#1 Skrevet Januar 12, 2010 (endret) Hei godt folk. Her kommer tråden om den kosmetiske klargjøringen av min nye bil. Bilen ble hentet mandag 4. Januar på Møller Romerike, min tidligere arbeidsplass. Hadde sagt ifra at jeg skulle ta den kosmetiske klargjøringen selv, men den kom jo selvsagt "ferdig klargjort", satt inn med en eller annen guffe. Mest sannsynlig Autoglym SRP. Tror det er det de bruker på Møller. Tråden er også publisert på ett annet forum for bilpleie. Som så mange andre sliter jeg litt med egnede lokaler i vinterkalde Norge. Heldigvis hadde vi noen ledige lokaler på jobb som egnet seg perfekt. Her kunne vi sannsynligvis holdt "detailing-Gathering" 2200 kvm for meg selv hele helgen igjennom. Trengte bare et sted å vaske. Løsningen var nær, veldig nær. Nemlig nabogården (som selskapet jeg jobber i også eier) med Ensjø Bilpleie som leietaker. Litt godsnakking og jeg fikk avtalt å låne en vaskeplass så lenge jeg trengte den fredags kveld. Når jeg var vasket ferdig fikke jeg en morsom kommentar fra en av gutta som jobbet der: "Super-wash" sa han på gebrokkent engelsk og smilte. Han og kompisene hadde vel vasket sikkert 10 drosjer på samme tiden som jeg vasket min bil.. Troppet opp der presis kl. 20.00 med dypfryst bil...Hvordan skulle dette gå? Har dokumenter så langt jeg klarte og følte jeg hadde tid til. Håper dere liker det! Alle vet jo hvor kaldt det har vært de siste ukene, men dette bilde taler vel for seg. Tatt inne i vaskehallen. VASK - Prickbort - Bilberry 1:1 - HT - Prickbort - Skum fra Ensjø Bilpleie - Bøtte med kraftig blanding av NXT Car Wash og CG Citrus Gloss - Megs Washmitt - Diverse koster (vikan, EZ Detailing brush mm) Først måtte bilen tines, flaks de hadde varmt vann i slange gitt.. Bøtter med mye skum Prickbort igjen Skum Ferdig vasket Ikke så lett å tørke bilen når det var 99% luftfuktighet og 5-6 plussgrader.. Trillet så bilen rolig over gårdsplassen og inn i nabobygget. Her var det betraktlig varmere og definitivt mye tørrere! Her var det tid for litt inspeksjon. Var veldig spent på hva jeg kom til å finne på min nye bil som på dette tidspunktet var kjørt omtrent 15 mil eller noe. Dette møtte meg: Dør fra bil... er det mulig..? Det sies at det er den første ripen som er værst... Mere defekter, noe midt i mellom swirls og RDS Her har det vel kanskje vært noen møkkete mekanikerfingre?? Så noe rart på den andre siden av bilen. Ser nesten ut som de har forsøkt seg på korrigering av et eller annet på Møllers Klargjøring. Kvaliteten på resultatet kan vel diskuteres, Fortsettelse følger under 0 Del dette innlegget Lenke til innlegg Del på andre sider Flere delingsalternativer...
#2 Skrevet Januar 12, 2010 (endret) Så var det tid for testing av combo Her er 3M UF på blå 3M pad. Det var for lite trøkk. Gikk over på Scholl S17 med organsje Scholl pad. (kun på de steder hvor 3M UF ikke tok nok) Det tok det meste, men la igen endel holo`s. Min største skrekk, da jeg ikke mestrer det what so ever med Flex roterende. (Kjøper Flex DA av Scandicshine nå.) Kjørte så over med 3M UF på 3M blå pad igjen. Bilde er tatt etter WD. Fikk ikke bort hele ripen. Før prøve med S03 og gul Scholl, alternativt ull eller i værste fall våtslip til sommer`n. Ripene fra "møkketemekanikerfingre" forsvant som dugg for solen med 3M UF på 3M blå, (liten pad) Det begynte å bli sent, men hadde et lite prosjekt jeg skulle gjøre før jeg dro hjem. Merkene skulle fjernes. Frem med hårføneren til mor.. Litt fiskesene og vekk med de.. Sprayet så på 3M Sitrusrens, da ble det slik Klokka ble mange og det var på tide å dra hjemmover. Fortsettelse følger under 0 Del dette innlegget Lenke til innlegg Del på andre sider Flere delingsalternativer...
#3 Skrevet Januar 12, 2010 (endret) DAG 2 Våknet opp dagen etter med masse lyst og pågangsmot! Flyttet meg litt lengre inn i lokalet, hadde jo nok av plass å ta av... Skulle montere skvettlapper, så hjulene måtte av. Nei så synd.. Innvendig som utvendig. Skvettlapper: Toppet med CG Bare Bones Motsatt side "Korrigering" var ferdig, tid for WipeDown. 3M Kontrollspray i alle sprekker, Scholl CF02 på resten av bilen. Avspylt med vann fra slange i minus 15...(det orket jeg seriøst ikke å dokumentere) Inn i varmen for tørk og ny inseksjon: Ikke 100% hologramfritt, men jeg er egentlig fornøyd! Det er ikke veldig lenge siden Scholl, Wipdedown, swirls osv. var fremmedord for meg.. Hadde i forkant forhørt meg litt med Ketil på Scandicshine hva han anbefalte som videre behandling. Han anbefalte CG EZ Creame Glaze først, så CG Jetseal og voks på toppen. Da var det bare å sette igang.. Ferdig med det, så var det over på denne kameraten.. Fortsettelse følger under 0 Del dette innlegget Lenke til innlegg Del på andre sider Flere delingsalternativer...
#4 Skrevet Januar 12, 2010 (endret) "Alle skal få.." Gjentok deretter CG Jetseal en gang til. På dette tidspunktet startet det å værke rimelig bra i høyre skulder.. Hadde blitt endel knukking idag.. Før jeg reiste hjemmover fikk ruter og lykter en runde med dette: (Renset med Nanorens etter WD) Klart for godsaker i morgen DAG 3 Som fryktet var skylderen bare å kaste, den hadde fått kjørt seg dagen før. Var spent på hvordan dette ville gå. Bilen skulle jo få voks! Denne ble lagt i alle dørkarmer og innerdører Så var det det øvrige karrosseriet sin tur Fortsettelse følger under 0 Del dette innlegget Lenke til innlegg Del på andre sider Flere delingsalternativer...
#5 Skrevet Januar 12, 2010 (endret) "Wax on - Wax off"..Bilen fikk to lag med Shield i dører/karmer og to lag med Insignis på karrosseri. Så var det tid for bildene som viser resultatet, håper dere liker det! Takk for titten og takk for denne gang! 0 Del dette innlegget Lenke til innlegg Del på andre sider Flere delingsalternativer...
#6 Skrevet Januar 12, 2010 Fy Fader for en nydelig og blank Golf 6...utrolig at du fant sånne riper og hologrammer på en kliss ny bil?!? Da vet jeg hva jeg kanskje har i vente og ikke MINST hva jeg har å glede meg til etterpå...SIKLE, DRØMME og GLEDE SEG hehe... Grattis med ultra rein og blank sekser... 0 Del dette innlegget Lenke til innlegg Del på andre sider Flere delingsalternativer...
#7 Skrevet Januar 12, 2010 Blei imponert her nå Nesten synd den må ut å brukes også , hehe . Men 3M kontrollspray var ukjent for meg Hva er det for noe morsomt ? 0 Del dette innlegget Lenke til innlegg Del på andre sider Flere delingsalternativer...
#8 Skrevet Januar 12, 2010 Som du selv nevner, ble den jo ikke 100% hologramfri, men uansett en kjempebra og nøye jobb. Sånt liker vi 0 Del dette innlegget Lenke til innlegg Del på andre sider Flere delingsalternativer...
#9 Skrevet Januar 12, 2010 Nydelig! 0 Del dette innlegget Lenke til innlegg Del på andre sider Flere delingsalternativer...
#10 Skrevet Januar 12, 2010 Dette ble jo kjempe bra! Var en fin work log også Er som de sier over her, nesten dumt du må ut i salt og dritt med den igjen nå.. tok seg jo så bra ut blank;) 0 Del dette innlegget Lenke til innlegg Del på andre sider Flere delingsalternativer...
#11 Skrevet Januar 13, 2010 nice. fine bilder. Deilig å bruke tre dager kvalitetstid med nybilen, regner jeg med! 0 Del dette innlegget Lenke til innlegg Del på andre sider Flere delingsalternativer...
#12 Skrevet Januar 13, 2010 Blei imponert her nå Nesten synd den må ut å brukes også , hehe . Men 3M kontrollspray var ukjent for meg Hva er det for noe morsomt ? Det er nytt for meg også! Hva er dette og hvordan brukes den? 0 Del dette innlegget Lenke til innlegg Del på andre sider Flere delingsalternativer...
#13 Skrevet Januar 13, 2010 Fy Fader for en nydelig og blank Golf 6...utrolig at du fant sånne riper og hologrammer på en kliss ny bil?!? Da vet jeg hva jeg kanskje har i vente og ikke MINST hva jeg har å glede meg til etterpå...SIKLE, DRØMME og GLEDE SEG hehe... Grattis med ultra rein og blank sekser... Takk skal du ha, det er bare å glede seg! Jeg har sett mye rart på biler som kommer fra klargjøring hos Møller, ba derfor om å få filen uten kosmetisk klargjøring. (kun at de tok av beskyttelsesteip og eventuelt transportfett) For så å gjøre dette jeg har gjort i helgen. Alle ser jo hvordan den så ut. Nå er det ingenting på min bil som var så ille at det ikke lar seg fikse, men det tar jo litt tid da Kjøp en krukke med Swissvax, da blir`n ekstra blank... Blei imponert her nå Nesten synd den må ut å brukes også , hehe . Men 3M kontrollspray var ukjent for meg Hva er det for noe morsomt ? Sånn er det, det er jo en bruksbil! Uansett kommer denne til å få meget godt stell. 3M kontrollspray fjerner bla. oljer som brukes i en rekke poleringsmidler (oljene skjuler bla. hologrammer). Er også super til å løse opp rester av polering, støv ol. som legger seg i karroseriskjøter, mellom dører osv. Anbefales! Som du selv nevner, ble den jo ikke 100% hologramfri, men uansett en kjempebra og nøye jobb. Sånt liker vi Takk skal du ha, har Flex DA i bestilling. Regner med at holoene blir borte når jeg får kjørt vårklargjøringen! Nydelig! Tusen takk! Blank bil er gøy! Dette ble jo kjempe bra! Var en fin work log også Er som de sier over her, nesten dumt du må ut i salt og dritt med den igjen nå.. tok seg jo så bra ut blank;) Takk - takk. Bilen er en bruksbil, skal ikke stå i en utstillingshall. Dessuten kan man jo vaske og vedlikeholde voksen senere i vinter nice. fine bilder.Deilig å bruke tre dager kvalitetstid med nybilen, regner jeg med! Takk skal du ha, føles godt å gi ny bil litt skikkelig pleie! Det er nytt for meg også! Hva er dette og hvordan brukes den? Se svar over til Jan Kristian Amundsen 0 Del dette innlegget Lenke til innlegg Del på andre sider Flere delingsalternativer...
#14 Skrevet Januar 13, 2010 Fin jobb dette, blankt og fint... Det du kan prøve på hologrammene er å bruke litt mer av 3M UF på den blå paden, det har fungert på meg før ihverfall.. 0 Del dette innlegget Lenke til innlegg Del på andre sider Flere delingsalternativer...
#15 Skrevet Januar 13, 2010 Nydelig 6'er Golf som er Sort, Våt og Blank ! Bernhards tips om å bruke litt mer produkt på pad'en har vist seg å være et stalltips før:) DA'en er heller ikke noen ulempe akkurat: rolleyes Deilig følelse å kunne "bruke" bilen uten frykt for at vinteren har helt knekken på den. Mye kan korrigeres bort:) 0 Del dette innlegget Lenke til innlegg Del på andre sider Flere delingsalternativer...
#16 Skrevet Januar 13, 2010 Fin jobb dette, blankt og fint... Det du kan prøve på hologrammene er å bruke litt mer av 3M UF på den blå paden, det har fungert på meg før ihverfall.. Takk skal du ha! Problemet er bare at det blir så sabla sølete med masse UF på padden...spruter jo endel den polishen der.. Nydelig 6'er Golf som er Sort, Våt og Blank !Bernhards tips om å bruke litt mer produkt på pad'en har vist seg å være et stalltips før:) DA'en er heller ikke noen ulempe akkurat: rolleyes Deilig følelse å kunne "bruke" bilen uten frykt for at vinteren har helt knekken på den. Mye kan korrigeres bort:) Går for da på siste produkt før LSP her til våren :=) 0 Del dette innlegget Lenke til innlegg Del på andre sider Flere delingsalternativer...
#17 Skrevet Januar 13, 2010 Heller litt søl enn hologrammer Sølet kan jo tørkes el vaskes bort 0 Del dette innlegget Lenke til innlegg Del på andre sider Flere delingsalternativer...
#18 Skrevet Januar 13, 2010 Heller litt søl enn hologrammer Sølet kan jo tørkes el vaskes bort Helt enig, men denne gangen var det litt klønete med vann, måtte ut i minus 15 for å spyle med slange.. 0 Del dette innlegget Lenke til innlegg Del på andre sider Flere delingsalternativer...
#19 Skrevet Januar 16, 2010 Dæven! Du skulle fått gått over A3`en min også.....? 0 Del dette innlegget Lenke til innlegg Del på andre sider Flere delingsalternativer...
#20 Skrevet Januar 17, 2010 Dæven! Du skulle fått gått over A3`en min også.....? HEHE, regner med at du synes den ble bra siden du foreslår å la mine fingre komme bortpå lakken din.. Vi kan jo ta opp tråden til våren, har ikke location som denne å bruke til vanlig. Leste forøvrig tråden din om A3´n. Knallfin bil! 1. spørsmål. Hvor er det du vasker? Så ut som den spotten må testes ut. 0 Del dette innlegget Lenke til innlegg Del på andre sider Flere delingsalternativer...
#21 Skrevet Januar 17, 2010 HEHE, regner med at du synes den ble bra siden du foreslår å la mine fingre komme bortpå lakken din..Vi kan jo ta opp tråden til våren, har ikke location som denne å bruke til vanlig. Leste forøvrig tråden din om A3´n. Knallfin bil! 1. spørsmål. Hvor er det du vasker? Så ut som den spotten må testes ut. Vasker på Shell på Manglerudsenter. Problemet er at nå har de stengt krana som vi fylte bøtter for svampvask. Nå tar jeg med 2 10l dunker m vann. Bra høytrykkspyler der, samt at det er inne:) 0 Del dette innlegget Lenke til innlegg Del på andre sider Flere delingsalternativer...
#22 Skrevet Januar 17, 2010 Vasker på Shell på Manglerudsenter. Problemet er at nå har de stengt krana som vi fylte bøtter for svampvask. Nå tar jeg med 2 10l dunker m vann. Bra høytrykkspyler der, samt at det er inne:) leste jeg svamp... kjøp denne startpakken her så skåner du lakken din i hvert fall litt bedre.. Er hallen kun oppe i senteret´s åpningstid? Så strøkent ut til å tørke og legge på litt voks i vinterhalvåret der inne. 0 Del dette innlegget Lenke til innlegg Del på andre sider Flere delingsalternativer...
#23 Skrevet Januar 17, 2010 Vaskehallen er åpen så lenge shell er åpen, men de stenger av resten av p-huset kl 20.30 på hverdager. Men det er forsatt plass til å få tørket av bilen etter du har vasket. Shell på Calberner/ sinsen har tilvarende fasiliteter. 0 Del dette innlegget Lenke til innlegg Del på andre sider Flere delingsalternativer...