Hjelp med diverse feil Golf 3

Anbefalte innlegg

Nybilen har noen bugs som jeg må få fikset opp i...

 

1) Går veldig dårlig ved pådrag...nøkker og styrer...gir jeg flat pedal skjer det lite før den plutselig kommer og da øker den farten greit. Sliter med å holde 5. og noen ganger 4. gir i motbakker...

Ved øvrig normal kjøring fungerer alt (forholdsvis) greit, kjenner et lite nøkk nå&da.

 

2) Når jeg slipper gassen drar bilen til høyre, og når jeg gir på drar den til venstre. Slitent motorfeste??

 

3) Vifta fungerer bare på de to første hakkene. Er det feil med bryter eller regulator på viftemotor?

 

4) Bremsene tar laaaaaaaaaaaangt inne, men når de først tar så er det ingenting å si på bremseeffekt.

Tidligere eier har byttet bremsevæske - kan det være at det er mye luft i systemet?

Kan jeg enklest lufte dette ved å kjøre trykkluft på bremsevæskebeholderen (har et ekstra lokk som jeg kan bore et passende hull i)?

 

På forhånd takk for hjelp!

Del dette innlegget


Lenke til innlegg
Del på andre sider

1) Bytte bensinfilter?

3) Får du vridd bryteren i de andre posisjonene? Sjekk ledning/kontakt/viftemotor.

4) Luft i systemet mest sannsynlig, ta ett og ett hjul og luft. Ikke kjør for høyt trykk, kjipt om beholderen sprekker. Greit å sjekke over tromler/bremsebånd bak (regner med det er det du har).

 

De andre spm dine er jeg usikker på. Men det skader sikkert ikke å sjekke motorfeste ;)

Del dette innlegget


Lenke til innlegg
Del på andre sider

1) Bytte bensinfilter?

3) Får du vridd bryteren i de andre posisjonene? Sjekk ledning/kontakt/viftemotor.

4) Luft i systemet mest sannsynlig, ta ett og ett hjul og luft. Ikke kjør for høyt trykk, kjipt om beholderen sprekker. Greit å sjekke over tromler/bremsebånd bak (regner med det er det du har).

 

De andre spm dine er jeg usikker på. Men det skader sikkert ikke å sjekke motorfeste ;)

 

Takk for svar!

 

1)Tenkte på bensinfilter jeg også. Får prøve det, tenkte å kanskje bytte plugger, men da skulle vel problemet vært mer permanent? Tenkte også om det kunne være kondens, siden bilen har stått en stund, men da burde det vel gitt seg nå som jeg har kjørt så langt og fylt tanken et par ganger?

3) Ja, får vridd den i de andre posisjonene. Får teste ut litt - er jo ikke lange saken å bytte bryter. Litt mer knot med motor, men forholdsvis fort gjort.

4) Håndbrekk fungerer veldig bra. Tar litt langt opp men det er jo bare en justeringssak på wirene.

Ex-eier har visst gått over alt av bremser, så de virker veldig bra. Men tror kanskje han har tømt systemet helt, og da er det vel ikke så lett å få ut all lufta.

Får prøve med forsiktig trykk. Setter jeg bare på trykk, får noen til å pumpe på bremsepedalen og lufter på vanlig måte, eller kan jeg droppe hele pumpingen på bremsepedalen når jeg bruker trykkluft?

Del dette innlegget


Lenke til innlegg
Del på andre sider

Du trenger ikke å pumpe pedalen når du bruker trykkluft.

Del dette innlegget


Lenke til innlegg
Del på andre sider

1. Det kan være bensfilter. Det kan også være plugger eller pluggledninger.

 

2. Sannsynligvis høyre bærekule. Kan også være endeledd eller fjærbenslager. Men bærekule er mest sannsynlig.

 

4. Er pedalen myk? Da kan det være luft. Eller er den hard? Da kan det være slakk i hjullager. Eller at selvjusteringen ikke fungerer.

Del dette innlegget


Lenke til innlegg
Del på andre sider

Du trenger ikke å pumpe pedalen når du bruker trykkluft.

Fine greier, da satser jeg på å få gjort dette enkelt og greit iløpet av helga.

 

1. Det kan være bensfilter. Det kan også være plugger eller pluggledninger.

 

2. Sannsynligvis høyre bærekule. Kan også være endeledd eller fjærbenslager. Men bærekule er mest sannsynlig.

 

4. Er pedalen myk? Da kan det være luft. Eller er den hard? Da kan det være slakk i hjullager. Eller at selvjusteringen ikke fungerer.

 

1) Okei, koster ikke mange kronene å bytte så kanskje like greit å gi den en skikkelig service. Virket som den var bedre i går, så mulig det har vært en kombinasjon med kondens. Kanskje jeg slenger en flaske kondensfjerner på tanken just in case.

 

2)Takk for tips, skal prøve å få bilen opp i luften til helga og gå over forstilling. Det er litt slakk i styring (men så er den jo så høy og på 13" piggfridekk som er kjent som markedets mest wobbly (Nokia RSi) så den er litt som en sjark i handlingen) så kanskje greit å bare bytte bærekuler evt hele bærearm og endeledd - koster under 1500,- i deler fra Biltema for hele forstillingen.

 

4) Når jeg trår på bremsen så kan jeg trå den inn 10cm før det begynner å skje noe. Når den begynner å ta føles den myk, men bremsene virker greit. Får prøve å lufte først og fremst - mistenker primært luft siden ex-eier har byttet bremsevæske.

 

 

Clutch tar også litt langt ut men det gjorde også v1.0...kanskje det bare er sånn. Har testet, og den slurer ikke på clutch så tror den er ok. Skal vel være selvjusterende, eller kan jeg stramme den opp?

Del dette innlegget


Lenke til innlegg
Del på andre sider

Når du skal lufte bremsene,så må du huske å starte med det hjulet som er lengst unna beholderen. Det vil si : H.bakhjul, V.bakhjul, H.forhjul og til slutt V.forhjul. Hvis du har justering på clutch-wiren så skal den SLAKKES hvis pedalen tar for langt ut ! Lykke til :)

Del dette innlegget


Lenke til innlegg
Del på andre sider

Problem nr 3 ble løst i går - var bryteren som var gåen, så fikk byttet over hele varmeapparatpanelet, så nå virker alle 4 trinnene på vifta.

Del dette innlegget


Lenke til innlegg
Del på andre sider

Problem 2 og 4 løst.

#2 løste jeg for det meste ved å bytte bærearmer m/foringer og bærekuler på begge sider.

Den trekker fortsatt litt merkelig nok, men ikke mer enn at den gikk gjennom EU og at man omtrent må vite om det for å legge merke til det. Kanskje det er spissing eller et endeledd som er litt slitent - eller bare det faktum at den er på smale myke piggfridekk og ekstremt høy.

 

#4 var lufting av bremsene som skulle til - og det holdt faktisk å lufte på "gammelmåten" med en hjelpemann som pumpet på pedalen.

Var mye luft i bakre kretser.

 

Så da gjenstår problemet med nøkkingen som er blitt litt bedre men som enda er tilstede. Mest fremtredende mellom 2000 og 3000rpm. Under det på normal kjøring merker jeg ingenting, og når den kommer over 3-3500rpm så går den helt jevnt uansett gir og belastning.

Del dette innlegget


Lenke til innlegg
Del på andre sider



VACN 2018- Powered by Invision Community

Bli medlem
×

Viktig informasjon

Vi har plassert informasjonskapsler/cookies på din enhet for å kunne vise siden slik vi har utviklet den.
Godtar du ikke dette, må du avslutte bruken og forlate vårt nettsted, ellers vil VACN anta du aksepterer dette.