Problemer Webasto Passat 3C, orginalmontert

Anbefalte innlegg

Har selvsagt fått problemer med Webasto'en i Passat'en nå når det er bikkjekaldt...: bh :

 

Problemet er at den nå ikke starter og går i det hele tatt, tidligere skjedde det sporadisk. Mistenker kanskje at det kan være dårlig batteri til Webastoen som kan gjøre dette (i min bil har Webasto'en eget batteri...) .

Men er det noen som vet hvilke verdier på batteriet Webasto'en "opererer" under, om det er noen minimumsverdier? Virker ikke som om parkeringsvarmeren går når bilen er igang heller...

 

Har lest av feilkoder, og fått ut følgende(som sier meg lite, og som det lie å finn ut av på nettet) :

 

01207 - Control Module for Auxiliary Heater (J364)

004 - No Signal/Communication - Intermittent

Freeze Frame:

Fault Status: 00100100

Fault Priority: 2

Fault Frequency: 1

01406 - No Flame

000 - -

Freeze Frame:

Fault Status: 01100000

Fault Priority: 0

Fault Frequency: 23

Reset counter: 17

 

Noen gode ideer til hvor man skal begynne å lete feil? Eller som har vært borti lignenede?

Del dette innlegget


Lenke til innlegg
Del på andre sider

Feilen er jo ingen flammedannelse. Når dette har skjedd 3 ganger låser varmeren seg. Da må du på møller å åpne den. Du kan prøve å slette feillager og gå på grunninnstilling og kanal 22. Start da bilen, da kommer skriften "start" og temperatur i varmer og kjølevannstemperatur og de skal øke om den har noe effekt.. Deretter skal den gå over i "dellast" og etter det "fullast" I hvertfall er det sån på orginalt diagnose verktøy. mulig det er sån med vagcom også. Hvis det ikke fungerer kommer det "feil" Hvis den starter så ikke stopp bilen men la den gjøre seg ferdig til bilene er varm. Den er sikkert sur da. Hvis du kjører med lite drivstoff kutter bilen ut varmeren. Hvis det kommer opp "feil" og det er ingen feil lagret på noen tempføler/flammevakt/glødeplugg--- da er den mest sansynlig for sur og har hatt for mange mislykkende starter. va har kun byttet disse men det er nok mulighet for å ta varmeren fra verandre å rengjøre den..men er endel jobb.. Ikke garanti?

Del dette innlegget


Lenke til innlegg
Del på andre sider

Dagotto: Har et liknende problem på min Audi 100 C4, med original webasto. Hvor mye arbeid er det egentlig rengjøre varmeren? Må noen deler byttes?

 

På min så fungerer omluft-funksjon (kjøling), men varmeren virker ikke.

 

mvh

EW

Del dette innlegget


Lenke til innlegg
Del på andre sider

Dagotto: Har et liknende problem på min Audi 100 C4, med original webasto. Hvor mye arbeid er det egentlig rengjøre varmeren? Må noen deler byttes?

 

På min så fungerer omluft-funksjon (kjøling), men varmeren virker ikke.

 

mvh

EW

 

Du har vel eberspächer du har i din. Sitter vel plassert i motorrom? På disse kan det være en fordel å prøve å få lest feilkode om det er mulig, da brukes et adapter som kobles i mellom på ledningsnettet til varmeren, om du har display på styrings delen kan det være du får det opp der, men det er jeg usikker på. Prøve å søke på nett kansje? Det er greit å demontere disse. Skaff pakningsett og glødeplugg før du begynner. Da er det bare å demontere og rengjøre. Etter dette er det å prøve å starte den og se om du har hellet med deg..Ryker vanligvis mye etter den har vært demontert,ikke fortvil..:)

Del dette innlegget


Lenke til innlegg
Del på andre sider

ahh.. du har bensin varmer du! :) Så det nå.. Det har ikke jeg vært noe serlig borti..:)

Del dette innlegget


Lenke til innlegg
Del på andre sider

ahh.. du har bensin varmer du! :) Så det nå.. Det har ikke jeg vært noe serlig borti..:)

 

Det har jeg... har fått pris fra Mekonomen på overhaling - 1600kr. Synes det hørtes rimelig ut....for rimelig? :)

 

Mvh

EW

Del dette innlegget


Lenke til innlegg
Del på andre sider

Feilen er jo ingen flammedannelse. Når dette har skjedd 3 ganger låser varmeren seg. Da må du på møller å åpne den. Du kan prøve å slette feillager og gå på grunninnstilling og kanal 22. Start da bilen, da kommer skriften "start" og temperatur i varmer og kjølevannstemperatur og de skal øke om den har noe effekt.. Deretter skal den gå over i "dellast" og etter det "fullast" I hvertfall er det sån på orginalt diagnose verktøy. mulig det er sån med vagcom også. Hvis det ikke fungerer kommer det "feil" Hvis den starter så ikke stopp bilen men la den gjøre seg ferdig til bilene er varm. Den er sikkert sur da. Hvis du kjører med lite drivstoff kutter bilen ut varmeren. Hvis det kommer opp "feil" og det er ingen feil lagret på noen tempføler/flammevakt/glødeplugg--- da er den mest sansynlig for sur og har hatt for mange mislykkende starter. va har kun byttet disse men det er nok mulighet for å ta varmeren fra verandre å rengjøre den..men er endel jobb.. Ikke garanti?

 

Takker for info...

Var ut å prøvde dette nå, fikk "låst" opp satte igang avlesning av blokkene når jeg startet bilen, kom opp starter i måleblokken, temperaturen begynte å stige (såvidt...) før den stoppet opp og sank...: gråter :

Og så kom "MALFUNCTION"..... Ikke bra...

Hører at Webasto'en starter opp at det pumpes diesel fram, men så skjer det ikke mer... Får ikke fyr på dieselen liksom.... Kan det være at det er for lite spenning på batteriet til å få "fyr" på dieselen når det er så kaldt da?? Eller er det glødeplugg i Webasto'en som er gåen?

Må nok ta en telefon til Møller å høre i morgen... Bilen er jo over 3 år, men har ikke gått 100' km... Men sjansen for å få dette på garanti er nok liten... Men har tenkt å prøve, har hatt nok av problemer med denne bilen allerede, så jeg begynner å bli dritt lei.. Etter å ha eid den i 3 måneder...: bh :

 

Men takker for kjempeinformativt innlegg : rock :

Del dette innlegget


Lenke til innlegg
Del på andre sider

stor sjanse for å få dette på garantien...

 

Har skiftet mange varmere pga samme feil du har. Kan hende den fungerer å bare bytte glødeplugg og rense varmeren, men hos møller så bare bytter vi hele dritten.

Del dette innlegget


Lenke til innlegg
Del på andre sider

samme feil her på golf V tdi..

Og får ike dekket det da garantien gikk ut lille julaften og dette skjedde først 1 juledag..

Del dette innlegget


Lenke til innlegg
Del på andre sider

Takker for info...

Var ut å prøvde dette nå, fikk "låst" opp satte igang avlesning av blokkene når jeg startet bilen, kom opp starter i måleblokken, temperaturen begynte å stige (såvidt...) før den stoppet opp og sank...: gråter :

Og så kom "MALFUNCTION"..... Ikke bra...

Hører at Webasto'en starter opp at det pumpes diesel fram, men så skjer det ikke mer... Får ikke fyr på dieselen liksom.... Kan det være at det er for lite spenning på batteriet til å få "fyr" på dieselen når det er så kaldt da?? Eller er det glødeplugg i Webasto'en som er gåen?

Må nok ta en telefon til Møller å høre i morgen... Bilen er jo over 3 år, men har ikke gått 100' km... Men sjansen for å få dette på garanti er nok liten... Men har tenkt å prøve, har hatt nok av problemer med denne bilen allerede, så jeg begynner å bli dritt lei.. Etter å ha eid den i 3 måneder...: bh :

 

Men takker for kjempeinformativt innlegg : rock :

 

Ja, varmeren stopper om batterispenningen er for lav, men da blir det lagret feil på den. Du kan prøve dette et par ganger til, men om det ikke går må den nok byttes/repareres. Tror ikke det er glødeplugg som er feilen men bare at den er sur. Hvis ikke hadde ikke temperaturen økt heller..

Del dette innlegget


Lenke til innlegg
Del på andre sider

Ja, varmeren stopper om batterispenningen er for lav, men da blir det lagret feil på den. Du kan prøve dette et par ganger til, men om det ikke går må den nok byttes/repareres. Tror ikke det er glødeplugg som er feilen men bare at den er sur. Hvis ikke hadde ikke temperaturen økt heller..

 

Snakket med Møller igår, og de ville at jeg skulle prøve å ha bilen inne i varm garasje først for evt. å løse opp voksdannelse i dysene i varmeren. Men klarer jeg å få løst opp dette med bare å ha den i en varm garasje da og så få den til å virke OK etterpå?: klø : Vil ikke problemet vedvare igjen når jeg kommer ut i kulda, HVIS jeg får fyr på den?

Opsjonen var jo da selvsagt å sette den på verksted og reparere hvis ikke dette funket.. Men da tror jeg kanskje jeg bruker andre enn Møller til reparasjonen gitt....: bråk :

Del dette innlegget


Lenke til innlegg
Del på andre sider

Oppdatering: Har nå bilen inne hos Møller for 2. gang på 1 uke... for feilsjekk av parkeringsvarmer / Webasto...

1. gang ble den tvangskjørt med VAS hos Møller, funket fint alle gangene + 1 gang med fjernkontroll... (sa de ihvertfallll): klø :

 

Kom hjem, og hva skjedde.... Ingenting funket 1. gang vi skulle prøve den, ei heller 2., 3., 4..... Så plutselig virket den en gang, før den ikke virket 10 ganger igjen...

Så da fikk Møller æren av å få bilen tilbake og finne feilen....

 

Vet ikke om den er funnet nå, men ihvertfall bytter de brennkammeret (dvs. hele brenneren???) på bilen, og det får jeg på kjøpslovreklamasjon /(garanti) fordi bilen ikke er 5 år.. : rock :

 

Så det virker som om de har hatt endel problemer med dette, ja, og har krøpet til korset og utvidet til 5 år uten for mye om-og-men og krangling...

Så håper at alle problemene løser seg nå, greit å ha litt mer enn 75 grader på kjølevannet når det 3-4 minus ute....: smil :

Del dette innlegget


Lenke til innlegg
Del på andre sider

Ny oppdatering: Nå er brennkammeret byttet på parkeringsvarmeren på bilen, men er fremdeles ikke helt fornøyd....:fy:

 

Kan noen forklare meg virkemåte på biler som har lignende oppsett med parkeringsvarmer med fjernkontroll?

Er det slik at når bare Webasto'en står på, uten bilen i gang (og forsåvidt på tomgang), så skal det være en sirkulasjonspumpe som pumper vannet rundt i motoren ( når ikke vannpumpa gjør det)??: klø :

 

Synes det fremdeles tar lang tid før bilen blir varm, når det kun er Webasto'en / parkeringsvarmeren som står på og bilen ikke kjører, etter 15 minutter med Webasto og tomgang, så har ikke kjølevannstemp.måleren begynt å røre på seg ved -6 grader ute... Og etter 15 minutter, så har den ikke begynt å tine is på annet enn over dysene i frontruta...: bh :

 

Er det slik det skal være?: klø :

 

På mine eldre Passat'er (3B og 3BG) så kunne jeg avtine bilen innen rimelig tid med bare Webasto'en, det går ikke på 3C'en...

Del dette innlegget


Lenke til innlegg
Del på andre sider

Har hatt 3 biler med webasto, en audi 100 m/bensin (egenmontert webasto), 03-allroad og 09-passat 2.0 med original webasto-diesel. Mitt inntrykk er at bensinvarmeren gav mere varme enn dieselvarmerne, på like lang brennetid, men det er bare noe jeg tror, da bensinbilen er solgt for noen år siden.

Men med de temperaturen som har vært i det siste, så er jeg fornøyd med en liten lunk i bilen, jeg, etter 20 min. med brenneren på.

 

Du skriver:

Er det slik at når bare Webasto'en står på, uten bilen i gang (og forsåvidt på tomgang), så skal det være en sirkulasjonspumpe som pumper vannet rundt i motoren ( når ikke vannpumpa gjør det)??

JA for vannet renner ikke rundt av seg selv! Du bør høre denne pumpa i sikkert ett minutt etter at du har slått av webasto'en.

 

Tviler på at tempmåleren vil bevege seg i det hele tatt, da denne sannsynligvis står et helt annet sted (etter radiatoren?) enn i deler av kjølesystemet som varmer opp varmeapparatet til kupeen og motoren. Liten vits i å varme vannet i radiatoren.

Forresten sier du at webastoen er på OG bilen på tomgang??? Da er det noe annet som ikke henger sammen......

Del dette innlegget


Lenke til innlegg
Del på andre sider

samme feil her på golf V tdi..

Og får ike dekket det da garantien gikk ut lille julaften og dette skjedde først 1 juledag..

 

Du har vel en 2005 modell og da er det reklamasjonsretten som går ut vel og ikke garantien for den har vel gått ut for 2 år siden

Del dette innlegget


Lenke til innlegg
Del på andre sider

Du skriver:

Er det slik at når bare Webasto'en står på, uten bilen i gang (og forsåvidt på tomgang), så skal det være en sirkulasjonspumpe som pumper vannet rundt i motoren ( når ikke vannpumpa gjør det)??

JA for vannet renner ikke rundt av seg selv! Du bør høre denne pumpa i sikkert ett minutt etter at du har slått av webasto'en.

 

Tviler på at tempmåleren vil bevege seg i det hele tatt, da denne sannsynligvis står et helt annet sted (etter radiatoren?) enn i deler av kjølesystemet som varmer opp varmeapparatet til kupeen og motoren. Liten vits i å varme vannet i radiatoren.

Forresten sier du at webastoen er på OG bilen på tomgang??? Da er det noe annet som ikke henger sammen......

 

Oki, takker for svar.. Er med på den tankegangen med radiator og oppvarming.

Ble nok litt knotete forklart dette, men det som er saken er at det virker som om med en gang jeg får igang vannpumpa på bilen (dvs. starter bilen, men trenger ikke å kjøre noe), så blir det varmere med en gang og mer effekt av anlegget. Kan det være at batteriet begynner å bli dårlig slik at ikke vifta / pumpa drar rundt slik det skal?

 

Uansett, nå er brennkammer byttet og Webast og parkeringsvarmer virker, og det er behagelig når det er kaldt, og vinteren er definitivt ikke over enda...

 

Men det er jo egentlig ikke så rart at disse soter igjen heller, når de starter uansett når det er kaldt ute og vi kjører kanskje 500 meter på visse turer og da blir det jo veldig mye stopp / start på dieselvarmeren også..

 

MEN har nå lært at den kan overstyres ved å bruke ECON-knappen på klimaanlegget, slå inn denne og parkeringsvarmene slår seg ikke på, greit på korte turer det: rock :

Del dette innlegget


Lenke til innlegg
Del på andre sider



VACN 2018- Powered by Invision Community

Bli medlem
×

Viktig informasjon

Vi har plassert informasjonskapsler/cookies på din enhet for å kunne vise siden slik vi har utviklet den.
Godtar du ikke dette, må du avslutte bruken og forlate vårt nettsted, ellers vil VACN anta du aksepterer dette.