#1 Skrevet Januar 8, 2010 1994 modell, kjørt 240.000km. Nyervervet. Og fikk med på kjøpet denne fuskingen. Fuskingen har vert 4-5 år vist. Og selger var plaget av dette på 5 gir. Nå er det ekstremt på 4 gir også. Klarer ikkje provosere noko fra på 2 gir. Veldig svakt på 3 gir. Problemet dukker opp når eg ligger i 1500-2000 o/min, på flate og nedoverbakke. Og gir så vidt gass. Bare flyter i 60km/t feks på 4. Det nytter ikkje. Lurer på om motorfestene tåler det i lengden, og ubehagelig å kjøre. Så da blir det 3 gir i 60, da er problemet heilt vekke, da er turtallet også såvidt passert 2000 o/min. Registerreim er nylig skiftet på verksted. Problemet var både før og etter dette. Eg har rensa LMM men breakeclean. Det var første tips eg fikk. Så er den nokon som har tips? Eg er heilt ny i denne bilen, så eg kjenner ikkje så mange navn og uttrykk på dingser, så litt god beskrivelse av evt problem fra kjenninger mottas med stoor takk:) 0 Del dette innlegget Lenke til innlegg Del på andre sider Flere delingsalternativer...
#2 Skrevet Januar 9, 2010 rart det kommer å lavt turtall... men kan jo prøve med en dyserens eller få sjekket dysene... kan være nokk at ei av de fjusker litt... 0 Del dette innlegget Lenke til innlegg Del på andre sider Flere delingsalternativer...
#3 Skrevet Januar 9, 2010 Omega dyserens bestilt. Helles på tanken på mandag :-) 0 Del dette innlegget Lenke til innlegg Del på andre sider Flere delingsalternativer...
#4 Skrevet Januar 9, 2010 Er desverre en gjengangerfeil med dieselpumpa som ikke er helt ukjent på de første 1Z motorene som kan gi samme symptomer og eneste måten å bli kvitt det da er å bytte pumpe. Forhåpentligvis ligger feilen en annen plass som er billigere å fikse. 0 Del dette innlegget Lenke til innlegg Del på andre sider Flere delingsalternativer...
#5 Skrevet Januar 10, 2010 opps...oki :-) Har eg 1Z motor altså...står det på motor no plass? Kanskje eg kan kikke etter brukt pumpe.... Er det noko triks å skifte den sjølv? Men nå skal eg prøve med system-rens til dieselen først 0 Del dette innlegget Lenke til innlegg Del på andre sider Flere delingsalternativer...
#6 Skrevet Januar 10, 2010 Du har 1Z, garantert. Audi 80 TDI ble ikke levert med noe annet. Men det finnes forskjeller på 1Z i 80 også. Skiftes pumpen må registerreim løsnes og stilles inn igjen, pumpetiming må også finjusteres etterpå. Hvis du har den pumpen som typisk har denne feilen, så kan du risikere at en brukt pumpe har samme feil. Men du bør kjøre en diagnose for å se etter feilkoder, kan som sagt være andre ting. 0 Del dette innlegget Lenke til innlegg Del på andre sider Flere delingsalternativer...
#7 Skrevet Januar 11, 2010 oki :-) Trur ein eg kjenner har diagnoseverktøy ! :-) 0 Del dette innlegget Lenke til innlegg Del på andre sider Flere delingsalternativer...
#8 Skrevet Januar 11, 2010 oki :-)Trur ein eg kjenner har diagnoseverktøy ! :-) Må ha overgang til 2x2 kontakt da bilen din ikke har OBD2 0 Del dette innlegget Lenke til innlegg Del på andre sider Flere delingsalternativer...
#9 Skrevet Januar 11, 2010 eh...kjenner ikkje til den kontakten... Kor får ein slik evt? :-) 0 Del dette innlegget Lenke til innlegg Del på andre sider Flere delingsalternativer...
#10 Skrevet Januar 11, 2010 Her blant annet: http://www.obd2.no/ 0 Del dette innlegget Lenke til innlegg Del på andre sider Flere delingsalternativer...
#11 Skrevet Januar 13, 2010 Vært borti samme saken selv, og må nok desverre støtte Petter her. Pumpen er et problem på disse, og gir akkurat slike symtomer som du beskriver. 0 Del dette innlegget Lenke til innlegg Del på andre sider Flere delingsalternativer...
#12 Skrevet Januar 13, 2010 Oki. Takke for hjelp. Kikker etter pumpe "på si" nå da. Kan problemet øke, foresten? dvs meir nøkking, også på andre turtal? 0 Del dette innlegget Lenke til innlegg Del på andre sider Flere delingsalternativer...
#13 Skrevet Januar 13, 2010 Oki. Takke for hjelp. Kikker etter pumpe "på si" nå da. Kan problemet øke, foresten? dvs meir nøkking, også på andre turtal? Pleier å holde seg sånn, blir ikke verre, men like irriterende fordet 0 Del dette innlegget Lenke til innlegg Del på andre sider Flere delingsalternativer...
#14 Skrevet Februar 16, 2010 Broderen har overtatt min gamle 93 modell 80, og dan har nå fått dette problemet Feilen på denne kommer å går, finner ikke noe system i dette Når feilen er der jukser den også når den går på tomgamg - ser det ikke er noen av de andre som nevner dette Har ikke kjørt dignose på den selv, men den har vært på veksted og de skal ha kjørt diagnose - og så byttet de luftmengdemåler uten at det nyttet - det hadde vel hørt om at dette var et vanlig problem. Nisseveksted! Ikke god å kjøre diagnose på denne uten at en har en "ordentlig" vag-com kabel, er Bestilt :-) 0 Del dette innlegget Lenke til innlegg Del på andre sider Flere delingsalternativer...
#15 Skrevet Februar 17, 2010 Nåle løfte sensoren på denne kan også fjuske. Om du måler motstand over pinnene på dysa, så skal den vel ligge rundt 100 ohm. Kompis opplevde det samme som deg, og der var det dysa som måtte skiftes. 0 Del dette innlegget Lenke til innlegg Del på andre sider Flere delingsalternativer...
#16 Skrevet Februar 17, 2010 Nåle løfte sensoren på denne kan også fjuske. Om du måler motstand over pinnene på dysa, så skal den vel ligge rundt 100 ohm. Kompis opplevde det samme som deg, og der var det dysa som måtte skiftes. Hele injektoren må byttes (nr.3), "dyse" brukes vel oftest om selve dysespissen. 0 Del dette innlegget Lenke til innlegg Del på andre sider Flere delingsalternativer...
#17 Skrevet Februar 17, 2010 Ahh, takk for info. Jeg trodde dysespiss var dysespiss. Og dyse, dyse. 0 Del dette innlegget Lenke til innlegg Del på andre sider Flere delingsalternativer...
#18 Skrevet Mars 1, 2010 funnet ut noe her? 0 Del dette innlegget Lenke til innlegg Del på andre sider Flere delingsalternativer...
#19 Skrevet Februar 23, 2011 Hei igjenn! Nå har eg betemt meg for å komme denne fusking til livs. Målte over den dysestammen og der var det 89 ohm, det er sikkert godt nok tenkte eg. Så nå har eg tatt ut dieselpumpa og plukket den i smådeler....nesten allt..... kanskje ikkje så smart føler eg nå.... Så skulle eg på hiddenn og hente fram sprengskisse over pumpa som eg fann og lagra for eit år siden. Men gr hiddenhavari og bytte av hiddenmaskin, så er jo det sjølvsagt gått tapt......hrmf... Så nokon som kan linke sprengskisse til dieselpumpe 1Z ? Eg har forøvrig ikkje funnet noko som ser slitt ut inni pumpa Eg skal prøve å legge inn nokre bilder av ting og tang eg lurer på.... 0 Del dette innlegget Lenke til innlegg Del på andre sider Flere delingsalternativer...
#20 Skrevet Januar 1, 2012 Hei, long time :-) Ja denne audien fusker likt ennå. Vi brydde oss ikkje med å kjøpe ny dyse med nåleløftesensor, siden dette er nr 2 bil som brukes lite. Men av og til får eg lyst å kikke videre for å få den bedre. Ein kar tipsa meg om å ta ut sikring nr 12 til instrumenta. Dette prøvde eg, og da forsvinner fuskinga heilt :-) Fortsatt litt dårlig trekkraft sidan pumpe ikkje er timet etter demontering. Men kva kan man finne ut av dette, at fusking forsvann når eg kobla bort sikring12 ? 0 Del dette innlegget Lenke til innlegg Del på andre sider Flere delingsalternativer...
#21 Skrevet Februar 15, 2012 løst, søk egen tråd om å reparere dieselpumpe, mengderegulator 0 Del dette innlegget Lenke til innlegg Del på andre sider Flere delingsalternativer...