Knirking/dunking ved styring og i humper

Anbefalte innlegg

Hei dere

Har søkt litt på forumet og funnet en del om dette men til mange forksjellige biler og mange ulike svar, så prøver meg på et nytt innlegg og håper jeg får noen fornuftige svar:) I den siste tiden har jeg merket noen dunke lyder når jeg kjører over små humper, og det virker som om det kommer fra venstre side av bilen. Har også merket at når jeg står i ro og svinger mot venste hører jeg samme lyden. jeg vil tro dette har noe med styreledd, tannstang eller noe slikt å gjøre. Har undersøkt litt i dag og når jeg har bilen oppe og tar tak i hjulet og svinger det fram og tilbake hører jeg lyden. Men jeg klarer ikke og høre om det kommer fra styrestaget eller lengre inn. Om det hadde vært styrestaget/styreledd ville det da kommet lyd når jeg vrir det fram og tilbake uten noen marktrøkk? Noen som har vært borti noe lignende? Bilen er en 2000 audi a4 quattro. Under har jeg lagt med et bilde om noen kan fortelle hvor dem tror lyden kommer fra:) Håper på svar:)

Mvh Kim

styring1.JPG

Del dette innlegget

Lenke til innlegg
Del på andre sider

stram 18mm justerings skruen et par mm bare som sitter under tannstangen rett under der rattstammen er koblet til tannstangen, så får du justert inn slakken som kommer md tiden mellom tannstangen og pinjong drevet som går inn på tannstangen. hadde en 4b a6 på jobb i da med akkurat sånn lyd og problem du beskriver, 2 min jobb i løftebukk så var den som ny:) (OBS. strammer du for mye kan det forhindre selvoppretting.) Hadde testet ut dette i allefall, da det ikke koster noe, om du ikke finner slakken i styrestagene etc. (er jo ganske vanlig med slakk i styrestag indre eller yttre ledd også.) Men som sagt fort gjort å teste dette først om feilkilden ikke er åpenbar.

styring1.JPG

Del dette innlegget

Lenke til innlegg
Del på andre sider

takk for det Stian... dette skal jeg prøve i morgen. Er justeringsskruen vanskelig å komme til?

Del dette innlegget

Lenke til innlegg
Del på andre sider

takk for det Stian... dette skal jeg prøve i morgen. Er justeringsskruen vanskelig å komme til?

Du ser den rett opp under bilen på siden av girkassen når du ser opp på tannstangen:) en lang forlenger og skralle 18mm pipe så er du i boks:)

Del dette innlegget

Lenke til innlegg
Del på andre sider

Supert... dette skal jeg prøve:) kanskje jeg har flaks:)

Del dette innlegget

Lenke til innlegg
Del på andre sider

Supert... dette skal jeg prøve:) kanskje jeg har flaks:)

Lover ingenting, men har gjort dette på rimelig mange a4-a6 nå og det hjelper på mange:) Er værdt og teste i allefall om du ikke finner no annen slakk:) Markert ut de 3 vanlige kildene for slakk på din bil. hold rundt yttre styreledd mens du vrir hjulet frem og tilbake litt. kjenner slakken da eventuelt. for kontroll om slakken ligger i indre styre leddet som sitter inne i mansjetten så vrir du hjulet frem og tilbake sånn at du får frem slakken, om du da legger litt tyngde på selve styrestaget samtidig så blir slakken borte om det er indre ledd. :) Slakken får man eventuelt lett frem selv om bilen henger i luften:)

Lykke til:)

styring1.JPG

Del dette innlegget

Lenke til innlegg
Del på andre sider

Hei igjen...

da har jeg vært i garasjen og fulgt tipset ditt Stian:) Og virker faktisk som om det var det som skulle til. Bare stramme litt på 18 mm skruen. Har ikke hørt noe lyd siden:) men et lite spørsmål, er det den pilen helt til venstre som er ytre styreledd og pil nr 2 til venstre som er indre styreledd eller er det den 3 og siste pilen som er indre styreledd?:P Kjekt og vite:) og isåfall om det er den siste pilen som er indre styreledd er denne vanskelig å bytte? Bare spør i tilfelle jeg en gang må bytte den:)

Uansett takk Stian for tipset ditt, kjempe forum dette.

Del dette innlegget

Lenke til innlegg
Del på andre sider

Hvor finner man denne skruen på en Audi A4 B5 ?

Tror jeg har det samme problemet.

Morten

Del dette innlegget

Lenke til innlegg
Del på andre sider

jeg har samme problemet. Møller verkstedet sa det ikke var noe slark noe sted da de sjekka. Er det vanskelig å oppdage?

Edit:

Hvilket program bruker du får å få de bildene? Elsa win?

Del dette innlegget

Lenke til innlegg
Del på andre sider

Hvor finner man denne skruen på en Audi A4 B5 ?

Tror jeg har det samme problemet.

Morten

Du gjør akkurat det samme som Stian sier :)

skal selv teste ut dette på min, men jeg vet at det ikke er slakke i det ytre styrestaget da jeg byttet det for ikke så lenge siden.

Del dette innlegget

Lenke til innlegg
Del på andre sider

Heisan. Hvist det ikke er for mye bry, kunne du tatt med kamera når du ggjør dette? Jeg er litt usikker på hvor denne skruen ligger på audi b5.

Morten

Del dette innlegget

Lenke til innlegg
Del på andre sider

jeg har samme problemet. Møller verkstedet sa det ikke var noe slark noe sted da de sjekka. Er det vanskelig å oppdage?

Edit:

Hvilket program bruker du får å få de bildene? Elsa win?

Ser ut som ETKA :)

Del dette innlegget

Lenke til innlegg
Del på andre sider

Da har jeg funnet skruen, og fått strammet den litt. Jeg føler det har blitt bedre.

Men det er fortsatt ulyd og litt slark. Jeg kan høre at lyden kommer fra styreenheten.

Strammer jeg mer nå blir styringen tyngre. Tror dere styreenheten synger på siste vers?

Morten

Del dette innlegget

Lenke til innlegg
Del på andre sider

Da har jeg funnet skruen, og fått strammet den litt. Jeg føler det har blitt bedre.

Men det er fortsatt ulyd og litt slark. Jeg kan høre at lyden kommer fra styreenheten.

Strammer jeg mer nå blir styringen tyngre. Tror dere styreenheten synger på siste vers?

Morten

Tviiiiler. Jeg tror ikke styretannstaget ryker? det må være det ytre eller indre styreleddet i såfall ?

Del dette innlegget

Lenke til innlegg
Del på andre sider

Hmm.. Jeg har kjent på begge ytre styreleddene di er faste og fine. Den ene er helt ny.

Hvor er indre styreledd? Under mansjetten?

Morten

Del dette innlegget

Lenke til innlegg
Del på andre sider

Skal sjekke i elsa i morgen

Del dette innlegget

Lenke til innlegg
Del på andre sider

Hjertelig takk for det. Jobber du for Audi?

Del dette innlegget

Lenke til innlegg
Del på andre sider

Nei. Men hvis du søker på the piratebay, eller liknende så finner du både Etka, Etos og Elsa Win. Det er programmer som du kan bruke for å se slike bilder som lenger opp i tråden!

Del dette innlegget

Lenke til innlegg
Del på andre sider

Ahha hjertelig igjen du. Laster ned 16 gb fil Elsa nå :)

Del dette innlegget

Lenke til innlegg
Del på andre sider

fikk du det til? :D

Del dette innlegget

Lenke til innlegg
Del på andre sider

Heisan. Tja både og. Jeg er veldig fornøyd nå. Jeg har skiftet alt av forhjulstillings deler, fjærer og demper fremme.

Jeg har ingen ulyder i humper lengre. Men det er en ørliten slark i rattet da bilen er helt i ro.

Da jeg skiftet forhjulstilngsdelene så drog jeg hardt og herjet litt med styrestagene på begge sider. Og jeg kunne ikke kjenne noe tegn til slark.

Så min konklusjon er at det enten må være inni styreenheten en plass, og den kan jeg ikke stramme mer. Ellers må det være mellom styre og styre enheten en plass. Så jeg har konkludert med å leve med den lille slarken som igjenstår fåreløpig hvertfall. Hvis ikke noen av dere har noen smarte ideer.

Må hvertfall si takk for hjelpen.

Morten

Del dette innlegget

Lenke til innlegg
Del på andre sider

da har du tatt hjulstillingskontroll også da?

Del dette innlegget

Lenke til innlegg
Del på andre sider

Ja eg har tatt kontroll i dag. Eller damå har hvert innom i dag og gjort det. Så nå skal den være bra. 1200 kr på mekonomen på forus var ikke galen pris synest jeg. Ellers så fant han et løst motorfeste. Om det knekt eller bare løst det gjennstår å se når eg komme meg hjem fra sjøen. Men det kan nok lage litt klynk i homper det hehe.

Morten

Del dette innlegget

Lenke til innlegg
Del på andre sider

Oki hjemme fra sjøen. Endeligt komt meg under bilen for å sjekke motorfeste som mekanikkeren sa skulle være løst.

Har brukt all makt på alle festene, di rikker seg ikke en millimeter. Jeg var nesten klar for å bestille begge festene i sinne

fordi jeg ikke kunne finne den som var gåen, da jeg oppdaget denne:

'

http://imageshack.us/f/14/img030n.jpg/

Denne er helt ny og varte ca 1 uke med kjøring hehe.

Gummien hadde poppet ut og og feste lagte noen grusomme

lyder under der ved sving og humper. Fikk kjøpt ny i dag og montert

på igjen, så Audien og eieren er lykkelig igjen.

Morten

Del dette innlegget

Lenke til innlegg
Del på andre sider

Det er nå greit at forstillingsdelene på audi er dårlige men 1uke??? Nå er jo ikke det den dyreste av delene men du får vel ny gratis?

Del dette innlegget

Lenke til innlegg
Del på andre sider

VACN 2018- Powered by Invision Community

Bli medlem

Viktig informasjon

Vi har plassert informasjonskapsler/cookies på din enhet for å kunne vise siden slik vi har utviklet den.
Godtar du ikke dette, må du avslutte bruken og forlate vårt nettsted, ellers vil VACN anta du aksepterer dette.