Anbefalte innlegg

Heisann !

 

Kaldt om dagen og det begynner min A4 å slite med : bråk :

2003 mod A4 Avant 1.9 Tdi Q

 

Har nå tatt i bruk en lader for å "friske opp" mitt gamle 80A batteri.Bilen vil nå stå uten strøm til lading er ferdig,vil det være behov for noe ekstra etter en slik periode ?

Jeg har ladet batterier og hatt biler stående uten spenning før men ikke med såpass mye elektronikk,derfor spørsmålet.Radiokode har jeg og så er det vel noe i forbindelse med sentrallås og div instrument.

Del dette innlegget


Lenke til innlegg
Del på andre sider

Skjønner ikke helt hva du vil fremtil med "Bilen vil nå stå uten strøm til lading er ferdig" . Men selv etter en oppfriskning, opplading av gammelt batteri, vil det fortsette med å trenge lading. Batteri er en forbruksvare. Spesielt når det blir bare kjørt masse korte turer, uten at det får tid til å lade seg skikklig opp igjen.

 

Konklusjon, bytt batteri om du må lade flere ganger på kort tid.

Del dette innlegget


Lenke til innlegg
Del på andre sider

Hvorfor har du tatt av batteripol?

Del dette innlegget


Lenke til innlegg
Del på andre sider

Nå vet ikke jeg hvordan det blir på din bil, men jeg selv har en 2003 modell Passat Highline (plenty med utstyr i den også). Måtte koble ifra batteriet i forbindelse med demontering av airbag, og eneste jeg måtte gjøre etterpå var kode på navi + kjøre vinduer ned+opp (og stille klokke da). Så mao ingen bivirkninger av at jeg koblet ifra batteri.

 

Skulle det være noe kan det helt sikkert løses med VAG-COM. Har du ikke dette selv, er det sikkert noen i nærområdet ditt som kan hjelpe deg, ev. Møller.

Del dette innlegget


Lenke til innlegg
Del på andre sider

Jeg skjønner heller ikke hvordan folk tørr å gamble med gamle batterier. Som nevnt over: Batteri er en forbruksvare.

4-5 år max, er vel det man kan forvente. Selv har jeg byttet 3 ganger på min allroad-03. Orker ikke å stå i kulda med bil som ikke vil starte.

 

Koster rundt 1000-lappen. Og hjelp fra Falck eller NAF er vel nærmere det samme+fortvilelsen & angeren på at du ikke kjøpte nytt batteri til bilen din til jul!

Del dette innlegget


Lenke til innlegg
Del på andre sider

Nå vet ikke jeg hvordan det blir på din bil, men jeg selv har en 2003 modell Passat Highline (plenty med utstyr i den også). Måtte koble ifra batteriet i forbindelse med demontering av airbag, og eneste jeg måtte gjøre etterpå var kode på navi + kjøre vinduer ned+opp (og stille klokke da). Så mao ingen bivirkninger av at jeg koblet ifra batteri.

 

Skulle det være noe kan det helt sikkert løses med VAG-COM. Har du ikke dette selv, er det sikkert noen i nærområdet ditt som kan hjelpe deg, ev. Møller.

 

 

Tok du av batteripol fordi du skulle demontere airbag?!

Del dette innlegget


Lenke til innlegg
Del på andre sider

Tok du av batteripol fordi du skulle demontere airbag?!

 

Ja. Ser ikke problemet med den ekstra "sikkerheten" når en fikler med airbag. Er liksom ikke store jobben å koble ifra batteri. Hva du gjør skal ikke jeg legge meg oppi.

 

EDIT; men nå handler ikke denne tråden om dette, så jeg foreslår at vi holder oss til topic

Del dette innlegget


Lenke til innlegg
Del på andre sider

Og der var det krasse innlegget borte...

 

Mener å ha lest/hørt at det ikke er noe vits å koble fra batteriet, da airbag-systemet har eget batteri. Hvilke modeller det evt. gjelder vet jeg ikke.

Del dette innlegget


Lenke til innlegg
Del på andre sider

Og der var det krasse innlegget borte...

 

Mener å ha lest/hørt at det ikke er noe vits å koble fra batteriet, da airbag-systemet har eget batteri. Hvilke modeller det evt. gjelder vet jeg ikke.

 

Det er godt mulig, men som sagt, er ikke store jobben å koble ifra. (jeg er jo ikke mekaniker jeg med min mekanikerutdannelse)

 

BACK TO TOPIC

Del dette innlegget


Lenke til innlegg
Del på andre sider

Heisann !

 

Kaldt om dagen og det begynner min A4 å slite med : bråk :

2003 mod A4 Avant 1.9 Tdi Q

 

Har nå tatt i bruk en lader for å "friske opp" mitt gamle 80A batteri.Bilen vil nå stå uten strøm til lading er ferdig,vil det være behov for noe ekstra etter en slik periode ?

Jeg har ladet batterier og hatt biler stående uten spenning før men ikke med såpass mye elektronikk,derfor spørsmålet.Radiokode har jeg og så er det vel noe i forbindelse med sentrallås og div instrument.

 

Men om batteriet er fra 2003 så ville jeg, som andre her har påpekt, byttet det ut. : vinke :

Del dette innlegget


Lenke til innlegg
Del på andre sider

Nå er dette med batteri ikke noe nytt for meg,har vært sjåfør i mange år.

Jeg har bestillt varmepakke + lader + kupevarmer til bilen,nytt batteri er på veg samt at glødeplugger skal skiftes.Kuldeperioden overrasket meg litt,ikke kuldegradene men varigheten av denne ufyselige kulda : smil :

Fredag ser verden litt "mildere ut" for min del,da er dette nye innstallert.Må nok regne med lading et par dager og vekk med lader`n :) Ser at det ikke skal være noe overraskelser ang at bilen står uten spenning,fint! Koblet av polene for ikke å lage uønskede effekter,man vet aldri .... : gråter :

Del dette innlegget


Lenke til innlegg
Del på andre sider

Nå er dette med batteri ikke noe nytt for meg,har vært sjåfør i mange år.

Jeg har bestillt varmepakke + lader + kupevarmer til bilen,nytt batteri er på veg samt at glødeplugger skal skiftes.Kuldeperioden overrasket meg litt,ikke kuldegradene men varigheten av denne ufyselige kulda : smil :

Fredag ser verden litt "mildere ut" for min del,da er dette nye innstallert.Må nok regne med lading et par dager og vekk med lader`n :) Ser at det ikke skal være noe overraskelser ang at bilen står uten spenning,fint! Koblet av polene for ikke å lage uønskede effekter,man vet aldri .... : gråter :

 

Hepp hepp. Da ser det jo mye greiere ut (jeg kunne jo ikke vite hva du kan og ikke kan..... ;) ) : vinke :

Del dette innlegget


Lenke til innlegg
Del på andre sider

Kan og kan ....man lærer etter hvert som livet skrider fram :)

Dessuten er det fint å spørre andre for å få løst en "utfordring"

Del dette innlegget


Lenke til innlegg
Del på andre sider

Et riktig vedlikeholdt batteri (d.v.s. riktig ladespenning og bruk av vedlikeholdslader innimellom) bør ha en levetid på ihvertfall 8-10 år. Noe mindre enn dette tyder enten på dårlig ladespenning, feil bruk (mye småkjøring med setevarme/bakrutevarme vinterstid) eller fabrikasjonsfeil på batteriet (ytterst sjelden).

Del dette innlegget


Lenke til innlegg
Del på andre sider

Dumt spm. men kan det ha noen betydning hvor man kobler til lader, bør det være så nærme batteriet som mulig?

Del dette innlegget


Lenke til innlegg
Del på andre sider

Dumt spm. men kan det ha noen betydning hvor man kobler til lader, bør det være så nærme batteriet som mulig?

 

Har ingen betydning da en lader lader til det er fult, er laderen lenger vekk fra batteriet tar det bare lenger tid og lade opp, men du vil nok ikke merke den lille ekstra forskjellen

Del dette innlegget


Lenke til innlegg
Del på andre sider

Takker. Det var det jeg hadde håpet på/regnet med.

Del dette innlegget


Lenke til innlegg
Del på andre sider

Batteriet mitt (Sønnak Powerline 68 Ah) har faktisk frosset, det er tatt ut av bilen og inn i varmen for å tine. Deretter setter jeg det på lading. Dette har vel kanskje ikke så mye for seg? Jeg regner med batteriet har tatt kvelden pga frost, men dette blir en midlertidig nødløsning siden jeg skal kjøpe nytt batteri på payday fredag :)

Del dette innlegget


Lenke til innlegg
Del på andre sider



VACN 2018- Powered by Invision Community

Bli medlem
×

Viktig informasjon

Vi har plassert informasjonskapsler/cookies på din enhet for å kunne vise siden slik vi har utviklet den.
Godtar du ikke dette, må du avslutte bruken og forlate vårt nettsted, ellers vil VACN anta du aksepterer dette.