S6 C4 instrument -> Justere Km.stand og kalibrere turteller til 1.9tdi...

Anbefalte innlegg

Har noen spørsmål angående bytte av instrument i A6`n :)

Har søkt , men finner liksom ikke noe konkret på dette...

 

1: Går det ann å kalibrere turteller til de forskjellige motorene?

Slik at turteller stemmer med 4syl motoren....

(Svar : JA , dette er fullt mulig på A6/S6 instrument.)

 

2: Er det mulig å endre KM.standen på disse C4 instrumentene med digital km.stand?

Slik at jeg får korrekt km.stand på det nye instrumentet.

Svaret er : Ja , det er fullt mulig med rett utstyr.... da er det gjort på 2minutter

 

3: Er det mulig å bytte ut "Autosjekk og kjørecomputer" delen , slik at jeg får "minisjekk og ingen kjørekomputer" som på det orginale instrumentet.

Gjorde dette på 90 quattro`n og S2 instrumentet , men vet ikke om det går på disse C4 instrumentene :)

(Svaret er : Nei , Instrument med Autosjekk og instrument minisjekk har forskjellige printplater , og alt i instrumentene er bygd på disse platene.

 

 

Takker for svar :)

Mvh Bård.

Del dette innlegget


Lenke til innlegg
Del på andre sider

Jeg vet ihvertfall en ting.

Jeg skiftet fra orignalt v6 instrument, til S4 instrument.

Da måtte jeg skifte selve print plata, for at turteller skulle vise rett.

Det var ingen annen måte å justere dette på.

De små brytere som sitter på print, er kun fin justeringer av kjørecomputer, leste jeg en eller annen plass.

Km stand bør være enkelt å forandre.

Del dette innlegget


Lenke til innlegg
Del på andre sider

Jeg tror det muligens er mulig å endre turteller gjennom softwarekoding på A6/S6, men på 100/S4 er det ikke mulig. :)

Del dette innlegget


Lenke til innlegg
Del på andre sider

Var nedenom ringopelen`s verkstedet dag , og forhørte meg om endring av Km.stand på C4 A6 instrument.

Fikk vite at dette var umulig med vanlig utstyr... , hva nå dette betydde.. ;)

 

Er det noen som har vært borti dette , og som kan gi meg ett konkret svar på dette?

Må da være noen har forhørt seg andre steder?

 

:)

Del dette innlegget


Lenke til innlegg
Del på andre sider

(Prøvde jo å sende en PM til Mattis Wang som har gjort dette før , men han har vist forlatt forumet :P)

 

Uansett : Jeg og Geir testa litt med vagcom i kveld , og det ser ut til at turteller lar seg gjøre.

 

Kom opp en standard "value" for 1.9Tdi på "00140"

 

Prøvde å taste inn "00135"(3=5syl)(5=Diesel)

Det ble 1syl mer = faller turteller ned til ca 500rpm siden den har bare 4syl

 

Så hvis vi taster inn (00140) igjen. (4=4syl diesel)(0=DieselTDI) så går turteller tilbake til rett posisjon ca 900rpm.

Så det burde la seg gjøre på S6 instrumentet også :)

 

Angående KM.stand , så går det bare ann å endre FØR det har gått 100km fra 0km.. , og man kan kun endre det ÈN GANG.

Men dette var med orginalt VAG utstyr , med sperring for å unngå juks.

 

Spennende :)

Del dette innlegget


Lenke til innlegg
Del på andre sider

Ja vi fikk lagt inn fra 4 syl diesel til 5 syl diesel.

Kansje vi skal prøve instrumentet fra s6+`n over i a6`n Bård ?

Del dette innlegget


Lenke til innlegg
Del på andre sider

(Prøvde jo å sende en PM til Mattis Wang som har gjort dette før , men han har vist forlatt forumet :P)

 

 

 

Angående KM.stand , så går det bare ann å endre FØR det har gått 100km fra 0km.. , og man kan kun endre det ÈN GANG.

Men dette var med orginalt VAG utstyr , med sperring for å unngå juks.

 

Spennende :)

 

 

Lite spm inni spørsmålene:o

Instrumentet må ha rundet mindre enn 100km? 100 000?

Del dette innlegget


Lenke til innlegg
Del på andre sider

Det stod 100km -> 10mil på VAG-COM ja :)

Del dette innlegget


Lenke til innlegg
Del på andre sider

S6 instrumentet er nå montert i A6`n.

Sikkert ikke så interessant for for de fleste , men skriver inn det jeg fant ut etter dagens montering.

Kansje greit å vite for de som lurer senere en gang. :)

 

1- Turteller i A6/S6 instrument kan kalibreres til den Motoren som står i den aktuelle bilen med VAG-COM.

Man taster inn tallkombinasjoner i og kan bytte mellom de ulike motorene

 

Jeg kjører nå : 00140 (001(4: 4sylindre)(0: Diesel) :)

 

2- Km.Standen fikk vi ikke til med denne typen VAG-COM , Møller sitt utstyr går heller ikke , da de har en begrensing på 100km fra nytt , for å hindre Juks.

Men annet utstyr skal prøves :)

Vi kom oss faktisk ikke inn i det heletatt i kveld , Så jeg fikk ikke sletta Service indikator heller

 

3-Angående å bytte fra Autosjekk til minisjekk så er dette ikke mulig.

Da Instrument med Autosjekk og instrument med Minisjekk har forskjellige Printplater som alt er bygd opp på.

Eneste løsningen her er å flytte de Hvite S6 tallskivene fra Autosjekk instrumentet over på Minisjekk instrumentet.

Dette medfører litt arbeid :)

 

Jeg monterte S6 instrumentet i A6`n bare for å prøve med Autosjekk og kjørekomputer

Dette var ikke noe problem med Autosjekk , fikk (OK) i displayet og ingen Pipelyder eller alarmer om lavt oljetrykk osv slik det blir på S2 instrument O.l

Hastighetsvarsling kunne også slåes på/av uten problem.

Nå skal det sies at jeg har lite trolig varsling på lavt oljetrykk eller høyvanntemp.

Del dette innlegget


Lenke til innlegg
Del på andre sider

Da har jeg vært på garasjebesøk , og sett litt på dette med Km.standen.

Med rett kabel og programvare , fikk vi justert Km.stand på 2minutter :)

 

Så justering av A6/S6 C4 instrument er fullt mulig.

1 innlegg er oppdatert :)

Del dette innlegget


Lenke til innlegg
Del på andre sider

Sendt Pm men ikke fått noe svar: vinke :

Del dette innlegget


Lenke til innlegg
Del på andre sider

Vagtacho eller hva det heter var vel verktøyet :)

 

 

Nytt spm , kan man justere kjørekomputer med vagcom på C4 A6/S6?

Tenker da på om man kan endre hva som skal vises ved oppstart? :)

 

Har lyst til å justere slik at (->km) eller (L->) kan stå ved oppstart uten å bruke hendel :)

For jeg har ikke hendel :D

Del dette innlegget


Lenke til innlegg
Del på andre sider

Det som hadde vært enda kulere var om man viste hvordan man emulerer trykk på bryteren for å skifte visning :) Jeg har heller ikke mulighet til å bytte på 100'en med S4-instrument.

Del dette innlegget


Lenke til innlegg
Del på andre sider

For de som liker å mekke sine egne ting, kan en jo lage noen mikrobrytere sjult et sted.

 

Forklaring på bildet:

Farger:

gr - Grå

bl - Blå

gn - Grønn

br - Brun

ge - Gul

 

Kontakt:

T10g - Sort 10-pinns kontakt bak på instrumentpanelet.

 

Knapper:

E92 - Resetknapp

E91 - Opp/Ned knapp

 

bryterkjorecomputer.jpg

 

Det som ikke vises på bildet er at det skal gå en gul ledning fra ECU (fra pin 31 via T5 (Sort kontakt i releboksen?) på 20vt) til kontakt T10g/10. Er litt forskjell på hvor det signalet takes ut ifra på ECU avhengig av hvilken styring en har. Denne gir signal om forbruk.

 

Pinout på forkjellige ECU - Forbrukssignal

J21/10

J169/10

J192/B11

J204/10

J220/18

J220/31

J257/57

 

Håper det hjelper :)

Del dette innlegget


Lenke til innlegg
Del på andre sider

klarte å skjønne litt etter lang tids konsentrasjon hehe: klø ::o

Del dette innlegget


Lenke til innlegg
Del på andre sider

Rett og slett genialt! Har du flere slike diagrammer over instrumentpanelet? :)

Del dette innlegget


Lenke til innlegg
Del på andre sider

Finner det meste på s2central.net

 

Det er ganske komplekse skjemaer, så tar litt tid å sette seg inn i det.

Del dette innlegget


Lenke til innlegg
Del på andre sider

Tar denne opp igjenn,

Har kjøpt et A6 2.5 tdi instrument med autochek og computer. Får jeg satt dette i 100`n hvis jeg bytter til blinklyshendel med mikrobrytere?

Får jeg computer og autochek til å virke?

 

Er det bedre å satse på et S4 instrument?

Del dette innlegget


Lenke til innlegg
Del på andre sider

Du har vel minisjekk i 100`n fra før Geir..? og da vil Autosjekk være ukomplett da den ikke har relene som sjekker bla bremselysene...

Usikker på om den vil pipe og lage varsellyder konstant, eller om den rett og slett ikke varsler i det heletatt.

 

Du vil iallefall få til å bytte mellom de forskjellige alternativene i computer med microbryter hendler , men om noen av de vil vise noe fornuftig er en annen ting :)

Mulig du må legge opp ledninger slik at den får info fra hjernen :)

 

Ikke noe forkjell med S4 intrument Angående Autosjekk og Computer iallefall...

Eneste forskjell er at Km.tellerne er analoge og at du ikke får bytte mellom sylinder antall via Vagcom...

V8 instrument passer kun biler med V8 og 5`er passer kun 5`er osv :)

 

Du skulle hatt et A6 instrument med Minisjekk og ingen computer du vettu......:P

Sitter og ser på ett slikt nå jeg....:rolleye:

Del dette innlegget


Lenke til innlegg
Del på andre sider

Du har vel minisjekk i 100`n fra før Geir..? og da vil Autosjekk være ukomplett da den ikke har relene som sjekker bla bremselysene...

Usikker på om den vil pipe og lage varsellyder konstant, eller om den rett og slett ikke varsler i det heletatt.

 

Du vil iallefall få til å bytte mellom de forskjellige alternativene i computer med microbryter hendler , men om noen av de vil vise noe fornuftig er en annen ting :)

Mulig du må legge opp ledninger slik at den får info fra hjernen :)

 

Ikke noe forkjell med S4 intrument Angående Autosjekk og Computer iallefall...

Eneste forskjell er at Km.tellerne er analoge og at du ikke får bytte mellom sylinder antall via Vagcom...

V8 instrument passer kun biler med V8 og 5`er passer kun 5`er osv :)

 

Du skulle hatt et A6 instrument med Minisjekk og ingen computer du vettu......:P

Sitter og ser på ett slikt nå jeg....:rolleye:

 

 

Minisjekk? hva er det? er det motorlampe oljelampe osv?

Er vel helst computer jeg vil ha, å cruse.

Autosjekken er vel vanskelig ja, så minisjekken er nok for meg

Men hvis instrumentet stammer fra en 2.5 tdi så slipper jeg vel å tenke på turtlleren.

Del dette innlegget


Lenke til innlegg
Del på andre sider

Minisjekk er vel hva du har nå ja , ble kalt det på folkemunne da man fks fikk varsel om lavt bensin nivå og oljetrykk samlet i det lille firkant displayet:)

 

På de gamle var det kun Bremseveskenivå/trykk , og vanntemp/mengde som var av lamper i det displayet.

Drivstoff nivå var det ikke noe varsel om , og oljetrykk var sammen med Langlys og håndbrekk i de nederste lampene :)

 

Hvis det stammer fra 2,5tdi er det ikke noe problem med truteller , jeg tenkte på S4 instrument siden du skrev det :)

Del dette innlegget


Lenke til innlegg
Del på andre sider

Ok, Kombinasjonen minicheck og computer finnes vel ikke,

men jeg vet heller ikke hvor mye som vil fungere i computer, mener jeg har lest noe om dette tildigere.

Får prøve et søk.

 

Edit.

Her er resultatet av noen søk.

Det er mulig å gjennomføre.

Link

Link

Link

Link

Del dette innlegget


Lenke til innlegg
Del på andre sider



VACN 2018- Powered by Invision Community

Bli medlem
×

Viktig informasjon

Vi har plassert informasjonskapsler/cookies på din enhet for å kunne vise siden slik vi har utviklet den.
Godtar du ikke dette, må du avslutte bruken og forlate vårt nettsted, ellers vil VACN anta du aksepterer dette.