#1 Skrevet Januar 2, 2010 Dette er en fortsettelsestråd på problemet jeg hadde tidligere i dag, hvor min A6 4B ikke startet. ( http://forum.vwaudi-club.no/showthread.php?t=175720 ) Fikk etterhvert start, men bilen går veldig ujevnt på tomgang..innimellom så lavt ned i turtall at motoren stanser. Så lenge turtall holdes oppe under kjøring, merkes ingenting, men så snart jeg stopper i et lyskryss eller står på tomgang synker rpm fra normalt rundt 900 på tomgang, til ca 500, og slik pulserer det. Spenningen synker også synkront med turtalls-fall. Først trodde jeg dette skyltes kondens i systemet, i og med at det har vært -21 i dag og jeg trodde problemene var forårsaket av temperatur. Etter litt mere undersøking, viser det seg at det kommer en puste/pese/lokomotivlyd fra motorrommet, et sted bak/ved LMM og luftfilteret. Ved å dra ut ledningen til LMM bedret pustingen seg betraktelig men da stoppet bilen etter et par sekunder. Uten at jeg har noe som helst greie på skruing og mekking, virker det som det er en lekkasje et sted her. Har lagt ved en video av lyden fra motorrommet og en av voltmeter som viser hvordan spenningen pulserer i takt med pesingen fra motorrommet. http://www.youtube.com/watch?v=gi5TJBDtlZ4 - pust og pes http://www.youtube.com/watch?v=t3ZohBhcfg4 - voltmeter Noen som vet hva dette kan være ? Det er som sagt -21 ute og eneste belysning jeg har på stedet er en biltema-lommelykt og Flashlight på iPhonen. Så de helt store undersøkelsene har jeg ikke fått gjort . 0 Del dette innlegget Lenke til innlegg Del på andre sider Flere delingsalternativer...
#2 Skrevet Januar 2, 2010 Prøvd en diagnose? 0 Del dette innlegget Lenke til innlegg Del på andre sider Flere delingsalternativer...
#3 Skrevet Januar 2, 2010 Nei.. blir vel ikke før mandag det, men er avhenging av å bruke bilen en god del før det.. og om det ikke er skadelig for bilen å kjøre den sånn.. så er det hvertfall ikke økonomisk, da forbruket i følge kjørecomputeren nå har gått opp til 4 liter mila. Så om noen har en ide om hva som kan være galt så hadde det vært kjempefint. 0 Del dette innlegget Lenke til innlegg Del på andre sider Flere delingsalternativer...
#4 Skrevet Januar 2, 2010 Hørtes ut som en tomgangsregulator som har slått seg vrang. åpner og lukker i et sett 0 Del dette innlegget Lenke til innlegg Del på andre sider Flere delingsalternativer...
#5 Skrevet Januar 2, 2010 Tomgangsregulator ja.. vet du tilfeldigvis hvor den sitter på A6 4b ? 0 Del dette innlegget Lenke til innlegg Del på andre sider Flere delingsalternativer...
#6 Skrevet Januar 2, 2010 Ja..man blir ikke noe klokere etter hvert som tiden går.. Har vært ut å kjørt en runde nå.. Ved oppstart i Park var tomgangen helt fin.. helt til jeg satte den i Drive. Da begynnte den å skifte fra 500-800 rpm igjen .. etter en runde med litt aktiv kjøring, så gikk tiptronicen i nødmodus og lot meg kun kjøre i 2.gir.. stanset, av med tenninga , og på igjen . Fin i park.. vrang i drive. Har tatt av LMM for å se litt på denne, ser hel og pen og ren ut den, og den er ikke mer enn 18mnd gammel.. men det kan kanskje være noe galt med den likevel ? 0 Del dette innlegget Lenke til innlegg Del på andre sider Flere delingsalternativer...
#7 Skrevet Januar 3, 2010 Ser ikke helt hvordan LMM skal ha noe med at kassa di går i nødmodus.. 0 Del dette innlegget Lenke til innlegg Del på andre sider Flere delingsalternativer...
#8 Skrevet Januar 3, 2010 Nei.. at den går i nødmodus skyldes nok at noe annet er feil. Et slags artig biprodukt av at noe er merkelig med bensintilførselen. Vet ikke om den får for mye eller for lite jeg.. men den sluker fuel på vanlig kjøring hvertfall. 4 liter mila viser kjørecomputeren. Men kan du høre på den ene videoen jeg har linket til der.. snedig tomgang det der! 0 Del dette innlegget Lenke til innlegg Del på andre sider Flere delingsalternativer...
#9 Skrevet Januar 3, 2010 Jeg villle sjekket alle slanger i motorrommet som har med vakuumsystemet å gjøre, samt alle slanger i forbindelse med innsug. Det høres ut som en stor lekkasje du har. Du klarer vel å lokalisere hvor lyden kommer fra?, når den er såpass kraftig skulle det være en grei sak. Tipper det kan være et hull i en slange, en knekt nippel til en vakuumslange kanskje, en slange som har hoppet av?? Bare noen forslag. Frem med godt lys og ta øyne og fingrer i bruk! 0 Del dette innlegget Lenke til innlegg Del på andre sider Flere delingsalternativer...
#10 Skrevet Januar 3, 2010 Merkelig.. over natta har det gått fra -20 til 0 grader.. har vært ute i snøføyka å kjørt litt.. og bilen er helt normal. bensinforbruket..tomgangen..kassa. Kan det ha vært så enkelt som noe kondens? Evt. snerk i gasspjeldet som hadde frosset ? 0 Del dette innlegget Lenke til innlegg Del på andre sider Flere delingsalternativer...
#11 Skrevet Januar 3, 2010 Er ikke oljeåndinga som har fryst da? Prøv å ta av oljepåfyllingslokket og se om lyden blir borte 0 Del dette innlegget Lenke til innlegg Del på andre sider Flere delingsalternativer...
#12 Skrevet Januar 3, 2010 Ja..nå er jo både lyd og problemer borte.. men det kommer vel en dag det skjer igjen. Skal inn på service om ikke så lenge ..så får ta det da om det ikke oppstår igjen før den tid. 0 Del dette innlegget Lenke til innlegg Del på andre sider Flere delingsalternativer...