#1 Skrevet Januar 12, 2010 Er da altså klart for service på min 04 Audi A4 TDI. Bilen er gått 118 000 km. Møller har fulgt opp bilen siden den kom til Norge for 3 år siden (jeg kjøpte i mars), og jeg hadde i utgangspunktet tenkt å følge dette opp. Ringte Møller og fikk pris på 60 000km-service (olje og oljefilter, dieselfilter og pollenfilter) samt kjølevæskeservice og EU-kontroll. Dette skulle de ha 9000,- blanke kroner for. Snap Drive i Åsane (brukt på forrige bil og fornøyd der) skulle ha 5100,- for akkurat det samme!! Hvordan kan det være 4000,- kr dyrere på Møller!?! Er det verdt det for å få Mobilitetsgaranti (har Viking veihjelp gjennom Trygvesta bilekstra) og Audistempelet istedenfor et annet stempel i boken? Er ekstremt usikker på hva jeg skal gjøre her... 0 Del dette innlegget Lenke til innlegg Del på andre sider Flere delingsalternativer...
#2 Skrevet Januar 12, 2010 Er da altså klart for service på min 04 Audi A4 TDI. Bilen er gått 118 000 km. Møller har fulgt opp bilen siden den kom til Norge for 3 år siden (jeg kjøpte i mars), og jeg hadde i utgangspunktet tenkt å følge dette opp. Ringte Møller og fikk pris på 60 000km-service (olje og oljefilter, dieselfilter og pollenfilter) samt kjølevæskeservice og EU-kontroll. Dette skulle de ha 9000,- blanke kroner for. Snap Drive i Åsane (brukt på forrige bil og fornøyd der) skulle ha 5100,- for akkurat det samme!! Hvordan kan det være 4000,- kr dyrere på Møller!?! Er det verdt det for å få Mobilitetsgaranti (har Viking veihjelp gjennom Trygvesta bilekstra) og Audistempelet istedenfor et annet stempel i boken? Er ekstremt usikker på hva jeg skal gjøre her... Dyrt å ha bil om man skal føle serviceheftet. men er jo kjekt å ha stemplet. Min bil er følgt opp på møller til 210.000km. Får jo stempel i boka og samme jobbe gjort på andre verksted også. Synes 5100kr for den servicen var dyrt enda jeg da. 1000kr i deler ca 0 Del dette innlegget Lenke til innlegg Del på andre sider Flere delingsalternativer...
#3 Skrevet Januar 12, 2010 Møller... Det har du igjen for når du skal selge bilen, ikke minst hvis det skulle skje noe etter servicen.. 0 Del dette innlegget Lenke til innlegg Del på andre sider Flere delingsalternativer...
#4 Skrevet Januar 12, 2010 Du har vel ikke så mye igjen for det stemplet, når du skal selge bilen.....Alle pengene du har spart på servicer oppover går vel opp i opp med litt verdi tap på bilen.... Totalt sett så sparer du ca 20.000 - 25.000,- ved å ta service på andre steder enn møller, fra nybil til 120.000km, og sikkert det samme fra 120.000km til 240.000 km. Nå kan du regne litt selv om det er verdt det.... Stian 0 Del dette innlegget Lenke til innlegg Del på andre sider Flere delingsalternativer...
#5 Skrevet Januar 12, 2010 Møller... Det har du igjen for når du skal selge bilen, ikke minst hvis det skulle skje noe etter servicen.. Det sier du bare fordi du jobber på møller din forbanna svinpels! Du har jo delegaranti uansett! 0 Del dette innlegget Lenke til innlegg Del på andre sider Flere delingsalternativer...
#6 Skrevet Januar 12, 2010 Det sier du bare fordi du jobber på møller din forbanna svinpels! Du har jo delegaranti uansett! Men ikke mobilitets garanti. Er også mye kunnskap og verktøy vi har på merkeverksted som ikke mekonomen og små verkstedene har. Og er jo også fint og ha komplett historikk på bilen fra merkeverksted ved salg som nevnt over. 0 Del dette innlegget Lenke til innlegg Del på andre sider Flere delingsalternativer...
#7 Skrevet Januar 12, 2010 På en ny bil. Greit nok. Enig i spesialverktøy og kunnskap om bilene man skrur på. Vet om mange tilfeller der det er fyllt på vanlig blå spylevæske der det skal være rød og vanlig olje på tannstang der det må være spesialolje. På en 96 audi a4, billigst mulig! Har hørt mobilitetsgarantien ikke er verdt mye i visse sammenhenger, men det kan bare være summing jeg blander med andre ting. 0 Del dette innlegget Lenke til innlegg Del på andre sider Flere delingsalternativer...
#8 Skrevet Januar 12, 2010 Men ikke mobilitets garanti. Er også mye kunnskap og verktøy vi har på merkeverksted som ikke mekonomen og små verkstedene har. Og er jo også fint og ha komplett historikk på bilen fra merkeverksted ved salg som nevnt over. 9000kr for å bytte luft/diesel og pollenfilter, pluss olje og filter, kjøleveske service?? hehe og en eu kontroll. Det er ran!! Samme hvor mye fancy verktøy di måtte finne på å bruke på denne jobben.... Men ja, enkelte jobber lar jeg møller ta seg av.... men da i noe større/vanskeligere skala enn det trådstarter skal gjøre:) 0 Del dette innlegget Lenke til innlegg Del på andre sider Flere delingsalternativer...
#9 Skrevet Januar 12, 2010 Bruk et verksted du stoler på å drit i hele mobilitets garantien! samme garanti på jobben om du tar den andre plasser bortsett fra at de ikke henter bilen.. Men en stor fordel at verkstedet har diagnose utstyr å gjerne er godt kjent med bilmerket. Stempel fra møller er vel ikke verdt noe mer enn stempel fra et godkjent verksted.. Møller kan gjør like mye feil de som alle andre 0 Del dette innlegget Lenke til innlegg Del på andre sider Flere delingsalternativer...
#10 Skrevet Januar 12, 2010 Da jeg bodde i bergen brukte jeg møller forhandleren i åsane som har seat og skoda. De var faktisk billigere på service enn møller som selger Audi og VW. Mener også en av mekonomene i Bergen er spesiallister på VW/Audi. De har vel samme verktøy som møller. Jeg har funnet meg et verksted utenfor møller gruppen for min A4 06 mod i allefall. Han som driver verkstedet var verksmester hos møller tidligere og har nå spesiallisert seg på Audi/VW biler. De gir samme garanti som møller på jobben. Har man forresten mobilitetsgaranti på importbiler?! 0 Del dette innlegget Lenke til innlegg Del på andre sider Flere delingsalternativer...
#11 Skrevet Januar 12, 2010 Hør også med Knutsen Bensin og Service AS i Blomsterdalen. De er veldig flinke på vw/audi og har gode priser. Brukt de på biler jeg har hatt som har vært utenfor garanti. 55 22 61 84 0 Del dette innlegget Lenke til innlegg Del på andre sider Flere delingsalternativer...
#12 Skrevet Januar 12, 2010 hva er forskjellen på mobilitetsgarantien og hva NAF / Falken og andre bilbergingsfirmaer tilbyr? Noen forsikringsselskaper har vel også noe inbakt iseg? 0 Del dette innlegget Lenke til innlegg Del på andre sider Flere delingsalternativer...
#13 Skrevet Januar 12, 2010 Men ikke mobilitets garanti. Er også mye kunnskap og verktøy vi har på merkeverksted som ikke mekonomen og små verkstedene har. Og er jo også fint og ha komplett historikk på bilen fra merkeverksted ved salg som nevnt over. Du trenger ikke mye spesialverktøy og kunnskap utenom det enhver mekaniker bør ha for å kunne utføre service på en slik bil. Da jeg bodde i bergen brukte jeg møller forhandleren i åsane som har seat og skoda. De var faktisk billigere på service enn møller som selger Audi og VW. Mener også en av mekonomene i Bergen er spesiallister på VW/Audi. De har vel samme verktøy som møller. Jeg har funnet meg et verksted utenfor møller gruppen for min A4 06 mod i allefall. Han som driver verkstedet var verksmester hos møller tidligere og har nå spesiallisert seg på Audi/VW biler. De gir samme garanti som møller på jobben. Har man forresten mobilitetsgaranti på importbiler?! Skoda har mye lavere timespriser, men de har ikke mulighet til å gi deg mobilitetsgaranti så lenge det ikke er en Skoda som repareres. Mobilitetsgaranti får du sannsynligvis ikke bruk for uansett. Veldig mange har også dette dekket gjennom forsikringsselskapet sitt. Mobilitetsgaranti kan gis på alle biler fra 1988 (mener jeg å huske at det var), dersom mekanikeren ser at bilen er i tilfredstillende stand. hva er forskjellen på mobilitetsgarantien og hva NAF / Falken og andre bilbergingsfirmaer tilbyr? Noen forsikringsselskaper har vel også noe inbakt iseg? Jeg har f.eks. gratis berging ved tomt batteri, utelåsing og driftstans via Enter Forsikring. Leiebil-biten klarer jeg meg uten, men det koster jo ikke mange kronene ekstra i året å ha dette i tillegg i forsikringsavtalen. 0 Del dette innlegget Lenke til innlegg Del på andre sider Flere delingsalternativer...
#14 Skrevet Januar 12, 2010 Mobilitetsgaranti spiller egentlig ingen rolle for meg. Har gratis leiebil og gratis veihjelp gjennom Trygvesta-forsikringen min og Viking veihjelp, så har ikke bruk for mer hjelp enn det Det er stempelet og dette med at Møller har komplett historikk på bilen som har gjort at jeg var usikker, men har bestemt meg for å droppe det. Jeg har tenkt å ha bilen en god del år og kommer nok ikke til å følge servicene hos Møller hele denne tiden, så like greit å begynne å spare pengene nå... Uansett er 4000,- i forskjell for eksakt samme jobben helt forbanna på trynet og grunn nok til å droppe Møller! 0 Del dette innlegget Lenke til innlegg Del på andre sider Flere delingsalternativer...
#15 Skrevet Januar 12, 2010 (endret) Kan 100% sikert at det på langtnær er de samme service punktene om servicenormene følges som de skal fullt ut hos møller/audi som på et ikke merke verksted. Derav prisforskjell.. Det er vesentlig mere servicepunkter enn det som står på skjemaet du som kunde får.. En helt annen sak er om alle på alle audi servicepunkter gjør sin jobb 100% og følger servicenormene for din bil som står i rep håndboka, eller om de kun gjør de som står på selve service skjemaet:) Akkurat det skal jeg ikke påstå.. Det jeg kan si er at det gjør alle mekanikerene i min verksted gruppe i allafall:) Konklusjonen er at en korekt service hos feks møller utført i henhold til service normene og skjemaet er vesentlig mere omfattende hva gjelder hvordan ting skal utføres og hvilke ting som skal sjekkes. Har en beste kompis i snapdrive og selv jobbet på frittstående verksted og veit 100% sikkert at en service ikke er det samme der og hos audi om det gjøres som det skal. En snapdrive service på lik km som en audi service riktig utført tar vel omtrent 1/3 av tiden. 0 Del dette innlegget Lenke til innlegg Del på andre sider Flere delingsalternativer...
#16 Skrevet Januar 12, 2010 Kan 100% sikert at det på langtnær er de samme service punktene om servicenormene følges som de skal fullt ut hos møller/audi som på et ikke merke verksted. Derav prisforskjell.. Det er vesentlig mere servicepunkter enn det som står på skjemaet du som kunde får.. En helt annen sak er om alle på alle audi servicepunkter gjør sin jobb 100% og følger servicenormene for din bil som står i rep håndboka, eller om de kun gjør de som står på selve service skjemaet:) Akkurat det skal jeg ikke påstå.. Det jeg kan si er at det gjør alle mekanikerene i min verksted gruppe i allafall:) Konklusjonen er at en korekt service hos feks møller utført i henhold til service normene og skjemaet er vesentlig mere omfattende hva gjelder hvordan ting skal utføres og hvilke ting som skal sjekkes. Hva innebærer en service utover å bytte oljefilter og det trådstarter skal gjøre. Snu på noen skruer, smøre litt dørhengsler, sjekke om klima virker, som en kunde heller ikke har klaget noen på osv? Sjekke om det er noen led pærer i noen knapper om ikke virker osv? 0 Del dette innlegget Lenke til innlegg Del på andre sider Flere delingsalternativer...
#17 Skrevet Januar 12, 2010 Hør også med Knutsen Bensin og Service AS i Blomsterdalen. De er veldig flinke på vw/audi og har gode priser. Brukt de på biler jeg har hatt som har vært utenfor garanti. 55 22 61 84 Anbefaller Knutsen Bensin og Service AS jeg og:) 0 Del dette innlegget Lenke til innlegg Del på andre sider Flere delingsalternativer...
#18 Skrevet Januar 12, 2010 I mobilitets garantien ligger også retten til leiebil hvis ikke bilen kan repareres innenfor 3 timer, 3 / 5 dager, VW/Audi... 0 Del dette innlegget Lenke til innlegg Del på andre sider Flere delingsalternativer...
#19 Skrevet Januar 12, 2010 Mye av det du sier stemmer, Stian. Prosentandelen av "dårlige" mekanikere er vel også muligens høyere på frittstående verksteder, men du finner nok av løkhuer på merkeverkstedene også. Og lista over punkter som sjekkes er lang, men måling av mønsterdybde og dekktrykk er liksom ikke verdt å betale 4000,- ekstra for om man ikke har veldig lyst på "riktig" stempel. 0 Del dette innlegget Lenke til innlegg Del på andre sider Flere delingsalternativer...
#20 Skrevet Januar 12, 2010 Marius er best, uten protest!! 0 Del dette innlegget Lenke til innlegg Del på andre sider Flere delingsalternativer...