Forstillingskontroll etter demper- og endeleddsbytte?

Anbefalte innlegg

Har nettopp kommet inn fra kulda etter å ha byttet dempere, fjærbeinslager og venstre endeledd på Audi 80'n. Enkle spørsmål: Må jeg gjennomføre forstillingskontroll? Hva koster det? Bør det isåfall gjennomføres før jeg kjører de 20 mila hjem?

Del dette innlegget

Lenke til innlegg
Del på andre sider

du burde ta en forstillingskontroll da ja ;) du MÅ jo ikke vis forstillinga var fin før du byttet endeleddene så lenge du telte gjenger når du satt på det nye leddet ;) så det er IKKE noe problem å kjøre 20 min ;)

Del dette innlegget

Lenke til innlegg
Del på andre sider

Det er billigst å ta hjulstillingskontroll hos NAF. For 4-hjulskontroll koster det 1395kr for ikke-medlemmer og 995kr for medlemmer. Jeg meldte meg inn, kostet 800kr, siden jeg uansett skal ta minst to kontroller og en eu-kontroll (+etterkontroll) i løpet av dette året. Da har jeg i tillegg veihjelp i utlandet og andre medlemsfordeler, samt at jeg sparer noen kroner :)

Mvh

EW

Del dette innlegget

Lenke til innlegg
Del på andre sider

Siden du skriver at du har bytta styrelager vil jeg anta at du har splitta fjærbeina og hjullagerhusene. Da er det mer enn bare lengden på styrestagene som kan ha endret seg. Det er mer enn sannsynlig at både spissing og camber er ute av kurs. Siden du spør som du gjør vil jeg også anta at du ikke har tenkt nevneverdig mye på å merke hvilken posisjon ting satt i før du løsnet dem;).

Ja - det går an å kjøre uten å ta forstillingskontroll, dersom du greier å justere sånn noenlunde på øyemål. Dette er langt fra ideelt og det blir ikke tilnærmingsvis så bra som en skikkelig utført kontroll, men bedre enn ikke noe. Men annen ting er at det ikke skal store feilen til på spissinga før du har en bil som er temmelig bedriten å kjøre på glatt føre. Mitt beste råd til deg som klubbkollega i forhjulsdrevet "tvilling" av bilen min er at du får tatt en forstillingskontroll med det første:).

Del dette innlegget

Lenke til innlegg
Del på andre sider

Siden du spør som du gjør vil jeg også anta at du ikke har tenkt nevneverdig mye på å merke hvilken posisjon ting satt i før du løsnet dem;).

:rolleye:

Stemmer på en såkalt prikk det... :P

Det er billigst å ta hjulstillingskontroll hos NAF. For 4-hjulskontroll koster det 1395kr for ikke-medlemmer og 995kr for medlemmer. Jeg meldte meg inn, kostet 800kr, siden jeg uansett skal ta minst to kontroller og en eu-kontroll (+etterkontroll) i løpet av dette året. Da har jeg i tillegg veihjelp i utlandet og andre medlemsfordeler, samt at jeg sparer noen kroner :)

Mvh

EW

Er NAF-medlem (heldigvis, ellers hadde damas utallige utlåsinger blitt rene formuen!) så da reiser vi dit! Takk for tips!

du burde ta en forstillingskontroll da ja ;) du MÅ jo ikke vis forstillinga var fin før du byttet endeleddene så lenge du telte gjenger når du satt på det nye leddet ;) så det er IKKE noe problem å kjøre 20 min ;)

Alt i forstillinga var byttet i høst, før demperene begynte å fryse foran nå. Nå har jeg komplett ny forstilling og koser meg med det. Får høre om NAF kan ta en kontroll før jeg fyker nordover til Gjøvik igjen!

Del dette innlegget

Lenke til innlegg
Del på andre sider

VACN 2018- Powered by Invision Community

Bli medlem

Viktig informasjon

Vi har plassert informasjonskapsler/cookies på din enhet for å kunne vise siden slik vi har utviklet den.
Godtar du ikke dette, må du avslutte bruken og forlate vårt nettsted, ellers vil VACN anta du aksepterer dette.