#1 Skrevet Januar 11, 2010 Etter at vi hadde ut motoren for overhaling, måtte det etterfylles litt ATF. Fylte på en liter castrol dextron III TQ. Fikk lånt peilestav hos verksted og peilet den. (måtte suge opp et par dl.....) Men etter et par dager har automaten begynt å ule svakt i 50-70 kmt av og til bare. Automaten fungerer ellers bra som før. Jeg tror det er automaten forde hvis den girer seg opp eller ned når den uler skifter ulingen frekvens også Hvis noen vet peileprosedyrene så si i fra, så finner jeg ut om det er der feilen ligger, andre tips taes imot oxo. Girkasse kode CBF 0 Del dette innlegget Lenke til innlegg Del på andre sider Flere delingsalternativer...
#2 Skrevet Januar 11, 2010 Ikke vært spesiellt kaldt eller noe? 0 Del dette innlegget Lenke til innlegg Del på andre sider Flere delingsalternativer...
#3 Skrevet Januar 12, 2010 Ikke vært spesiellt kaldt eller noe? Har vært kaldt ja, men det er mildt nå, Hva tenkte du på? 0 Del dette innlegget Lenke til innlegg Del på andre sider Flere delingsalternativer...
#4 Skrevet Januar 12, 2010 fleste automater jeg har kjørt i det siste nå har ula litt før motor og girkasse har blitt skikkelig varm. 0 Del dette innlegget Lenke til innlegg Del på andre sider Flere delingsalternativer...
#5 Skrevet Januar 12, 2010 fleste automater jeg har kjørt i det siste nå har ula litt før motor og girkasse har blitt skikkelig varm. Jeg kjører bil med automakasse til stadighet ('02 Saab 9-5, femtrinns Aisin Warner-kasse), og selv i -31 har det ikke vært en eneste ulyd. Jeg har da eid flere biler med automat og alltid vært påpasselig med vedlikehold, og jeg har aldri hørt ulelyder fra girkassen uansett temperatur. ..men klart.. dersom man aldri skifter olje så kan det vel kanskje være det fremkommer noen rare lyder, men da er nok havari nært forestående uansett. 0 Del dette innlegget Lenke til innlegg Del på andre sider Flere delingsalternativer...
#6 Skrevet Januar 12, 2010 fleste automater jeg har kjørt i det siste nå har ula litt før motor og girkasse har blitt skikkelig varm. Ok Har bestilt deler til å ta service kassen, får håpe det hjelper. 0 Del dette innlegget Lenke til innlegg Del på andre sider Flere delingsalternativer...
#7 Skrevet Januar 12, 2010 Jeg kjører bil med automakasse til stadighet ('02 Saab 9-5, femtrinns Aisin Warner-kasse), og selv i -31 har det ikke vært en eneste ulyd. Jeg har da eid flere biler med automat og alltid vært påpasselig med vedlikehold, og jeg har aldri hørt ulelyder fra girkassen uansett temperatur. ..men klart.. dersom man aldri skifter olje så kan det vel kanskje være det fremkommer noen rare lyder, men da er nok havari nært forestående uansett. Lyden har gått vekk så fort det har blitt litt lunk i motoren. Dette er ved kaldstart i 20 minus dette har skjedd.. 0 Del dette innlegget Lenke til innlegg Del på andre sider Flere delingsalternativer...
#8 Skrevet Januar 12, 2010 Lyden har gått vekk så fort det har blitt litt lunk i motoren. Dette er ved kaldstart i 20 minus dette har skjedd.. Da hadde jeg sjekket om oljenivået faktisk er korrekt. Korrekt peileprosedyre er: Kjør slik at oljen blir varm - ca 10 km. Parker på en plan flate. Sett bilen i P. Tørk av peilepinnen, og peil olje. Oljen skal være mellom maks og min. Er oljen skitten, brent eller rosa bør den skiftes. 0 Del dette innlegget Lenke til innlegg Del på andre sider Flere delingsalternativer...
#9 Skrevet Januar 12, 2010 Da hadde jeg sjekket om oljenivået faktisk er korrekt.Korrekt peileprosedyre er: Kjør slik at oljen blir varm - ca 10 km. Parker på en plan flate. Sett bilen i P. Tørk av peilepinnen, og peil olje. Oljen skal være mellom maks og min. Er oljen skitten, brent eller rosa bør den skiftes. Flotte innspill folkens. Takker Hva med framdiffen ? tror ikke lyden kommer derifra men det kan jo være greit å sjekke ut. Snakket med en kar fra RATS, Han mente at framdiffen har eget kammer med diff olje, men jeg mener å ha lest at den smøres av ATF olja? 0 Del dette innlegget Lenke til innlegg Del på andre sider Flere delingsalternativer...
#10 Skrevet Januar 12, 2010 Foran, midt (bak automatgirkassen) (og bak) diff smøres ikke av ATF GL5 75W90 er det som skal brukes. 0 Del dette innlegget Lenke til innlegg Del på andre sider Flere delingsalternativer...
#11 Skrevet Januar 12, 2010 Foran, midt (bak automatgirkassen) (og bak) diff smøres ikke av ATF GL5 75W90 er det som skal brukes. OK Den er grei.... Kommer tilbake når olje og filter er byttet. 0 Del dette innlegget Lenke til innlegg Del på andre sider Flere delingsalternativer...
#12 Skrevet Januar 15, 2010 Da var det byttet olje to ganger og filter uten at det ble bedre. Så da er det nok bare kulden som gjør det samt at en må regne med litt sånt når den har rullet såpass langt. Jeg vurderer å sette den inn for å bytte olje på diffene i samme slengen.... 0 Del dette innlegget Lenke til innlegg Del på andre sider Flere delingsalternativer...
#13 Skrevet Januar 17, 2010 Er det vanskelig å bytte olje på diffene selv? Vanskelig å komme til osv..? Hvor er påfyllingshullene? På framdiffen kunne jeg bare se tappehullet Nå ser jeg ikke bort fra at ulingen kommer fra et hjullager heller.... 0 Del dette innlegget Lenke til innlegg Del på andre sider Flere delingsalternativer...
#14 Skrevet Februar 4, 2010 Oppdatering Nå er bilen inne på verksted og de skal bytte olje på diffene samt se eller slitte hjullager og foringer. Ulelyden var mere framtredende da jeg kjøret en tur uten bakseteryggen. 0 Del dette innlegget Lenke til innlegg Del på andre sider Flere delingsalternativer...
#15 Skrevet Februar 4, 2010 Da har jeg fått igjenn bilen fra verksted, og det var ikke mye smurning å skryte av i bakdiffen. Det kom ut noe svart guffe med masse spon i. Vi få håpe at den fikk ny olje i tide. 0 Del dette innlegget Lenke til innlegg Del på andre sider Flere delingsalternativer...