#1 Skrevet Januar 12, 2010 (endret) Hei! Lurer på om kanskje wastegaten min begynner å bli dårlig. Den har dog ikke blitt noe værre på de 8000 jeg har kjørt bilen. Før nå! For noen dager siden begynte turbotrykket og løpe litt opp og ned under full akselerasjon, men tenkte ikke noe mer på det. I dag fikk jeg ikke turbotrykk i det hele tatt virket det som. Bånn gass og bilen virker som en 90hk bensiner som ikke kommer seg noe vei. Jeg kunne nesten ikke høre turboen annet enn ved full gass og ca 3000 omdr kom det bitte bitte gran lyd fra den. Men plutselig under en av mange akselerasjoner med full gass hylte turboen opp og jeg fløy avgårde. Når jeg da girte forsvant trykket igjen. Det er slik at når jeg står stille og ruser bilen til feks. 3000 omdr og slipper gassen kommer en slags skranglelyd/knitrelyd fra turbo/området rundt turbo. Dette skjer også når jeg kjører helt vanlig og bare slipper gassen for å trille på motorbremsen. Denne lyder ble høyere når jeg skiftet fra potte tett katalysator til 3" downpipe uten katalysator. Sikkert fordi katten dempet en del lyd. Derfor føler jeg at jeg har grunn til å tro at det kanskje er noe med wastegate/turbo eller lignende? Knitrelyden kommer kun når jeg ikke har gass. Den kommer på tomgang for da gir jo motoren gass for å ikke daue, men ved rusing kommer knitrelyden på vei NED og samme med vanlig kjøring så fort jeg slipper gassen Dessuten hadde Kristian Lehne her på forumet hørt om en som hadde samme lyd og da var det wastegaten som var gåen. Noen formeninger? 0 Del dette innlegget Lenke til innlegg Del på andre sider Flere delingsalternativer...
#2 Skrevet Januar 22, 2010 BØMP Trenger litt hjelp. Oppdatert første post nå, da turbotrykket ble helt mongo i dag. Bilen er jo ubrukelig 0 Del dette innlegget Lenke til innlegg Del på andre sider Flere delingsalternativer...
#3 Skrevet Januar 23, 2010 Bumper denne igjen, i håp om at noen som kanskje har et svar kan opplyse meg litt 0 Del dette innlegget Lenke til innlegg Del på andre sider Flere delingsalternativer...
#4 Skrevet Januar 24, 2010 Søndagsbump 0 Del dette innlegget Lenke til innlegg Del på andre sider Flere delingsalternativer...
#5 Skrevet Januar 24, 2010 Høres ut som gåen wastegate ja, mulig det bare er klokka. kan sjekke om det er slark i stanga. Men den klirrelyden er som regel wastegate lokket som klirrer. Slakk i den og da må du bare bytte turbo 0 Del dette innlegget Lenke til innlegg Del på andre sider Flere delingsalternativer...
#6 Skrevet Januar 24, 2010 Må jeg bytte turbo hvis det er slakk i lokket? Høres dyrt ut 0 Del dette innlegget Lenke til innlegg Del på andre sider Flere delingsalternativer...
#7 Skrevet Januar 24, 2010 Går fint ann å kjøre med slark der om det ikke er for mye. Må bytte turbo da ja 0 Del dette innlegget Lenke til innlegg Del på andre sider Flere delingsalternativer...
#8 Skrevet Januar 25, 2010 (endret) Hva slags lokk er dette egentlig? Kan ikke lokket på noen måte fikses eller lignende? Huff, turbo var ny på 170 000 km, så har ikke lyst til å bytte igjen men men 0 Del dette innlegget Lenke til innlegg Del på andre sider Flere delingsalternativer...
#9 Skrevet Januar 25, 2010 er lokket til wastegaten, ikke stort annet å gjøre en å bytte turboen. 0 Del dette innlegget Lenke til innlegg Del på andre sider Flere delingsalternativer...
#10 Skrevet Januar 25, 2010 Okei. Takk for svar Får se hva det blir til. Turbotrykket fungerer helt fint nå. Var kun den ene dagen før motoren ble skikkelig varm. Kanskje stivnet litt på natten? 0 Del dette innlegget Lenke til innlegg Del på andre sider Flere delingsalternativer...
#11 Skrevet Februar 25, 2010 Høres ut som gåen wastegate ja, mulig det bare er klokka.kan sjekke om det er slark i stanga. Men den klirrelyden er som regel wastegate lokket som klirrer. Slakk i den og da må du bare bytte turbo Hva er klokken som du nevner? Enkelt å bytte? Billig å bytte? 0 Del dette innlegget Lenke til innlegg Del på andre sider Flere delingsalternativer...
#12 Skrevet Februar 25, 2010 Hva er klokken som du nevner? Enkelt å bytte? Billig å bytte? Er selve wastegaten som lukker å åpner lokket fåes ikke kjøpt løs orginalt men vet noen andre selger den løs. litt trangt men er vel unnagjort på et par timer Ser slik ut 0 Del dette innlegget Lenke til innlegg Del på andre sider Flere delingsalternativer...
#13 Skrevet Februar 26, 2010 Takk 0 Del dette innlegget Lenke til innlegg Del på andre sider Flere delingsalternativer...
#14 Skrevet Februar 26, 2010 (endret) Kan jeg ikke kjøpe denne da? http://cgi.ebay.com/ebaymotors/Internal-Wastegate-0-4-Bar-5-8-Psi-VW-AUDI-1-8T-K03_W0QQcmdZViewItemQQhashZitem23059e1ddeQQitemZ150418103774QQptZMotorsQ5fCarQ5fTruckQ5fPartsQ5fAccessories Men lokket, hvor sitter dette da? Det er trykk som fører til at wastegaten åpner eller lukker, men åpner/lukker den et lokk i turboen eller lignende? For den linken over, det er wastegaten sant? Eller er det actuator? Ser her at det er actuator, mens linken over er wastegate. Skjønner ingenting nå jeg http://cgi.ebay.com/ebaymotors/Forge-Adjustable-Wastegate-Actuator-Passat-A4-1-8-K03_W0QQcmdZViewItemQQhashZitem45ed05bfcdQQitemZ300329320397QQptZMotorsQ5fCarQ5fTruckQ5fPartsQ5fAccessories Grønn på akkurat dette 0 Del dette innlegget Lenke til innlegg Del på andre sider Flere delingsalternativer...
#15 Skrevet Februar 26, 2010 Bare glem det. Tror jeg skjønte det nå. På bildet, actuator er påmontert turboen og sitter på venstre side med et stag som skyver/trekker for å åpne/lukke wastegaten som sitter inni turbo på høyre del? 0 Del dette innlegget Lenke til innlegg Del på andre sider Flere delingsalternativer...
#16 Skrevet Februar 26, 2010 Bare glem det. Tror jeg skjønte det nå. På bildet, actuator er påmontert turboen og sitter på venstre side med et stag som skyver/trekker for å åpne/lukke wastegaten som sitter inni turbo på høyre del? da har jeg tatt ugangspunkt i kun høyre bilde 0 Del dette innlegget Lenke til innlegg Del på andre sider Flere delingsalternativer...
#17 Skrevet Februar 26, 2010 Bare glem det. Tror jeg skjønte det nå. På bildet, actuator er påmontert turboen og sitter på venstre side med et stag som skyver/trekker for å åpne/lukke wastegaten som sitter inni turbo på høyre del? da har jeg tatt ugangspunkt i kun høyre bilde Stemmer det ja;) 0 Del dette innlegget Lenke til innlegg Del på andre sider Flere delingsalternativer...
#18 Skrevet Februar 6, 2013 perfekt tråd! har akuratt samme "feilen" selv..forbanna irriterans! får bare bytte snurre da..til en som er større seff:P 0 Del dette innlegget Lenke til innlegg Del på andre sider Flere delingsalternativer...