Myk pedal etter bytte av bremsevæske

Anbefalte innlegg

Byttet bremsevæske på "nye" bilen min i dag, som er en '93 Audi 80 2.3E med ABS-system. Den gamle bremsevæsken så ut som tynn kaffe, så jeg skiftet den ut. Jeg brukte en trykkslange på tanken, tømte anlegget for gammel bremsevæske, fylte på ny og luftet ut. Jeg hadde til og med en liter ekstra bremsevæske gjennom systemet for å være sikker på at all luft er ute. Likevel, så er pedalen merkbart mykere nå enn den var tidligere. Bilen stopper greit, ABS-en funker også fint. Noen tips til hva jeg kan gjøre?

Del dette innlegget

Lenke til innlegg
Del på andre sider

tømte du systemet helt før du fylte på igjen??

i så fall så har jeg hørt at mange har slitt me og få ut all lufta.. men etter mitt hode høres d jo ut som luft da..

hvis det ikke er en veldig dårlig gummi slange en plass.

Del dette innlegget

Lenke til innlegg
Del på andre sider

Du har ikke en utett lufteskrue en plass?

Status på skiver og klosser?

Del dette innlegget

Lenke til innlegg
Del på andre sider

Du har mest sannsynligvis bare luft i systemet. du skal ikke tømme systemet for bremseveske, for så å fylle det oppe igjen, du skal "lufte" bremsene, og etterfylle hele tiden i br.vesketanken, akkurat for å unngå dette problemet du har nå.

Del dette innlegget

Lenke til innlegg
Del på andre sider

Du har ikke en utett lufteskrue en plass?

Status på skiver og klosser?

Alle er tette, og skiver og klosser er i bra stand.

Del dette innlegget

Lenke til innlegg
Del på andre sider

Du har mest sannsynligvis bare luft i systemet. du skal ikke tømme systemet for bremseveske, for så å fylle det oppe igjen, du skal "lufte" bremsene, og etterfylle hele tiden i br.vesketanken, akkurat for å unngå dette problemet du har nå.

Vel, grunnen til at jeg gjorde det var for å spare litt tid, for å få ut all den gamle bremsevæsken med en gang, i stedet for å blande den med ny bremsevæske hele tiden. Føler at det ville tatt mere tid, og mere bremsevæske, for å få ren væske ut i systemet.

En ting jeg merket når jeg kom hjem fra verkstedet i går, var at etter litt aktiv bruk av ABSen på isete veier, så virket det som om pedlaen ble litt bedre. Skal ta en litt lenger tur på sideveier i dag, bremse mye, og forsøke å lufte mer etterpå.

Del dette innlegget

Lenke til innlegg
Del på andre sider

Enig ned Ruben, stor fare for litt luft enda. I mine yngre dager da jeg gikk på skole og hadde utplassering skulle jeg gjøre dette. Gjorde det samme som du har gjort Per Henrik, dvs tømte systemet HELT. Vel, for å si det sånn så likte ikke mekanikeren som jeg var med det helt. Ble en del ekstra jobb gitt. Så lærte jeg noe den dagen også. :)

EDIT; Nå er ikke jeg noen ekspert, men jeg ville kansje prøvd å lufte hovedsylinderen først. Jeg hadde nok løsnet litt på bremserøra (alle sammen) ut fra h.s. og kansje prøvd med bittelitt trykk på væskebeholderen (om nødvendig). Etter det jeg har forstått er det litt værre å få ut luft fra h.s.

Del dette innlegget

Lenke til innlegg
Del på andre sider

Du må nok fortsette og lufte Per... Åssen er klutch pedal da? går vel på samme reservoar, eller?

Del dette innlegget

Lenke til innlegg
Del på andre sider

Husk å ta hensyn til rekkefølgen du lufter :) begynn med å lufte lengst unna hovedsylinderen, dvs først høyre bak, deretter v.bak, h.foran, også v.foran. Slik har jeg lært iallefall :)

Del dette innlegget

Lenke til innlegg
Del på andre sider

Vel, etter å ha latt ABSen jobbe godt i morges (mange lange nedbremsinger fra 60-70 kmt på islagt vei), så luftet jeg bremsene på nytt i dag, og fikk ut enda litt mere luft. Kjørte gjennom 1,5 liter væske, for å være på den sikre siden. Nå er bremsene helt faste og fine igjen! :)

ELSA fortalte at man skulle bruke et spesialverktøy som skulle kobles til pluggen til ABS-hjernen, og kjøre en "returpumpe". Uten denne muligheten, så var det godt at det å bruke ABSen aktivt gjorde susen. Det var ikke mulig å bruke Vag-Com til dette.

Del dette innlegget

Lenke til innlegg
Del på andre sider

VACN 2018- Powered by Invision Community

Bli medlem

Viktig informasjon

Vi har plassert informasjonskapsler/cookies på din enhet for å kunne vise siden slik vi har utviklet den.
Godtar du ikke dette, må du avslutte bruken og forlate vårt nettsted, ellers vil VACN anta du aksepterer dette.