#1 Skrevet Januar 7, 2010 Jeg skal bytte mine fremre støtdempere og må samtidig skifte mansjettene til demperene da disse er fullstendig ødelagte, jeg regner derfor med at jeg må ned med alt. Tenkte i samme slengen å skifte bærearmer, rullelager(oppå fjær), støtdemper, drivknute, hjullager, fjærbeinslager når først alt skal ned. Derfor lurer jeg på hvilke andre deler som kan være lurt å skifte i denne forbindelse? Disse støtputene som ligger på demperene, blir de slitt? Eventuellt stabstagforinger. Ellers noen andre tips til denne jobben jeg så snart skal utsette meg selv for? Erlend 0 Del dette innlegget Lenke til innlegg Del på andre sider Flere delingsalternativer...
#2 Skrevet Januar 7, 2010 De yttre stab. stag foringene (mot bærearm) er lurt å bytte samtidig. 0 Del dette innlegget Lenke til innlegg Del på andre sider Flere delingsalternativer...
#3 Skrevet Januar 7, 2010 Disse støtputene som ligger på demperene, blir de slitt? Erlend Bump-stop? er de fine er det nok ingen grunn til å bytte de... Ellers som antydet, alle foringer ifm lenkearm lenkearm (nedre bærebru), begge fjærbeinslager fjærbeinslager (det øvre (metall/gummiforing) kan byttes uten å ta ut fjærbeinet på ca 5 min, så det kan vente om det ikke ser slitt ut) Verdt å sjekke endeledd også ettersom du uansett bør ta en hjulstillingskontroll etter en slik omfattende jobb. 0 Del dette innlegget Lenke til innlegg Del på andre sider Flere delingsalternativer...
#4 Skrevet Januar 7, 2010 Har og vært ute for at foringen mellom travers (? den u-formete bjelken som bl.a girkassen har sine feste i) og ramme i bakkant blir slitt. Dette blir en u-utholdelig knirkelyd til slutt. Har og hørt at de fremre lider samme skjebne. Har ikke fått noe symptom på dette sjøl, men kanskje greitt å sjekke. De i bakkant vistes veldig godt på min, da traversen var høyere på ene siden enn den andre og lett kunne påvirkes for håndmakt. 0 Del dette innlegget Lenke til innlegg Del på andre sider Flere delingsalternativer...
#5 Skrevet Januar 7, 2010 Takk for svar.. De ytre stabstagforingene har jeg liggende, men ikke de indre. Endeledd har jeg også liggende så de blir byttet samtidig, tenkte det ville være greitt å ta alt samlet siden jeg må på forstillingskontroll uansett. Blir noen timers jobb, men skal bli godt når det er unnagjort. 0 Del dette innlegget Lenke til innlegg Del på andre sider Flere delingsalternativer...
#6 Skrevet Januar 8, 2010 Med det samme du er i gang kan du jo bytte til slissede, ventilerte skiver og nye klosser. Grei pris på ebay. 0 Del dette innlegget Lenke til innlegg Del på andre sider Flere delingsalternativer...
#7 Skrevet Januar 8, 2010 Med det samme du er i gang kan du jo bytte til slissede, ventilerte skiver og nye klosser. Grei pris på ebay. Jeg kjøpte EBC sine borra/slissa skiver - det ble mye bedre tak i bremsene ja!! (Jeg hadde da uventilerte (15mm) skiver, og skiftet alt til ventilerte skiver da (25mm) 0 Del dette innlegget Lenke til innlegg Del på andre sider Flere delingsalternativer...
#8 Skrevet Januar 8, 2010 du trenger ikke demontere fjærbeinet for å skifte dempere. alt kommer du til fra øversiden. bare kjøp en sånn støtdemper verktøy på f.eks biltema. koster ikke mye. ser ut som et rør som passer ned i koppen som holder demperen på plass i fjærbenet. har skiftet mange gang. og det er maks 10 min pr side. alt det andre skifter du med fjærbenet hengende i støtdemper tårnet. men MÅ du skifte fjærbens lager så må du nok ned med fjærbenet. ellers helt unødvendig. merk bare av hvor den glide skiven for å justere camber står med rissenål. så slipp du forstillingskontoll også. det må du derimot ta OM du demonterer endeledd. 0 Del dette innlegget Lenke til innlegg Del på andre sider Flere delingsalternativer...
#9 Skrevet Januar 8, 2010 du trenger ikke demontere fjærbeinet for å skifte dempere. alt kommer du til fra øversiden. bare kjøp en sånn støtdemper verktøy på f.eks biltema. koster ikke mye. ser ut som et rør som passer ned i koppen som holder demperen på plass i fjærbenet. har skiftet mange gang. og det er maks 10 min pr side. alt det andre skifter du med fjærbenet hengende i støtdemper tårnet. men MÅ du skifte fjærbens lager så må du nok ned med fjærbenet. ellers helt unødvendig. merk bare av hvor den glide skiven for å justere camber står med rissenål. så slipp du forstillingskontoll også. det må du derimot ta OM du demonterer endeledd. det vertøyet har nr19-1256 og koster 109kr. 0 Del dette innlegget Lenke til innlegg Del på andre sider Flere delingsalternativer...
#10 Skrevet Januar 8, 2010 Ettersom han må bytte mansjettene, så må vel fjærbeinet ut likevel da... 0 Del dette innlegget Lenke til innlegg Del på andre sider Flere delingsalternativer...
#11 Skrevet Januar 8, 2010 det vertøyet har nr19-1256 og koster 109kr. Hvordan bruker du dette? Jeg har bare brukt det på fjærbein som har vært demontert. Og ender med å runde nesten hver gang. Hvilke "forberedelser" gjør du for å bruke dette? Bytta demper ene siden foran og der fikk jeg rett og slett ikke løsna mutteren sel om jeg tok ut fjærbenet. Muttertrekker eller latmannsarm? 0 Del dette innlegget Lenke til innlegg Del på andre sider Flere delingsalternativer...
#12 Skrevet Januar 8, 2010 du trenger ikke demontere fjærbeinet for å skifte dempere. alt kommer du til fra øversiden. bare kjøp en sånn støtdemper verktøy på f.eks biltema. koster ikke mye. ser ut som et rør som passer ned i koppen som holder demperen på plass i fjærbenet. har skiftet mange gang. og det er maks 10 min pr side. alt det andre skifter du med fjærbenet hengende i støtdemper tårnet. men MÅ du skifte fjærbens lager så må du nok ned med fjærbenet. ellers helt unødvendig. merk bare av hvor den glide skiven for å justere camber står med rissenål. så slipp du forstillingskontoll også. det må du derimot ta OM du demonterer endeledd. Som sitert over så må jeg bytte begge mansjettene, og så vidt jeg ser så må fjærbeinet ned da. Og dermed tar jeg en full overhaling Men det trikset med rissenål er nok ikke så dumt uansett for å få satt det tilbake i ca. posisjon før forstillingskontroll. Skal gå til innkjøp biltema spesialverktøy sporenstreks.. 0 Del dette innlegget Lenke til innlegg Del på andre sider Flere delingsalternativer...
#13 Skrevet Januar 8, 2010 Med det samme du er i gang kan du jo bytte til slissede, ventilerte skiver og nye klosser. Grei pris på ebay. hehe. kanskje det ikke hadde vært så dumt.. Men skivene er bare noen måneder gamle så venter litt med det. 0 Del dette innlegget Lenke til innlegg Del på andre sider Flere delingsalternativer...
#14 Skrevet Januar 8, 2010 Om du kun skal bytte dempere og tilhørende mansjetter gjorde jeg dette på min gamle C4 med verktøy fra Biltema og litt tålmodighet. Mansjettene får du ut og inn gjennom toppen når demperen er demontert. Litt lirking og banning måtte til, men gikk overraskende greit 0 Del dette innlegget Lenke til innlegg Del på andre sider Flere delingsalternativer...
#15 Skrevet Januar 9, 2010 Om du kun skal bytte dempere og tilhørende mansjetter gjorde jeg dette på min gamle C4 med verktøy fra Biltema og litt tålmodighet. Mansjettene får du ut og inn gjennom toppen når demperen er demontert. Litt lirking og banning måtte til, men gikk overraskende greit Blir vel nokså trangt da og om det er på tide å skifte noen andre deler i samme sammenheng hadde jeg garantert tatt alt samtidig, det er faktisk ikke så ille til jobb å ta ut fjærbeinet heller da. Men sprut på rustløser på alle gjenger etter å ha børstet av skitt på de, og la det gå en stund før man forsøker å løsne de så går det oftest veldig bra. Også får man gjort skikkelig rent med det samme 0 Del dette innlegget Lenke til innlegg Del på andre sider Flere delingsalternativer...
#16 Skrevet Januar 10, 2010 Hvordan bruker du dette? Jeg har bare brukt det på fjærbein som har vært demontert. Og ender med å runde nesten hver gang. Hvilke "forberedelser" gjør du for å bruke dette? Bytta demper ene siden foran og der fikk jeg rett og slett ikke løsna mutteren sel om jeg tok ut fjærbenet. Muttertrekker eller latmannsarm? rens sporet som verktøyet skal nedi. treng ikke demontere fjærbenet. man får fint ny mansjett fra øversiden. aldri plaget med det. eg bruke en muttertrekkek. er bare et lite vips.... så har man skiftet demper og mansjett:) 0 Del dette innlegget Lenke til innlegg Del på andre sider Flere delingsalternativer...
#17 Skrevet Januar 10, 2010 rens sporet som verktøyet skal nedi. treng ikke demontere fjærbenet. man får fint ny mansjett fra øversiden. aldri plaget med det. eg bruke en muttertrekkek. er bare et lite vips.... så har man skiftet demper og mansjett:) Jepp gjorde dette igår. Anbefaler å kutte av "konen" på verktøyet da den bare hoppa utav. Kutta av og med hjelp av en "liten" latmannsarm så løsna den:) 0 Del dette innlegget Lenke til innlegg Del på andre sider Flere delingsalternativer...
#18 Skrevet Mars 30, 2010 Finnes dette verktøyet å få kjøpt andre steder enn Biltema. Jeg bor i Nord-Norge og Biltema driver ikke med postordre. 0 Del dette innlegget Lenke til innlegg Del på andre sider Flere delingsalternativer...
#19 Skrevet Mars 30, 2010 Finnes dette verktøyet å få kjøpt andre steder enn Biltema. Jeg bor i Nord-Norge og Biltema driver ikke med postordre. Du kan lage dette selv ved å sveise et rør til en mutter. Mener det er M20 mutter (32mm nøkkelvidde). 0 Del dette innlegget Lenke til innlegg Del på andre sider Flere delingsalternativer...
#20 Skrevet September 15, 2010 du trenger ikke demontere fjærbeinet for å skifte dempere. alt kommer du til fra øversiden. bare kjøp en sånn støtdemper verktøy på f.eks biltema. koster ikke mye. ser ut som et rør som passer ned i koppen som holder demperen på plass i fjærbenet. har skiftet mange gang. og det er maks 10 min pr side. alt det andre skifter du med fjærbenet hengende i støtdemper tårnet. men MÅ du skifte fjærbens lager så må du nok ned med fjærbenet. ellers helt unødvendig. merk bare av hvor den glide skiven for å justere camber står med rissenål. så slipp du forstillingskontoll også. det må du derimot ta OM du demonterer endeledd. Jeg tar opp igjen denne tråden, siden jeg skal bytte demperene forran på min C4 -94: "alt kommer du til fra øversiden", men er det nødvendig å gå til med fjærklemmer for å ta av belastning fra fjæra? 0 Del dette innlegget Lenke til innlegg Del på andre sider Flere delingsalternativer...
#21 Skrevet September 15, 2010 Jeg tar opp igjen denne tråden, siden jeg skal bytte demperene forran på min C4 -94: "alt kommer du til fra øversiden", men er det nødvendig å gå til med fjærklemmer for å ta av belastning fra fjæra? For å skifte demperen? Nei. 0 Del dette innlegget Lenke til innlegg Del på andre sider Flere delingsalternativer...
#22 Skrevet Februar 15, 2012 Har nå slitt med å få løsna den jævla muttern et par timers tid. Har riktig verktøy( slipt ned så konen er borte ), og enda så skjer det ingenting, det bare vrir seg og kliner seg. Finnes det andre lure løsninger for å få den løs? En tanke som slo meg var å kjøpe nye muttere der, 2 verktøy fra biltema, og sveise verktøyet fast i mutteren. Da må det vel løsne? har hatt den oppe for ikke lenge siden, og da gikk det rimelig greit bare jeg fikk gjort rent. Bruker forøvrig ca 1m latmansarm, så burde være nok kraft. Utrolig irriterendes da jeg må få bytta støtdemperne før EU 0 Del dette innlegget Lenke til innlegg Del på andre sider Flere delingsalternativer...