Trenger nytt batteri til bilen min

Anbefalte innlegg

Hva bør en velge? Hvilke merke?

 

Og hvor mange Ah skal jeg velge?

Skal prøve å oppdatere den laderegulatoren til 15Volt, men det har vel ikke så mye å gjøre med Ah på batteriet.

 

 

Forrige eier av bilen hadde satt inn et biltema batteri, som faktisk har holdt til nå(snart 3år +). Batteriet har fått seg en liten knekk her i kulden, og har stått flatt en stund nå.

Del dette innlegget


Lenke til innlegg
Del på andre sider

Hvilken bil, RS4?

Del dette innlegget


Lenke til innlegg
Del på andre sider

Biltema's batterier er testvinnere i test etter test og anbefales.

Del dette innlegget


Lenke til innlegg
Del på andre sider

Hvilken bil, RS4?
Jepp.

Del dette innlegget


Lenke til innlegg
Del på andre sider

er vel du som skal ha noe anlegg i bilen hvis ikke jeg husker feil. kjøp ett AGM batteri. Odessey el optima f.eks....

Del dette innlegget


Lenke til innlegg
Del på andre sider

Om bilen har "brukt" ihvertfall to batterier siden den var ny for åtte år siden er det noe galt et sted, enten strømtrekk eller for lav ladespenning.. ;)

Del dette innlegget


Lenke til innlegg
Del på andre sider

Hmmm, greit å vite.

Så det er noe som er bra derfra :-)

 

Har du sett noen i det siste? Link?

 

Har dessverre ingen linker, men testene blir ofte avholdt av AMS eller tilsvarende og trykkes derfor istedet for å legges på nett. Husker jeg ikke helt feil hadde enten FBI eller Tv2-hjelper deg også testet batterier.

Del dette innlegget


Lenke til innlegg
Del på andre sider

Kjøp Biltemabatteri som Knut Arne sier, de koster ikke mer enn de smaker og gjør jobben vel så godt som et Sønnak-batteri e.l.

Om du går for tett batteri (gel eller med lavt elektrolyttinnhold - Maxxima, Optima, Milennium osv.) så må du ikke ha spenningsregulator på mer enn 14,5V. Disse batteriene tåler ikke ladespenning på over 14,7V da de koker tørre på en to tre.

Del dette innlegget


Lenke til innlegg
Del på andre sider

på ett agm batteri er vel opptimal ladespenning 14.7til 15v ifølge stinger hvertfall....

Del dette innlegget


Lenke til innlegg
Del på andre sider

på ett agm batteri er vel opptimal ladespenning 14.9v ifølge stinger hvertfall....

 

Kjenner ikke til agm. Exide Sønnak sier maks 14,7V på sine syrefattige batterier, helst 14,4V

Del dette innlegget


Lenke til innlegg
Del på andre sider

har selv ett agm batteri som ikke blir ladet ordentlig. og fikk beskjed der jeg kjøpte det at jeg måtte nok lade det ett par ganger i året utenom med batterilader hvis det skulle være på topp når jeg bare har en ladespenning på 14.2v....

Del dette innlegget


Lenke til innlegg
Del på andre sider

Kjøp Biltemabatteri som Knut Arne sier, de koster ikke mer enn de smaker og gjør jobben vel så godt som et Sønnak-batteri e.l.

Om du går for tett batteri (gel eller med lavt elektrolyttinnhold - Maxxima, Optima, Milennium osv.) så må du ikke ha spenningsregulator på mer enn 14,5V. Disse batteriene tåler ikke ladespenning på over 14,7V da de koker tørre på en to tre.

Hmmm, da får det bli Biltema batteri. Kommer til å sette inn en lade regulator som gir ut opptil 15volt.

 

Takker for alle mening og svar :-)

Del dette innlegget


Lenke til innlegg
Del på andre sider

Om bilen har "brukt" ihvertfall to batterier siden den var ny for åtte år siden er det noe galt et sted, enten strømtrekk eller for lav ladespenning.. ;)

 

Da er det også ofte at bilen er småkjørt, og aldri eller sjelden foretatt en vedlikeholdslading på innimellom. Da bruker den raskt noen batterier i sterk kulde ;)

Del dette innlegget


Lenke til innlegg
Del på andre sider

Da er det også ofte at bilen er småkjørt, og aldri eller sjelden foretatt en vedlikeholdslading på innimellom. Da bruker den raskt noen batterier i sterk kulde ;)

 

Jeg hadde sjekket ladespenningen i samme slengen, den er sikkert ikke all verden..

Del dette innlegget


Lenke til innlegg
Del på andre sider

huske på at om du skal ha litt bilstereo er syrebatteri bare tull...ett agm/gele batteri tåler flere og dypere utladninger uten å ta skade av det samtidig som det er "mer" strøm i ett agm/gele kontra syre. Apollo 1750 som er ett 70a agm batteri tilsvarer 180a syre batteri. Husk at du nok tjener ca 0.2v bare på å bytte ut kablingen fra dynamo til batteri og jording i motor rom;) kjør på med 50kvm2;)

Del dette innlegget


Lenke til innlegg
Del på andre sider

Jeg hadde sjekket ladespenningen i samme slengen, den er sikkert ikke all verden..

 

Det skader selvsagt ikke nei ;)

Del dette innlegget


Lenke til innlegg
Del på andre sider

Tenkt nå på å ha to batterier, et biltema framme, og et til stereoanlegget. Med en slik styre sak imellom batteriene slik at begge får lading, men stereoanlegget ikke tapper ifra Biltema batteriet når det når under en vis volt.

 

Men da trenger jeg ikke condis? Har en 1Farad liggende(skal være målt til 1F og). Vet den gir raskere strøm ut&inn til eff.forst. da, men trenger man den forsatt om en går for 2 batterier?

Del dette innlegget


Lenke til innlegg
Del på andre sider

Men da trenger jeg ikke condis? Har en 1Farad liggende(skal være målt til 1F og). Vet den gir raskere strøm ut&inn til eff.forst. da, men trenger man den forsatt om en går for 2 batterier?

 

Om den virker som den skal, så hadde ihvertfall jeg slengt den inn. Skader ikke for å si det slik. ;)

Del dette innlegget


Lenke til innlegg
Del på andre sider

nå er det vel ikke heldig å blande syre og agm/gele batterier... men hvis du skal ha ett eget batteri til stereoen er ikke kondisen nødvendig, men klart har du den liggende er det jo bare slenge den inn....

Del dette innlegget


Lenke til innlegg
Del på andre sider

men hvis du skal ha ett eget batteri til stereoen er ikke kondisen nødvendig

 

Nå skal ikke jeg være bastant på dette, men hensikten med kondensator er at den har kapasitet til å levere større mengder med strøm i peak enn et tilsvarende batteri.

Jeg vet at mange lenge trodde at grunnen til å bruke kondis var at ledningen fra batteriet ble lang, men det er ikke tilfellet.

 

I min Corrado med anlegg bygd av Bassbrothers (Frode) hadde jeg både batteri og 1f kondis i bagasjen.

Del dette innlegget


Lenke til innlegg
Del på andre sider

hehe den evige diskusjonen. Nå skal ikke jeg være helt bastant jeg heller men hvis du har ett godt batteri baki er det antaglig ikke nødvendig med kondensator. Er vel bare ett par stk i hele emma sirkuset og som har kondensator og tviler på det var sånn hvis det var bedre med en kondensator enn batteri baki...

skal ikke påstå noe men ta en titt her...

http://www.bilstereoforumet.no/showthread.php?t=543&highlight=kondensator

Del dette innlegget


Lenke til innlegg
Del på andre sider

Jo, det er sant som du sier. :)

 

Mine erfaringer er dog at den ekstra jobben og kostnaden med å montere eget batteri bak med skille fra resten av bilen, kun gir stor gevinst om du står lenge og spiller eventuelt har et hinsides anlegg med like høyt strømforbruk, slik at bilen generelt lever med ustabil spenning. For å mate transientene er det like greit å bruke en kondis mener jeg. :)

Del dette innlegget


Lenke til innlegg
Del på andre sider

det kan være. kan nevne at jeg monterte ett hertz anlegg i en chrysler neon her i jula. 1x 4 kanaler og 1x 2 kanaler med 2x10" bass. Når jeg ga på her klarte alikevel ikke den 5 farads kondensatoren som jeg monterte å holde spenningen stabil så det blinker kraftig i lysa;)

Grunnen til at mange velger batteri er jo at de faktisk ikke koster mer enn en kondensator type større... 1 farad er ikke mye å komme med idag....

Del dette innlegget


Lenke til innlegg
Del på andre sider



VACN 2018- Powered by Invision Community

Bli medlem
×

Viktig informasjon

Vi har plassert informasjonskapsler/cookies på din enhet for å kunne vise siden slik vi har utviklet den.
Godtar du ikke dette, må du avslutte bruken og forlate vårt nettsted, ellers vil VACN anta du aksepterer dette.