#1 Skrevet Januar 7, 2010 (endret) Audien min liker seg ikke ute i kyllda tydeligvis ! I dagmåres når jeg skulle på jobb lot jeg bilen stå å bli litt varm før jeg reiste. Da sveiv den konstant på 1500 rpm på tomgang...Når det er normal tempratur ute (dvs sommertid å plussgrader) ligger den normalt på 900-1000 rpm på tomgang. Utenom det, så begynnte klimatronicen å lage en lav konstant pipelyd, når jeg hadde kjørt en liten stund, før jeg var fremme på jobb. I det jeg slo av klima`en (vifta) forsvant lyden. Vett ikke hvor kaldt det var i dagmåres, men kaldt var det. Det samme sjedde når jeg kom hjem fra jobb igjen. Men da sto den bare å "danste" på turtalle mellom 1500 - 1000, 1500 - 1000 osvosv før jeg tok av tenninga. Da var det 14 minusgrader . Hvordan kan dette ha seg ? Er dette noe som er normalt på eldre biler ? Noen me samme bil her i klubben som er kjent me samme problemet ? 0 Del dette innlegget Lenke til innlegg Del på andre sider Flere delingsalternativer...
#2 Skrevet Januar 7, 2010 Sjekk tomgangsventilen, en liten sak som "bypasser" gass-spjeldet, denne har en tendens til å fylles med skit og bli treg, og da klarer den ikke regulere fint, blir hakkete regulering med ujevn tomgang som resultat. 0 Del dette innlegget Lenke til innlegg Del på andre sider Flere delingsalternativer...
#3 Skrevet Januar 7, 2010 Sjekk tomgangsventilen, en liten sak som "bypasser" gass-spjeldet, denne har en tendens til å fylles med skit og bli treg, og da klarer den ikke regulere fint, blir hakkete regulering med ujevn tomgang som resultat. Enig. Du ser den nederst til høyre på bildet under. Kan også være emulsjon eller annen møkk som har frosset (eller lekkasje) i en av slangene tilsluttet tomgangsregulatoren. 0 Del dette innlegget Lenke til innlegg Del på andre sider Flere delingsalternativer...
#4 Skrevet Januar 7, 2010 Tomgangsregulatoren er best å rense med elektronikkrens, da denne har smørende egenskaper. Forgasserrens kan også brukes. Ta den av slangene, og skyll den godt til det kommer bare klar væske ut av den. Koble den til kontakten, skru på tenningen, og se at stempelet beveger seg. Det skal det gjøre når tenning kobles til. 0 Del dette innlegget Lenke til innlegg Del på andre sider Flere delingsalternativer...
#5 Skrevet Januar 7, 2010 Okay....Takk for gode tips. 0 Del dette innlegget Lenke til innlegg Del på andre sider Flere delingsalternativer...
#6 Skrevet Januar 7, 2010 Eller kjøre output test 2 ( 4431) vha motorstyringen. Klipp og lim: Output Tests with CIS-E-III There is also an "output test" mode that will enable the Control unit to energize the CIS differential pressure regulator and cycle the electrical solenoids on and off to verify they are working correctly. The full throttle switch must be working correctly to initiate these output tests. To activate the Output Tests, you must first insert the fuse into the fuel pump relay, or connect the LED and the jumper wire to short across the Fault Code Connectors as shown and THEN turn on the ignition to start the output tests. Remove the fuse or jumper wire after 4 seconds: (Test #1) The code 4341,will be displayed by the fault code light/LED. The Differential Pressure Regulator with have 10 milli amps applied to this regulator when the full throttle switch is manually closed. 100 milli amps when the throttle switch is open Insert the fuse, or connect the jumper wire again for 4 seconds to go to the next output test: (Test #5) Code 4343, Close the full throttle switch again, and the Carbon Canister Solenoid valve is cycled on and off. Insert the fuse, or connect the jumper wire again for 4 seconds to go to the next output test: (Test #2) Code 4431, will be displayed. Close the full throttle switch and the Idle Stabilizer valve cycles. Insert the fuse, or connect the jumper wire again for 4 seconds to go to the next output test: (Test #4) Code 4443, Close the full throttle switch and the Cold Start Valve will be cycled on and off for 10 seconds, (Test #7) Code 0000, End of Output Test Procedure (Light on for 2.5 seconds, then off for 2.5 seconds indicates code 0000) ---HVORDAN sette i gang sekvensen --- 0 Del dette innlegget Lenke til innlegg Del på andre sider Flere delingsalternativer...
#7 Skrevet Januar 7, 2010 Eller kjøre output test 2 ( 4431) vha motorstyringen. Klipp og lim: Output Tests with CIS-E-III There is also an "output test" mode that will enable the Control unit to energize the CIS differential pressure regulator and cycle the electrical solenoids on and off to verify they are working correctly. The full throttle switch must be working correctly to initiate these output tests. To activate the Output Tests, you must first insert the fuse into the fuel pump relay, or connect the LED and the jumper wire to short across the Fault Code Connectors as shown and THEN turn on the ignition to start the output tests. Remove the fuse or jumper wire after 4 seconds: (Test #1) The code 4341,will be displayed by the fault code light/LED. The Differential Pressure Regulator with have 10 milli amps applied to this regulator when the full throttle switch is manually closed. 100 milli amps when the throttle switch is open Insert the fuse, or connect the jumper wire again for 4 seconds to go to the next output test: (Test #5) Code 4343, Close the full throttle switch again, and the Carbon Canister Solenoid valve is cycled on and off. Insert the fuse, or connect the jumper wire again for 4 seconds to go to the next output test: (Test #2) Code 4431, will be displayed. Close the full throttle switch and the Idle Stabilizer valve cycles. Insert the fuse, or connect the jumper wire again for 4 seconds to go to the next output test: (Test #4) Code 4443, Close the full throttle switch and the Cold Start Valve will be cycled on and off for 10 seconds, (Test #7) Code 0000, End of Output Test Procedure (Light on for 2.5 seconds, then off for 2.5 seconds indicates code 0000) ---HVORDAN sette i gang sekvensen --- Hvor fant du info om denne testen? sjm sida? 0 Del dette innlegget Lenke til innlegg Del på andre sider Flere delingsalternativer...
#8 Skrevet Januar 11, 2010 Fant du ut av dette? min er blitt akurat lik: klø : 0 Del dette innlegget Lenke til innlegg Del på andre sider Flere delingsalternativer...
#9 Skrevet Februar 28, 2010 Ujevn gange på min og med gjennomvarm motor.. 0 Del dette innlegget Lenke til innlegg Del på andre sider Flere delingsalternativer...
#10 Skrevet Februar 28, 2010 Kjører du med AC på? Den snøkrystallen? 0 Del dette innlegget Lenke til innlegg Del på andre sider Flere delingsalternativer...
#11 Skrevet Februar 28, 2010 Kjører du med AC på? Den snøkrystallen? Den funker vel ikke over -4 uansett? 0 Del dette innlegget Lenke til innlegg Del på andre sider Flere delingsalternativer...
#12 Skrevet Mars 1, 2010 Den funker vel ikke over -4 uansett? Under Kan vel hende den skrur seg av selv på C4'ene.. Men veit at det kan ule i kompressoren om den står på når det er minusgrader.. 0 Del dette innlegget Lenke til innlegg Del på andre sider Flere delingsalternativer...
#13 Skrevet Mars 1, 2010 Tomgangsregulatoren er best å rense med elektronikkrens, da denne har smørende egenskaper. Forgasserrens kan også brukes. Ta den av slangene, og skyll den godt til det kommer bare klar væske ut av den. Koble den til kontakten, skru på tenningen, og se at stempelet beveger seg. Det skal det gjøre når tenning kobles til. Aldri bruk forgasserrens/bremserens på slike tomgangsregulatorer. Det har omtrent null smørende egenskaper, og vil tørke ut lagerne. Du KAN bruke forgasserrens/bremserens, men da er du nødt til å ha våpenolje inni regulatoren over natten, slik at dette trekker inn i lagerne. 0 Del dette innlegget Lenke til innlegg Del på andre sider Flere delingsalternativer...