Oljetrykk eller minimalt med olje?

Anbefalte innlegg

Halloisen.

Stadig problemer her :)

Jeg har en Audi A6 1.8turbo 2000 mod.

Idag fikk jeg oljelampa til å lyse og pipe.. Gikk ut for å sjekke oljenivået og det var på minimum. Bilen tikka ganske mye rett før jeg stoppet bilen. Det er vel 1000 km siden jeg fylte på en halv liter olje. Så den bruker en del olje ser det ut til.

Da jeg tok av lokket for påfylling så var det litt hvit/grå olje på korken. Dette er vel vann i olja da? Hva kan være galt her?

Jeg fylte på en halv liter til og etter noen få minutter så slutten den å tikke hvertfall. Men jeg veit jo ikke hvor lenge til jeg må fylle på mer.

Det er på tide med oljeskift... men er det noe mer jeg bør sjekke?

Del dette innlegget


Lenke til innlegg
Del på andre sider

Halloisen.

Stadig problemer her :)

Jeg har en Audi A6 1.8turbo 2000 mod.

Idag fikk jeg oljelampa til å lyse og pipe.. Gikk ut for å sjekke oljenivået og det var på minimum. Bilen tikka ganske mye rett før jeg stoppet bilen. Det er vel 1000 km siden jeg fylte på en halv liter olje. Så den bruker en del olje ser det ut til.

Da jeg tok av lokket for påfylling så var det litt hvit/grå olje på korken. Dette er vel vann i olja da? Hva kan være galt her?

Jeg fylte på en halv liter til og etter noen få minutter så slutten den å tikke hvertfall. Men jeg veit jo ikke hvor lenge til jeg må fylle på mer.

Det er på tide med oljeskift... men er det noe mer jeg bør sjekke?

 

Om du har mye småkjøring i kulda for tiden, så er ikkje litt grå guffe i lokket så unormalt.. Blir mye kondens i en motor når den blir varm-kald-varm-kald til stadighet. Vist den da ikkje blir kjørt så langt at motor er gjennomvarm og all fuktighet forsvinner, så får du denne guffa i lokket....

Del dette innlegget


Lenke til innlegg
Del på andre sider

Dersom det nærmer seg tid for oljeskift, og oljen begynner å bli utslitt/oppbrukt vil den starte å forbruke olje. Dersom den ikke forbruker olje første tiden etter oljeskift mistenker jeg at det er det som skjer.

kondens som Jørn nevner er nok korrekt forklaring på dette. Blir nok kanskje også værre dersom oljen begynner å bli utslitt/oppbrukt....

Del dette innlegget


Lenke til innlegg
Del på andre sider

Ok.:) takk for tips. Da tar jeg et oljeskift så kjapt som mulig. Kan det være greit med oljerens og?

Del dette innlegget


Lenke til innlegg
Del på andre sider

Ok.:) takk for tips. Da tar jeg et oljeskift så kjapt som mulig. Kan det være greit med oljerens og?

 

Jeg hadde samme problem på min a6

Litt tikking og oljelampe en sjelden gang.

 

Kjørte motorrens fra mekonomen, den dyre sorten. tror det var 2-300 for rensen, Kjørte en halvtime på 3000 rpm deretter fylte jeg castrol 10-60 og begge problemene var borte.: smil :

 

Husk filterbytte før og etter rens, så du trenger to nye filter Og peile oljen oxo så du har nok under selve rensen....: rock :

Del dette innlegget


Lenke til innlegg
Del på andre sider

Jeg hadde samme problem på min a6

Litt tikking og oljelampe en sjelden gang.

 

Kjørte motorrens fra mekonomen, den dyre sorten. tror det var 2-300 for rensen, Kjørte en halvtime på 3000 rpm deretter fylte jeg castrol 10-60 og begge problemene var borte.: smil :

 

Husk filterbytte før og etter rens, så du trenger to nye filter Og peile oljen oxo så du har nok under selve rensen....: rock :

 

Jeg har og kjørt en dyr motorrens på min gamle mazda. Motoren fikk en helt annen lyd, en helt annen tomgang. Og det når jeg ikke en gang hadde tro på det ;) hehe...

Del dette innlegget


Lenke til innlegg
Del på andre sider

Da ble det FULL PAKKE. Brukte en Omega oljerens og Castrol 5-30 olje. Merket at motoren syns det var veldig greit. :)

Del dette innlegget


Lenke til innlegg
Del på andre sider

Ja men får en byttet oljefilter uten at olja renner ut? med tanke på å sette på nytt filter ved oljerens. Og eventuelt hvilken olje er beste til en 1.8turbo?

Del dette innlegget


Lenke til innlegg
Del på andre sider

Dersom filteret står over bunnpanna bør det gå greit.

Del dette innlegget


Lenke til innlegg
Del på andre sider

Jeg bruker å fylle på billig-olje og nytt filter før jeg tar motorrens. Og så er det bare å skifte filter,og fylle opp med skikkelig olje etterpå. Felleskjøpet har en motorolje som heter s-turbo,som er grei til å bruke sammen med motorrens. Den koster ca 350-400 kr for 10 liter tror jeg.

Del dette innlegget


Lenke til innlegg
Del på andre sider

Ja men får en byttet oljefilter uten at olja renner ut? med tanke på å sette på nytt filter ved oljerens. Og eventuelt hvilken olje er beste til en 1.8turbo?

 

Her får du sikkert mange svar men som sagt 10-60 castrol fungerer bra på mine løftere som har 180000 km.

 

Starter greit også i 30 minus uten motorvarmer om natten .: eek :

Del dette innlegget


Lenke til innlegg
Del på andre sider

Ville ikke brukt 10/60 som vinterolje...

 

Istedet for å bruke formue på dyr olje så finnes det massevis av rimeligere oljer som er akkurat like gode, finn en slik en og bytt heller oftere olje+filter;)

Del dette innlegget


Lenke til innlegg
Del på andre sider

Men jeg har fortsatt at lampa blinker og hyler for olje... lavt oljetrykk da? kan det vær oljepumpa? eller silen inni motoren?

Del dette innlegget


Lenke til innlegg
Del på andre sider

Har du fått sjekka oljetrykket med måleinstrument? anbefaler det for å bekrefte eller avkrefte trykkproblem..

Del dette innlegget


Lenke til innlegg
Del på andre sider

hvordan er enkleste måte å sjekke oljetrykket da? på verksted?

Del dette innlegget


Lenke til innlegg
Del på andre sider

Ja, om du ikke har måleutstyr så vil jeg tro det. De kobler vel et manometer (elektronisk eller analogt) på motoren på dertil egnet sted.

Del dette innlegget


Lenke til innlegg
Del på andre sider

Fader!! heh. hadde en fyr som kom langveisfra idag og ville kjøpe bilen. Jeg hadde oljerens og oljebytte på bilen for 2 dager siden. Kjørte noen mil dagen etterpå og hadde den stående på tomgang en god time etter det og.

Så selvfølgelig så skulle den begynne å kødde det til nå. Hvor mye trykk skal det være?

Del dette innlegget


Lenke til innlegg
Del på andre sider



VACN 2018- Powered by Invision Community

Bli medlem
×

Viktig informasjon

Vi har plassert informasjonskapsler/cookies på din enhet for å kunne vise siden slik vi har utviklet den.
Godtar du ikke dette, må du avslutte bruken og forlate vårt nettsted, ellers vil VACN anta du aksepterer dette.