Klarlakkslipp på hele taket - kan jeg legge ny klarlakk?

Anbefalte innlegg

Taket på gubbebilen har massivt klarlakkslipp. Faktisk så massivt at det bare er noen få flak igjen mot "takrennene" på hver side, ellers så er det helt fritt for klarlakk.

Kan jeg forsiktig skrape av resterende klarlakk med barberblad/malerskrapeblad el.l. og så legge ny klarlakk rett oppå?

Eller bør jeg matte ned basen, legge et strøk ny base og så klarlakk over dette?

Del dette innlegget

Lenke til innlegg
Del på andre sider

Jeg fjærnet all klarlakken på taket på en gammel bmw en gang. Vasket over med aceton,og la på ny klarlakk. Det ble krute godt,og holdt i mange år. Bilen ble skrota 8 år senere,men taket var like fint :)

Del dette innlegget

Lenke til innlegg
Del på andre sider

Kult - sparer jo endel base på det!

Nå er jo basen blitt noe matt - bør jeg gå lett over med f.eks våtsliping før klarlakk?

Del dette innlegget

Lenke til innlegg
Del på andre sider

Da må du bruke veldig fint papir i såfall. Jeg vaska bare over,og sprøyta på med lakk

Del dette innlegget

Lenke til innlegg
Del på andre sider

Aceton vil løse opp baselakken.

Vask med silikonfjerner, slip over med P500 tørt papir, eller P800 våtsliping.

Legg på ny base og klarlakk.

Del dette innlegget

Lenke til innlegg
Del på andre sider

Du har vel ikke en surinammetallic (rød) eller lignende farge vel? Typisk for disse røde metallic i alle fall.

Jeg hadde samme problemet, skrapet av all klarlakk med en slik stålsparkelskje til 20 kroner. Funket fint.

MEN: du kan få problemer i overgangen der du slutter å skrape. Det kan bli bra å lakke over, men er det en dyr/spesiell bil, ikke gjør det. Vasker du basen med aceton, kan den løse seg, bruker du silikonfjerner kan du få gjennomslag (skjolder) i lakken, fordi silikonfjerner fordamper ganske sakte.

Jeg ville skrapet av klarlakket helt til et natrurlig skille, legg på grunning, våtslip, legg base og klarlakk. For optimalt resultat, lakker hele bilen...

Når du lakker med base, legger du klarlakk 10 min etter basen (litt avhengig av temp)

Klarlakken skal hefte med basen, det er ofte det som er problemet med enkelte farger.

Sliper du basen, så husk den er ofte veldig tynt sprøytet, sliper du gjennom, MÅ du legge ny base.

Del dette innlegget

Lenke til innlegg
Del på andre sider

Takk for tips.

Har funnet klarlakkslipp på dører også nå, så nå driter jeg i det og lakker hele bilen.

Sliper ned til basen, grunner og legger på ny lakk. Er classic red (ikke metallic) - den heller litt mer mot vinrød så jeg har litt lyst å undersøke muligheten for å finne en metallic som er litt dypere rød enn denne. Men det blir sikkert for dyrt i materialer, så er veldig usikker på hva jeg skal gjøre. Lastebillakk eller lignende er vel billigste alternativet.

Del dette innlegget

Lenke til innlegg
Del på andre sider

VACN 2018- Powered by Invision Community

Bli medlem

Viktig informasjon

Vi har plassert informasjonskapsler/cookies på din enhet for å kunne vise siden slik vi har utviklet den.
Godtar du ikke dette, må du avslutte bruken og forlate vårt nettsted, ellers vil VACN anta du aksepterer dette.