Anbefalte innlegg

I forbindelse med kulda, har motoren vært vanskelig å starte. Mistenker at glødepluggene ikke virker. Men etter to timer med motorvarmer startet motoren som normalt og gikk litt røft på tomgang til å begynne med, men roet seg ganske fort. Etter ca 5 minutter på tomgang, begynte jeg å kjøre, men etter et par hundre meter begynte motoren å gå ujevnt og mistet etter hvert kraften og stoppet. Glødelampa blinket da jeg satte meg inn i bilen for å kjøre, la ikke merke til det etter at den hadde startet.

 

Det første som slo meg var vann som hadde frosset i dieselfiltert, og det ble plukket av og gitt et varmt bad uten at det kom vann inn i det. Prøvde deretter å tømme det, men kunne ikke se antydning til vann i det jeg tømte ut. Det er dog tydelig ikke tomt, vet ikke om det er vann igjen.

 

Men, med filteret av, prøvde jeg å starte motoren, men det kom ikke én dråpe diesel ut av slangene.

 

Spørsmålet er da, skal det komme diesel ut?

 

Er det fødepumpe i/ved tanken som kan være gåen?

 

Er det filter i/ved tanken som kan være spekt?

 

Kan jeg prøve å blåse i slangen som kommer med diesel?

 

Forslag?

 

Har dessverre ikke umiddelbar mulighet til å lese av feilkodene.

Del dette innlegget


Lenke til innlegg
Del på andre sider

Hadde vært fint med litt veiledning, da dette er min første bil med dieselmotor.

 

Kan legge til at det var vedlig lite diesel i filteret, kankje litt mindre enn en halv desiliter jeg fikk ut.

Del dette innlegget


Lenke til innlegg
Del på andre sider

Høres ut som at fødepumpa enten er gåen,eller at den ikke klarer å få fram diesel av en eller annen grunn. Det kan jo være el-feil,så sjekk om pumpa får strøm før du bestiller ny !!

Del dette innlegget


Lenke til innlegg
Del på andre sider

Ok, takk for svar, men hvor er fødepumpa plasert?

 

Kan kanskje være is i eller i nærheten av den også?

 

Klarer jeg å blåse i slangen som fører fra tanken til hvor filteret er?

Del dette innlegget


Lenke til innlegg
Del på andre sider

Tror heller slangen/røret mellom tanken og filtret er frosset på grunn av kondens. Sett bilen inn på tining og ha på litt isopropanol før du starter opp. Det kan også være at dieselen du har på tanken ikke har så mange prosent parafin i seg i forhold til hvor kaldt det er. Det er noe oljeselskapene blander.

Del dette innlegget


Lenke til innlegg
Del på andre sider

Du beskriver nær nøyaktig det samme som skjedde med min bil (http://forum.vwaudi-club.no/showthread.php?t=176244)

Verkstedet fant 3 eller 4 feilkoder som indikerte feil på drivstofftilførsel, og som de ikke fikk rettet. Skulle sjekke fødepumpa i dag, men hørte ikke noe tilbake, så jeg skal henge på dem i morgen tidlig.

 

Et annet forslag har vært at kulde / lav batterispenning har fått startsperre til å kutte drivstoffet slik at du bare har hatt det somn var i systemet ved oppstart... ???? Søkt forslag ? Mulig, men ingen skjønner noe annet av det, så da kommer de "gode" forslagene på løpende bånd :-)

 

Håkon

Del dette innlegget


Lenke til innlegg
Del på andre sider

Nå er kanskje feilen funnet, det er en feilmelding fra fødepumpa som sansynligvis blokkerer for at pumpa starter. Bilen vil da evt ikke starte før denne feilkoden er slettet/rettet. Alternativt må pumpa byttes, men jeg heller til at det er en el-feil som burde kunne rettes uten å bytte hverken fødepumpe eller annet. Jobber med saken :-)

Del dette innlegget


Lenke til innlegg
Del på andre sider

Liten oppdatering:

 

Bilen ble satt inn på verksted mandag kveld, og det er brakt på det rene at slangen fra tanken til filteret ikke er tett. Pumpa i tanken virker også, men den skal visstnok ikke bringe diesel frem til motorrommet, bare flytte diesel fra den ene siden av tanken til den andre (todelt tank pga mellomakslingen fikk jeg høre). Pumpa på motoren skal være istand til å suge diesel fra tanken på egen hånd.

 

Alternativer som gjenstår er:

 

1 Pumpa på motoren er gåen (virker litt rart iom at den klarte å suge tomt dieselfilteret, men kan kanskje å røket som er årsak av blokkert dieseltilførsel eller at den fikk bare luft?)

 

2 Hele systemet er tomt for diesel og det er rett og slett bare å få diesel helt fram til pumpa og starte (dette skal prøves imorgen).

 

 

Er det noen som har synspunkter eller kommentarer?

Del dette innlegget


Lenke til innlegg
Del på andre sider

helt rett at pumpa i tanken er bare en utlikningspumpe mellom kamrene i tanken. dieselpumpa på motor suger fra tanken.

hvis det er usikkerhet om dieselfilteret, så SKIFT det !!! ikke noe å tenke på ,det koster lite penger og er en servicedel som skal skiftes på intervall uansett..... kan tenkes at det var frosset i filteret...

pumpene er og kjent for å ryke.... hvor langt er bilen gått???

Del dette innlegget


Lenke til innlegg
Del på andre sider

som nevnt over, tok jeg av filteret og varmet det godt, men kunne ikke se antydning til vann i dieselen jeg tømte ut i en kopp. Filteret var forøvrig nesten helt tomt da jeg tok det av.

 

Bilen har gått 181 000 km.

Del dette innlegget


Lenke til innlegg
Del på andre sider

har du fått noen feilkode? eller var det en annen kar som skrev det?

Del dette innlegget


Lenke til innlegg
Del på andre sider

sjekk om du får diesel til dysene.

Del dette innlegget


Lenke til innlegg
Del på andre sider

Det var visst mange feilkoder lagret, men flere av dem kom nok på grunn av at jeg kjørte motoren på starteren til batteriet nesten døde og det peip og blinket i dashbordet , bl.a nullstilte klokka seg.

 

Så vidt jeg kan huske var det bare én relevant feilkode, og det var noe med lavt dieseltrykk.

Del dette innlegget


Lenke til innlegg
Del på andre sider

som sagt så er pumpene kjent for å ryke. og når bilen er gått såpass langt er det mulig det er den som er defekt. sjekk om du får diesel til dysene. gjør du det så må du få sjekket koden en gang til, da tror jeg den elektroniske del i pumpa har røket.

Del dette innlegget


Lenke til innlegg
Del på andre sider

Det var visst mange feilkoder lagret, men flere av dem kom nok på grunn av at jeg kjørte motoren på starteren til batteriet nesten døde og det peip og blinket i dashbordet , bl.a nullstilte klokka seg.

 

Så vidt jeg kan huske var det bare én relevant feilkode, og det var noe med lavt dieseltrykk.

 

Da har verkstedet fått igang min bil igjen, måtte fylle tanken nesten full (var litt under halv tank fra før), og så suge dieselen helt frem til motoren før systemet tok tak i den selv. Sliter litt fremdeles med å få slettet kodene, men har konstatert at det ikke er hverken fødepumpe eller hovedpumpe som er gåen.

En tur til møller fixer forhåpentligvis kodene, men hovedsaken er at det virker :)

Del dette innlegget


Lenke til innlegg
Del på andre sider

Det er flott at bilen din er igang igjen Håkon!

 

Siste nytt fra verksted er at de har forsøkt å "tvangsfore" pumpa med diesel, men det er fortsatt ikke livstegn i motoren. Pumpa blir plukket ut over helga og sendt inn til reparasjon.

 

Vil dog nevne at jeg fortsatt stusser over at pumpa klarte å suge tomt filteret før den tok kveld... :confused:

Del dette innlegget


Lenke til innlegg
Del på andre sider

Tror mekanikeren som fixet min "tjuvkoblet" seg rundt pumpa i tanken, slik at den ikke får feilmeldingen som gjør at den ikke virker.

Det at pumpa tømte filteret støtter kanskje teorien om at det var en ispropp i systemet som gjorde at du ikke fikk frem drivstoff til motoren, som igjen stopper pumpene med en feilmelding. Trixet er å få pumpene til å gå likevel, og så trekke (suge) dieselen fra tanken helt frem til motoren manuelt. Trur eg.. :-)

 

Lykke til !

Del dette innlegget


Lenke til innlegg
Del på andre sider



VACN 2018- Powered by Invision Community

Bli medlem
×

Viktig informasjon

Vi har plassert informasjonskapsler/cookies på din enhet for å kunne vise siden slik vi har utviklet den.
Godtar du ikke dette, må du avslutte bruken og forlate vårt nettsted, ellers vil VACN anta du aksepterer dette.