Motorvask 2.7 Biturbo? How to do?

Anbefalte innlegg

Hvordan går dere frem ved motorvask på 2.7 biturbo? Er det pakninger på coilene så det ikke kommer vann dit? Del noen tips

Del dette innlegget


Lenke til innlegg
Del på andre sider

Klin på motorvask, ta frem høytrykksvasker og spyl det rent. Sånn, nå er du ferdig. Enkelt, ikke sant?

Del dette innlegget


Lenke til innlegg
Del på andre sider

Hvordan går dere frem ved motorvask på 2.7 biturbo? Er det pakninger på coilene så det ikke kommer vann dit? Del noen tips

 

Har ikke erfaring med den spesifikke motoren, men på generelt grunnlag vil jeg ihvertfall annbefale å være forsiktig med ting som dynamo og luftfilter o.l.. Ikke spyle direkte på ting som gjerne bør være tørre.

Del dette innlegget


Lenke til innlegg
Del på andre sider

Klin på motorvask, ta frem høytrykksvasker og spyl det rent. Sånn, nå er du ferdig. Enkelt, ikke sant?

 

Skjønner det med å spyle reint veit du: bh :. Men det sitter jo en del greier under der, og er vel ikke sikkert at allt er like glad i vann. Sikkert noen andre som har noe fornuftig å komme med?

Del dette innlegget


Lenke til innlegg
Del på andre sider

Herregud, hvor lite hjelpsom og misunnelig er det mulig å bli da?

Jeg har faktisk lurt mye på dette selv jeg, så V8er'n min turte jeg aldri å spyle skikkelig rein, der spraya jeg forsiktig med motorvask og brukte bare hageslange og svamp etterpå. Men med tdi-motoren så føler jeg meg litt tryggere likevel, kanskje uten grunn..?

Men uansett, håper noen kan svare han godt på dette spørsmålet, ikke bare spesifikt denne motoren men sånn ellers også. For som sagt, jeg har ikke følt meg trygg på at det er bare å "starte høyttrykkspyleren og spyle rent"..

men hoi, nå fikk jeg nevnt den fete V8er'n jeg hadde også! FI FADIR Æ E KUL!!!

 

 

PS: Jeg syns dere skal skryte av meg, for jeg modererte meg selv flere ganger fra å gå rett i strupen på han idioten..

Del dette innlegget


Lenke til innlegg
Del på andre sider

Herregud, hvor lite hjelpsom og misunnelig er det mulig å bli da?

Jeg har faktisk lurt mye på dette selv jeg, så V8er'n min turte jeg aldri å spyle skikkelig rein, der spraya jeg forsiktig med motorvask og brukte bare hageslange og svamp etterpå. Men med tdi-motoren så føler jeg meg litt tryggere likevel, kanskje uten grunn..?

Men uansett, håper noen kan svare han godt på dette spørsmålet, ikke bare spesifikt denne motoren men sånn ellers også. For som sagt, jeg har ikke følt meg trygg på at det er bare å "starte høyttrykkspyleren og spyle rent"..

men hoi, nå fikk jeg nevnt den fete V8er'n jeg hadde også! FI FADIR Æ E KUL!!!

 

 

PS: Jeg syns dere skal skryte av meg, for jeg modererte meg selv flere ganger fra å gå rett i strupen på han idioten..

 

Skryt skryt:) Begynte å få litt høyere puls her jeg sitter selv jeg: smil :

Del dette innlegget


Lenke til innlegg
Del på andre sider

Jeg tok motorvask på en Audi RS4 B5 for litt siden og da gikk jeg over med en All Purpose "såpe" og microfiberklut.. Uansett så er det aldri noe særlig å bruke HT i motorrom, jeg bruker heller vannslange, pensel og en gammel washmitt sammen med en god avfetting..

Del dette innlegget


Lenke til innlegg
Del på andre sider

Vis meg den bilmekanikeren som ikke bruker HT når han må ta motorvask på en bil før han begynner å skru på den. Det vaskes tusenvis av motorer hver eneste dag uten at ting skjer, og på verdensbasis så er det snakk om noen millioner motorer som blir vasket uten å ta skade.

Del dette innlegget


Lenke til innlegg
Del på andre sider

Herregud, hvor lite hjelpsom og misunnelig er det mulig å bli da?

Jeg har faktisk lurt mye på dette selv jeg, så V8er'n min turte jeg aldri å spyle skikkelig rein, der spraya jeg forsiktig med motorvask og brukte bare hageslange og svamp etterpå. Men med tdi-motoren så føler jeg meg litt tryggere likevel, kanskje uten grunn..?

Men uansett, håper noen kan svare han godt på dette spørsmålet, ikke bare spesifikt denne motoren men sånn ellers også. For som sagt, jeg har ikke følt meg trygg på at det er bare å "starte høyttrykkspyleren og spyle rent"..

men hoi, nå fikk jeg nevnt den fete V8er'n jeg hadde også! FI FADIR Æ E KUL!!!

 

 

PS: Jeg syns dere skal skryte av meg, for jeg modererte meg selv flere ganger fra å gå rett i strupen på han idioten..

 

Flink du, Stig Arne! :grouphug:

 

Men som sagt tidligere, vær obs på elektronikk. Og på plasser der vann kan trenge INN i motor. Har selv tatt motorvask på gti'n min (er jo selvfølgelig en mye simplere motor da....), men der sprayet jeg på avfetting og spylte av med høytrykk. Var forsiktig rundt fordeler, dynamo, luftfilter og litt annen elektronikk. Tok av fordelerlokk og tørket dette. Alt ok etterpå. Men er vel ikke så mye fordelerlokk på en 2,7bit. :P:p

Del dette innlegget


Lenke til innlegg
Del på andre sider

Ser ann motorrommet.. Børster, MF og hageslange på motorer med mye uskjulte ledninger og HT på de med bare deksel..

Del dette innlegget


Lenke til innlegg
Del på andre sider

Vis meg den bilmekanikeren som ikke bruker HT når han må ta motorvask på en bil før han begynner å skru på den. Det vaskes tusenvis av motorer hver eneste dag uten at ting skjer, og på verdensbasis så er det snakk om noen millioner motorer som blir vasket uten å ta skade.

 

Da vet de sikkert også hvordan de skal spyle for å unngå problemer og det er jo det trådstarter spør etter ;)

Kan jo nevne at Astra'n jeg hadde som firmabil for 8-9 år siden hadde alltid problemer etter service da jeg spesifikt ba om motorvask. Og omtrent hver gang kom det en mekanikergjøk med diagnoseutstyr for å slette feilkoder istedet for å gå over med trykkluft (som det endte med at jeg gjorde selv).

 

PS! Etter å ha sett endel av innleggene dine i dag så anbefaler jeg deg å lese retningslinjene for dette forumet for makan til oppførsel er det lenge siden jeg har sett og reagert på : mad :

Del dette innlegget


Lenke til innlegg
Del på andre sider

Har selv tatt motorvask på min S4 2.7 Biturbo. Sprøyta på med avfetting, spylte rent med høytrykk spyler. Brukte høytrykksluft å blåste tørt motorromet etterpå.

 

Har ikke opplevd noe problemer med dette i ettertid, men som nevnt over her så er det ikke så lurt å spyle mye direkte på dynamo, luftfilter, sikrings/relebokser osv :)

Del dette innlegget


Lenke til innlegg
Del på andre sider

noe du ikke bør spyle på er omluftpumpa som sitter der for den ryker fort om den får mye vann

Del dette innlegget


Lenke til innlegg
Del på andre sider

noe du ikke bør spyle på er omluftpumpa som sitter der for den ryker fort om den får mye vann

 

Hva er det for noe? og hvor sitter den?: klø :

Del dette innlegget


Lenke til innlegg
Del på andre sider

er pumpen som pumper luft inn i motoren når den er kald for og få en bedre forbrenning og ikke så mye forurensning. sitter i bakkant av motoren litt til høyre

den du ser toppen av her(merket med rødt)

rs4%20ommluft.JPG

Del dette innlegget


Lenke til innlegg
Del på andre sider

Ok, takk skal du ha: vinke :

 

 

 

er pumpen som pumper luft inn i motoren når den er kald for og få en bedre forbrenning og ikke så mye forurensning. sitter i bakkant av motoren litt til høyre

den du ser toppen av her(merket med rødt)

Del dette innlegget


Lenke til innlegg
Del på andre sider

Du kunne jo tatt noe plast over dynamo og luftfilter da, det pleier jeg å gjøre : )

Del dette innlegget


Lenke til innlegg
Del på andre sider

Klin på motorvask, ta frem høytrykksvasker og spyl det rent. Sånn, nå er du ferdig. Enkelt, ikke sant?

 

Herregud for et innlegg... det var jaggu mye fin informasjon og en lite klysete tone. : bh :

Del dette innlegget


Lenke til innlegg
Del på andre sider

Bruker steam siden det løser opp fettet bedre så jeg kan bruke mindre vann og står på god avstand og spyler kjapt ove . Ikke spyl direkte på noen form for kontakter, de er vantette under normal fuktighet men de tåler ikke at du spyler rett på de med høytrykken. lønner seg også at motoren er varm for da damper vannet rett av igjen, men da må du være forsiktig med eksos manifolden.

 

På grunn av at det kan skade elktronikken så er det bare tull å spyle motoren ren bare for at det skal se pent ut. da er det bedre å bare vaske plastdekselet over motoren og innersjermene.

Del dette innlegget


Lenke til innlegg
Del på andre sider

Jeg har normalt holdt meg til vanlig hageslange og ikke høytrykk når jeg har tatt motorvask. Bruk en svamp eller tilsvarende også, så blir det renere enn om du bare sprayer på såpe og spyler av med HT.

 

Trykkluft etterpå rundt alle deler som ikke skal ha vann på/i seg, coiler, dynamo, plugghull osv osv. Det tar litt tid, men er verdt det. :)

 

Avslutter med black wow eller tilsvarende på sort plast og slanger.

Del dette innlegget


Lenke til innlegg
Del på andre sider

Det sitter også en sekundærluft pumpe som sitter på høyre side bak motoren. Denne er heller ikke særlig glad i vann. Byttet lager på en slik en gang og de var rimelige rustne.

 

Og generelt sett vil jeg si at hold trykkstrålen vekk fra elektrobokser.

Del dette innlegget


Lenke til innlegg
Del på andre sider

Da har jeg vasket, prøvde å dekke til litt på det som kom frem tidligere i tråden. Var ikke olje møkkete, men støvete så jeg brukte litt avfetting og skyllte godt med vann (ikke høytrykk men regulerbar dyse så jeg fikk litegrann trykk). Bilen sto så inne i varmen over natta og startet uten feilslag dagen etter:). Eneste var at det sprutet opp litt vann i bakkant av motor når jeg lot den gå på tomgang, dette ga seg ganske fort og jeg kjørte bilen god og varm uten å merke noe problemer. Takker så mye for hjelpa: vinke : Lars

Del dette innlegget


Lenke til innlegg
Del på andre sider

Kan være lurt å dra opp coilene å se om det har kommet noe fukt ned mot pluggene. Om det er fuktig der blås tørt med trykkluft.

Del dette innlegget


Lenke til innlegg
Del på andre sider



VACN 2018- Powered by Invision Community

Bli medlem
×

Viktig informasjon

Vi har plassert informasjonskapsler/cookies på din enhet for å kunne vise siden slik vi har utviklet den.
Godtar du ikke dette, må du avslutte bruken og forlate vårt nettsted, ellers vil VACN anta du aksepterer dette.