#1 Skrevet Januar 10, 2010 Heisann! På min fars 03'mod Passat 3bg lyser det "avgasskontrollampe". Har vært på møller, og de mener det er katalysatoren som er gåen (ca pris; 12 000). Har også besøkt 2 andre ikke-merkeverksted, og der har jeg fått beskjed om at katalysatoren er helt fin. Begge har målt utslippsverdiene etc. De har skrudd av lampa et par ganger, men den kommer tilbake etter et par timer, eller 1 døgn. Ved kjøring merkes det ingenting. Den går som ei kule, ingen startproblemer, og er ikke ustabil på turtelleren når den står stille. Noen som vet om det virkelig er katalysatoren, eller prøver Møller bare å flå folk? Takk for alle svar på forhånd Bilde: 0 Del dette innlegget Lenke til innlegg Del på andre sider Flere delingsalternativer...
#2 Skrevet Januar 10, 2010 Bensin dette da regner jeg med!? hvilke feilkoder får dere på bilen? Greit å starte med det. Ellers så fikk motorlampe på min søsters golf 4 2.0l der var det feil på begge lambda sensorene. 0 Del dette innlegget Lenke til innlegg Del på andre sider Flere delingsalternativer...
#3 Skrevet Januar 10, 2010 Takk for svar Glenn. O. Er 1.6 bensin (Gammlefar vettu) Første gangen, fant de 2 feilkoder (de fortalte han ikke hvilke feilkoder det var), men ingen tilsvarte katalysator. Etter å ha skrudd den av, så kom lampa på igjen etter å ha kjørt 100km, og da leste de av 3 nye feil, men ingen katalysator feilkode. De på ikke-merkeverkstedene mente at det er elektronikkfeil, mens de på møller mener at det er katalysator. Har litt vanskelig å tro på at katalysatoren er gåen når bilen går som ei kule, og ikke fusker etc. 0 Del dette innlegget Lenke til innlegg Del på andre sider Flere delingsalternativer...
#4 Skrevet Januar 10, 2010 Har hatt dette lyset på min (diesel) både ved dårlig LMM og ved defekt N75... 0 Del dette innlegget Lenke til innlegg Del på andre sider Flere delingsalternativer...
#5 Skrevet Januar 10, 2010 Løste du det ved å bytte det nevnte, Jørn? 0 Del dette innlegget Lenke til innlegg Del på andre sider Flere delingsalternativer...
#6 Skrevet Januar 10, 2010 Ja, først skiftet jeg LMM.. Alt var da normalt i noen uker før jeg fikk samme lyset... Da gikk bilen også ræva... Da var det N75-ventilen som var gåen.... Det er vel den som styrer ladetrykket om jeg ikkje tar helt feil.... 0 Del dette innlegget Lenke til innlegg Del på andre sider Flere delingsalternativer...
#7 Skrevet Januar 10, 2010 jeg fikk samme lampa når jeg hadde ledningsbrudd på diseltemp sensorene min. er lamdaen sjekket? 0 Del dette innlegget Lenke til innlegg Del på andre sider Flere delingsalternativer...
#8 Skrevet Januar 11, 2010 På så ny bil som 2003-modell er det lambdasonde både før og etter katalysator, og lamdasonden etter katalysator sjekker altså om katalysatoren fungerer slik den er tiltenkt. Dersom den ikke gjør det, vil man få feilkode og varsellampe vil lyse som på bildet. Det kan også være feil på lambdasonden slik som er foreslått, og dersom bilen har gått over 100 000 km bør disse skiftes uansett. Dersom katalysatoren er defekt hadde jeg gått dypere til verks for å finne årsaken til hvorfor denne er defekt, tenker jo da på luftmassemåler etc. 0 Del dette innlegget Lenke til innlegg Del på andre sider Flere delingsalternativer...
#9 Skrevet Januar 11, 2010 Takk for svar gutter. Skal skrive ned alle forslagene deres, og kjøre den på verksted så de får sjekket dette ut. Er sykt irriterende å se den lampa lyse 0 Del dette innlegget Lenke til innlegg Del på andre sider Flere delingsalternativer...