#1 Skrevet Januar 5, 2010 Aftenposten skriver i dag at alle pumper med 95 ettervært vil bli iblandet 5% bioetanol. Jeg lurer litt på hvor lenge det går før 98 blir helt borte jeg og hvilke følger det vil ha for oss med *host* litt annen tenning og trykk enn orginalt. Statoil påstår at dette er noe alle biler skal tåle, men jeg kjenner jeg er skeptisk. http://www.aftenposten.no/klima/article3450008.ece 0 Del dette innlegget Lenke til innlegg Del på andre sider Flere delingsalternativer...
#2 Skrevet Januar 5, 2010 "Bioetanol er fortsatt fritatt for avgifter" sorry for litt OT 0 Del dette innlegget Lenke til innlegg Del på andre sider Flere delingsalternativer...
#3 Skrevet Januar 5, 2010 Tipper det blir kontra når våre kjære politikere finner ut at det er noe mer som kan avgiftbelegges. Statoil gjør nok dette hovedsaklig for å bedre bunnlinja, ikke tro at de kun ser det som en miljøgevinst. 0 Del dette innlegget Lenke til innlegg Del på andre sider Flere delingsalternativer...
#4 Skrevet Januar 5, 2010 Ja, der har du en spørsmålsstilling. I samme åndedrag kan vi spørre hvordan det blir på diesel, hvor det også skal blandes i mer og mer biodiesel. Stort sett alle vag diesel har vel "forbud" mot biodiesel... pga webasto/eberspacher er det vel? Håper du ikke synes jeg forstyrrer tråden din 0 Del dette innlegget Lenke til innlegg Del på andre sider Flere delingsalternativer...
#5 Skrevet Januar 5, 2010 (endret) 5% etanol må da for all del funke fint på ALLE biler. Opp mot 40% funker jo helt fint på en '87 10v sugis. Hvis denne "bensin95" blandingen virkelig lages av 95 oktan bensin, så ender man dessuten opp med et oktantall på rundt 96 etter innblandingen av 5% etanol. Hvis de går opp til 10%, så nærmer man seg 97 oktan, og da begynner vanlig 98 blyfri å bli overflødig. 0 Del dette innlegget Lenke til innlegg Del på andre sider Flere delingsalternativer...
#6 Skrevet Januar 5, 2010 blir vel såppas at en må vel snart tanke på 200liters fat skal en ha98/99octan...etter detta blir borte er det bare racefuel som er verdt å bruke da... 0 Del dette innlegget Lenke til innlegg Del på andre sider Flere delingsalternativer...
#7 Skrevet Januar 5, 2010 blir vel såppas at en må vel snart tanke på 200liters fat skal en ha98/99octan...etter detta blir borte er det bare racefuel som er verdt å bruke da... No offense, men hva er det som er så spesielt med bilene dine at du ikke kan ha en liten skvett etanol på tanken? Med tanke på at alle de sprekeste Audiene i landet går på E85 liksom... 0 Del dette innlegget Lenke til innlegg Del på andre sider Flere delingsalternativer...
#8 Skrevet Januar 5, 2010 No offense, men hva er det som er så spesielt med bilene dine at du ikke kan ha en liten skvett etanol på tanken? Med tanke på at alle de sprekeste Audiene i landet går på E85 liksom... mappinga...biler opptil 2008 er ikke mappa fra produsent for å gå på E85...tenningspunktet på bensinen er høyere enn tenningen forstår,og E85 gir ikke spor av tenningsbank,feiltenning,soting,så en veit aldri hvilken sylinder som går magert/fett... 0 Del dette innlegget Lenke til innlegg Del på andre sider Flere delingsalternativer...
#9 Skrevet Januar 5, 2010 mappinga...biler opptil 2008 er ikke mappa fra produsent for å gå på E85...tenningspunktet på bensinen er høyere enn tenningen forstår,og E85 gir ikke spor av tenningsbank,feiltenning,soting,så en veit aldri hvilken sylinder som går magert/fett... Tja, nå er det jo "litt" forskjell på E85 og E5 som det er snakk om her, da... 0 Del dette innlegget Lenke til innlegg Del på andre sider Flere delingsalternativer...
#10 Skrevet Januar 5, 2010 Å kjøre en bensinbil på bensin med 5% etanol i forhold til E85 som jo er 85% etanol tror jeg kan sammenlignes med å ta et glass vin til maten vs. å bælme nedpå en hel kartong på styrten.. Har kjørt diverse biler, både med og uten turbo på varierende innblanding av E85 og har merket enten ingen eller positiv forskjell. 5% etanol vil nok aldri i verden være merkbart i noen retning. Noe som er mer "farlig" for de med trimmede biler er at det virker som bensin med høyt oktantall (98/99) nok på sikt vil forsvinne fra de fleste stasjoner. 0 Del dette innlegget Lenke til innlegg Del på andre sider Flere delingsalternativer...
#11 Skrevet Januar 5, 2010 Og jeg som _trodde_ det var normalt med E10 på de fleste stasjonene rundt i landet... mulig dette gjelder for et annet land. Men ærlig talt.. E5 eller ikke har ingenting å si for de fleste bilene... Hadde motorn din vært så omfintlig så hadde den stoppa når f.eks. den kom opp i 100meters høyde over havet eller det hadde blitt 10 grader varmenere. Fiksjonelle tall, men illustrerer poenget da hjernen må regulere for alt dette. Det skal nok litt mer til før du får problemer fordi hjernen ikke klarer å regulere inn dette/ at det blir for mye feil. 0 Del dette innlegget Lenke til innlegg Del på andre sider Flere delingsalternativer...
#12 Skrevet Januar 6, 2010 Så og si all bensin i USA har vært E5 i nærmere 30 år. Stoich (lambda 1) endrer seg kun til 14.45 på E5 vs 14.7 på E0, så dette er noe lambda feedbacken greier med glans på dellast, og om den går på open loop på fullast er ikke det noe problem heller. Har man turbo motor bør man uansett gå over på E85, så lenge det er greit tilgjengelig. Natt og dag i forhold til 98 og 99 oktan bensin. For å sette etanols overlegenhet vs bensin i sammenheng: Ville det vært fristende å gå over fra 98 oktan til et drivstoff (noe rundt 80 oktan) som medførte følgende: Rundt 5-10% mindre effekt på samme ladetrykk Rundt 15-25% mindre moment på sammme ladetrykk Mye større fare for tenningsbank Mer belastning på motoren Mye mer avleiring/sot i motoren 300-500rpm tregere spool Dette er så mye ytelsen synker på 98/99 oktan vs E85 på en turbobil med forholdsvis høy liter effekt, så har man E85 pumper i nærheten er det ikke mye å lure på, men utbredelsen av pumper er dessverre elendig i Norge (19 pumper) vs 600+ i Sverige. 0 Del dette innlegget Lenke til innlegg Del på andre sider Flere delingsalternativer...
#13 Skrevet Januar 7, 2010 Så og si all bensin i USA har vært E5 i nærmere 30 år.Stoich (lambda 1) endrer seg kun til 14.45 på E5 vs 14.7 på E0, så dette er noe lambda feedbacken greier med glans på dellast, og om den går på open loop på fullast er ikke det noe problem heller. Har man turbo motor bør man uansett gå over på E85, så lenge det er greit tilgjengelig. Natt og dag i forhold til 98 og 99 oktan bensin. For å sette etanols overlegenhet vs bensin i sammenheng: Ville det vært fristende å gå over fra 98 oktan til et drivstoff (noe rundt 80 oktan) som medførte følgende: Rundt 5-10% mindre effekt på samme ladetrykk Rundt 15-25% mindre moment på sammme ladetrykk Mye større fare for tenningsbank Mer belastning på motoren Mye mer avleiring/sot i motoren 300-500rpm tregere spool Dette er så mye ytelsen synker på 98/99 oktan vs E85 på en turbobil med forholdsvis høy liter effekt, så har man E85 pumper i nærheten er det ikke mye å lure på, men utbredelsen av pumper er dessverre elendig i Norge (19 pumper) vs 600+ i Sverige. Kan man bare fylle E85 sånn uten videre på en bensin bil??? UANSETT trimming? Jeg kjører kun på 99 oktan a.k.a Shells v-power Er kansje jævli trøtt akkurat nå så er ikke helt med 0 Del dette innlegget Lenke til innlegg Del på andre sider Flere delingsalternativer...
#14 Skrevet Januar 7, 2010 (endret) Mange bensinbiler klarer høy innblanding av E85 helt greit, mens andre ikke er særlig glad i E85 i det hele tatt. Dersom bilen din er helt original hadde jeg prøvd med 30% E85 og sett hvordan det gikk. Det pleier i alle fall å fungere. Har vært med på flere biler som gikk helt fint på 60-70% E85 uten noen problemer. Biler som IKKE skal ha E85 er biler med innsprøytning av GDI/FSI-typen og lignende. De går i enkelte situasjoner så magert som 65:1 (14,7:1 er jo optimal blanding), og de er ikke laget for E85 - såfremt ikke spesifisert av fabrikant. 0 Del dette innlegget Lenke til innlegg Del på andre sider Flere delingsalternativer...
#15 Skrevet Januar 7, 2010 Hva er vitsen med denne E85'n vis ikke det går å kjøre med 100% E85 på tanken?? Rare greier mån si 0 Del dette innlegget Lenke til innlegg Del på andre sider Flere delingsalternativer...
#16 Skrevet Januar 7, 2010 Hvilken bankefasthet får man av denne iblandete 95okt da? Blir det omtrent som 98okt? Hadde vi hatt E85 pumpe her, så hadde mitt valg vært mye enklere og. 0 Del dette innlegget Lenke til innlegg Del på andre sider Flere delingsalternativer...
#17 Skrevet Januar 7, 2010 Det kan du sålenge du har en flexifuel motor :- Jeg testet i lang tid på min A4 1,8T med innblanding av E85. Lambda klarte og regulere ved inntil ca 25-30% innblanding med E85. Utover det gikk den i "Max limit". E85 er rett og slett digg for overlada maskiner! 0 Del dette innlegget Lenke til innlegg Del på andre sider Flere delingsalternativer...
#18 Skrevet Januar 7, 2010 Det kan du sålenge du har en flexifuel motor :-Jeg testet i lang tid på min A4 1,8T med innblanding av E85. Lambda klarte og regulere ved inntil ca 25-30% innblanding med E85. Utover det gikk den i "Max limit". E85 er rett og slett digg for overlada maskiner! Så det vil da være greit å fylle på 15 liter på 3/4 tank. Eller kan dette igjen variere fra motor til motor? ABT, AWT osv... 0 Del dette innlegget Lenke til innlegg Del på andre sider Flere delingsalternativer...
#19 Skrevet Januar 7, 2010 E85 må jo være midt i blinken i -25...Ser for meg hele norges bilpark står når det blir kuldeperiode igjen... Nei, få racefuel på pumpene slik de har i USA, helst 115-120okt med bly.. 0 Del dette innlegget Lenke til innlegg Del på andre sider Flere delingsalternativer...
#20 Skrevet Januar 7, 2010 E85 må jo være midt i blinken i -25...Ser for meg hele norges bilpark står når det blir kuldeperiode igjen... Nei, få racefuel på pumpene slik de har i USA, helst 115-120okt med bly.. Det er da vel det 90% av norges politikere vil?? 0 Del dette innlegget Lenke til innlegg Del på andre sider Flere delingsalternativer...