#1 Skrevet Januar 6, 2010 Hei. Har tenkt å beholde typ85 quattroen min i flere år, men ser at saltet nå i høst har satt sine spor under.. Vi snakker overflaterust, ingenting farlig enda. Derfor har jeg lyst å ta dette før sommeren, så slipper jeg sveising:) Spørsmålene er mange: Må jeg skrape av understellsmassen som er under fra før av eller holder det å pusse vekk det som er av rust og legge noe over dette samt resten av undersiden? Er det techtyl som blir brukt da? Må jeg grunne blanke stålet eller skal understellsmassen ("techtyl?") rett på? Kanalene udner dørene er 99% rustfrie, men steinsprut fra framdekkene har gjort at det er fare for utvikling av rust, hva skal jeg ha på? ( Som er svart og tåler steinsprut) Gi meg litt innsikt i dette, hvilke midler og masser jeg bør bruke. Selvfølgelig av svart farge Takk takk 0 Del dette innlegget Lenke til innlegg Del på andre sider Flere delingsalternativer...
#2 Skrevet Januar 7, 2010 Hei. Har tenkt å beholde typ85 quattroen min i flere år, men ser at saltet nå i høst har satt sine spor under.. Vi snakker overflaterust, ingenting farlig enda. Derfor har jeg lyst å ta dette før sommeren, så slipper jeg sveising:) Spørsmålene er mange: Må jeg skrape av understellsmassen som er under fra før av eller holder det å pusse vekk det som er av rust og legge noe over dette samt resten av undersiden? Er det techtyl som blir brukt da? Må jeg grunne blanke stålet eller skal understellsmassen ("techtyl?") rett på? Kanalene udner dørene er 99% rustfrie, men steinsprut fra framdekkene har gjort at det er fare for utvikling av rust, hva skal jeg ha på? ( Som er svart og tåler steinsprut) Gi meg litt innsikt i dette, hvilke midler og masser jeg bør bruke. Selvfølgelig av svart farge Takk takk Jeg hadde nok skrapet av det jeg hadde sett var løst, brukt høytrykkspyler under bilen - om du har mulighet - for å få av skitt, og så brukt sagkjedeolje. Etterpå tar du en frisk tur på en grusvei. Da har du god rustbeskyttelse. Sagkjedeoljen kan du også bruke inni kanaler etc etc. 0 Del dette innlegget Lenke til innlegg Del på andre sider Flere delingsalternativer...
#3 Skrevet Januar 7, 2010 Altså legge techtyl over olja? 0 Del dette innlegget Lenke til innlegg Del på andre sider Flere delingsalternativer...
#4 Skrevet Januar 7, 2010 Håper ikke Dag var så altfor seriøs i sitt inlegg.. Det som er påført olje ruster ikke, men under en bil er det ikke akkurat en varig løsning Er absolutt ingen ekspert på området, men skal til med samme jobben på min A4 snart. Ligger en tråd her et sted som omhandler emnet. Har det litt travelt så rekker ikke å rote den fram, men søk så tror jeg du finner 0 Del dette innlegget Lenke til innlegg Del på andre sider Flere delingsalternativer...
#5 Skrevet Januar 7, 2010 Olje fungerer helt fint, det er bare noen få deler av understellet som er utsatt for slik påkjenning at man MÅ ha noe hardt og stivt. Det som er hardt og stivt tørker også inn, sprekker og gjør vondt verre etter noen år om man ikke kliner på og på og på, og det forutsetter også at det er HELT fritt for rust før man har på noe, altså ikke noe for en gammel bil som ikke er sandblåst/syrebehandlet, da kapsler man bare rusten inne, og den gamle "ute av syne, ute av sinn" gjelder dessverre ikke når det gjelder rust.. 0 Del dette innlegget Lenke til innlegg Del på andre sider Flere delingsalternativer...
#6 Skrevet Januar 9, 2010 Morfar sprøyta gamle Mazda'n sin hvert år under med blanding av spillolje/diesel og noe annet snask.. Den hadde NULL rust før inntil noen år siden da han ble syk og ikke orker å gjøre dette lengre...hehe 0 Del dette innlegget Lenke til innlegg Del på andre sider Flere delingsalternativer...
#7 Skrevet Januar 11, 2010 Har selv jobbet litt med understellsbehandling. Da pleide vi ikke ha på tectyl med mindre bilen var noe særlig eldre enn ett år ettersom allerede da har det begynt i det små og ruste. når man tectylerer på en bil som allerede har begynt og ruste forsegler du bare rusten og det får jobbe bak tectylen med fukt. så bruker vi en spesiallaget olje fra esso som er fremstilt for og binde seg til karosseriet i form av elektrisk ladning. Bilen bør sjekkes annenhvert år etter første behandling og gjenta behandling om den er tørket inn. dette fungerer veldig bra 0 Del dette innlegget Lenke til innlegg Del på andre sider Flere delingsalternativer...