Blandingsforhold kjølevæske

Anbefalte innlegg

Med 20 kilosdunk med glykol og null vann fylte jeg ren glykol når jeg byttet kjølevæske sist. En kompis mener ren glykol fryser tidligere enn glykol i blandingsforhold 50:50 med vann. Dette høres rart ut syns jeg. Noen som vet om han har rett, eller er han på feil jorde?

Del dette innlegget

Lenke til innlegg
Del på andre sider

maks 60/40 glykol/vann mer en det fryser den bare tidligere. jeg kjør 50/50 og det har aldri fryst for meg værtfall

Del dette innlegget

Lenke til innlegg
Del på andre sider

Stemmer det at ren kjølevæske fryser tidligere enn en når den er blandet ved vann.. fryser vell ved rundt -10. noe som er veldig kjipt i det kalde været vi har nå..

Anbefaler å blande 50/50

Del dette innlegget

Lenke til innlegg
Del på andre sider

Vet ikke om denne er helt korrekt, men den er i næreten av sannheten.

ethylene%20glycol%20antifreeze%20coolant

Del dette innlegget

Lenke til innlegg
Del på andre sider

Rundt 70% konsentrat og 30% vann får man aller lavest frysepunkt. Rent konsentrat fryser akkurat som tabellen over angir, tidligere, ved snaut -20. Jeg pleier å blandet 60/40 (60% konsentrat) og har da til -48. Fordelen med en slik blanding er at man da også kan etterfylle litt med rent vann ved behov uten at det blir for tynn blanding.

Del dette innlegget

Lenke til innlegg
Del på andre sider

En annen ting er at ren glykol har VELDIG dårlig varmeledningsevne, må derfor blandes med 30-50% vann.

Del dette innlegget

Lenke til innlegg
Del på andre sider

Da får jeg tappe av litt glykol og toppe opp med vann. Lærer noe nytt hver dag.

Del dette innlegget

Lenke til innlegg
Del på andre sider

VACN 2018- Powered by Invision Community

Bli medlem

Viktig informasjon

Vi har plassert informasjonskapsler/cookies på din enhet for å kunne vise siden slik vi har utviklet den.
Godtar du ikke dette, må du avslutte bruken og forlate vårt nettsted, ellers vil VACN anta du aksepterer dette.