Hvordan skifte toppakning A80 1.9TDI?

Anbefalte innlegg

Skal nå snart skifte min første toppakning mest sannsynlig da jeg tror at den er gåen.

Det bygger seg opp mye trykk i kjølevannslangene som igjen gjenspeiler en forferdelig spurting av kjølevæske fra ekspansjonstanken under kjøring. Trodde først at det kanskje kunne være et tett varmeregister siden det ikke kom varme i bilen, men det er det tydeligvis ikke siden jeg har flusha hele varmeregister og det feiler ingen ting. :) Termostaten er skiftet.

Så det virker som meg i fra tips av en kompis om at toppakningen må byttes.

Alt av reimer og slikt er byttet for ikke så mange år siden så tror ikke det er nødvendig nå. Men er det noe annet jeg burde ha på listen over ting som må byttes i samme slengen?

- Toppakning

- Topplokkspakning

- Bolter til toppen

Noe annet jeg trenger?

Og så til punkt nummer to.. Hehe.. som sagt har jeg aldri gjort denne type jobb på bilen før så trenger litt veiledning hvis noen kunne tenkt seg å gi en pekepinn på hvordan det gjøres. Er det mulig å gjøre på en kveld f.eks? Er avhengig av bilen skjønner dere. Hehe..

Setter stor pris på alle forslag fortest mulig for regner ikke med at dette er noe heldig å kjøre med?

Hilsen Kjell

Del dette innlegget

Lenke til innlegg
Del på andre sider

Registerreima BØR byttes uansett når du demonterer det og den koster jo ikke stort da.

Toppakningen finnes i flere tykkelser, så du må se på den gamle hvor mange hakk den har.

Bytt samtidlig alle andre pakninger på toppen når du først har demontert dette. Har lest flere ganger at det også lønner seg å få rengjordt både innsug og eksomanifold for sot på disse bilene!

Toppen må tiltrekkes med riktig moment, da trengs en god momenttrekker og du må ha hidden på hva slags moment du skal trekke!

Del dette innlegget

Lenke til innlegg
Del på andre sider

VACN 2018- Powered by Invision Community

Bli medlem

Viktig informasjon

Vi har plassert informasjonskapsler/cookies på din enhet for å kunne vise siden slik vi har utviklet den.
Godtar du ikke dette, må du avslutte bruken og forlate vårt nettsted, ellers vil VACN anta du aksepterer dette.