#1 Skrevet Januar 11, 2010 Svigerfar har en 2008 mod. Golf Bluemotion. Nå som det er kaldt, kommer ikke motoren opp i mer enn rundt 75 grader, og når han kjører i nedoverbakke daler den til 50 grader. Varmeapparatet varmer også dårlig inni bilen. Han har vært på verksted, og de byttet termostaten, men det hjalp ikke. De sa også at Bluemotion kunne være slik når det var kaldt. Er det noen her inne som har noe erfaring med dette? Er det ikke noe å gjøre med? Må han kjøre rundt i en bil som ikke får sikkelig driftstemperatur i hele vinter? 0 Del dette innlegget Lenke til innlegg Del på andre sider Flere delingsalternativer...
#2 Skrevet Januar 11, 2010 Har det samme på våres passat 01 1,9Tdi nesten umulig og få den opp i 90 grader. 0 Del dette innlegget Lenke til innlegg Del på andre sider Flere delingsalternativer...
#3 Skrevet Januar 11, 2010 Pappa har en 2009 Golf Plus som er akkurat samme greia med, han blei også fortalt at det var vanlig. Kan ikke helt skjønne det men... Etter hva jeg har lært jobber / forbrenner jo en bilmotor best på rundt 90 grader. 0 Del dette innlegget Lenke til innlegg Del på andre sider Flere delingsalternativer...
#4 Skrevet Januar 11, 2010 Importbiler er jo kjendt for å mangle tillegsvarmer, som trengs i norge på vinteren. Mulig bluemotion har det samme? 0 Del dette innlegget Lenke til innlegg Del på andre sider Flere delingsalternativer...
#5 Skrevet Januar 11, 2010 TDI-er utrustes gjerne med en tilleggsvarmer for å komme raskt opp i driftstemperatur. Svigerfaren din bør sjekke om varmeren fungerer som den skal. Det er mulig den gjør det; at kald bil i ekstremkulde er prisen en må betale for å ha en energivennlig bil. En vanlig bil bruker 5-6 kw til fremdrift, og kanskje like mye til oppvarming når det er normalt kaldt. Nå om dagen trengs enda mer. Tradisjonelt har ikke dette vært et problem, bensinbiler bruker bare 15-18% av enegien til fremdrift, dieselbiler noe mer, men moderne motorer har langt mindre varmetap, dvs "gratis" energi som kan brukes til kupeoppvarming. 0 Del dette innlegget Lenke til innlegg Del på andre sider Flere delingsalternativer...
#6 Skrevet Januar 11, 2010 Bluemotion skal jo være så miljøvennlig, men som nevnt over her, jobber jo en varm motor bedre enn en kald en. Siden den ikke får opp driftstemperaturen, så ville jeg jo tro at den bruker mer drivtoff også? Men det er vel det at varmeapparatet innvendig ikke varmer godt, som er det mest irriterende i disse dager. Bilen er ny i Norge, så den burde jo tåle nordiske forhold. 0 Del dette innlegget Lenke til innlegg Del på andre sider Flere delingsalternativer...
#7 Skrevet Januar 11, 2010 Våres 07 passat 1.9 TDI sliter med å oppnå driftstemp når det er kaldere enn -20. Da må jeg sette varmeapparatviften på trinn 1, så kryper den litt oppover. Helt skammelig synes jeg på så nye biler... 0 Del dette innlegget Lenke til innlegg Del på andre sider Flere delingsalternativer...
#8 Skrevet Januar 11, 2010 Sett en pappplate i fronten så slipper motoren å få alt den kalde luften rett inn i radiatoren. Hjelper godt på driftstemperaturen når man kjører. 0 Del dette innlegget Lenke til innlegg Del på andre sider Flere delingsalternativer...
#9 Skrevet Januar 11, 2010 Dette gjelder nok for så å si ALLE nyere TDI biler, nettopp pga. effektive motorer, lavt forbruk, lavt utslipp osv. Som nevnt over har mange av disse såkalte kjøre/tillegsvarmere for å hjelpe motoren med å nå 90 grader arbeidstemp, ved kald utetemperatur. Andre nye biler som ikke har slik tillegsvarmer har ofte et elektrisk varmeelement inne i varmeapparatet, slik at kupeen skal bli varm, selvom motortempen ikke er det. På disse er det iallefall normalt at motortemp svinger veldig/er kald i slike temperaturer som har vært nå om dagen. Biler som ER utstyrt med denne kjøre/tilleggsvarmeren har lettere for å oppnå 90 graders driftstemp, men også disse kan slite om motoren kun jobber lett ( flat vei, utforbakke, tomgang/lavt turtall ). Her vil også temperaturen inne i bilen påvirkes da disse IKKE har det elektriske varmeelementet i varmeapparatet. Så spørs det om tilleggsvarmeren virker som den skal og om termostaten er i orden og virker som den skal. Et tips er som nevnt over gradvis tildekning av radiatoren. 0 Del dette innlegget Lenke til innlegg Del på andre sider Flere delingsalternativer...