Trygt å starte bilen i disse kuldetider?

Anbefalte innlegg

Hei : vinke :

 

Jeg kom hjem fra sjøen igår etter 4 uker borte.

Og den siste perioden nå, så har det vært ekstremt kaldt her hjemme.

Idag er det -22 grader ute, men det har vært nede i -28 på det meste.

Bilen har stått i ro hele denne perioden.

 

Er det egentlig noe jeg må være obs på før jeg fyrer i gang bilen? : klø :

Er det noe som kan ha fryst, noe pumper som kan bli ødelagt eller hva?

 

Tanken slo meg bare på flyet igår, og jeg har lite lyst til å prøve å starte bilen for så å måtte sende den på verksted : rolleyes

 

Er ikke så vanlig at det er SÅ kaldt her :o

Del dette innlegget


Lenke til innlegg
Del på andre sider

Du kan jo alltids sjekke om frostvæska fremdeles er flytende før du starter, enten i ekspansjonstanken, eller via tappepluggen.

Del dette innlegget


Lenke til innlegg
Del på andre sider

Prøv å sett den i en varm garasje før du starter den, kan hende du tømmer batteriet for strøm visst den er veldig tungstartet første gangen....

Del dette innlegget


Lenke til innlegg
Del på andre sider

har du motorvarmer så bruk den, en batterilader i samme slengen skader heller ikke :)

ellers så bør du som sagt tidligere her sjekke om kjølevæska er flytende :)

Del dette innlegget


Lenke til innlegg
Del på andre sider

Har egentlig ikke noe varm garasje å sette den i :P

Men jeg har hatt vedlikeholdslading på batteriet hele tiden jeg har vært borte, så batteriet skal være i fin form.

 

Får vel prøve å sjekke kjølevesken :)

Del dette innlegget


Lenke til innlegg
Del på andre sider

Klemme litt på kjøleslanger for å sjekke at de ikke er beintæla er ikke dumt. Når du starter den så la den gå en stund til den blir skikkelig varm før du begynner å kjøre. Iskald servoolje og fryste/kalde pakninger kan gjøre så pakningene i servopumpa ryker og olja renner ut.

Del dette innlegget


Lenke til innlegg
Del på andre sider

Når det spørsmålet først er kommet, så kan man jo spørre seg, Kan olje fryse? vet at olja kan bli tykk, men under hvilke temperaturer FRYSER den?

Del dette innlegget


Lenke til innlegg
Del på andre sider

har noen opplevd at bilen bruker kjølevæske når det er kaldt ute?

jeg har brukt bilen hver dag nå i 20 minus eller mer, så skulle jeg sjekke i stad ig da kunne jeg fylle på 1,5 liter væske: eek : ikke lekk eller noe. 1,8t 2004 mod a4 gått 120 000km....

Del dette innlegget


Lenke til innlegg
Del på andre sider

Når det spørsmålet først er kommet, så kan man jo spørre seg, Kan olje fryse? vet at olja kan bli tykk, men under hvilke temperaturer FRYSER den?

 

0w = frysepunkt for oljen er -57grader C

5w = frysepunkt for oljen er -42grader C

10w = frysepunkt for oljen er -30grader C

20w = frysepunkt for oljen er -24grader C

Del dette innlegget


Lenke til innlegg
Del på andre sider

Når det spørsmålet først er kommet, så kan man jo spørre seg, Kan olje fryse? vet at olja kan bli tykk, men under hvilke temperaturer FRYSER den?

 

Fryse og fryse, det kan bli så kaldt at oljen ikke lenger flyter.

For 10w-40-olje ligger det på ca -36

For 5w-40-olje ligger det på ca -48

..men oljen vil jo tykne noe før det blir oppgitte temperatur.

Del dette innlegget


Lenke til innlegg
Del på andre sider

Men oljen vil flyte så tykt lenge før de temperaturene der nås at den har tilnærmet null sirkulasjon og elendig smøreevne.

Del dette innlegget


Lenke til innlegg
Del på andre sider

hmm.. prøvde i dag, gikk ikke så veldig bra :P

Sjekket alle typer vesker jeg kunne finne : rolleyes

Alt var flytende, foruten spylevæsken da.

 

Men var ikke håp for å få start på bilen.. Startmotoren gikk, men gikk liksom ikke raskt nok.. Var akkurat på kanten til å ville starte, bare ikke nok :P

Fikk et tips om å prøve å gløde flere ganger før jeg prøvde å starte bilen, så jeg får prøve igjen imorgen.

Prøvde å starte den 2 ganger, og selv om batteriet var fulladet, så viste batteri indikatoren "tom" etter at jeg hadde prøvd..

 

Forhåpentligvis går det bedre imorgen, da skal tempraturen vistnok stige til hele -14 : rolleyes

 

Men et spm: når jeg slo på tenningen, og jeg omsider fikk opp noe i displayet, så fikk jeg beskjed om at det var lite spylevæske.. Antar at det er bare fordi spylevæsken var frosset.

Er vel ikke noe problem å starte bilen fordi? Så lenge jeg ikke prøver å bruke spylevæsken? :)

Del dette innlegget


Lenke til innlegg
Del på andre sider

Kjørte rundt i en Golf 3 og brukte en Caravelle, begge med diesel, noen kalde vinterdager for noen år siden. Disse var riktignok fra midten av 90-tallet, men på de så etterglødet jeg før jeg startet opp. Vet ikke om dette er mulig på nye "moderne" biler. Glødet altså ikke flere ganger, men etter at gløde-indikatoren var slukket, så lot jeg den fortsette å gløde, helt til releet slo over (og lyset i dashbordet ble sterkere). Da startet bilen(e) alltid på første forsøk, helt ned i 20 minus osv.

 

Mvh

EW

Del dette innlegget


Lenke til innlegg
Del på andre sider

Skulle ikke tro at det hadde noe å bety med spylervæsken. Har jo ingenting med motoren å gjøre.

 

Men kan jo prøve å varme opp dieselfilteret med en hårføner el.l. før du prøver igjen. Er visst der det blir tull i disse tider og temperaturer.

Del dette innlegget


Lenke til innlegg
Del på andre sider

I tillegg til å ha best mulig motorolje er det utrolig viktig å la motoren gå på tomgang noen minutter. Spesiellt hvis man har dieselmotor. Alt for mange "bil-dødare" fyrer igang bilen å kjører umidelbart med masse turtall på motoren... Slikt blir det lange og dyre verkstedbesøk av. Når man tenker på hvilked turtall turboen surrer rundt med, 80-100 000 omdr/min, forstår man hvor viktig det er at oljen har litt tempratur før man gir gass. Og disse long-life servicene på opptil 50 000 km mellom hvert oljeskift er ren galskap etter min mening. Uansett bør man bytte motorolje og filter minst en gang i året. Igjennom en vinter er det store tempraturforskeller og kondens oppstår og havner i olja, om motoren er aldri så god.

Del dette innlegget


Lenke til innlegg
Del på andre sider

Her er en ting jeg lurer på. Skal man la motoren gå leeeeeenge på tomgang til den blir ordentlig varm, eller kjøre bilen rolig så den blir varm så fort som mulig? Jeg skjønner hvis bilen har stått lenge, så kan det være lurt å la den gå en stund så all oljen som har sunket ned kommer seg opp igjen, men med tanke på kaldstart, hva er lurest da? Ved å la bilen gå lenge på tomgang vil du jo la den gå lenge med kald motor, mens ved å kjøre vil du bruke kortere tid på å få motoren varm.

Del dette innlegget


Lenke til innlegg
Del på andre sider

I innstruksjonsboka står det at bilen skal kjøres i gang så fort den er startet. For å oppnå temp raskere, står den på tomgang vil den jo bruke mye lenger tid på å oppnå temp.......

Del dette innlegget


Lenke til innlegg
Del på andre sider

Ja det gjør det sikkert. Men så ligger det også i kortene at bilprodusentene lager produktene sine slik at bilen må inn på merkeverksted for den minste ting. Det har de i tankene ifra første strek på tegnebrettet. Det du får "lov" å røre er merket med gult. Resten tar spesialistene med spesialvertøy seg av. Og i tillegg er tingene laget slik at du må oppunder bilen for å betjene det meste..Hvis de mener at man bare skal fyre igang en iskald turbodiesel å kjøre på høy belastning umiddelbart, så ønsker de deg på et snarlig besøk med feit lommebok. En havarert turbo kommer seg snart på 20-30000 å få byttet, sikkert ennda mere. Og dagens dieselmotorer avgir lite varme så det tar lang tid før de blir varme, ofte flere mil før de oppnår normaltempratur. Derfor er det montert eberspächer eller webasto. Rett og slett for at motoren skal greie å opprette tempraturen på kalde vinterdager. Min Tdi får kose seg mellom 5 og 10 minutter på kalde vinterdager før jeg begynner å kjøre, og jeg gir meg katta i hva instuksjonsboka prøver å lokke meg til..

Del dette innlegget


Lenke til innlegg
Del på andre sider

Ja det gjør det sikkert. Men så ligger det også i kortene at bilprodusentene lager produktene sine slik at bilen må inn på merkeverksted for den minste ting. Det har de i tankene ifra første strek på tegnebrettet. Det du får "lov" å røre er merket med gult. Resten tar spesialistene med spesialvertøy seg av. Og i tillegg er tingene laget slik at du må oppunder bilen for å betjene det meste..Hvis de mener at man bare skal fyre igang en iskald turbodiesel å kjøre på høy belastning umiddelbart, så ønsker de deg på et snarlig besøk med feit lommebok. En havarert turbo kommer seg snart på 20-30000 å få byttet, sikkert ennda mere. Og dagens dieselmotorer avgir lite varme så det tar lang tid før de blir varme, ofte flere mil før de oppnår normaltempratur. Derfor er det montert eberspächer eller webasto. Rett og slett for at motoren skal greie å opprette tempraturen på kalde vinterdager. Min Tdi får kose seg mellom 5 og 10 minutter på kalde vinterdager før jeg begynner å kjøre, og jeg gir meg katta i hva instuksjonsboka prøver å lokke meg til..

 

Er litt enig i det du sier her, men betviler at det står i instruksjonsboka at du skal kjøre bilen med høy belastning på kald motor for å oppnå driftstemp fortere.

Del dette innlegget


Lenke til innlegg
Del på andre sider

Det er vel under miljøvennlig bruk det står at en skal begynne og kjøre med en gang når motoren er kald

Del dette innlegget


Lenke til innlegg
Del på andre sider



VACN 2018- Powered by Invision Community

Bli medlem
×

Viktig informasjon

Vi har plassert informasjonskapsler/cookies på din enhet for å kunne vise siden slik vi har utviklet den.
Godtar du ikke dette, må du avslutte bruken og forlate vårt nettsted, ellers vil VACN anta du aksepterer dette.