A4 1,8t ryker og lukter svidd

Anbefalte innlegg

Bilen er en 2002 A4 Avant 1,8 tq med optimalisert motorstyring.

Jeg startet bilen i dag morges, gikk inn og fannt frem skiene og var ute igjen etter 4 minutter.

Da røk det mye av bilen og det luktet svidd. Jeg kjørte forsiktig et lite stykke (2km). Da jeg kjørte tilbake en halvtime senere røk det ikke lenger mer enn normalt fra bilen, men da jeg kom hjem kjente jeg etter på lukta, og det luktet fortsatt litt svidd.

Det kan nevnes at det er ca -10 grader...

Jeg har ikke peiling på mekanikk, og lurer på om dette høres ut til å være dumt/skadelig å kjøre med?

Bør jeg kjøre bilen skikkelig varm og se hva som skjer da?

Er bekymert for om dette er alvorlig, og setter pris på svar!

Del dette innlegget

Lenke til innlegg
Del på andre sider

Sliten turbo kansje?

Del dette innlegget

Lenke til innlegg
Del på andre sider

Var ute nå, og så at det har dryppet litt olje fra bilen, under motoren. sier det noe mer?

Ikke noe ulyd, og går som normalt...

Del dette innlegget

Lenke til innlegg
Del på andre sider

Hadde samme tillfellet på min for et par uker siden, da var det -25 her, brrr :P

Men det som antagelig skjedde var at veivhusventiulasjonen frøs og presset derfor olja ut i turboen/katalysatoren..

Brukte ca en liter olje på 1,5 mils kjøring, mye røyk og lukta høgg, katalysatoren var også rødglødende i mitt tilfelle, satte bilen inn til tining i vaskehallen på jobb i et døgns tid etterfylte olje og har ikke hatt problemer siden, men lukta en del av eksosen en stund etterpå..

Men lenge siden du skifta olje ? er kondensen i veivhusventilasjonen som gjør til at ting fryser ..

Ole Kristian

Del dette innlegget

Lenke til innlegg
Del på andre sider

Har netopp kjøpt bilen, og tenkte å få skifta olje på den nå snart...

Har ikke noe plass der jeg kan få satt bilen inne egentlig...

Er det skadelig å kjøre som det er nå?

skal passe på oljenivået...

Del dette innlegget

Lenke til innlegg
Del på andre sider

Om det ikke skjer igjen så er det nok ingen fare å kjøre med den nei, var en stund redd for om katalysatoren min kunne tatt kvelden, men den hadde fine verdier på co apparatet en stund etter det hadde skjedd..

Har bilen som min hadde gått på longlife intervall på olja samt en del småkjøring blir det MYE kondens i olja og faren for slik øker.. Så å bytte den for å være litt sikrere vill jeg anbefale..

Ole Kristian

Del dette innlegget

Lenke til innlegg
Del på andre sider

Halla Kenneth!

Grattis med den kule bilen :)

Kjedelig å høre med hendelsen, men ikke vent noe lenge med å bytte motorolje nå som det er så kaldt. Det gjør bare godt til motoren. :)

Del dette innlegget

Lenke til innlegg
Del på andre sider

Takk takk Paul:)

Olje er skiftet og har ikke vært noe mer røyk eller lukt:)

takk for alle svar!

Del dette innlegget

Lenke til innlegg
Del på andre sider

VACN 2018- Powered by Invision Community

Bli medlem

Viktig informasjon

Vi har plassert informasjonskapsler/cookies på din enhet for å kunne vise siden slik vi har utviklet den.
Godtar du ikke dette, må du avslutte bruken og forlate vårt nettsted, ellers vil VACN anta du aksepterer dette.