#1 Skrevet Januar 8, 2010 Jeg måtte få hjelp fra Viking i går for å få startet bilen. Han brukte en batteripakke som han satte rett på batteriet og bilen startet. Gikk så på tomgang i ca 5 min, og så skulle jeg kjøre. Kom 25 meter før bilen stoppet og ville ikke starte igjen, selv med hjelpestrøm. På verksted leste de av ihvertfall 4 feilkoder som gikk på feil på drivstofftilførsel (kan lite om det, fikk referert på tlf. har ikke kodene) Har fått vite fra en eks Vikingsjåfør at det skal settes på et "overspenningsvern" før de bruker disse batteripakkene, noe "min" bergningsmann ikke gjorde. Spørsmål: Har noen vært borti det samme, o g er dette en brøler fra Viking ?? Hva gjør man i sånne situasjoner, hvem betaler reparasjonen (sikkert grisedyrt). Info: A8 2,5 TDI 2001 (AKE) Takknemlig for erfaringer og innspill. Håkon 0 Del dette innlegget Lenke til innlegg Del på andre sider Flere delingsalternativer...
#2 Skrevet Januar 8, 2010 Jeg måtte få hjelp fra Viking i går for å få startet bilen. Han brukte en batteripakke som han satte rett på batteriet og bilen startet. Gikk så på tomgang i ca 5 min, og så skulle jeg kjøre. Kom 25 meter før bilen stoppet og ville ikke starte igjen, selv med hjelpestrøm. På verksted leste de av ihvertfall 4 feilkoder som gikk på feil på drivstofftilførsel (kan lite om det, fikk referert på tlf. har ikke kodene) Har fått vite fra en eks Vikingsjåfør at det skal settes på et "overspenningsvern" før de bruker disse batteripakkene, noe "min" bergningsmann ikke gjorde. Spørsmål: Har noen vært borti det samme, o g er dette en brøler fra Viking ?? Hva gjør man i sånne situasjoner, hvem betaler reparasjonen (sikkert grisedyrt). Info: A8 2,5 TDI 2001 (AKE) Takknemlig for erfaringer og innspill. Håkon Dieselpumpen som har tatt julekveld? Det er iværtfalle ett kjent problem med disse.. 0 Del dette innlegget Lenke til innlegg Del på andre sider Flere delingsalternativer...
#3 Skrevet Januar 8, 2010 Overspenningsvern er bare tull..... eneste den gjør er å gi produsenten penger i lommen 0 Del dette innlegget Lenke til innlegg Del på andre sider Flere delingsalternativer...
#4 Skrevet Januar 8, 2010 Aldri brukt noe overspenningsvern, brukt mange forskjellige batteripakker på forskjellige biler.. De er nok laga slik at de ikke skal ødelegge noe 0 Del dette innlegget Lenke til innlegg Del på andre sider Flere delingsalternativer...
#5 Skrevet Januar 8, 2010 enig med jan her ja 0 Del dette innlegget Lenke til innlegg Del på andre sider Flere delingsalternativer...
#6 Skrevet Januar 8, 2010 En slik startpakke er egentlig ikke så mye annet enn et batteri, en lader og startkabler i samme boks. Det som kan gi spenningstoppene det advares mot ved bruk av startkabler er "forstyrrelse" mellom ladesystemet i bilen som gir strøm og den som tar mot strøm. Dette problemet har man ikke med en slik pakke, da den i driftsmodus blir akkurat som et løst batteri med startkabler, ingen mulighet for spenningstopper. De er også konstruert for å være "idiotsikre". Er nok heller rett og slett maksimal uflaks, er nok helst at kulden samtidig har sørget for at noe annet havarerte. At det ryker slike ting i fleng på de motorene er jo ikke akkurat noen nyhet.. 0 Del dette innlegget Lenke til innlegg Del på andre sider Flere delingsalternativer...
#7 Skrevet Januar 8, 2010 En kompis av meg med nyere passat tdi glemte lysene på bilen, startet med startkabler og kjørte bare noen få meter før bilen stoppet. Så fikk vi ikke start på den igjen. Endte opp med å lade batteriet helt opp til neste dag, så virket alt fint. Du kan jo være heldig også. 0 Del dette innlegget Lenke til innlegg Del på andre sider Flere delingsalternativer...
#8 Skrevet Januar 8, 2010 Stemmer det Oppigård skriver. Lav spenning på batteri eller dødt til delvis dødt batteri kan skape mange rare eletriske feilmeldinger og stans uten at det nødvendigvis er noe ødelagt bortsett fra batteriet. Lad det ordentlig opp og test på nytt. Batteripakkene som koples på batteriet er som nevnt idiotsikre og kan _ikke_ sammenlignes med starthjelp fra en annen bil med startkabler. 0 Del dette innlegget Lenke til innlegg Del på andre sider Flere delingsalternativer...
#9 Skrevet Januar 8, 2010 Nå er starthjelp ganske idiotsikkert også, så lenge man ser forskjell på svart og rødt. Aldri opplevd elektronikkfeil ved starthjelp, det er jo tross alt kun et batteri som tilkobles det også, akkurat som det som sitter i bilen fra før... Allikevel, greit å slå av tenningen og sørge for at det er minst mulig forbrukere tilkoblet på mottakende bil i det man tilkobler startkablene. 0 Del dette innlegget Lenke til innlegg Del på andre sider Flere delingsalternativer...
#10 Skrevet Januar 9, 2010 Er batteriet i disse startboksene fysisk/elektrisk koblet ut når man kobler seg innpå det flate batteriet for hjelpestart? Ellers har jeg vanskelig for å se forskjell mot å trekke startkabler fra en bils batteri for hjelpestart. (forklaring om så er ønskelig ) Problemet med bil og hjelpestart er jo om man får stor strøm i det man kobler til, og skaper gnister, og man kan risikere peaker som da i verste fall kan være skadelige. En annen ting er at elektronikk ikke nødvendigvis er så skjørt som det ofte advares mot. Har heller ikke sett noe problem noe sted i min omgangskrets som kan linkes mot starthjelp... 0 Del dette innlegget Lenke til innlegg Del på andre sider Flere delingsalternativer...
#11 Skrevet Januar 9, 2010 Har drevet Falck i 4 år tidligere, og har aldri vært borte i noe slikt som du beskriver her. Kan det ikke bevises at det er "feil" i jobben som er gjort, tror jeg nok ikke du kommer noen vei. Prøv (som det sies lengre opp) å topplade batteriet ditt:) 0 Del dette innlegget Lenke til innlegg Del på andre sider Flere delingsalternativer...
#12 Skrevet Januar 9, 2010 Har drevet Falck i 4 år tidligere, og har aldri vært borte i noe slikt som du beskriver her. Kan det ikke bevises at det er "feil" i jobben som er gjort, tror jeg nok ikke du kommer noen vei. Prøv (som det sies lengre opp) å topplade batteriet ditt:) Eller evt. å bytte batteri. har du fått flatt bateri i denne kulden, så er det like greit å bytte det ut, så er du iallefall sikker på å få starte resten av vinteren. kjøp deg et 120ah batteri, det har jeg på min, og har ingen problemer med start nå. 0 Del dette innlegget Lenke til innlegg Del på andre sider Flere delingsalternativer...
#13 Skrevet Januar 9, 2010 Å ta batteriet ut av bilen, inn i romtemperatur og lade det opp med en god lader fungerer helt fint. Å bytte et batteri bare fordi det har vært lite strøm på det en gang er bortkastede penger i 9 av 10 tilfeller. 0 Del dette innlegget Lenke til innlegg Del på andre sider Flere delingsalternativer...
#14 Skrevet Januar 9, 2010 Spar pengene dine gutt du kommer ingen vei med det her, eller bruk pengene på reperasjon av bilen. 0 Del dette innlegget Lenke til innlegg Del på andre sider Flere delingsalternativer...
#15 Skrevet Januar 9, 2010 jeg har en sånn starthjelp fra biltema(flatt batteri, nytt på vei i posten) denhar hvertfall en av og på bryter... så kobler den til før man setter den på og det kommer strøm i kablene.... 0 Del dette innlegget Lenke til innlegg Del på andre sider Flere delingsalternativer...
#16 Skrevet Januar 9, 2010 Den diskusjonen om batteri og starthjelp er vel en uendelig en Men uansett,så hadde jeg en kollega for noen år siden som fikk starthjelp på sin BMW 540.Der klarte de å dytte på 24volt,det røyk noen hjerner og det kom på 60000,- Han krangla og styra noe veldig,men han fikk aldri noe igjen. Men er jo noen år siden,og da var det ikke så fine forsikringer som vi har i dag. Dette er jo ett skrekk eksempel da,så håper ikke det er noe som har skjedd på din bil 0 Del dette innlegget Lenke til innlegg Del på andre sider Flere delingsalternativer...
#17 Skrevet Januar 9, 2010 Den diskusjonen om batteri og starthjelp er vel en uendelig en Men uansett,så hadde jeg en kollega for noen år siden som fikk starthjelp på sin BMW 540.Der klarte de å dytte på 24volt,det røyk noen hjerner og det kom på 60000,- Han krangla og styra noe veldig,men han fikk aldri noe igjen. Men er jo noen år siden,og da var det ikke så fine forsikringer som vi har i dag. Dette er jo ett skrekk eksempel da,så håper ikke det er noe som har skjedd på din bil Å kjøre 24v på, er jo helt hårreisende! Her skulle han fått erstatning. 0 Del dette innlegget Lenke til innlegg Del på andre sider Flere delingsalternativer...
#18 Skrevet Januar 9, 2010 Bilen står på verksted nå, inne i hallen, og etter en hel natt med lading på batteriet + romtemperatur på bilen vil den fortsatt ikke starte- Starteren går som bare juling, så batteriet / strøm er det nok ikke noe feil på. Mer bekymret om/hvis det har skjedd noe med dieselpumpe/styring til denne, i og med at det er dette feilkodene går på. 0 Del dette innlegget Lenke til innlegg Del på andre sider Flere delingsalternativer...
#19 Skrevet Januar 9, 2010 Når du måtte ha start hjelp,var batteriet dødt da eller kinna du det dødt før du fikk hjelp? 0 Del dette innlegget Lenke til innlegg Del på andre sider Flere delingsalternativer...
#20 Skrevet Januar 9, 2010 Mer bekymret om/hvis det har skjedd noe med dieselpumpe/styring til denne, i og med at det er dette feilkodene går på. Støtter fortsatt den:) Ta opp baksettet og prøve å høre om dieselpumpen starter når du skrur på tenningen:) 0 Del dette innlegget Lenke til innlegg Del på andre sider Flere delingsalternativer...
#21 Skrevet Januar 9, 2010 Motoren skal vel starte selvom matepumpa er deffekt? 0 Del dette innlegget Lenke til innlegg Del på andre sider Flere delingsalternativer...
#22 Skrevet Januar 9, 2010 Å kjøre 24v på, er jo helt hårreisende! Her skulle han fått erstatning. Ja helt enig,han holdt på lenge med den saken.Det ble aldri noe greie på dessverre. Har endel kunder innom jobben også som har grilla elektronikk pga de har dytta på 24volt,fort gjort sies det... 0 Del dette innlegget Lenke til innlegg Del på andre sider Flere delingsalternativer...
#23 Skrevet Januar 10, 2010 Motoren skal vel starte selvom matepumpa er deffekt? Den skal nok ikke det gett. Diesel må nok fram til motoren. Prøv å hør etter som sakt og se evt på sikringer/rele. 0 Del dette innlegget Lenke til innlegg Del på andre sider Flere delingsalternativer...
#24 Skrevet Januar 10, 2010 Motoren skal vel starte selvom matepumpa er deffekt? hehehe.. Hva skal man med en dieselpumpe/bensinpumpe da? 0 Del dette innlegget Lenke til innlegg Del på andre sider Flere delingsalternativer...
#25 Skrevet Januar 10, 2010 Når du måtte ha start hjelp,var batteriet dødt da eller kinna du det dødt før du fikk hjelp? Det var strøm på batteriet da jeg skulle starte, men det holdt ikke til bilen startet.. 0 Del dette innlegget Lenke til innlegg Del på andre sider Flere delingsalternativer...