Oppsett av understell: Funäsdalen?

Anbefalte innlegg

Hei,

 

Har ikke peiling på hvordan jeg skal sette opp understellet før Funäsdalen på firergolfen (4Motion) : klø :

 

- Høyde? Hvor mye bakkeklaring bør en ha?

- Hardhet? Vil tro det er en fordel å ha litt myke dempere? (gule koni dempere/FK Silverline X)

- Stabstag? Stiveste innfestningspunkt eller mykeste? (H&R stag, 25mm fremme, 21mm bak)

- Hjulvinkler? Tror ikke jeg vil gjøre for mye krumspring her mtp. kjøreturen Stavanger-Funäsdalen t/r på samme oppsett, men har justerbare camberstag bak.

 

Kommer desverre til å kjøre piggfritt, så veldig mye g-krefter blir det nok ikke :(

 

Takker for alle gode tips og erfaringer :)

Del dette innlegget


Lenke til innlegg
Del på andre sider

Jeg ville satset på høyt og mykt. Ikke bare blir det bedre å kjøre, men demperne dine lever lenger også. Stabstag; stivt bak og mykt foran.

Del dette innlegget


Lenke til innlegg
Del på andre sider

En isbane har jo lett for å ha et ganske ujevnt underlag, så det er en fordel med god fjæringsvei og myke dempere. Det skader heller ikke å ha litt bakkeklaring om man skulle havne utenfor idealsporet og vil inn dit igjen :) Jeg ville satt demperne på det mykeste og fjærene så høyt du kan iht. godkjenningspapirene, eventuelt bruke originale fjærer/dempere. Når det gjelder stabstag vil du få mer overstyring ved å sette staget bak på det stiveste. Men kan godt hende det rekker med mykeste setting siden stagene "jobber" mer når resten av understellet er mykere.

Del dette innlegget


Lenke til innlegg
Del på andre sider

Var i disse baner jeg også har tenkt, så høyt og mykt som mulig, men med litt balansering ved hjelp av staga. Kjører nå med originalt stag bak, H&R fremme på det stiveste og 15mm spacere bak (30mm totalt), og selv om begge deler skulle tilsi mer understyring er bilen helst overstyrt! : eek : Ikke vært borti lignende med verken femmer quattro eller syncro. Men kjekkt er det! : smil : Demperene står på det stiveste nå pga. har ikke hatt ork å skru i kulden, så jeg mistenker rompa for å hoppe og miste festet.

Del dette innlegget


Lenke til innlegg
Del på andre sider

Nå skal du lage tråd om denne firer golfen?? :)

Del dette innlegget


Lenke til innlegg
Del på andre sider

For din egen del bør du vel justere demperne myke. :)

 

Dersom du syns bilen er fin å få ut i skrens og at den er lett kontrollerbar sånn du har det med krengningshemmeren foran nå er det vel ikke noen grunn til å justere på det.

Del dette innlegget


Lenke til innlegg
Del på andre sider

For din egen del bør du vel justere demperne myke. :)

 

Dersom du syns bilen er fin å få ut i skrens og at den er lett kontrollerbar sånn du har det med krengningshemmeren foran nå er det vel ikke noen grunn til å justere på det.

 

Må ihvertfall justeres til det mykeste, må ha nyrebelte nå! : eek : Får prøve meg litt frem med stag.

Del dette innlegget


Lenke til innlegg
Del på andre sider

Nå skal du lage tråd om denne firer golfen?? :)

 

Hvorfor det? Er jo bare en diesel bruksbil :P

Del dette innlegget


Lenke til innlegg
Del på andre sider

Jeg ville satset på høyt og mykt. Ikke bare blir det bedre å kjøre, men demperne dine lever lenger også. Stabstag; stivt bak og mykt foran.

 

What he said! ;)

Del dette innlegget


Lenke til innlegg
Del på andre sider

Hvorfor det? Er jo bare en diesel bruksbil :P

 

hehe... regner med den går bedre enn di fleste med chip...Kom igjen:)

Del dette innlegget


Lenke til innlegg
Del på andre sider

hehe... regner med den går bedre enn di fleste med chip...Kom igjen:)

 

Næ, ikke gjort så mye med den motormessig :( Mest understell

Del dette innlegget


Lenke til innlegg
Del på andre sider

Klaring til hjulbue og balle stivt er det som gjelder : rock :

Del dette innlegget


Lenke til innlegg
Del på andre sider

Klaring til hjulbue og balle stivt er det som gjelder : rock :

 

Hvorfor vil du ha det så stivt?

 

Jeg har ikke erfaring med isbanekjøring selv, men jeg vil påstå at man vil få mer nytte av "weight transfer"-effekten med en myk bil på is. Ved nedbremsing vil man få godt grep foran, lite vekt bak og dermed overstyring. Da er det bare å bruke begge føttene på pedalene til høyre og glise bredt. :)

Del dette innlegget


Lenke til innlegg
Del på andre sider

Det er jo bare å se hvordan de gjør det på rallybiler, myke fjærer og dempere, god fjæringsvei, samt stive krengningshemmere, enkelt og greit.

 

På golf med 4motion vil nok litt mykere krengningshemmere foran i forhold til bak gjøre susen mtp på overstyring.

Del dette innlegget


Lenke til innlegg
Del på andre sider

Akkurat det jeg også tenker. :)

Del dette innlegget


Lenke til innlegg
Del på andre sider

Kjekkt blir det uansett : smil : Får håpe bilen overlever ;)

Del dette innlegget


Lenke til innlegg
Del på andre sider

Når jeg kjørte med S3'n min så justerte ikke jeg noe faktisk :) kjørte med samme greia som jeg brukte på veien, halv runde fra stiveste stille og det gikk greit.(KWv2) Går så fort at man rekker ikke å tenke på at man omtrent flyger :D men jeg brukte ispigg da så litt mer gummi på de ;)

Del dette innlegget


Lenke til innlegg
Del på andre sider

Vil uansett annbefale alle som har justerbare dempere å sette disse på det mykeste om det blir skikkelig kaldt, om man har oljedempere. Denne olja er ikke akkurat tyntflytende i 20+, og er nærmest som leire i -30. Litt aktiv kjøring ødelegger fort demperne da, og det er jo bra :)

Del dette innlegget


Lenke til innlegg
Del på andre sider

Har 215/45-17 vinterdekk så lite demping der :)

Del dette innlegget


Lenke til innlegg
Del på andre sider



VACN 2018- Powered by Invision Community

Bli medlem
×

Viktig informasjon

Vi har plassert informasjonskapsler/cookies på din enhet for å kunne vise siden slik vi har utviklet den.
Godtar du ikke dette, må du avslutte bruken og forlate vårt nettsted, ellers vil VACN anta du aksepterer dette.