#1 Skrevet Januar 11, 2010 (endret) Heisann. Jeg har en touran '06 1,9 TDI. Gått 109000. I dag på vei hjem ifra jobb kom "Emmision Service" opp, og gul lampe. Og all kraft forsvant. (turbokraft). Kom hjem, sjekka med vagcom. Da ligger denne feilmeldingen der. 16622 - Manifold Pressure / Boost Sensor (G31): Signal too High Sletta den, og da lager motoren en fin vanlig lyd. 1 sek senere endrer den lyd til litt grovere gange, og feilmeldingen kommer opp igjen. Sjekka trykkslanger. Ikke mye jeg kan, men litt får jeg jo sett på. Der jeg har montert inn nippel for å hente ut trykk til turbotrykksmålern, er det olje, endel. I høst etterfylte jeg olje, pga lampa for det lyste, men tenkte ikke noe mer over saken. Så... Har turboen gått til skogen? Ja, bilen er chippa. Trenger litt tips før jeg gjør noe mer. Tusen takk for svar! Setter stor pris på hjelp! 0 Del dette innlegget Lenke til innlegg Del på andre sider Flere delingsalternativer...
#2 Skrevet Januar 12, 2010 Ingen tips? ;( 0 Del dette innlegget Lenke til innlegg Del på andre sider Flere delingsalternativer...
#3 Skrevet Januar 12, 2010 Det vil alltid være olje i trykkrør pga. måten veivhusventilasjonen er lagt opp, så ingen grunn til bekymring pga det. Har du en dam i intercooler derimot... PD105 har ikke akkurat de mest holdbare turboene desverre. Kan jo sjekke med Vag-Com ladetrykket mens du kjører og se hvordan den lader i forhold til hva software ber om. 0 Del dette innlegget Lenke til innlegg Del på andre sider Flere delingsalternativer...
#4 Skrevet Januar 12, 2010 fryst egr ventil ? 0 Del dette innlegget Lenke til innlegg Del på andre sider Flere delingsalternativer...
#5 Skrevet Januar 12, 2010 fryst egr ventil ? N75 ventil mener du vel? EGR ventilen har ingenting med ladetrykket å gjøre 0 Del dette innlegget Lenke til innlegg Del på andre sider Flere delingsalternativer...
#6 Skrevet Januar 12, 2010 N75 ventil mener du vel? EGR ventilen har ingenting med ladetrykket å gjøre Eksosen går inn i innsuget igjen og da får man feil på motorlampa, og tekniker fra møller gikk ut og sa at egr ventilen var standard feil når det blei kaldt. Derfor jeg nevnte det 0 Del dette innlegget Lenke til innlegg Del på andre sider Flere delingsalternativer...
#7 Skrevet Januar 12, 2010 nestn d samme skjer faktisk med "ny" vito å. når det blir kaldt har detr skjedd i d siste att egr kobler seg ut,å motorstyreenhet kutter da turbo for å spare turbo å motor. 0 Del dette innlegget Lenke til innlegg Del på andre sider Flere delingsalternativer...
#8 Skrevet Januar 12, 2010 Han får jo feilmelding fra MAP om "signal too high" noe som skulle tilsi for høyt ladetrykk eller ødelagt map sensor (burde se det med å logge gruppe 011 hva som er feil) Hadde det vært EGR hadde det vært feilmelding på nettopp det, pga LMM målingene blir feil. 0 Del dette innlegget Lenke til innlegg Del på andre sider Flere delingsalternativer...
#9 Skrevet Januar 12, 2010 Skal sjekke litt ut i kveld. Men tror ikke jeg får logget mye. Siden turboen ikke går i det hele tatt. 0 Del dette innlegget Lenke til innlegg Del på andre sider Flere delingsalternativer...
#10 Skrevet Januar 12, 2010 Hvis det er slik at sletting av feilkode resulterer i 1.sekund fin gange på tomgang burde det tyde på at sensoren eller kabling er gåen. Turbo vil jo ikke bygge opp overtrykk kun på tomgang. Men er det slik at motoren går fint en stund, og deretter gir feilkode etter at trykket er bygd opp vil jeg tro at N75 eller Wastegate justering sitter fast pga kulde. Men det er vel usannsynlig da denne reguleringen helt sikkert er lagd slik at den "upåviket - ikke kontrollert av MotorController" burde eliminere alt trykk. Ellers ville mange mulige feil sørge for blåst motor. Feil på EGR kan gi tapt turbotrykk da spjeldet sender trykket i innsuget ut i eksosrøret. Husk at EGR normalt sett åpner for eksos under lav belastning, men stenger ved stor belastning og dermed når turbo bygger opp trykket. Men burde ikke gi denne feilmeldingen som tvertimot peker på høyt trykk... 0 Del dette innlegget Lenke til innlegg Del på andre sider Flere delingsalternativer...
#11 Skrevet Januar 12, 2010 16622/P0238/000568 - Manifold Pressure/Boost Sensor (G31): Signal too High Possible Symptoms * Malfunction Indicator Lamp (MIL) active Possible Causes * Wiring/Connector(s) from/to Manifold Pressure/Boost Sensor (G31) faulty * Manifold Pressure/Boost Sensor (G31) faulty Possible Solutions * Check Wiring/Connector(s) from/to Manifold Pressure/Boost Sensor (G31) * Check Manifold Pressure/Boost Sensor (G31) 0 Del dette innlegget Lenke til innlegg Del på andre sider Flere delingsalternativer...
#12 Skrevet Januar 12, 2010 Hvis det er slik at sletting av feilkode resulterer i 1.sekund fin gange på tomgangburde det tyde på at sensoren eller kabling er gåen. Turbo vil jo ikke bygge opp overtrykk kun på tomgang. Du er inne på noe... 16622/P0238/000568 - Manifold Pressure/Boost Sensor (G31): Signal too HighPossible Symptoms * Malfunction Indicator Lamp (MIL) active Possible Causes * Wiring/Connector(s) from/to Manifold Pressure/Boost Sensor (G31) faulty * Manifold Pressure/Boost Sensor (G31) faulty Possible Solutions * Check Wiring/Connector(s) from/to Manifold Pressure/Boost Sensor (G31) * Check Manifold Pressure/Boost Sensor (G31) Og hvor fant du ut dette? google tenker jeg.. Tenkte ikke så langt i går. Skal sjekke litt ut... 0 Del dette innlegget Lenke til innlegg Del på andre sider Flere delingsalternativer...
#13 Skrevet Januar 12, 2010 Rosstech har en egen Wikipedia for Vagcom.. helt genial 0 Del dette innlegget Lenke til innlegg Del på andre sider Flere delingsalternativer...
#14 Skrevet Januar 17, 2010 Det var kabelbrudd ved sensoren foran på trykkrøret. Har loddet denne fast midlertidig, slettet feilmeldingen, og da gikk bilen som den skulle igjen. Tusen takk for hjelpen Haavard! 0 Del dette innlegget Lenke til innlegg Del på andre sider Flere delingsalternativer...
#15 Skrevet Januar 17, 2010 hehey, bra det løste seg 0 Del dette innlegget Lenke til innlegg Del på andre sider Flere delingsalternativer...
#16 Skrevet Januar 17, 2010 Detter er vel en reklamasjons sak slik at du kan få dette utbedret "skikkelig"? 0 Del dette innlegget Lenke til innlegg Del på andre sider Flere delingsalternativer...