Original Webasto varmer ikke..

Anbefalte innlegg

Hei!

Har i min Audi 100 C4 originalmontert Webasto, med betjeningspanel nede i døra. Den har ikke blitt startet opp på flere år, så den varmer ikke opp kjølevæska når den går - blåser bare kaldt.

Hva må gjøres for at denne skal fyres opp igjen?

Mvh

EW

Del dette innlegget

Lenke til innlegg
Del på andre sider

møller hjelper deg.det kan være flere ting,men du er ikke alene om det problemet i kulda. kan være termostaten din også.

Del dette innlegget

Lenke til innlegg
Del på andre sider

Det kan være MYE forskjellig som forårsaker det.

eksempelvis: Glødeplugg, sirkulasjonspumpe, feil i ledningsnett, drivstofftilførsel, +++

Del dette innlegget

Lenke til innlegg
Del på andre sider

møller hjelper deg.det kan være flere ting,men du er ikke alene om det problemet i kulda. kan være termostaten din også.

Møller i Trondheim utfører i alle fall ikke Webasto-reparasjoner og installasjon selv, det setter de bort til Norservice eller noen andre.

Del dette innlegget

Lenke til innlegg
Del på andre sider

Det kan være MYE forskjellig som forårsaker det.

eksempelvis: Glødeplugg, sirkulasjonspumpe, feil i ledningsnett, drivstofftilførsel, +++

Ok. Selve Webastoen med viftefunksjon ser ut til å fungere som den skal. Om jeg stiller inn klokka så starter den slik den skal, men den blåser som sagt kun kaldt. Jeg vil tro at det er et varmeelement som ikke fungerer. Snakket med Auto-Elektro/Mekonomen her i Kr.sund nå, og de anbefalte en overhaling av selve "varmeren", inkl varmeelement osv. Dette kosta visst ca 15-1600kr, forutsatt at jeg demonterte varmeren selv.

Mvh

EW

Del dette innlegget

Lenke til innlegg
Del på andre sider

Støtter dem i det. En slik varmer bør/skal kjøres annenhver måned, også om sommeren for å ikke "stå i stykker", noe din sikkert har gjort om den har stått flere år. I tillegg er de ikke vedlikeholdsfrie, så en service med 3-4 års intervall er absolutt å anbefale for å slippe at den streiker når det blir -20.. ;)

Del dette innlegget

Lenke til innlegg
Del på andre sider

Støtter dem i det. En slik varmer bør/skal kjøres annenhver måned, også om sommeren for å ikke "stå i stykker", noe din sikkert har gjort om den har stått flere år. I tillegg er de ikke vedlikeholdsfrie, så en service med 3-4 års intervall er absolutt å anbefale for å slippe at den streiker når det blir -20.. ;)

Hehe, det er sant :) Hvor sitter denne varmeren/brennkammeret etc på Audi 100 V6 Eyvind? Må jeg plugge slangene som går inn på den for å unngå kjølevæskelekkasje, eller må jeg bare la bilen stå mens dette repareres?

Mvh

EW

Del dette innlegget

Lenke til innlegg
Del på andre sider

Du kan vel koble sammen de kjølevæskeslangene som går dit og plugge bensinslangen, jeg vet ikke om det går an å plugge kjølevæskeslangene eller om de må kobles i sløyfe, men uansett er det ganske enkelt å ta varmeren ut.. :)

Del dette innlegget

Lenke til innlegg
Del på andre sider

varmeren sitter bak frontfanger ved venstre hjørne om den er original på tdi, antar det er samme på din. Du bør nok koble slangene i sløyfe, da det er (skal/bør) slangene fra motor til varmeapparat som går gjennom varmeren. Mulig det er annerledes på bensin, men tror det er likedan...

Del dette innlegget

Lenke til innlegg
Del på andre sider

Da har jeg fått sjekka litt. Gløderen fungerer som den skal. Det virker også som webastoen fungerer som den skal, så lenge bilen er går. Den får da, slik jeg forstår det, bensin fra hovedpumpa. Derimot, når jeg prøver å kun starte webastoen (tenningen av), så starter nikkepumpa kun en gang i blandt. Når dette skjer, så går pumpa i maks 2 minutter, før den kutter. I denne tida, så ryker det eksos fra webastoen, noe jeg vil tro er normalt. Brennkammeret blir også varmt, og varmere enn kjølevæska, som ser ut til å sirkulere. Spenning på Webasto-batteriet er målt til 12,5V standby, og 14,6V når bilen går på tomgang.

Innimellom så røk også en av de tre sikringene baki, og jeg vil tro at dette har noe med nikkepumpa å gjøre. Skal derfor sjekke det elektriske rundt batteriet i bagasjerommet i morra...

Del dette innlegget

Lenke til innlegg
Del på andre sider

Du finner en del lesestoff om webasto: her

Del dette innlegget

Lenke til innlegg
Del på andre sider

Du finner en del lesestoff om webasto her: http://www.ts20.no/Audi

Takk for linken Tom, jeg har allerede sett dokumentene...desverre så er dette for Webasto av vesentlig nyere årgang enn det som ble levert i 93... :)

Edit: Ser nå at det er noe som kan være aktuelt å ta med seg til garasjen i morra...takk! :)

mvh

EW

Del dette innlegget

Lenke til innlegg
Del på andre sider

Roger: Jeg så hva du skrev før du, eller en moderator, fjernet innlegget. Jeg har ikke peiling på hvor rørene går...har bare "feilsøkt" og ikke montert...

Mvh

EW

Del dette innlegget

Lenke til innlegg
Del på andre sider

Roger: Jeg så hva du skrev før du, eller en moderator, fjernet innlegget. Jeg har ikke peiling på hvor rørene går...har bare "feilsøkt" og ikke montert...

Mvh

EW

Slettet det selv da jeg fant skjema i den linken som var angitt tidligere i tråden :)

Del dette innlegget

Lenke til innlegg
Del på andre sider

VACN 2018- Powered by Invision Community

Bli medlem

Viktig informasjon

Vi har plassert informasjonskapsler/cookies på din enhet for å kunne vise siden slik vi har utviklet den.
Godtar du ikke dette, må du avslutte bruken og forlate vårt nettsted, ellers vil VACN anta du aksepterer dette.