelagt? Må jeg demontere de åsså sjekke de for hull? 0 Del dette innlegget Lenke til innlegg Del på andre sider Flere delingsalternativer...
#6 Skrevet Januar 1, 2010 Bror min hadde akkurat samme problemet med sin 2000 mod golf 4 nå.. (Også 1.6 motor, men er vel sikkert ikkje samme motor som din??) Men der fant jeg iallefall ut at det var lekkasje i en slange. Veivhusventilasjonen er koblet innpå innsugsslangen (Slangen mellom luftfilter og innsugsmanifold), og denne vesle fleksible slangeenden var morken og gått hull på. Dermed sugde motoren store mengder "falsk luft" via dette hullet. Reparerte det midlertidig med tape, og bilen går som en klokke igjen på tomgang... Så å lete etter lekkasjer i slanger er ikke dumt å begynne med.... 0 Del dette innlegget Lenke til innlegg Del på andre sider Flere delingsalternativer...
#7 Skrevet Januar 1, 2010 (endret) Er 1,6 l. Men om det er noen endringer fra 3 til 4 vet jeg ikke. Var ute å prøvde å teipe den slangen, hvis den er tynn og kort? Det hjalp ikke, men regner ikke med at denne slangen er så dyr, så prøver å få tak i ny i morgen, og se om det hjelper å sette på ny. Fant i følge min medhjelper et hull i en annen slange (jeg verken så eller kjente til det.) men prøver å få bytta denne å 0 Del dette innlegget Lenke til innlegg Del på andre sider Flere delingsalternativer...
#8 Skrevet Januar 1, 2010 ingenvits å teipe noe som helst om det ikke er hull da. og det er slanger og ikke ledninger du skal lete etter hull i. Mulig det du mente, men kan fort bli feil om du mener ledninger. 0 Del dette innlegget Lenke til innlegg Del på andre sider Flere delingsalternativer...
#9 Skrevet Januar 1, 2010 Er 1,6 l. Men om det er noen endringer fra 3 til 4 vet jeg ikke. Var ute å prøvde å teipe den ledningen, hvis den er tynn og kort? Det hjalp ikke, men regner ikke med at denne ledningen er så dyr, så prøver å få tak i ny i morgen, og se om det hjelper å sette på ny. Fant i følge min medhjelper et hull i en annen ledning (jeg verken så eller kjente til det.) men prøver å få bytta denne å Er som sagt en slange ja... Når du skrur av plastdekselet over motoren, så ser du en liten fleksibel slange som går fra topplokket og bort til den store slangen som går mellom luftfilter og innsug... Og om denne er hullete burde du se det med en gang du plukker den av... 0 Del dette innlegget Lenke til innlegg Del på andre sider Flere delingsalternativer...
#10 Skrevet Januar 1, 2010 Er som sagt en slange ja... Når du skrur av plastdekselet over motoren, så ser du en liten fleksibel slange som går fra topplokket og bort til den store slangen som går mellom luftfilter og innsug... Og om denne er hullete burde du se det med en gang du plukker den av... Så ingen hull på denne, men tror ikke det skader så mye å bytte den heller. Var ikke akk ny: rolleyes Den det vist nok var hull i, så ut til å gå ifra bensintilførselen og til toppen. 0 Del dette innlegget Lenke til innlegg Del på andre sider Flere delingsalternativer...
#11 Skrevet Januar 1, 2010 ingenvits å teipe noe som helst om det ikke er hull da. og det er slanger og ikke ledninger du skal lete etter hull i. Mulig det du mente, men kan fort bli feil om du mener ledninger. Mente slanger. Så ikke noe hull, men den så ut til å kunne slippe inn/ut luft, men hjalp ikke å teipe den. Men det kan jo være den som skaper problem,(siden den ser ut til å ha blitt utvida på kanten) skal ut å se om jeg ikke får tak i ny i morra. 0 Del dette innlegget Lenke til innlegg Del på andre sider Flere delingsalternativer...
#12 Skrevet Januar 2, 2010 Da har jeg bytta 2 slanger. (de med rød ring på) Dette hjalp ikke. Går det ann å feilsøke? Bildet er tatt før jeg bytta! 0 Del dette innlegget Lenke til innlegg Del på andre sider Flere delingsalternativer...
#13 Skrevet Januar 2, 2010 denne kan det kobles vagcom på for test. er nok flere som har dette i nærheten av der du bor. 0 Del dette innlegget Lenke til innlegg Del på andre sider Flere delingsalternativer...
#14 Skrevet Januar 2, 2010 Er kanskje enklere å gjøre det, enn å bytte alle luftfylte slanger 0 Del dette innlegget Lenke til innlegg Del på andre sider Flere delingsalternativer...
#15 Skrevet Januar 3, 2010 Har du tatt av innsugslangen og sjekket gasspjeldet? Kan være det som fjusker også... Blir ofte fullt av seig dritt som gjør at det kan henge\fjuske... Så en rengjøring av det kan også være en mulighet.... Er ikkje så sikker på om du vil finne noe ved en diagnose, men kan jo være en føler el som er gåen da, og da vil du vel få det opp i vac com... Edit: Ser at ringen rundt gasspjeldet viser dårlig, men den er der... 0 Del dette innlegget Lenke til innlegg Del på andre sider Flere delingsalternativer...
#16 Skrevet Januar 3, 2010 Innsugslangen, er det den tjukke der? Kan ikke skjønne at det skal være noe galt der... Det som skjer er jo at så fort jeg slipper gassen, så stopper bilen. Prøvde å starte den idag, men det ville den absolutt ikke. Men batteriet var helt tørt, om man kan kalle det det. Så fylte på vann, og satte det til lading, 0 Del dette innlegget Lenke til innlegg Del på andre sider Flere delingsalternativer...
#17 Skrevet Januar 3, 2010 Prøvde å starte den idag, men det ville den absolutt ikke. Men batteriet var helt tørt, om man kan kalle det det.Så fylte på vann, og satte det til lading, Om batteriet var tørt, altså syrenivået er under toppen av blyplatene, så er batteriet ditt ødelagt! Hjelper ikke å fylle på vann og lade det da den delen av platene som har vært tørre er ødelagt for alltid. I tillegg skal man alltid lade først og etterfylle etterpå 0 Del dette innlegget Lenke til innlegg Del på andre sider Flere delingsalternativer...
#18 Skrevet Januar 3, 2010 Innsugslangen, er det den tjukke der?Kan ikke skjønne at det skal være noe galt der... Det som skjer er jo at så fort jeg slipper gassen, så stopper bilen. Prøvde å starte den idag, men det ville den absolutt ikke. Men batteriet var helt tørt, om man kan kalle det det. Så fylte på vann, og satte det til lading, Det er den tjukke der ja...Men er ikkje slangen jeg mener nå.. Jeg mener spjeldet som regulerer luftmengden inn i motor... Der du ser gassewiren går innpå en "skive".. Der går en aksling inn og fast på akslingen sitter et spjeld som åpner\stenger seg ved gass på\av.. Om dette spjeldet henger\ikkje lukker skikkelig pga dritt så kan det påvirke tomgangen.... 0 Del dette innlegget Lenke til innlegg Del på andre sider Flere delingsalternativer...
#19 Skrevet Januar 3, 2010 Bilen er "back in live"! Fylte på et tørt batteri, lada det,prøvde å starte, og bilen går på tomgang! Skal ta et bilde når det er lyst, var en "dings" som vi trykte og dro litt i. 0 Del dette innlegget Lenke til innlegg Del på andre sider Flere delingsalternativer...
#20 Skrevet Januar 3, 2010 Så bra:) Alltid kjekt når man får ting til å virke;) 0 Del dette innlegget Lenke til innlegg Del på andre sider Flere delingsalternativer...
#21 Skrevet Januar 6, 2010 Og da var den like dau igjen! Sjekka cellene på batteriet, og var vann der. (sjekka bare en celle da ) 0 Del dette innlegget Lenke til innlegg Del på andre sider Flere delingsalternativer...
#22 Skrevet Januar 6, 2010 Er den dau så den ikkje tørner i det heile når du prøver å starte? Eller kinner og kinner du uten å få start? Om den er helt dau, og batteriet ditt har vært tørt nå du nok til med nytt batteri;) 0 Del dette innlegget Lenke til innlegg Del på andre sider Flere delingsalternativer...
#23 Skrevet Januar 6, 2010 Den prøver å starte, men kommer ikke så langt at motoren går i gang. Lampene lyser og, så litt strøm må det jo være. 0 Del dette innlegget Lenke til innlegg Del på andre sider Flere delingsalternativer...
#24 Skrevet Januar 6, 2010 Kjøp deg nytt batteri så er alle problemene løst tror jeg. 0 Del dette innlegget Lenke til innlegg Del på andre sider Flere delingsalternativer...