Olje overalt i motorrom på S2!!!

Anbefalte innlegg

Hadde kjørt til jobb i ca 20 min (-30 grader ute) her om dagen. Da jeg parkerte så jeg det kom røyk/damp ut fra grillen. Åpna panseret og fant masse olje utover i motorrommet. Var spesielt mye rundt toppen av motor og nedover sida mot eksosmanifolden. Røk også kraftig fra veivhusfilteret. Mistenker egentlig at alt kommer herfra men er ikke sikker. Før jeg parkerte hørte jeg også at motoren slet med å gå på tomgang da jeg trykte inn clutchen. Kom også noen ulyder fra viftereim/regreim? Bilen hadde problemer med å gå på tomgang da jeg parkerte også. Måtte gi gass for at den ikke sku stoppe og det smalt i eksosen hver gang jeg gav gass. Eksosen av bilen er også litt brun og ikke grå som den skal være. Lukter rart også.

Bilen er en 1994 Audi S2 med ABY-motor btw.

 

Noen som har peiling på hva som er problemet? Setter STOR pris på hjelp da bilen står. :)

Del dette innlegget


Lenke til innlegg
Del på andre sider

Ta noen bilder og legg ut da :) Kan jo være at det har fryst i veivhusventilasjonen slik at den spytter olje alle andre plasser enn den skal

Del dette innlegget


Lenke til innlegg
Del på andre sider

Tipper det jeg også. Spesielt hvis du har catchtank med lufting. Det skjedde på min, ble trykk i veivhuset som trykket opp peilepinne og da ble det grisete.. Tømte tank, renset veivhusvent. slanger og den ble ok. Blir kondensvann/oljegrøt i slanger som fryser når det blir kaldt.

Del dette innlegget


Lenke til innlegg
Del på andre sider

Tipper det jeg også. Spesielt hvis du har catchtank med lufting. Det skjedde på min, ble trykk i veivhuset som trykket opp peilepinne og da ble det grisete.. Tømte tank, renset veivhusvent. slanger og den ble ok. Blir kondensvann/oljegrøt i slanger som fryser når det blir kaldt.

 

Takker for svar. Skal få tatt et par bilder imorra. :)

Skal prøve å tømme tanken, kjøpe nytt filter osv. Men målte oljenivået på motoren idag. Det var under minimum merket. Blir det slik av at bilen står stille i 3-4 dager med konstant 20-30 minusgrader? For tviler på at så mye olje har sprutet ut i motorrommet.

Del dette innlegget


Lenke til innlegg
Del på andre sider

Burde vel fått tatt bilen inn i varmen og fått den tint opp... Blir jo en del kondens ofte i veivhusventilasjonen så du må sjekke at både slanger og tank/filter er åpent :) Fra max til minumum-merket er vel ikke så voldsomt mye olje i forskjell, max 1 liter kanskje?

 

Dette kan jo skje nårsomhelst når det er såpass kaldt, så lenge det er mye kondens i systemet. Få gjort reint og tint opp så er det sikkert tut og kjør :)

Del dette innlegget


Lenke til innlegg
Del på andre sider

Har nok blåst noe olje forbi oljetetninger i turbo og ut i eksosen også ifm tett veivhusvent med påfølgende overtrykk i veivhus.

Del dette innlegget


Lenke til innlegg
Del på andre sider

Et par bilder. Ikke lett å sjå når det er blitt rim osv overalt men.

Ikke noe olje på innsugsida hvertfall.

 

DSC_0001.jpg

 

DSC_0005.jpg

 

DSC_0012.jpg

Del dette innlegget


Lenke til innlegg
Del på andre sider

Skimter jeg catchtanken rett ved siden av downpipe der på første bilde? Kunne jo like godt tatt fyr hos deg da, når olja spruter ned på downpipe... Flaks :)

 

Jeg tror fortsatt at åndinga har fryst og det har spruta utover... og så bør du få flytta catchtanken din vekk fra downpipe helst.

Del dette innlegget


Lenke til innlegg
Del på andre sider

Såg vel ikke helt brannsikker ut den catch tanken der nei :P

Dumt når det gløder rødt av eksosen og den blåser ut olje av ånding filteret ;)

Del dette innlegget


Lenke til innlegg
Del på andre sider

Da brenner det! Been there done that, med sugemotor.

Del dette innlegget


Lenke til innlegg
Del på andre sider

Ja det er et skikkelig skummelt sted å ha catchtanken! Helt enig. Hvor er det vanlig å flytte den da? Noen som har et bilde også av en bedre løsning? :)

Skal få kjøpt nytt åndingsfilter på Biltema (:P) imorgen. Avhengig av lokale med varme, men får låne et iløpet av uka. :)

Del dette innlegget


Lenke til innlegg
Del på andre sider

Dumt å ha veivhus slanger og den olje tanken der av en grunn til... tanken er av alu/metall... det blir varmt av eksos.... så blir det kaldt igjen når motor skrus av, dermed blir det kondens/rim og det blir tett. Dette sjedde hos med i en manuell boostkontroller i metall plassert over eksos... denne frøs det inni og jeg hadde pluttselig 1,6 bar på 3000rpm før bilen kuttet pga lmm størrelse og oppsett. :P

Del dette innlegget


Lenke til innlegg
Del på andre sider



VACN 2018- Powered by Invision Community

Bli medlem
×

Viktig informasjon

Vi har plassert informasjonskapsler/cookies på din enhet for å kunne vise siden slik vi har utviklet den.
Godtar du ikke dette, må du avslutte bruken og forlate vårt nettsted, ellers vil VACN anta du aksepterer dette.