Feil blanding av frostvæske

Anbefalte innlegg

2002 A4 1,8T

Jeg fikk feil kjølevæske på bilen for to dager siden. Det ble fylt på blå kjølevæske fra biltema pga lavt nivå (oppdaget ved at det ble ikke varm luft i bilen).

Det ble først litt bedre, men i dag ble det ikke varm luft i bilen på tomgang og lave turtall.

Jeg åpnet for å se på frostvæskenivået, og da var det brun/rødt.

Sjønner at jeg må få byttet all væske, men kan jeg kjøre med bilen fram til jeg får den på verksted på mandag?

Del dette innlegget


Lenke til innlegg
Del på andre sider

Er vel fare for at det klumper seg hvis du blander rosa og blå kjøleveske. Har du ingen mulighet til å tappe av det gamle og erstatte med ny?

Om du kan kjøre med det? Ikke hvis bilen koker, ellers er det vel greit.

Del dette innlegget


Lenke til innlegg
Del på andre sider

klumper seg gjør det vel ikke men toppene som ikke tåler den blå veska, er jo det som er faren av og fylle feil at man får etse skader på topp!!

Del dette innlegget


Lenke til innlegg
Del på andre sider

JO, det klumper seg, det skjer en kjemisk reaksjon og det blir en slags brun gugge. Du har nok fått tette slangene inn mot varmeapparatet tipper jeg. Må plukke av slangene og spyle gjennom systemet noen ganger før du fyller på nytt.

Del dette innlegget


Lenke til innlegg
Del på andre sider

Jeg får ikke gjort det nå, må få det gjort i morgen.

Men dersom bilen ikke blir varmere enn de vanlig 90 gradene, er det da skadelig?

Del dette innlegget


Lenke til innlegg
Del på andre sider

klumper seg gjør det vel ikke men toppene som ikke tåler den blå veska, er jo det som er faren av og fylle feil at man får etse skader på topp!!

 

Det klumper seg ja, så han Jon Arne har rett. 1 - 0 til Jon Arne.

Del dette innlegget


Lenke til innlegg
Del på andre sider

Jeg får ikke gjort det nå, må få det gjort i morgen.

Men dersom bilen ikke blir varmere enn de vanlig 90 gradene, er det da skadelig?

 

Skadelig å skadelig, det som skjer er at varmeaperat registeret går tett og du vil ikke få noe eller lite varme inn i bilen, så mitt tips er at du lar bilen stå og tar bussen frem til du har fått fiksa dette.

Del dette innlegget


Lenke til innlegg
Del på andre sider

få tappet ut den gamle væsken, men jeg vil anbefale deg å kjøpe den røde frostvæsken istede for den blå. Den rød er dyrere, men det har du igjen.

Del dette innlegget


Lenke til innlegg
Del på andre sider

Har skjedd en del ang frostvæske de siste årene.

Vi har den gamle blå eller grønne G11, altså etylenglykol. Så har vi den røde G12 som ikke kan blandes med G11 (blir graut). Så er det en rosa G12+ som visstnok skal kunne blandes med både G11 og G12? Etter det jeg har sett så finnes det enda en ny type frostvæske, er det noen som kan bekrefte dette? Synes jeg så en ny type da jeg var innom Møller sist.

 

G11 har en skiftintervall på 2 år mens G12/G12+ har 5 år mener jeg. Som Paul nevner så har du igjen for å kjøpe den røde, er også bedre for aluminium.

Del dette innlegget


Lenke til innlegg
Del på andre sider

G12+ kan blandes med alle andre typer. og skift intervallen er 5år.

Heter nå G40 hos møller, men er helt lik som G12+ hvis jeg ikke husker feil

Del dette innlegget


Lenke til innlegg
Del på andre sider

Det klumper seg ja, så han Jon Arne har rett. 1 - 0 til Jon Arne.

 

Ok legger meg padde flat,, !!! har sjeldent sett det bare deff topper.. men er jo sjeldnere det og for tiden

Del dette innlegget


Lenke til innlegg
Del på andre sider

Det finnes en frostvæske på Møller som heter G12++. Den kan blandes med den vanlige blå, og i tillegg har bedre korresjonsbeskyttelse enn G12+. Har blitt brukt en del på VW T5, blant annet for å forhindre korresjon i den berømte oljekjøleren.

Del dette innlegget


Lenke til innlegg
Del på andre sider



VACN 2018- Powered by Invision Community

Bli medlem
×

Viktig informasjon

Vi har plassert informasjonskapsler/cookies på din enhet for å kunne vise siden slik vi har utviklet den.
Godtar du ikke dette, må du avslutte bruken og forlate vårt nettsted, ellers vil VACN anta du aksepterer dette.