#1 Skrevet Januar 10, 2010 Jeg har ettermontert xenon i tåkelysene på min Audi A4 04 modell. Siden jeg har orginale bixenon i hovedlyktene. Siden det ikke er lov å ettermontere dette uten høydejustering. Hva må jeg gjøre før eu kontroll? Er dette 2er feil? Kan jeg bare kobble vekk en fase så det ikke virker? For da er det vel 1er feil? eller må jeg fjerne alt? Om det ikke virker så ser jo de fort at det ligger bokser og sånt inni der. men hva sier de da? må bør jeg gjøre? Noen som har erfaring om dette? 0 Del dette innlegget Lenke til innlegg Del på andre sider Flere delingsalternativer...
#2 Skrevet Januar 10, 2010 tja, tåkelys er da ikke påbudt å ha. så hvorfor skulle de ha noe i si i den saken? 0 Del dette innlegget Lenke til innlegg Del på andre sider Flere delingsalternativer...
#3 Skrevet Januar 10, 2010 Kommer an på hvor god erfaring du har med verkstedet ditt. Hadde det vært min bil, og den skulle kontrolleres på Møller Horten, så hadde jeg koblet fra tåkelysene. Her hadde det blitt 2'er feil. 0 Del dette innlegget Lenke til innlegg Del på andre sider Flere delingsalternativer...
#4 Skrevet Januar 10, 2010 tja, tåkelys er da ikke påbudt å ha. så hvorfor skulle de ha noe i si i den saken? Fordi de er der, og da skal de virke. 0 Del dette innlegget Lenke til innlegg Del på andre sider Flere delingsalternativer...
#5 Skrevet Januar 10, 2010 Men om jeg kobbler vekk en ledning blir det bare 1er feil? De er der, men virker ikke. Jeg bruker bare dette verkstedet. Men aldri hatt eu der før. 0 Del dette innlegget Lenke til innlegg Del på andre sider Flere delingsalternativer...
#6 Skrevet Januar 10, 2010 Men om jeg kobbler vekk en ledning blir det bare 1er feil? De er der, men virker ikke. Jeg bruker bare dette verkstedet. Men aldri hatt eu der før. Når tåke/kurvelys er montert skal de virke. Om en av de ikke lyser(defekt pære f.eks) blir det 1`er, men om begge er ute av funksjon blir det nok 2`er.. 0 Del dette innlegget Lenke til innlegg Del på andre sider Flere delingsalternativer...
#7 Skrevet Januar 10, 2010 Hvis du kjenner noen som driver verksted og EU godkjenning så ber du de eu godkjenne bilen. :-) 0 Del dette innlegget Lenke til innlegg Del på andre sider Flere delingsalternativer...
#8 Skrevet Januar 10, 2010 Jeg hadde bare koblet i fra ballastene,og satt inn halogen-pærer i grøftelysene.Gjort på 15min på A4 B6 det. 0 Del dette innlegget Lenke til innlegg Del på andre sider Flere delingsalternativer...
#9 Skrevet Januar 10, 2010 hvis du kobler disse vekk og legger noe over tåkelysene slik at disse ikke synes så bryr de seg lite;). har ikke hatt noe problem med det jeg. men beste er jo sette inn vanlige pærer som TA sa. 0 Del dette innlegget Lenke til innlegg Del på andre sider Flere delingsalternativer...
#10 Skrevet Januar 10, 2010 Fikk bare 1'er feil hos Naf på Xenon kittet jeg har montert. Sto "ulovlige pærer". Dette var i nærlysene. 0 Del dette innlegget Lenke til innlegg Del på andre sider Flere delingsalternativer...
#11 Skrevet Januar 10, 2010 Fikk bare 1'er feil hos Naf på Xenon kittet jeg har montert. Sto "ulovlige pærer". Dette var i nærlysene. Hvis det er hva NAF sier, så er jo det for "fasit" å regne. Knapt noen som er strengere på EU-kontroll enn NAF, og de kjenner vel som oftest forskriftene betydelig bedre enn vanlige verksteder. 0 Del dette innlegget Lenke til innlegg Del på andre sider Flere delingsalternativer...
#12 Skrevet Januar 10, 2010 Hadde en gang en 740 som ene grøftelyset ikke virket av ukjent grunn. Ble godkjent om jeg teipet over lyktene så begge var "borte" 0 Del dette innlegget Lenke til innlegg Del på andre sider Flere delingsalternativer...
#13 Skrevet Januar 10, 2010 Jeg fikk 1'r feil for ulovlig lys i fjernlys på min. Ettermontert xenon. 0 Del dette innlegget Lenke til innlegg Del på andre sider Flere delingsalternativer...
#14 Skrevet Januar 11, 2010 Kravene for høydejustering osv gjelder vel bare hovedlysene, kurvetåkelys skal ikke være i den kategorien. Det eneste er vel kravet om at selve lykta skal være merket for xenon bruk... 0 Del dette innlegget Lenke til innlegg Del på andre sider Flere delingsalternativer...
#15 Skrevet Januar 11, 2010 Er ikke ulovlig å ha ettermontert xenon i hverken grøftelys eller fjernlysene.. Mn problemet er vel som en sier at lyktene kanskje må være godkjent for dette.. 0 Del dette innlegget Lenke til innlegg Del på andre sider Flere delingsalternativer...
#16 Skrevet Januar 11, 2010 Bare koble di fra.. Om di ikke virker så er det 1er feil. Fikk det på ene Saab'n jeg hadde på EU i høst.. 0 Del dette innlegget Lenke til innlegg Del på andre sider Flere delingsalternativer...
#17 Skrevet Januar 11, 2010 Er ikke ulovlig å ha ettermontert xenon i hverken grøftelys eller fjernlysene.. Mn problemet er vel som en sier at lyktene kanskje må være godkjent for dette.. Ikke ulovlig? jeg blei avskilta fordi jeg hadde ettermontert xenon i fjernlysa.... Avskilta, måtte vise bilen hos vegvesenet etter de var fjerna...så tror det er ulovlig nok jeg! 0 Del dette innlegget Lenke til innlegg Del på andre sider Flere delingsalternativer...
#18 Skrevet Januar 11, 2010 Ikke ulovlig? jeg blei avskilta fordi jeg hadde ettermontert xenon i fjernlysa.... Avskilta, måtte vise bilen hos vegvesenet etter de var fjerna...så tror det er ulovlig nok jeg! ja, fulltlys ja. 0 Del dette innlegget Lenke til innlegg Del på andre sider Flere delingsalternativer...
#19 Skrevet Januar 11, 2010 1. Er det 'lovlige' pærer i lampene ved visning, spiller det ingen rolle om du har motorrommet fullt med ballaster så lenge de sitter greit fast. 2. Er du i minste tvil om at noe ikke blir godkjent, kan du bare spørre de før du tar kontrollen der, så slipper du ekstra jobb. 3. Velg verksted med omhu: Fyren på 'mitt' verksted sa: 'Jeg håper du har oppgradert til xenon, for lyset på disse gamle S4'ene er ræva' Lykke til, det går sikkert bra hvis du er litt åpen og interesserer deg for kontrollen og viser vilje til å ha bilen 'i orden'! 0 Del dette innlegget Lenke til innlegg Del på andre sider Flere delingsalternativer...
#20 Skrevet Januar 11, 2010 Tape over di med svart tape og koble di ut så er det ingen problem. 0 Del dette innlegget Lenke til innlegg Del på andre sider Flere delingsalternativer...
#21 Skrevet Januar 22, 2010 ok gutta, litt OT...men man kan ha ettermontert xenon i fjærnlysa, når det er originalt i nærlys sant? Forrige eier på min bil monterte xenon i fjærnlysene og led-tåkelys... Min 1998 Audi A6 2.4 Quattro Limo var levert med xenon i nærlys fra fabrikk ble det sagt. 0 Del dette innlegget Lenke til innlegg Del på andre sider Flere delingsalternativer...
#22 Skrevet Januar 22, 2010 ulovlig med xenon i tåkelys uansett.. men man kan lure loven med å sette skikkelig tape over de så de er 100% skjult.. kan slippe unna eu da. siden lysene ikke er påbudt. eventuelt må du koble de fra også.. da blir det som å ha noen lykter liggende i bagasjen på en måte.. alltså ikke ulovelig 0 Del dette innlegget Lenke til innlegg Del på andre sider Flere delingsalternativer...
#23 Skrevet Januar 22, 2010 Bare å ta sikringen/ koble de ut. Da blir det bare 1'erfeil. 0 Del dette innlegget Lenke til innlegg Del på andre sider Flere delingsalternativer...
#24 Skrevet Februar 6, 2010 Bare å ta sikringen/ koble de ut. Da blir det bare 1'erfeil. Er det ikke sånn at det som er montert, SKAL fungere? 0 Del dette innlegget Lenke til innlegg Del på andre sider Flere delingsalternativer...
#25 Skrevet Februar 6, 2010 For å vri dette litt til bak bilen: Jeg har en Golf V der det orginalt er ryggelys på venstre side og tåkebaklys på høyre side. Nå har jeg strukket ledning over slik at jeg har 2 ryggelys og ingen tåkebaklys. Jeg har tatt ut det røde glasset i tåkebaklyset slik at det er 2 blanke nå og begge lyser når man rygger. Vil det da si at jeg ikke har tåkebaklys og at dette skal gå bra på kontroll?? (Jeg skal snart inn og ønsker jo minst mulig feil...). 0 Del dette innlegget Lenke til innlegg Del på andre sider Flere delingsalternativer...